حرفه ای های کاشی لند

رتبه بندی این مطلب:
4.9
3656 بازديد

اجرای طرح روی کاشی و سرامیک

اجرای طرح روی کاشی و سرامیک
کاشی و سرامیک یکی از مهمترین پوشش دهنده های ساختمانی است که از دیرباز مورد استفاده قرار می گرفته است.

این پوشش دهنده ساختمانی علاوه بر اینکه عایقی برای سطوح می باشد، به عنوان یکی از عناصر تزیینی سطوح مورد استفاده قرار می گیرد. تزیینی بودن کاشی سنتی باعث ایجاد طرح ها و رنگ های مختلفی بر روی کاشی و سرامیک گردید.  در گذشته طراحی بر روی کاشی و سرامیک به صورت کاملا دستی انجام می گردید و پس از ایجاد طرح خشت های کاشی به کوره برده می شد و لعاب کاری می گردید. 

طرح کاشی و سرامیک سنتی

کاشی های سنتی هم به شکل تک رنگ و هم به شکل طرح دار مورد استفاده قرار می گرفتند. در معماری سنتی ایران از کاشی بیشتر در بناهای مذهبی و عمومی استفاده می شد در نتیجه رنگ و طرح در این فضا ها کاملا جهت گرفته بوده است و بیشتر در جهت القای فضای معنوی و مفاهیم عرفانی استفاده می شد. در گذشته رنگ آبی لاجوردی نماینده عرفان و مفاهیم معنوی بوده است در نتیجه در این کاشیکاری بناهای قدیمی ایران بیشتر شاهد استفاده از رنگ آبی لاجوردی می باشیم. خرید کاشی و سرامیک بیشتر به شکل طرح های اسلیمی به صورت گل ها و بوته های در هم پیچیده یا عباراتی مفهومی نظیر اشعار و آيات قرآن بوده است. 

طرح کاشی و سرامیک جدید

با روی کار آمدن صنایع کاشی و سرامیک و صنعتی شدن مراحل تهیه این کاشی ها، دامنه استفاده از کاشی و سرامیک دیگر تنها محدود به اماکن مذهبی و فضاهای عمومی نبود و از این کاشی و سرامیک در خانه ها نیز به صورت گسترده استفاده می گردید. این گستردگی استفاده باعث گسترش دامنه طرح های کاشی و سرامیک گردید. طرح های کاشی ها به سوی ساده تر شدن قدم برداشت تا جایی که برخی از طرح کاشی ها تنها به چند خط و تفاوت رنگی منتهی گردید. این تنوع طرح و رنگ در نتیجه نیاز مخاطبان شکل گرفت.

نحوه اجرای طرح بر روی کاشی و سرامیک

امروزه تجرای طرح بر روی کاشی به روش های مختلفی انجام می گردد و باعث شده است که کاشی‌ها در انواع طرح و نقش در بازار موجود باشد. هریک از این طرح ها با استفاده از روشی های طراحی روی کاشی اجرا شده اند. مهمترین روش های طراحی بر روی کاشی، سرامیک و پرسلان روش‌های چاپ فلت، چاپ روتو و چاپ دیجیتال است که در این بخش به آنها می پردازیم.

اجرای طرح با روش فلت روی کاشی

روش فلت قدیمی‌ترین روش ایجاد طرح و نقش برروی کاشی و سرامیک است. این روش به گونه ای است که رنگ‌های طرح مورد نظر توسط شابلون بر روی قطعه اجرا می‌شود.

اجرای طرح با روش روتو روی کاشی

روش روتو برای پیاده سازی طرح بر روی کاشی نسبت به روش فلت مناسب تر است، در این روش طرح کاشی با استفاده از دستگاه بر روی سیلندرهایی پیاده سازی می‌شود و این سیلندرها با قلتانده شدن بر روی سطح کاشی طرح مورد نظر را ایجاد می‌نمایند. از این روش در گذشته برای ایجاد مهرهای استوانه ای استفاده می‌شده است.

اجرای طرح با روش چاپ دیجیتال طرح روی کاشی

جدیدترین روش ایجاد طرح و نقش بر روی کاشی استفاده از دستگاه های چاپ دیجیتال است. پیاده سازی طرح با این روش دقیقا مانند استفاده از پرینتر برای چاپ تصاویر می باشد که بدون برخورد با سطح کاشی طرح مورد نظر بر روی سطح کاشی نقش می‌شود. از این روش برای اجرای طرح‌های ظریف، برجسته و پرکار استفاده می‌شود.

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

حرفه ای های کاشی لند

فروشگاه کاشی لند