حرفه ای های کاشی لند

رتبه بندی این مطلب:
4.7
523 بازديد

استقرار قطب تولید کاشی و سرامیک کشور در استانی کم‌آب

استقرار قطب تولید کاشی و سرامیک کشور در استانی کم‌آب

به گزارش کاشی لند به نقل از ایسنا، حسین فلاح فرماندار شهرستان میبد در استان یزد با اشاره به تولید ۴۰ درصد از کاشی و سرامیک کشور در این شهرستان، می‌گوید: علاوه بر اجرای طرح‌هایی در شهرستان که تا ۷۰ درصد مصرف آب معمول در این صنعت را کاهش داده ولی نسبت اشتغال ایجاد شده در این بخش به میزان آب مصرفی آن نیز قابل توجه است.

فلاح در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، از میبد به عنوان یک شهر صنعتی با پیشینه‌ی بالای تاریخی در استان یزد یاد می‌کند که هم‌اکنون در قالب حدود 32 واحد صنعتی 40 درصد کاشی و سرامیک تولیدی در کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان این که صنعت میبد و اقتصاد این شهرستان بر پایه کاشی و سرامیک استوار شده است، اظهار می‌کند: تاکنون ۸۰ درصد از واحدهای کاشی و سرامیک شهرستان به بهره‌برداری کامل رسیده و مابقی در مراحل اخذ مجوز تاسیس و پروانه بهره‌برداری یا مراحل ساخت و بهره‌برداری کامل هستند.

به گفته فرماندار میبد، واحدهای در حال فعالیت کاشی و سرامیک این شهرستان با ظرفیت‌های متوسط بین چهار تا 40 هزارمترمربع تولید سالانه مشغول بکار هستند و هم‌اکنون ۱۸ هزار نفر در این بخش یا صنایع مربوط به کانی‌های غیر فلزی اشتغال دارند که البته ۷۵ درصد آنها بومی و بقیه غیربومی و مهاجر هستند.

وی به وضعیت کمی و کیفی مطلوب و مناسب تولیدات کاشی و سرامیک این شهرستان اشاره و عنوان می‌کند: خوشبختانه رقابت‌پذیری بخش کاشی و سرامیک در شهرستان میبد نهادینه شده و دفاتر بازرگانی با ایفای نقش خود در این حوزه با صنعت خو گرفته‌اند و با ورود به عرصه‌های داخلی و خارجی و ارتباط با کشورهای همسایه و معرفی تولیدات میبد، مبادلات خوبی را در این بخش شاهد هستیم.

وی در مورد تناسب صنایع پرآبخواه کاشی و سرامیک در استان کم‌آبی مانند یزد خاطرنشان می‌کند: صرفه‌جویی در منابع آب‌های زیرزمینی یک وظیفه همگانی است لذا در صنعت کاشی استان مورد اهتمام ویژه قرار گرفته به طوری که برخی واحدهای استان با اجرای عملیات طرح خشک نزدیک به ۷۰ درصد در مصرف معمول آب در این صنعت صرفه‌جویی کرده‌اند که امیدواریم با برنامه‌ریزی مناسب شاهد اجرای این طرح در تمام واحدهای استان و شهرستان باشیم.

فلاح در این رابطه اضافه می‌کند: با این وجود نیز لازم به ذکر است که هرچند آب مصرفی در هر واحد تولید کاشی به طور متوسط بین ۲ تا ۳ لیتر در ثانیه است ولی از قبال آن برای ۳۰۰ نفر ایجاد اشتغال می‌‌شود و لذا به نسبت ایجاد شغلی که در شهرستان به وجود آمده، مصرف آب در این بخش کم است.

وی با اشاره به صادرات کاشی میبد به کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، آسیای میانه و کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای آفریقایی، صادرات در این بخش را مطلوب و راضی‌کننده می داند ولی در عین حال تاکید می‌کند: باید صنعت‌ کاشی هر چه بیشتر به سمت کیفی‌سازی تولیدات خود برود تا بتواند با کشورهایی مانند ترکیه و چین که این روزها بازارهای جهانی را احاطه کرده‌اند، رقابت کند.

فرماندار در پایان نیز یکی از مشکلات بخش صنعت کاشی شهرستان را تامین قطعات و مواد اولیه این بخش نام می‌برد و تاکید می‌کند: با توجه به مشکلات پیش روی کشور و تحریم‌های ظالمانه‌ی اعمال شده، مشکلاتی را در این بخش شاهد هستیم که باید تلاش کنیم از طریق به کارگیری نیروهای متخصص و جوان داخلی این نیاز را تامین کنیم و از وابستگی به دیگر کشورها بی‌نیاز شویم.

این مقام مسئول معتقد است که تحریم‌های اعمال شده را باید فرصتی مغتنم برای صنعتگران این بخش در نظر گرفت چرا که در حال حاضر برخی از قطعات صنعت کاشی که تا قبل از این از کشورهایی مانند ایتالیا و چین وارد می‌شد، اکنون به تولید داخلی رسیده و امیدواریم این وابستگی به صفر برسد و در تامین نیازهای صنعت کاشی به خودکفایی کامل برسیم.

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

حرفه ای های کاشی لند

فروشگاه کاشی لند