حرفه ای های کاشی لند

رتبه بندی این مطلب:
5.0
879 بازديد

استفاده از مواد زیست‌تخریب‌پذیر در تولید کیسه های سیمان

استفاده از مواد زیست‌تخریب‌پذیر در تولید کیسه های سیمان

به گزارش کاشی لند به نقل از ایسنا، استفاده از مواد زیست‌تخریب‌پذیر در این کیسه‌ها باعث افت فرآیندپذیری در تولید این نوع کیسه‌ها می‌شود، در صورتی‌که با افزودن نانوذرات، فرآیندپذیری و تولید محصول آسان‌تر انجام می‌شود.

کیسه‌های زیست تخریب‌پذیر نسل جدیدی از نانوکامپوزیت‌ها با پایه پلی‌پروپیلن است که بر اساس فناوری نانو به تولید رسیده و از آن برای تولید نخ، پارچه و کیسه مخصوص سیمان، گچ و آرد استفاده می‌شود.

تولید انبوه این محصول نیازمند هیچ تغییری در خط تولید و ماشین‌آلات نیست و هیچ هزینه‌ای به صنعت بسته‌بندی سیمان تحمیل نمی‌کند، بلکه با کاهش مصرف انرژی و افزایش سرعت تولید و کاهش فشار دستگاه‌ها و بالا بردن کیفیت محصول نهایی موجب ایجاد مزایای رقابتی شده و به حل یک معضل جهانی کمک می‌کند.

نخ پلی‌پروپیلن اکسا زیست‌تخریب‌پذیر از جمله محصولات این گروه است. جلوگیری از تجمع انواع پلیمرها در محیط و دغدغه‌­های محیط زیستی، فعالان این حوزه را به سمت تولید پلیمرهای قابل تخریب در طبیعت سوق داده است.

مواد اکسازیست تخریب پذیر سبب تبدیل مواد پلیمری به ذرات با اندازه نامرئی که با چشم غیر مسلح قابل رؤیت نیست، شده و در نهایت به یک ماهیت شیمیایی که بخشی از زنجیره غذایی میکروب­‌های خاک، قارچ‌ها و باکتری‌ها است، تبدیل می‌شود.

برای تولید نخ پلی‌پروپیلنی از مواد زیست تخریب پذیر و در راستای کاهش هزینه از مواد معدنی ارزان‌تر که فرآیند پذیری پلیمر را تحت تاثیر قرار می‌دهند استفاده شده است. افزودن نانوذرات به ماتریس‌های پلیمری با اهداف مختلفی ازجمله بهبود فرآیندپذیری در تولید، بهبود خواص مکانیکی صورت گرفته است.

یکی از کاربردهای اصلی الیاف پلی‌پروپیلن، تولید کیسه‌های حمل و نگهداری مواد مختلف ازجمله گچ و سیمان است. این الیاف برای بافت کیسه‌های حمل و نگهداری گچ و سیمان ازنظر استحکام و میزان افزایش طول می‌بایست حداقل‌های استاندارد را داشته باشند.

گونی سیمان، گچ و آرد که از دیگر دستاوردهای این شرکت است، خواص مکانیکی مطلوبی از قبیل استحکام کششی بالا و ازدیاد طول مناسب را دارد تا در حمل و نگهداری مواد مختلف از قبیل سیمان، گچ و آرد مقاومت لازم را داشته باشد. این کیسه‌ها از نخ‌­های پلی‌پروپیلن، تولید و در فرایند تولید آن از نانوذرات استفاده شده است.

این شرکت در حال حاضر به‌عنوان یکی از نخستین شرکت‌های تولیدکننده گونی و کیسه‌های آرد، سیمان و گچ زیست‌تخریب‌پذیر نانویی شناخته می‌شود و موفق به صادرات ماهانه بیش از ۲٫۵ میلیون کیسه نانویی شده است.

علاوه بر آن این محصولات نانویی به کشورهایی چون “تاجیکستان”، “عمان”، “ترکمنستان”، “ارمنستان”، “آذربایجان”، “عراق”، “سوریه”، “قزاقستان”، “گرجستان” و “ازبکستان” صادر می‌شوند.

در حال حاضر این شرکت ماهانه ۷ میلیون کیسه نانویی تولید می‌کند که از این میزان بیش از ۳۵ درصد آن صادر می‌شود و این محققان در تلاش هستند تا ظرفیت ماهانه را به ۱۰ میلیون کیسه افزایش دهند.

به دلیل عمر ۳۰۰ تا ۴۰۰ ساله پلی‌پروپیلن در طبیعت، استفاده از این پلیمر در کیسه‌های گچ و سیمان از اواخر سال ۲۰۱۹ ممنوع شده است. از آنجایی که سیمان، گچ و آرد با پلیمر کیسه‌ها آمیخته می‌شوند، جدا کردن آنها از کیسه‌ها دشوار بوده و در عمل این کیسه‌ها غیرقابل بازیافت می‌شوند؛ از این رو این کیسه‌ها وارد طبیعت شده و اثرات جبران‌ناپذیری به محیط‌زیست وارد می‌کنند. از سوی دیگر استفاده از کیسه‌های کاغذی نیز مشکلاتی در پی دارد. برای مثال ماهانه ۱۰۰ میلیون کیسه سیمان در کشور تولید می‌شود که اگر از کاغذ در این کیسه‌ها استفاده شود، به سرعت جنگل‌ها برای تامین این حجم از کاغذ باید از بین بروند.

از این رو این محققان از سال گذشته محصولی عرضه کردند که در آن از نانوکامپوزیت زیست‌تخریب‌پذیر برای تولید کیسه‌های سیمان، گچ و آرد استفاده شده است. با توسعه این فناوری ۲۵۰ فرصت شغلی ایجاد شده و طی یک سال گذشته این فناوری ۱۰۰ میلیارد تومان فروش داخلی و خارجی داشته است.

محصولات این شرکت همچنین در کارخانه‌های سیمان “کاشان”، “صوفیان”، “ارومیه”، “خوی”، “فارس”، “خوزستان”، “تهران”، “اردستان”، “نایین”، “اردبیل”، “سپاهان” و “یاسوج” مورد استفاده قرار گرفته است.

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

حرفه ای های کاشی لند

فروشگاه کاشی لند