حرفه ای های کاشی لند

رتبه بندی این مطلب:
5.0
868 بازديد

ارمنستان بازاری مناسب برای صنعت کاشی ایران

ارمنستان بازاری مناسب برای صنعت کاشی ایران
ارمنستان به عنوان یکی از همسایه های شمالی ایران که روابط دیپلماتیک مناسبی با آن داریم می‌تواند جایگاه مناسبی برای بازار کاشی ایران و سایر محصولات باشد.

کاشی و سرامیک به عنوان یکی از صنایع برتر ارزآور کشور شناخته می‌شود که در طول ده سال گذشته بخش اعظمی از صادرات مصالح ساختمانی را به خود اختصاص داده است. کاشی و سرامیک ایران به عنوان یکی از پنج تولید کننده برتر جهان در طول سالهای گذشته علاوه بر بازار داخل توانسته است در بازار کشورهای دیگری اعم از عراق، ارمنستان، گرجستان، روسیه، ترکیه، پاکستان، تاجیکستان، آذربایجان، کویت، عمان، امارات، ترکمنستان و کشورهای اروپایی و افریقایی مورد اقبال قرار گیرد.
با وجودی که بخش اعظمی از صادرات کاشی ایران به کشور در حال ساخت عراق است اما سایر کشورها همچون ارمنستان نیز توانسته اند توانایی‌های خود را به عنوان یک مقصد صادراتی در حوزه کاشی و سرامیک نشان دهند.

مناسبات تجاری با ارمنستان

در سالیان اخیر کشور ارمنستان رشد اقتصادی مطلوبی داشته است ‌و این امر موجب گردید تا روابط تجاری و اقتصادی ایران و ارمنستان در سالهای گذشته رو به افزایش بگذارد به گونه ای که در سال 2018 ایران به عنوان چهارمین کشور صادر کننده به این کشور پس از چین، روسیه و آلمان معرفی شود. مناسبات تجاری ایران و ارمنستان در کنار روابط حسنه دیپلماسی این دو کشور روز به روز در حال رشد و توسعه است.

اهمیت تجارت و صادرات با ارمنستان

ارمنستان و ایران به عنوان یکی از اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا هستند که رایزنی‌های بسیاری در جهت افزایش صادرات به این منطقه صورت گرفته است. تا کنون حجم مبادلات تجاری ایران و ارمنستان بیش از 320 میلیون دلار بوده است که با نظر کارشناسان نیازمند رشد و توسعه بیشتر است.
در همین راستا تعرفه‌هایی برای تجار دو کشور ایجاد شده است تا رفت و آمد آزادانه تجارمیان این دو کشور تسهیل گردد تا قدمی برای توسعه روابط بازرگانی دو طرف برداشته شود. همچنین مذاکراتی دربخش خصوصی بین دو کشورصورت گرفته است که امید است به تحقق توافق‌هایی بین ایران و ارمنستان کمک نماید.
بیشترین سهم کالاهای صادراتی ایران به ارمنستان مربوط به صادرات انواع سیمان است و بر طبق آخرین اخبار منتشر شده از صادرات کاشی و سرامیک به ارمنستان، تنها ۰.۸۳ درصد از حجم کل صادرات ایران را به خود اختصاص می‌دهد.

بازار ارمنستان، فرصتی ویژه برای بنگاه‌های کوچک ایرانی

با امضا تفاهم نامه ی همکاری میان سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و مرکز حمایت از سرمایه‌گذاری جمهوری ارمنستان در هفته جاری معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بازار ارمنستان را فرصتی ویژه برای بنگاه‌های کوچک و متوسط ایرانی برشمرده است
 ارمنستان یکی از کشورهای اتحادیه اوراسیا است که می‌تواند به عنوان یک مسیر مبادلاتی برای حمل و نقل کالاهای ایرانی به روسیه و حتی کشورهای اروپایی در نظر گرفته شود.
این تجربه مشابه تجربه ساخت شهرک‌های صنعتی از سوی ایران در هرات افغانستان در سال گذشته است که سبب شو تا سرمایه گذاری در این منطقه افغانستان به طور عمده ای مبتنی بر فناوری ایرانی باشد و به واسطه آن در صادرات به این کشور توسعه ای به وجود آید.
از آنجایی که صنعت ارمنستان یک صنعت نوپا است در نتیجه ایران می‌تواند در همکاری با این کشور منافع خوبی را به دست آورد شرایطی که اگر نادیده گرفته شود به سرعت توسط کشورهای همسایه به دست خواهد آمد و ایران یک منطقه صادراتی مناسب را از دست خواهد داد.

ارتقای کیفی کالاهای ایرانی ضامن بقای آنها در بازار ارمنستان

در پی مناقشه سیاسی و نظامی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان، واردات حدود 2250 ‌قلم از کالاهای کشور ترکیه به ارمنستان تحریم گردید. این تحریم فرصتی مناسب برای بازرگانان، تولیدکنندگان و تاجران ایرانی است تا بتوانند محصولات خود را جایگزین محصولات کشور ترکیه نمایند اما لازمه این امر پیش از هر چیز ارتقای کیفیت محصولات ایرانی است به گونه ای که این محصولات جایگاه بالاتری را در تجارت جهانی نسبت به محصولات دیگر کشورها ‌به دست آورد.
عمده ترین صادرات ایران به ارمنستان محصولات صنعت ساختمان از جمله سیمان، آجر، سنگ، کاشی و سرامیک، درب و پنجره، بالابر و آسانسور، همچنین محصولات و تجهیزات کشاورزی و مواد غذایی، لوازم و تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری پزشکی، لوازم‌خانگی و پنل‌های خورشید است. بالا بردن کیفیت این محصولات می‌تواند علاوه بر پیدا کردن بازار مستحکمی همچون ارمنستان نقطه ای شروعی برای صادرات به کشورهای آمریکای شمالی نیز باشد.زیرا تعرفه تجاری ارمنستان با کشورهایی مانند کانادا چهار درصد است و این شرایط ایده آلی را برای صادرات محصولات ایرانی به وجود می‌آورد.
در حال حاضر روند مبادلات میان دو کشور در حدود 500 میلیون دلار است که امید می‌رود با توجه به همجواری دو کشور و قرار دادن شرایط آزادانه تری برای تسهیل مبادلات میان دو کشور این رقم در کمتر از یک سال به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار ارتقا پیدا کند.

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

حرفه ای های کاشی لند

فروشگاه کاشی لند