حرفه ای های کاشی لند

رتبه بندی این مطلب:
4.7
286 بازديد

استان یزد و چالش حمایت از شغل‌های ایجاد شده

استان یزد و چالش حمایت از شغل‌های ایجاد شده

به گزارش کاشی لند به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، سجاد کلانتر در گفتگو با خبرنگار یزدرسا با بیان اینکه استان یزد جز استان‌های مستعد ایجاد اشتغال در کشور هم در زمینه صنعت، هم کشاورزی و هم در زمینه خدمات است، اظهار داشت: در زمینه صنعت علیرغم بی‌مهری‌هایی که به استان یزد نسبت به تخصیص اعتبارات دولتی و زیرساخت‌های اجرایی مانند واگذاری زمین با قیمت ارزان و یا واگذاری انشعابات آب، گاز، برق و... شده است، اما این استان پیشتاز و جز استان‌های مستعد است.

یکی از مسائل اصلی استان یزد مهاجرت است

وی ادامه داد: علیرغم اینکه این زیرساخت‌ها در استان یزد برای بخش خصوصی نسبت به استان‌های دیگر مهیا نبوده، اما توانسته پیشتاز و فعال باشد، به ویژه در زمینه صنعت کاشی و سرامیک که استان یزد در کشور پیشتاز است؛ همچنین در زمینه فولاد با وجود کم‌آبی که در استان وجود دارد و با وجود مشکلات مربوط به تأمین آب و هزینه بالای تأمین آب؛ یزد باز هم جز استان‌های پیشتاز است، این در حالی است که یزد در زمینه صنایع وابسته به ساختمان نیز فعال است.
کارشناس مسائل اقتصادی گفت: در زمینه گردشگری نیز یزد جز استان‌های نمونه است و شهر یزد توانسته ثبت جهانی شود، این در حالی است که در زمینه هتلینگ و خدمات نیز استان همیشه پیشرو بوده است؛ در زمینه کشاورزی نیز علیرغم کمبود آب و شورآبی در استان، کشاورزان استان با پشتکاری که داشته‌اند، توانستند سطح قابل قبولی و سطح وسیعی را زیر مزارع کشت ببرند.
کلانتر با بیان اینکه در بحث اشتغال استان یزد موضوعات جدی وجود دارد، عنوان کرد: یکی از موضوعاتی که در استان مطرح است بحث مهاجرت است؛ با توجه به اینکه در استان‌های جنوبی ما مشکل اشتغال جدی وجود دارد و سطح توقع برای دستمزد خیلی پایین است، مهاجرت به استان یزد برای مشاغلی که با حداقل حقوق وزارت کار تعییین شده است، را شاهد هستیم.

انتظارت درآمدی در یزد نسبت به استان‌های همجوار بالاتر است

وی اضافه کرد: لذا یکی از موضوعاتی که در بحث اشتغال در استان مطرح است، موضوع انتظارات است، به این معنا که انتظارت درآمدی در استان یزد نسبت به استان‌های همجوار خصوصا استان‌های جنوبی بالاتر است؛ یعنی یک نیروی کار ساده انتظارات درآمدی‌اش نسبت به استان‌های  همجوار بالا است، بنابراین عمدتا با حداقل دستمزد امکان ایجاد اشتغال در استان فراهم نیست چون انتظارت بالاتر است و نیروی کار متخصص انتظارات درآمدی بالاتری را دارد، نهایتا اتفاقی که می‌افتد این است که کارگزار  با هزینه کمتر نیروی کارش را از استان‌های همجوار انتخاب می‌کند.
کلانتر تأکید کرد: لذا برای بحث مهاجرت باید تدبیر جدی اندیشیده شود، به ویژه آنکه تغییر بافت شهری و ایجاد ناامنی و تغییر در بافت الگوی فرهنگی از پیامدهای مهاجرتی‌هایی است که به استان یزد صورت گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: امروز ما در استان یزد علاوه بر اینکه نیاز به ایجاد شغل داریم، بیبشتر نیاز به حمایت از کارآفرینان و حمایت از شغل‌های ایجاد شده داریم، به این معنی که امروز شاید خیلی از کارکنان ما بتوانند خودشان را به سمت کاربر شدن تا سرمایه‌بر شدن سوق بدهند.
کارشناس اقتصادی یادآور شد: به عنوان مثال در یک کارخانه کاشی می‌شود صنایع بسته‌بندی را حذف کرد و بجای آن از نیروی کار استفاده کرد؛ کما اینکه در مکانیزه‌ترین کشورهای دنیا مثل چین چون  خودشان کالبد صنایع پیشرفته بسته‌بندی هستند در خط تولید از صنایع بسته‌بندی یا خیلی از بخش‌هایشان از صنایع مکانیزه و رباتیک استفاده نمی‌کنند و نیروی کار بیشتری را مشغول به کار می‌کنند و از آن طرف سرمایه کمتری را درگیر می‌کنند.

کارخانه‌ها باید از سمت سرمایه‌بر شدن به سمت کاربر شدن بروند

کلانتر تصریح کرد: یکی از کارهایی که در استان یزد باید انجام شود این است که از کارخانه‌ها و صنایع و اشتغالات موجود حمایت شود تا بتوانند به سمت کارگاه شدن حرکت کنند و از سمت سرمایه‌بر خارج شوند؛ شاید نیاز باشد که کارگروه اقتصاد، شورای اشتغال، بخش تسهیلات برای ایجاد شغل لحاظ کند، یعنی به ازای هر شغل تسهیلات بدهد نه به ازای ماشین‌آلات موردنیاز و بدین شکل سرمایه‌گذاران را به سمت صنایع کاربر در مقایسه با صنایع سرمایه‌بر سوق دهند.
وی افزود: از سوی دیگر حمایت از شغل به این معنی است که امروز خیلی از بخش‌های استان نیاز به نیروی کار دارند، اما با توجه به اینکه این بخش‌ها و این شغل‌ها نمی‌توانند انتظارات نیروی کار فعال که متقاضی شغل است را برآورده کنند، لازم است یارانه‌هایی داده شود تا بتواند این فاصله را پر کند.
کلانتر ادامه داد: به این معنا که اگر سرمایه‌گذار یا کارفرما حاضر است که فلان مبلغ را بدهد و از طرفی نیروی کار نیاز به قدری بیشتر از این دارد، اینجا دولت باید به عنوان یک تسهیلگر وارد شود و این مقدار را تأمین بکند تا بتواند این فاصله و یا شکست بازاری که در بازار اشتغال بین نیروی کار و کارفرما ایجاد شده است را پر کند و این نکته بسیار مهمی است و اگر ما این خلاء را پر نکنیم قاعدتا مهاجرت شکل می‌گیرد و مهاجرین هستند که می‌آیند و این اشتغال ایجاد شده را پر می‌کنند، لذا هیچ کمکی به کاهش نرخ بیکاری در استان نخواهد شد.
وی تأکید کرد: در کل سیاست‌ها باید از جنبه فرمایشی و کاغذی خارج شود و به سمت مسائل عملیاتی و کاربردی برود و باید حمایت از شغل‌های ایجاد شده در الویت قرار بگیرد تا ایجاد شغل جدید.
 

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

حرفه ای های کاشی لند

فروشگاه کاشی لند