حرفه ای های کاشی لند

رتبه بندی این مطلب:
4.6
8529 بازديد

آموزش رنگ کردن کاشی و سرامیک

آموزش رنگ کردن کاشی و سرامیک
اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که از رنگ کاشی و سرامیک خانه خود خسته شده اید یا خوشتان نمی‌آید و آرزوی تغییر رنگ آنها را دارید می‌توانید در این مطلب با ما همراه باشید تا از یک روش ساده و کاربردی برای دست یافتن به یک رنگ جدید در دکوراسیون آگاه شوید.

رنگ کردن کاشی

رنگ کاشی و سرامیک گزینه مهمی در انتخاب شما می‌تواند باشد، گزینه ای که ارتباط مستقیمی به سلیقه و روحیه شما دارد. امروزه تغییر قیمت کاشی و سرامیک با توجه به افزایش روز افزون قیمت پایه آن باعث شده است که  خرید کاشی و سرامیک و خدمات نصب آن برای بسیاری مقرون به صرفه نباشد در نتیجه افراد به دنبال کم خرج ترین راه‌های ایجاد تغییرات در فضاهای داخلی هستند. 
یکی از مهمترین راه‌های ایجاد تغییر در فضاهای داخلی رنگ کردن آن است، رنگ کردن علاوه بر پوشاندن عیوب سطوح می‌تواند فضا و جلوه ای نو ایجاد کند. کاشی قابلیت رنگ شدن کاشی و سرامیک  پرسش بسیاری از کاربرانی است که به دنبال ایجاد تغییر و تحول در فضاهای داخلی خانه خود به خصوص آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی هستند. رنگ کردن کاشی و سرامیک در این فضاها با توجه به کاربرد کاشی و سرامیک به عنوان پوشش اصلی آنها اهمیت بسیاری دارد. در جواب این سوال می‌توان گفت که بله کاشی قابلیت رنگ شدن دارد و شما می‌توانید با استفاده از رنگ‌های مناسب کاشی و سرامیک آنها را مطابق با سلیقه خود رنگ بزنید.

نکته حائز اهمیت در این رنگ آمیزی نسبت به رنگ آمیزی دیوارهای کچی یا چوبی این است که کاشی و سرامیک باید سالم باشد، اگر کاشی و سرامیک دچار شکستگی یا لق شدگی باشد لازم است عوض شود در غیر اینصورت اگر کاشی‌های سرویس بهداشتی تان کاملا سالم است و تنها با رنگ آن مشکل دارید می‌توانید از رنگ کردن کاشی برای رهایی از یکنواختی آنها استفاده کنید.

 با ما در این مطلب همراه باشید تا بتوانید به آسانی خودتان کاشی و سرامیک منزل را رنگ کنید. 

رنگ‌های مناسب کاشی و سرامیک

قبل از اینکه وارد بحث چگونگی رنگ کردن کاشی و سرامیک شویم لازم است مشخص کنیم چه نوع رنگ هایی مناسب استفاده در کاشی و سرامیک است؟ اغلب رنگ کاران و متخصصان به شما پیشنهاد استفاده از رنگ‌های روغنی و رنگ‌های اپوکسی را می‌دهند. این رنگ‌های به دلیل ماندگاری طولانی و قابلیت چسبندگی بالایی که با سطح زیرین دارند می‌توانند در تغییرات رنگ کاشی و سرامیک در دکوراسیون کاربردی باشند. سابقه رنگ آمیزی ساختمان به قرن‌ها پیش می‌رسد، اواع رنگ‌های گیاهی و حیوانی از هزاران سال پیش برای رنگ آمیزی سطوح مورد استفاده بوده است که امروزه به رنگ‌های صنعتی تبدیل شده است، این رنگ صنعتی شامل رنگ‌های پلاستیک، رنگ‌های روغنی، رنگ‌های اپوکسی و رنگ اکریلیک می‌شود. استفاده از رنگ‌های پلاستیک و روغنی تا اواسط دهه 40 میلادی پرکاربرد بود اما با روی کار آمدن رنگ‌های جدید بر پایه رزین تحول جدیدی در زمینه رنگ ایجاد گردید. بسیاری رنگ‌های اکریلیک را نیز مانند رنگ‌های اپوکسی مناسب می‌دانند اما استفاده از رنگ اکریلیک روی کاشی محدودیت هایی دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

استفاده از رنگ اکریلیک روی کاشی

رنگ اکریلیک یکی از رنگ‌های جدید است و به دلیل ناپایداری آن در گذر زمان، چندان مورد استفاده قرار نمی گیرد به خصوص  در سرویس‌های بهداشتی و حمام که با آب ارتباط مستقمی دارند. استفاده از رنگ آکریلیک بر روی کاشی و سرامیک با توجه به این ناپایداری در جاهای مرطوب و سطوحی همچون کف ساختمان توصیه نمی شود زیرا پس از مدتی بر اثر سایش از بین می‌رود یا به آسانی شسته می‌شود. انتخاب یک رنگ با دوام و پایدار مناسب بر روی کاشی و سرامیک به خصوص کاشی و سرامیک فضاهای مرطوبی همچون سرویس بهداشتی و حمام الزامی است در غیر اینصورت به سرعت این رنگ از بین می‌رود و تمام زحمات شما هیچ می‌شود.
رنگ اکریلیک بر دو پایه آب و مشتقات نفتی تولید می‌شود، یعنی حلال آن هم می‌تواند آب باشد و هم مشتقات نفتی، نوع پایه آب مناسب استفاده در کاشی و سرامیک‌های دیواری که چندان در تماس با وسایل نیستند می‌باشد. نوع دیگر آن که بر پایه مشتقات نفتی است به دلیل بوی بدی که دارد کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد با این حال به دلیل خشک شدن سریع مناسب استفاده در دکوراسیون کوچک و کوتاه مدت است.

 

چسب بازسازی

 

وسایل مورد نیاز رنگ کردن کاشی

حال می‌رسیم به بحث رنگ کردن کاشی و سرامیک  که بسیاری برای تغییر رنگ کاشی و سرامیک به سراغ آن آمده اند. رنگ کردن کاشی کار سختی نیست و شاید بتوان گفت هرکسی قادر به انجام آن است تنها کافی است از وسایل اولیه مناسب برای رنگ کاری کاشی  را استفاده نمایید. این وسایل در ادامه معرفی می‌شوند.

رنگ اپوکسی براق

مهمترین بخش برای رنگ کردن کاشی انتخاب یک رنگ مناسب است، از آنجایی که رنگ‌ها باید ضدآب باشند لازم است از یک رنگ اپوکسی مناسب رنگ کردن کاشی و سرامیک استفاده نمایید و اگر می‌خواهید جلا و درخشش را به کاشی‌های خود ببخشید ترجیحا رنگ اپوکسی نوع براق را انتخاب نمایید. 

استون و پاک کننده کاشی

استون‌ها و پاک کننده‌های کاشی برای تمیز کردن سطوح کاشی پیش از رنگ کاری وسایل ضروری هستند. این مواد می‌توانند آلودگی‌ها و لکه‌های احتمالی کاشی‌ها را برای یک بستر سازی مناسب برای رنگ کاری تمیز نمایند.

کاغذ سمباده

کاغذ سمباده می‌تواند پستی بلندی‌های روی کاشی‌ها را برطرف نماید. لازم است با استفاده از سمباده سطح کاشی‌ها را کاملا یکدست نمایید.

بتونه با قدرت چسبندگی بالا

برخی مواقع در سطح کاشی‌ها ممکن است ترک خوردگی و شکستگی‌هایی وجود داشته باشد که لازم است قبل از رنگ شدن پر شوند. این ترک‌ها و شکستگی‌ها تنها می‌توانند با یک بتونه کاری مناسب پوشانده شوند. 

ماسک، عینک و دستکش

بهتر است در هنگام رنگ کاری از ایمنی خود اطمینان حاصل کنید و از ماسک، دست کش و عینک استفاده نمایید تا آسیبی به پوست و ریه شما وارد نگردد. موادی که بر پایه مواد شیمیایی هستند در برخی موارد می‌توانند حساسیت‌هایی را در افراد ایجاد نمایند.

قلم مو، فرچه یا دستگاه رنگ کننده

برای رنگ زدن شما لازم است از یک فرچه مناسب، دستگاه رنگ زنی یا پیستوله رنگ استفاده نمایید. سعی کنید گزینه ای را انتخاب کنید که بهترین نتیجه را برایتان به ارمغان آورد. معمولا پستوله‌ها بهترین نوع رنگ زنی بر روی سطح صاف کاشی و سرامیک هستند.

روزنامه یا نوار نقاشی

برای جلوگیری از رنگ شدن وسایلی که لازم نیست رنگ شوند لازم است آنها را با روزنامه یا نوار نقاشی بپوشانید تا از رنگ  شدن در امان بمانند.

تمامی این وسایل را می‌توانید از نزدیکترین فروشگاه ابزار و یراق به خانه یا محل کارتان تهیه نمایید. سعی کنید رنگی را انتخاب کنید که با دکوراسیون همخوانی داشته باشد برای داشتن رنگ‌های ترکیبی تنها کافی است رنگ‌ها را با یکدیگر مخلوط نمایید. توجه داشته باشید که اگر رنگ شما ترکیبی است بهتر است قبل از رنگ کاری به میزان لازم رنگ تهیه نمایید زیرا ممکن است پس از رنگ کاری قسمتی رنگ شما تمام شود و در ترکیب رنگ مجدد، رنگ قبلی به دست نیاید و نتیجه کار دو رنگ شود.

رنگ کردن کاشی و سرامیک

آماده کردن فضا برای رنگ کاری کاشی

حال برویم سراغ رنگ کردن فضا، پیش از رنگ کردن کاشی‌ها لازم است شما بستر مناسب را برای رنگ کاری ایجاد نمایید. برای این کار لازم است که کاشی‌ها را با یک تمیز کننده مناسب تمیز کنید، اگر بخش‌هایی از کاشی‌ها به خصوص کاشی سنتی شکستگی دارد یا فرورفتگی با استفاده از بتونه آن سطح را کاملا صاف و یکدست نمایید سپس با استفاده از کاغذ سنباده، سطح کار را به آرامی سنباده بکشید تا ذرات باقی مانده از کاشی‌ها جدا گردند.
 با یک دستمال ملایم آغشته به استون دوباره سطح کاشی‌ها را تمیز کنید تا هیچ چیزی بر روی آنها باقی نماند. روی وسایلی را که نمی خواهید رنگ شود با نوار نقاشی یا روزنامه بپوشانید. اگر امکان بازکردن آنها وجود دارد بهتر است آنها را باز کنید.
سه ساعت پس از بتونه کاری می‌توانید سطوح را رنگ کنید. 

آماده سازی فضا برای رنگ کاری کاشی

رنگ کردن کاشی و سرامیک

پس از آماده سازی سطح کار فضای شما برای رنگ کاری اماده است. یک طرح مناسب را انتخاب نمایید و با استفاده از قلم مو، فرچه یا پیستوله آن را بر روی کاشی‌ها پیاده سازی کنید. می‌توانید از شاپلون‌ها برای پیاده سازی طرح‌ها استفاده نمایید. این شابلون‌ها به صورت آماده در خرازی‌ها وجود دارد در غیر انصورت می‌توانید خودتان بک شابلون با طرح و نقش دلخواه بسازید.

پس از رنگ زدن حداقل 24 ساعت فضا را به حال خود بگذارید تا کاملا خشک شود. از بازکردن درب و پنجره یا خشک کردن فضا با استفاده از باد اجتناب کنید زیرا باعث نشستن گرد و خاک بر روی سطوح می‌گردد و باعث کدر شدن رنگ می‌شود.

رنگ کردن سرامیک وکاشی

حالا پس از آموزش رنگ آمیزی کاشی و سرامیک بهتر است به سراغ انتخاب رنگ کاشی و سرامیک برویم و ببنیم چه نوع رنگ هایی مناسب استفاده در فضاهایی همچون سرویس بهداشتی، آشپزخانه و ... است.

بهترین رنگ کاشی برای سرویس بهداشتی

شاید برای بسیاری این سوال پیش آید که چه رنگی بهترین رنگ برای سرویس بهداشتی است؟ سرویس بهداشتی به عنوان یک فضا برای اجابت مزاج و نظافت روزانه نقش مهمی در زندگی هر انسانی دارد در نتیجه انتخاب رنگ سرویس بهداشتی از الویت‌های دکوراسیون است. تمام آنچه که در این رابطه باید بدانید دو نکته مهم است: اول ابعاد فضای سرویس بهداشتی و دوم سلیقه شماست، این دو فاکتور در انتخاب رنگ دستشویی باید در الویت شما قرار گیرند. هر چه فضا کوچکتر باشد به همان اندازه استفاده از رنگ‌های تیره به دلگیرتر شدن آن دامن می‌زند در نتیجه لازم است برای سرویس بهداشتی‌های کوچک از رنگ‌های روشن استفاده نمایید. توجه به این نکته که در روی رنگ‌های تیره آلودگی‌ها کمتر به چشم می‌آید که تمیز شوند در نتیجه رشد انواع قارچ و کپک به واسطه این آلودگی‌ها دیرتر نمایان می‌شود. پس استفاده از رنگ‌های تیره برای سرویس بهداشتی حتی سرویس بهداشتی‌های بزرگ را نیز فاکتور بگیرید و در فکر رنگ‌های روشن و زنده باشید که فضایی دلنشین را برای شما به وجود آورد. 
استفاده از طرح‌های رنگی در سرویس بهداشتی گزینه مناسبی است، از بین بردن یکنواختی محیط به وسیله طرح‌های روی کاشی و سرامیک ایده ی رایجی است که روز به روز در حال افزایش است. 

رنگ کاشی دستشویی

همانگونه که گفته شد سرویس بهداشتی به عنوان بخش مهمی از ساختمان شناخته می‌شود که به دلیل خالی بودن آن از عناصر دکوراتیو، وظیفه اصلی دکوراسیون در آنها بر عهده کاشی و سرامیک پوشش دهنده کف و بدنه است، در واقع تمامی آنچه که قرار است در سرویس به داشتی ارائه شود به کاشی و سرامیک و چینی بهداشتی ارتباط دارد در نتیجه یک انتخاب آگاهانه نسبت به طرح و رنگ می‌تواند باعث ایجاد یک فضای دلپذیر و دوست داشتنی شود. به همین دلیل لازم است در انتخاب رنگ کاشی بدنه و کف سرویس بهداشتی غیر از سلیقه به ماهیت فضا نیز فکر کنید.
 اغلب سرویس‌های بهداشتی فضای کوچکی دارند و یک چهاردیواری کوچک هستند در نتیجه استفاده از رنگ‌های تیره باعث دلگیر شدن آن می‌شود پس اگر یک سرویس بهداشتی کوچک دارید استفاده از رنگ‌های روشن در الویت شما باید باشد. در انتخاب رنگ کاشی دستشویی اغلب از رنگ‌های ملایم و سرد مانند رنگ هایی نظیر آبی، سبز، طوسی، سفید، کرم، صورتی و ... استفاده می‌شود. ترجیحا سعی کنید کاشی‌های لعابدار را برای دیواره سرویس بهداشتی انتخاب کنید زیرا لعابدار بودن کاشی‌های رنگی دیوار سرویس بهداشتی می‌تواند مزایای بسیاری داشته باشد که مهمترین آن انعکاس نور است که باعث بزرگتر جلوه دادن فضا می‌شود و در کنار جذابیت رنگی کاشی دیوار دستشویی است این نوع کاشی در صورت رنگ شدن نیز درخشندگی و انعکاس نور خود را حفظ خواهند نمود.

رنگ کاشی آشپزخانه

آشپزخانه را می‌توان قلب هر خانه ای در نظر گرفت، قلبی که تپنده است و لازم است همیشه گرم و دوست داشتنی باشد، واژه گرم قطعا شما را یاد رنگ‌های گرم می‌اندازد، پس طیف رنگی که لازم است به عنوان رنگ کاشی آشپزخانه به کار گرفته شود بیشتر رنگ‌های گرم است، البته با توجه به سلیقه این طیف رنگ می‌تواند کمی متفاوت باشد اما به طور کل سعی کنید از ایجاد یک فضای سرد با رنگ‌های مرده در آشپزخانه پرهیز کنید زیرا بخش اعظمی از وقت خانم‌های خانه در این فضا سپری می‌شود و نشاط آور نبودن این فضا می‌تواند در درازمدت در روحیه خانم خانه تاثیر سویی بگذارد.
بسیاری برای تغییر فضای آشپزخانه اقدام به رنگ آمیزی آن می‌کنند. انتخاب رنگ برای رنگ آمیزی نیز فرقی با انتخاب رنگ کاشی و سرامیک برای نصب ندارد. کاشی و سرامیک آشپزخانه می‌تواند ترکیبی از رنگ‌های مختلف باشد یا استفاده از طرح‌های سه بعدی و دوبعدی یکدست که باعث ایجاد فضایی جذاب در این محیط می‌کند یا حتی طراحی و نقاشی یک طرح جذاب منظره که با سلیقه خود انجام داده اید. اغلب رنگ کاشی و سرامیک پیش زمینه ای برای انتخاب رنگ کابینت‌ها هستند اما در ، لازم است که سرامیک آشپزخانه با رنگ کابینت آشپزخانه همخوانی داشته باشد تا فضا یک فضای لطیف دوست داشتنی باقی بماند در غیر اینصورت هرج و مرج و آشفتگی را در این فضا تجربه خواهید نمود. پس در انتخاب رنگ کاشی به خصوص رنگ کاشی بین کابینتی شپزخانه نهایت سلیقه و دقت را به کار ببرید.

رنگ کاشی استخری

یکی از مهمترین کاشی‌های روز کاشی‌های استخری هستند، این نوع کاشی به دلیل ارتباط مستقیمی که با آب و رطوبت دارند لازم است از کاشی‌های مخصوص استخر در آنها استفاده شود. این نوع کاشی اغلب تایل‌های کوچکی هستند که در رنگ‌های سرد سفید، آبی و سبز تولید می‌شود. شما به ندرت شاهد رنگ دیگری در فضای استخرها هستید، در نتیجه برای اگر روزی خیال رنگ زدن کاشی و سرامیک استخر خود را داشتید حتما توجه کنید که رنگ‌ها را از بین تناژهای رنگی سبز، آبی و سفید انتخاب نمایید. دلیل مهم اینکار جلوه آب درون استخر است که لازم است در افراد آرامش ایجاد نماید و با رنگ طبیعی آب نزدیکی داشته باشد. استفاده از رنگ‌های غیر متعارف می‌تواند باعث شود حس خوبی به آب استخر در شما ایجاد نشود. علاوه بر آن این رنگ‌ها کاملا مطابق با طبیعت آب هستند و می‌توانند جلوه بصری جذابی را ایجاد نمایند.

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

حرفه ای های کاشی لند

فروشگاه کاشی لند