حرفه ای های کاشی لند

رتبه بندی این مطلب:
4.0
386 بازديد

بررسی تاثیر قیمت سیمان بر بازار مسکن

بررسی تاثیر قیمت سیمان بر بازار مسکن

تاثیر قیمت سیمان بر بازار مسکن و سایر بازارهای موجود چقدر است؟ آیا می‌توان برای افزایش قیمت مسکن، بهانه افزایش قیمت سیمان را آورد و آن را اینگونه توجیه کرد. « علی محمد بد » کارشناس حوزه سیمان در خصوص افزایش قیمت سیمان طی هفته های اخیر به خبرنگار اقتصاد۲۴ بیان کرد: با توجه به اینکه هزینه‌ها در بخش سیمان افزایش پیدا کرده است و قیمت سیمان نیز ظرف سال‌های گذشته با وجود افزایش قیمت بقیه کالاها، رشد نکرده بود، این امر یک مسئله طبیعی بشمار می آید. اگر قیمت سیمان را با سایر کالاها مقایسه کنیم می‌بینیم یکی از ارزانترین کالاها سیمان بوده است. اکنون بازار تعادل خوبی دارد و مازاد سیمان نیز وجود دارد، ولی کارخانجات به دلیل نبود رشد اقتصادی در وضعیت خوبی نیستند. وی افزود: البته در این افزایش قیمت دلایل دیگری به جز افزایش هزینه‌ها از جمله هزینه حمل و نقل وجود دارد. سیمان یکی از کالاهای سنگین است و با بالا رفتن قیمت حمل و نقل تاثیر مستقیم بر آن دارد. بخش حمل و نقل نیز چیزی حدود ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

تاثیر قیمت سیمان در دیگر بخش ها ناچیز است

«بد» در خصوص تاثیر افزایش قیمت سیمان بر دیگر حوزه‌ها نیز گفت: تاثیر قیمت سیمان در دیگر بخش ها ناچیز است و تاثیر آن بیشتر روانی بوده است. در هر متر مربع از بنای ساختمان چیزی در حدود دو پاکت سیمان مصرف می شود لذا افزایش قیمت سیمان تاثیری در افزایش قیمت مسکن نخواهد گذاشت در نتیجه در قیمت تمام شده ساخت بنا تاثیر جزئی دارد.

چین بازار خوبی برای صادرات سیمان است

این کارشناس درمورد صادرات سیمان نیز اظهار کرد: در حوزه صادرات چین بازار مناسبی برای سیمان ایران است. سیمان و فولاد دو کالای انرژی‌بر هستند و در صورت تحریم نفت می‌توان با صادرات آنها همان انرژی را صادر کرد و نهایتا چون قیمت انرژی در کشور پایین است این دو کالا می‌توانند مفید واقع شوند و صرف نظر از عراق که اکنون ممنوعیت به وجود آورده، کشورهایی مثل افغانستان، کویت، آفریقا، بنگلادش و برخی کشورهای عربی بازار خوبی برای صادرات سیمان هستند. عراق زمانی بزرگترین واردکننده سیمان بود و حالا سیمان را کمتر وارد می‌کند، ولی همچنان به واردات کلینکر ادامه می‌دهد. آنچه اکنون در صادرات ایجاد مشکل می‌کند تغییر مستمر آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها است. وی در خصوص تولید داخلی سیمان نیز افزود: تولید، مشکلاتی در زمینه کمبود قطعات دارد و این باعث کاهش تولید کل خواهد شد، ولی در حال حاضر تولید بیشتر از نیاز است.

قیمت سیمان متعادل خواهد شد

«بد» درباره چشم‌انداز قیمت در حوزه سیمان اذعان کرد: با توجه به بالا رفتن قیمت تمام شده سیمان، به طور کلی قیمت در همین حدود متعادل خواهد شد و آن شرکت‌هایی که نزدیک به بازار هستند و صادرات انجام می‌دهند همین قیمت را حفظ می‌کنند، ولی اگر شرکتی از بازار مصرف دور باشد مجبور است به قیمت‌های خود تخفیف دهد تا بتواند آن را در بازار به مصرف برساند.

 

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

حرفه ای های کاشی لند

فروشگاه کاشی لند