حرفه ای های کاشی لند

رتبه بندی این مطلب:
5.0
1028 بازديد

تحول در ساخت شیشه نشکن با الهام از صدف دریا

تحول در ساخت شیشه نشکن با الهام از صدف دریا
محققان با الهام از صدف نرم تنان و ترکیب مواد آن نوعی شیشه جدید ابداع کرده اند که قدرت تحمل آن ۲۴ برابر شیشه عادی است. دانشمندان این نوع جدید از شیشه نشکن را با توجه به قدرت ماندگاری صدف نرم تنان ابداع کرده‌اند.

هرچند صدف نرم تنان از اجزایی بسیار ضعیف و شکننده تشکیل شده اما این پوسته‌های محافظتی به دلیل وجود ماده‌ای ضد ضربه به نام Nacre به طرز خارق العاده ای مستحکم هستند. مواد Nacre از Aragonite (کربنات کلسیم) و Conchiolin (مواد پروتئینی) تشکیل شده است.

گروهی از محققان با توجه به ماهیت آجر مانند ترکیب Nacre یک کامپوزیت شیشه ابداع کرده‌اند که ۳ برابر قدرتمندتر از شیشه حرارت دیده و ۲۴ بار قدرتمندتر از شیشه عادی است.

فرانسیس بارتلات یکی از مهندسان دانشگاه مک گیل در این باره می‌گوید: شیشه‌هایی که در خودرو، ساختمان یا موبایل به کار می‌روند به طور معمول نسبت به بقیه تجهیزات به کار رفته در سازه، ساختار ظریف‌تر و شکننده‌تری دارند. ما سعی داریم با الهام از طبیعت شیشه قدرتمندتر بسازیم.

به هرحال به گفته محققان با توجه به ماده Nacre در صدف می‌توان ترکیبات ظریف و شکننده‌ای مانند کربنات کلسیم را طوری فراوری کرد که تحت فشار خرد نشوند.

تحول در ساخت شیشه نشکن

برای این منظور محققان با استفاده از اشعه لیزر مافوق بنفش روی ورقه‌های شیشه بوروسیلیکات با قطر ۲۲۰ میکرون طرح هایی ۶ ضلعی ایجاد کردند. در مرحله بعد لایه‌های پلاستیک روی ورقه‌های شیشه لمینیت شدند و سپس شیشه به شکل کاشی‌هایی مجزا برش داده شد.

محققان پس از آزمایش‌های طولانی توانستند جزئیات این طرح را ارتقا دهند و قدرت محصول بیشتر شد. بارتلت در این باره می‌گوید: ما نشان دادیم با حذف مواد و فرایندهای تضعیف کننده می‌توان شیشه‌های قدرتمندتری ساخت.

به گفته بارتلت این روش تولید بسیار ساده است و می‌توان با کمک آن شیشه مذکور را در حجم صنعتی تولید کرد. البته محققان باید برای بهبود این شیشه تحقیقات بیشتری انجام دهند.

با کمک این روش می‌توان شیشه‌هایی با انعطاف پذیری بیشتر ابداع کرد که قابلیت خم شدن دارند.

تحول در ساخت شیشه نشکن با ساختار  صدف دریا

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

حرفه ای های کاشی لند

فروشگاه کاشی لند