حرفه ای های کاشی لند

رتبه بندی این مطلب:
4.8
2904 بازديد

تفاوت کاشی، سرامیک و پرسلان

تفاوت کاشی، سرامیک و پرسلان
کاشی و سرامیک یکی از محبوبترین پوشش دهنده‌های ساختمانی  برای سطوح به منظور زیباسازی، عایق کاری و مقاوم سازی بناها می‌باشد.

همانگونه که در مقالات قبلی اشاره نمودیم کاشی‌ها مشتقاتی از ماده ای به نام سرامیک هستند که ماهیتی تزیینی و کاربردی در ساختمان دارند، اما آنچه که ما با نام سرامیک ساختمانی می‌شناسیم و امروزه در کف ساختمان و دیوارها به کار برده می‌شود شکل پیشرفته‌تر و مقاوم‌تر همان کاشی دیواری است. کاشی‌ها  در بتدا به عنوان یک عنصر تزیینی تنها در دیواره‌ها، ازاره‌ها، سقف‌ها و محراب‌ها و ... استفاده می‌شدند اما کم کم با پیشرفت صنایع کاشی سازی و تولید کاشی‌های مقاوم تر کاشی جایگاه خود را به عنوان یک عنصر برای عایق کاری سطوح پیدا نمود.

درجه بندی کاشی و سرامیک قابلیت استفاده در سطوح پر اصطکاک مانند کف بناها که بیشترین فشار را نسبت به سایر سطوح تحمل می‌کنند را پیدا کردند. این کاشی‌های مقاوم تر به زودی نام مستقل سراميك را به دست آوردند. سرامیک‌ها نیز راه پیشرفت را در پیش گرفتند و با تغییراتی که در مواد سازنده و میزان حرارت کوره‌های ایجاد گردید با نام سرامیک پرسلان به درجه ای از سختی و مقاومت دست یافتند که در مقابل آب به نوعی نفوذناپذیر گردیدند و توانستند جای سنگ‌های طبیعی که در کف بنا یا نمای ساختمان استفاده می‌شد را بگیرند.

اما تفاوت کاشی، سرامیک و پرسلان چیست؟

شاید بسیاری از ما که اهل فن در صنعت کاشی و سرامیک نیستیم در هنگام خرید کاشی و سرامیک با شنیدن اصطلاحات کاشی، سرامیک و پرسلان از خودمان بپرسیم تفاوت این سه محصول چیست؟ برخی تصور می‌کنند که اختلاف آنها در طرح و ابعاد است اما در اصل تفاوت کاشی سرامیک و پرسلان در مقاومت و نوع لعاب آنها می‌باشد. لازم به ذکر است که هر سه این محصولات با عنوان کاشی شناخته می‌شوند، کاشی، کاشی سرامیک و کاشی پرسلان (سرامیک پرسلان) که در اینجا به معرفی هر یک از آنها می‌پردازیم.

کاشی

کاشی‌ها به طور کل به محصولات سرامیکی مسطحی گفته می‌شود که فقط برای کار بر روی دیوار مناسب هستند، این محصولات از توان بالایی در برابر ضربه برخودار نیستند و به همان اندازه در برابر نفوذ آب نیز مانند سرامیک‌ها و پرسلان‌ها نفوذ ناپذیر نیستند در نتیجه استفاده از آنها در جایی غیر از دیوارها و سطوح کم تردد توصیه نمی گردد. کاشی‌ها استحکام لازم برای استفاده در کف بنا را ندارند و ممکن است به آسانی بشکنند. مقاومت کاشی در برابر فشار، سرما و گرمای هوا بسیار کم می‌باشد و نمی توان از آنها در فضای باز استفاده نمود. کاشی‌ها در کوره با دمای پایین تری نسبت به کاشی سرامیک و کاشی پرسلان پخته می‌شوند و این دمای پایین باعث ایجاد جلای بهتر و ظرافت بیشتری در لعاب آنها می‌گردد.
کاشی‌ها نسبت به سرامیک‌ها و پرسلان‌ها دارای طراحی‌های زیبا و متنوع تری می‌باشد. تراکم بافتی کاشی‌ها نسبت به سرامیک و پرسلان پایین تر است در نتیجه برش زدن آن برای نصاب راحتر از سرامیک و پرسلان است.

قیمت کاشی

قیمت کاشی در بازار نسبت به قیمت پرسلان و قیمت سرامیک کم تر است، این قاعده درباره طرح‌های خاص و مرغوب متفاوت است. ممکن است یک کاشی با طراحی و کیفیت بالا نسبت به سرامیک‌ها از قیمت بیشتری برخودار باشد.

کاشی سرامیک

کاشی سرامیک که همه آنها را با عنوان سرامیک می‌شناسیم، نوعی از کاشی ا هستند که قابلیت استفاده در دیواره و کف بنا را دارند. سرامیک‌ها از استحکام بیشتری برخودارند و نفوذپیری آب در آنها بسیار پایین است. مقاومت سرامیک در برابر فشار، سرما و گرما نسبت به کاشی بسیار بهتر است و می‌توان از آن در سطوح پر اصطکاک استفاده نمود. سرامیک‌ها گزینه‌های مناسبی برای کف ساختمان ونمای بناها هستند. با این حال بهتر است از سرامیک‌ها در فضاهای باز استفاده نشود زیرا ممکن است به دلیل جذب کم آبی که دارند در زمستان دچار ترک خوردگی و سرمازدگی شوند. 
از سرامیک‌ها می‌توان علاوه بر کف بنا در دیواره ساختمان‌ها استفاده کرد اما از کاشی نمی توان در کف بنا استفاده نمود در نتیجه در هنگام انتخاب باید به جایگاه استفاده از آنها توجه زیاد نمود. تراکم بافتی سرامیک‌ها نسبت به کاشی‌ها بیشتر است در نتیجه اگر برش زدن آن با دقت و دستگاه‌های مناسب انجام نگردد احتمال شکستن سرامیک بسیار بالا خواهد بود.

قیمت سرامیک

اگر به دنبال خرید کاشی و سرامیک هستید باید بدانید که قیمت سرامیک‌ها نسبت به کاشی‌ها بیشتر است. هر چه مقاومت و طرح سرامیک مرغوب تر باشد به همان اندازه قیمت آن نیز بیشتر خواهد  بود.

سرامیک پرسلان

پرسلان‌ها کاشی سرامیک‌هایی هستند که در کوره‌ها با حرارت بالای 1400 درجه سانتیگراد پخته می‌شوند، به طوری که تمامی آب میان بافتی یا همان شیمیایی آنها از بین می‌رود و این محصول از مقاومت و سختی بالایی برخودار است. می‌توان گفت سرامیک پرسلان‌ از سنگ‌ها نیز سخت تر هستند و به دلیل عدم جذب آب (جذب آب پرسلان‌ها در حد 0.5 درصد است که چیزی در حد صفر است.) دچار سرمازدگی و ترک خوردگی نمی شوند و مناسب استفاده در کف پارکینگ‌ها، کف پوش فضاهای باز و ... هستند. تراکم بافتی پرسلان‌ها بسیار بالا می‌باشد در نتیجه برش زدن و فرم دادن به آن برای نصاب کار راحتی نخواهد بود مگر آنکه از دستگاه‌های مخصوص با تیغه الماسی استفاده نماید. 

تفاوت مهم پرسلان با سرامیک در ظاهر شفافیت و درخشش آنها می‌باشد، در پرسلان‌ها به دلیل استفاده از موادی متفاوت از سرامیک‌ها، سطحی براق و شفاف نسبت به سرامیک به دست می‌آید.

از آنجایی که جذب آب پرسلان و سرامیک بسیار پایین است نصب آنها از راه‌های معمول استفاده از ملات سیمان امکان پذیر نمی باشد و لازم است از چسب سرامیک و پرسلان استفاده نمایید. به خصوص برای نصب سرامیک‌ پرسلان در ارتفاع استفاده از چسب سرامیک الزامی است.
لازم به ذکر است چسب‌های موجود در بازار برای نصب کاشی، انواع درجه بندی کاشی و سرامیک  و پرسلان نیز با یکدیگر متفاوت هستند و باید دقت نمود برای هر کدام از این پوشش دهنده‌ها چسب مناسب را انتخاب نمود. 

قیمت پرسلان

پرسلان‌ها به دلیل مقاومت بالایی که دارند از قیمت بالاتری نسبت به کاشی سرامیک برخوردارند. 

1 نظر در مطلب "تفاوت کاشی، سرامیک و پرسلان" ثبت شده است

خلیل جهانشیری

بسیار عالی واطلاعات کاربردی

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

حرفه ای های کاشی لند

فروشگاه کاشی لند