حرفه ای های کاشی لند

رتبه بندی این مطلب:
3.0
206 بازديد

اثر مصالح ساختمانی بر قیمت مسکن

اثر مصالح ساختمانی بر قیمت مسکن
فردین یزدانی، کارشناس بخش مسکن و نویسنده طرح جامع مسکن از اثر نوسانات نرخ مصالح ساختمانی بر تحولات قیمتی مسکن در سال جاری خبر داد.

به گزارش کاشی لند به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، فردین یزدانی، کارشناس بخش مسکن و نویسنده طرح جامع مسکن اعلام کرد: آنچه در زمستان 98 منجر به افزایش حجم معاملات خرید مسکن شد انگیزه های سفته بازانه ناشی از انتظارات تورمی و جوزدگی در بازار بود.در این زمینه نمی توان زمزمه های مربوط به افزایش سقف وام مسکن را هر چند به میزان خفیف و ضعیف و با اثرگذاری کمتر نسبت به سایر شرایط و عوامل نادیده گرفت.

یزدانی از سوی دیگر نوسانات قیمتی اخیر بازار مسکن را یک وضعیت غیرعادی توصیف کرد و توضیح داد: هم اکنون خریدار مصرفی به عنوان متقاضی واقعی واحدهای مسکونی عرضه شده به بازار مسکن قادر به ورود به بازار و خرید مسکن با سطح قیمتی فعلی نیست.

وی همچنین بروز شوک قیمتی در بازار مسکن در ماه های پیش رو را بعید اعلام کرد و گفت:بروز شوک قیمتی در ماه های آینده در بازار مسکن بعید است چون اساسا مشتری دست به نقد با توانایی مالی کافی برای پرداخت هزینه خرید مسکن با سطح فعلی قیمت ها در بازار حضور ندارد و عمده معاملات انجام شده نیز در میان سفته بازان صورت گرفته است.

یزدانی در عین حال یک متغیر اصلی، مهم و اثرگذار بر وضعیت تحولات قیمتی مسکن در سال 99 را تغییرات مربوط به هزینه تمام شده ساخت مسکن ناشی از تحولات قیمتی مصالح ساختمانی اعلام کرد.این در حالی است که به اعتقاد وی سایر فاکتورهای هزینه ای ساخت و ساز همچون سطح دستمزدها وهزینه های مربوط به عوارض نیز می تواند قیمت تمام شده مسکن در سال 99 و در نتیجه سطح نهایی قیمت ها در سال جاری را تحت تاثیر قرار دهد.

وی در این باره اعلام کرد:در سال 99 به طور قطع برخی از هزینه ها وآیتم های ساختمانی همچون دستمزدها و عوارض شهرداری،انشعابات وخدمات دولتی با افزایش قیمت مواجه می شوند.این عوامل می تواند هزینه تمام شده ساخت وساز را افزایش داده و بر قیمت مسکن اثر داشته باشد.اما به طور قطع این اثرگذاری نیز به حدی نخواهد بود که منجر به بروز شوک قیمتی در بازار مسکن شود.

یزدانی همچنین بروز نوسانات قیمتی در بازار مصالح را وابسته به تحولات زیادی به خصوص تحولات نرخ ارز اعلام کرد و افزود:در صورت وقوع شوک ارزی در سال جاری می توان پیش بینی کرد که نرخ مصالح ساختمانی هم با جهش مواجه شود؛ در غیر این صورت و به فرض کنترل هیجانات ارزی، انتظاری از بابت بروز شوک قیمتی در بازار مصالح ساختمانی و انتقال این شوک به بازار خرید و فروش و معاملات واحدهای مسکونی وجود ندارد.

وی سطح قابل پیش بینی برای نوسانات قیمتی بازار مسکن در سالجاری را رقمی حول و حوش 15 تا 20 درصد اعلام کرد،مگر آنکه شرایطی در مجموعه اقتصاد کشور به وقع بپیوندد که از هم اکنون قابل پیش بینی نباشد.

یزدانی تغییرات اصلی در بازار مسکن سال 99 را بیشتر معطوف به بازار اجاره مسکن می داند تا بازار خرید وفروش واحدهای مسکونی.به گفته وی معمولا تناسب نرخ اجاره با قیمت فروش واحدهای مسکونی با تاخیر حدود دو ساله احیا می شود.بنابراین انتظار می رود شکاف ایجاد شده بین نسبت اجاره بها با قیمت مسکن در سال 99 تا حدی ترمیم شود.

وی همچنین بروز تحولات عمده و رونق فعالیت ها و سرمایه گذاری های ساختمانی در سال 99 را نیزانتظاری نسبتا بعید عنوان کرد.به گفته او بعید است در سال 99 تیراژ ساختمانی و حجم ساخت وسازهای جدید تفاوت چندانی با حجم ساخت وسازهای صورت گرفته در سال 98 داشته باشد.از این رو برای این بخش از بازار مسکن یعنی بازار ساخت وساز نیز تحول محسوسی پیش بینی نمی شود.

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

حرفه ای های کاشی لند

فروشگاه کاشی لند