حرفه ای های کاشی لند

رتبه بندی این مطلب:
4.7
1143 بازديد

صادرات 3 هزار 500 تن کاشی ایرانی در سال 97

صادرات 3 هزار 500 تن کاشی ایرانی در سال 97

صنعت کاشی و سرامیک به عنوان یکی از صنایع معدنی غیرفلزی که در کشور بیشترین خودکفایی و قدمت قابل توجهی دارد شناخته می شود، با وجود پیشینه قوی و خودکفایی این صنعت به دلیل کاهش ساخت و ساز در کشور این صنعت نیز مانند بسیاری از صنایع دیگر در رکود به سر می برد. صنعت کاشی و سرامیک ایران به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان کاشی و سرامیک در جهان شناخته می شود که سالانه به اقصی نقاط جهان کاشی صادر می کند.

صادرات 3 هزار تن کاشی ساخت ایران به سراسر جهان

همواره بر ضرورت توسعه صادرات غیر نفتی به عنوان یک الزام برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و رشد و توسعه اقتصادی کشور تأکید شده است. صنعت کاشی و سرامیک یکی از مولفه‌های حائز اهمیت و برجسته در رونق تولید، شکوفایی و رشد و رونق صادرات محصولات غیر نفتی به شمار می‌رود، مشروط بر اینکه با برنامه ریزی دقیق، پیش نیاز‌های لازم و مقتضی برای حصول این امر فراهم و تأمین شود و به تبع آن در چنین شرایطی علاوه بر رشد و توسعه صادارت غیر نفتی، مولفه رونق تولید به عنوان شعار سال به نحو مطلوب و رضایت بخشی محقق خواهد شد.

 البته چند وقتی است که به دلیل کم شدن ساخت و ساز این صنعت در  رکود به سر می‌برد و به عقیده کارشناسان این بازار باید به دنبال مقصد صادراتی متنوعی برای کاشی و سرامیک ایرانی بود.

براساس آمارهای داده شده سازمان توسعه تجارت ایران: میزان صادرات کاشی و سرامیک کشور در سال ۹۷ حدود ۳۵۱۳ هزار تن به ارزش ۴۲۵ میلیون دلار بوده که در مقایسه با واردت ۱۲ هزار تنی به ارزش ۵ میلیون دلار از تراز تجاری مثبت ۴۲۰ میلیون دلار بهره می‌برد.

رکود بازار کاشی و سرامیک در نتیجه افزایش هزینه ساخت مسکن 

هاشم عبداللهی، مدیر یکی از واحد‌های صنعت کاشی و سرامیک در میبد در گفت‌وگو با خبرنگار با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در حال حاضر بیشترین مقصد صادرات کاشی کارخانه‌ها کشورهای افغانستان و عراق است که طی مذاکرات صورت گرفته ممکن است کشور سوریه هم اضافه شود و باید مسئولان ذی‌ربط برنامه‌ریزی  و مذاکراتی انجام دهند تا بتوانیم بازار کشورهای شرقی و حتی اروپا را هم کسب کنیم، چرا که صنعت کاشی با تاریخ ایران درگیر بوده است.

این تولیدکننده کاشی و سرامیک افزود: چند وقتی است که شاهد افزایش ۲۰ درصدی نرخ فروش کاشی و سرامیک هستیم که به طور طبیعی مورد رضایت تولیدکنندگان است، ولی این افزایش قیمت دردی را از این صنعت دوا نمی‌کند، چرا که به علت افزایش هزینه ساخت مسکن و کاهش تقاضا برای ساخت و ساز و در نتیجه کاهش تقاضا برای مصالح ساختمانی، موجب رکود سنگینی در بازار کاشی و سرامیک شده است، به همین دلیل افزایش نرخ فروش کاشی و سرامیک در بازار داخل کمکی به این مقوله نمی‌کند.

عبداللهی تصریح کرد: ضرورت توسعه صادرات غیر نفتی یکی از فاکتورهای مهم برای رشد اقتصاد کشور است و توجه دولت به صنعت کاشی که قدمتی زیاد دارد، می‌تواند به رونق تولید کمک شایانی کند و از طرفی اشتغال زایی و صادرات را هم رونق  بخشد.

توان بالای صادراتی صنعت کاشی و سرامیک

بهنام عزیز‌ زاده، دبیر اجرایی تولیدکنندگان انجمن کاشی و سرامیک، در خصوص وضعیت فعالان حوزه کاشی و سرامیک در سال ۹۷ گفت: با وجود اینکه تولیدات ما صادرات‌ محور است، انتظار همگان این بود که وضعیت خوبی داشته باشیم، اما سال گذشته سال بسیار سختی برای ما بود. تعدد بخشنامه‌های بانک مرکزی، تولیدکنندگان و صادرکنندگان را سردرگم کرد. متأسفانه هنگام صدور این بخشنامه‌ها هیچ نگاه کارشناسی وجود نداشت و آنقدر این بلاتکلیفی ادامه داشت که صادرکنندگان تصمیم گرفتند هیچ کاری انجام ندهند و برای مدتی از بازار دور شوند و عملا کار را در اختیار دلال‌ها قرار دادند وگرنه این صنعت توان زیادی برای صادرات دارد.

تأمین مواد اولیه دغدغه تولیدکنندگان کاشی و سرامیک

دبیر اجرایی تولیدکنندگان انجمن کاشی و سرامیک تصریح کرد: ما به لحاظ کّمی در سال ۹۷ افزایش صادرات داشتیم، اما به لحاظ کیفی در هر متر مربع، کاهش شدید قیمت را تجربه کردیم، این در حالی است که مواد اولیه ما همچون جوهر چاپ و گلوله‌های سرامیکی به شدت افزایش قیمت پیدا کرده بود. به طور کلی در این سال به جای اینکه به فکر تولید باشیم بیشتر به فکر تأمین مواد اولیه، مشکلات کارگری و نحوه پیمان‌سپاری ارزی بودیم.

کاهش قیمت صادرات کاشی و سرامیک

عزیز زاده ادامه داد: محدودیت در نقل و انتقالات بانکی باعث شده بود که نتوانیم مانند قبل به راحتی صادرات کنیم؛ اما با وجود همه این مشکلات به جای افزایش قیمت، کاهش قیمت داشتیم به طوری که در سال ۹۶ هر متر را چهار دلار صادر می‌کردیم، اما امسال به ازای هر متر مربع ۲ دلار صادرات انجام دادیم!

دبیر اجرایی تولیدکنندگان انجمن کاشی و سرامیک اظهار کرد: آنچه برای صنعت سیمان در حال اتفاق افتادن است، برای صنعت کاشی و سرامیک هم در حال تکرار شدن است. ما بار‌ها اعلام کردیم که اکنون ظرفیت ما ۷۰۰ میلیون متر مربع است، در حالی که برای ۵۰ درصد این رقم فقط بازار داریم. حتی به وزارت صنعت نامه زدیم که تعدد تولیدکنندگان و محدودیت در صادرات به دلایل شرایط سیاسی باعث شده که واحد‌ها تعطیل شوند، اما بازهم دیدیم که هفته گذشته ۲ واحد جدید در یزد افتتاح شد و به‌زودی ۲ واحد بزرگ دیگر در سیستان و بلوچستان افتتاح خواهد شد.

مشتریان و تجار سوری در بازار کاشی و سرامیک ایران

مصطفی گودرزی، رئیس انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک تهران چندی پیش با اشاره به اخبار خوشایند صادرات به سوریه اظهار کرد: مشتریان و تجار سوری وارد بازار کاشی و سرامیک ایران شده‌اند و در حال رصد بازار و انتخاب محصول هستند. اگر چه هنوز بازار سوریه مانند بازار عراق پذیرای تمام انواع محصولات ایرانی نشده است؛ ولی به نظر می‌رسد بازار سوریه می‌تواند در آینده‌ای نزدیک بازار مناسبی برای صادرات مصالح ساختمانی و کاشی و سرامیک باشد.

گودرزی ادامه داد: یکی از چالش‌های صادرات به سوریه و عراق، صادرات ریالی است. امیدوارم شرایطی ایجاد شود که محدودیت‌های نقل و انتقال ارز و تحریم‌ها برطرف شده و کل درآمد صادراتی بدون مشکل و مانع، به صورت ارزی وارد شود؛ اما به هر شکل فعلا، گشایش بازار سوریه و امکان صادرات کاشی و سرامیک، بهترین اتفاق ممکن برای صنعت است.

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک تهران گفت: افزایش نرخ کاشی و سرامیک توسط چند شرکت تولیدکننده اعمال شده و سایر شرکت‌ها ظرف روز‌های آینده اقدام به افزایش نرخ محصولات خود می‌کنند.

وی تصریح کرد: میزان افزایش نرخ در شرکت‌های مختلف، محصولات و ابعاد متفاوت، متغیر است. برخی محصولات ۱۰ درصد و برخی ۲۰ درصد یا بالاتر افزایش نرخ خواهند داشت. به هر حال افزایش هزینه تأمین مواد اولیه و هزینه‌های پرسنلی، افزایش نرخ کاشی و سرامیک منطقی است.

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

حرفه ای های کاشی لند

فروشگاه کاشی لند