حرفه ای های کاشی لند

رتبه بندی این مطلب:
5.0
1011 بازديد

چشم انداز صنعت سیمان جهان تا سال ۲۰۵۰

چشم انداز صنعت سیمان جهان تا سال ۲۰۵۰

سال ۲۰۵۰ یا همان نیمه قرن حاضر، سالی خواهد بود که تغییرات چشمگیری در حوزه‌های جمعیتی، زیست محیطی، تکنولوژی، اقتصادی و اجتماعی به همراه خواهد داشت. در این بین صنعت سیمان نیز به عنوان یکی از صنایع استراتژیک و اثر گذار در زندگی انسان امروزی دچار تحولات شگرفی خواهد شد که نگاهی به این تحولات احتمالی می‌تواند افق‌های جدیدی را در پیش چشم فعالان و علاقه مندان صنعت سیمان کشور به نمایش بگذارد.
نیاز بشر به سیمان و بتن برای ایجاد زیرسخت‌ها و ارتقا سطح زندگی از گذشته تا کنون همواره وجود داشته است و از این به بعد نیز به عنوان یک جزء جدا ناشدنی و مقرون به صرفه در توسعه جهان مورد استفاده خواهد بود.

با وجود پیشرفت‌های فناورانه در سطح جهان اما نیاز انسان‌ها به مواردی مانند بیمارستان، جاده، خانه، راه آهن، انرژی (تولید و انتقال)، پل، فروشگاه، فاضلاب، تاسیسات پساب و سایر زیر ساخت‌ها وجود دارد و اما گذر زمان راهی خواهد بود برای قدم گذاشتن در حوزه استفاده از سیمان و بتن پیشرفته و بهره مند از تکنولوژی های به روز در این صنعت.

آنچه که در این بین حائز اهمیت است و از آن به عنوان مهمترین تغییرات اثر گذار در حوزه صنعت سیمان نیز نام می‌برند می‌توان به تغییر توازن جمعیت جهان مانند تمرکز جمعیتی در آفریقا و آسیا و انتقال توسعه اقتصادی از غرب به شرق اشاره کرد.

گرم شدن جو کره زمین و افزایش جریمه‌های انتشار گازهای گلخانه ای، رشد و پیشرفت تکنولوژی در زمینه‌های انرژی‌های تجدید پذیر، هوش مصنوعی و واقعیت افزوده در کنار افزایش نرخ رشد شهرنشینی در جهان، همگی از عوامل مهم تغییر طی سال‌های آتی به شمار می‌روند.

تغییرات در صنعت سیمان تا سال ۲۰۵۰

در کنار مباحث مذکور، صنعت سیمان در سطح جهان دستخوش تغییراتی خواهد شد که در نهایت نتایجی مانند کاهش مصرف انرژی، کاهش استفاده از کلینکر، کاهش تولید گاز دی اکسید کربن و بهره مندی از سیستم‌های اتوماسیون و فناوری اطلاعات را به همراه خواهد داشت که در ادامه به شرح ذیل قابل عنوان خواهد بود:

  افزایش کارایی و سطح خردایش انواع آسیاب‌های غلطکی مورد استفاده در صنعت سیمان

تغییرات در طراحی و تکنولوژی بخش‌های مختلف از جمله پری هیتر، پری کلساینر، و استفاده از فناوری‌های بازیافت حرارتی که کاهش مصرف انرژی را در فرآیند تولید کلینکر موجب می‌گردد.

تغییر در طراحی سپراتور، سیکلون، فن و مشعل که در نهایت به کنترل گازهای خروجی منجر خواهد شد.

افزایش نقش فناوری‌های دیجیتال در کنترل و عیب یابی خطوط تولید، تحلیل و مانیتورینگ داده‌ها (Big Data)

 با توجه به «دیجیتالیزه» شدن پروسه تولید، امنیت سایبری به یکی از الزامات کارخانجات تولیدی تبدیل خواهد شد.

سیستم‌های خودکار جایگزین نیروهای انسانی می‌شوند و میزان اشتغال مستقیم نیروهای مستقر در واحد‌های تولیدی رو به کاهش خواهد بود.

مهندسین حوزه اطلاعات در کنار مهندسین مکانیک، شیمی و برق نقش پر رنگ تری در تولید سیمان و کلینکر «‌های تِک» ایفا خواهند کرد.

سیمان و کلینکر "های تِک"

پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه صنعت سیمان در نهایت موجب تولید سیمان و کلینکر «‌های تِک» خواهد شد و کارخانجات تولید سیمان با استفاده از فناوری‌های در حال ظهور مانند سیستم‌های گرمایش خورشیدی/الکتریکی، فناوری‌های جاذب کربن، سوخت‌های جایگزین فاقد کربن، مواد بازیافتی و فناوری‌های خردایش بهینه میتوانند سیمان‌هایی با مقاومت و ماندگاری بالاتر در کنار تولید مقرون به صرفه را تجربه کنند.

رشد محصولات پایه سیمانی

به دنبال تغییر در تکنولوژی سیمان، تولید محصولات پایه سیمانی نیز رو به افزایش خواهد گذاشت و صنعت بتن نیز با تولید محصولات جدید مانند بتن‌های سبک، بتن خود ترمیم، بتن نفوذ پذیر، بتن عایق حرارتی، بتن با قابلیت انتقال نور، بتن شفاف، بتن جاذب کربن و بتن ذخیره ساز برق قطعا عصر جدیدی را تجربه خواهد کرد.

ظرفیت مازاد در تولید سیمان جهان

عواملی مانند مازاد ظرفیت سازی صورت گرفته در تعدادی از کشورهای جهان در حوزه صنعت سیمان، تغییرات جمعیتی از جمله افزایش جمعیت کهنسالان طی سال‌های آتی، تغییر وضعیت کشورهای در حال توسعه به توسعه یافته گویای این مطلب است که میزان تقضای سیمان تا نیمه قرن حاضر با کاهشی بین ۳۰ تا ۶۰ درصدی روبرو خواهد بود.

در سطح جهان و با توسعه یافتن بسیاری از کشورهای در حال توسعه که ایران نیز یکی از کشورها محسوب می‌گردد، پروژه‌ها به سمت نوسازی و بازسازی حرکت خواهند کرد.

در این فاصله با در نظر گرفتن شرایط احتمالی، تعدادی از کارخانجات سیمان جهان به تاریخ خواهند پیوست و یا ناچار به تغییر کاربری خواهند بود.

 

منبع: سیمان خبر

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

حرفه ای های کاشی لند

فروشگاه کاشی لند