حرفه ای های کاشی لند

رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه
333 بازديد

برخی پیاده‌روها و معابر شهری میبد به انبار کاشی تبدیل شده است

برخی پیاده‌روها و معابر شهری میبد به انبار کاشی تبدیل شده است

کاشی لند- اشغال پیاده‌روها و معابر شهری از سوی برخی اصناف مسئله‌ای تازه نیست و همین موضوع باعث شده تا واحدی در شهرداری‌ برای رفع سدمعبر ایجاد شود، این روزها در معابر داخلی و بعضا ورودی‌های شهر میبد به ویژه مسیر جاده سنتو، پیاده‌روها به انبار پالت‌های کاشی تبدیل شده است.

 سد معبر علاوه بر تضییع حق شهروندان به موجب قانون نیز تخلف محسوب می‌شود، زیرا بر هم زننده نظم، منظر و مبلمان شهری است و برای شهروندان برای تردد در سطح شهر ایجاد مشکل می کند، این مسئله برای شهری تاریخی مانند میبد که مقصد و معبر گردشگران و خودروهای گذری است، علاوه بر مشکلات ترددی ، باعث برهم زدن سیما و منظر شهر شده است.

رفع سد معبر و برخورد با عوامل ایجاد محدودیت آسان برای تردد در معابر شهری از مطالباتی است که شهروندان میبدی به صورت مکرر از مسئولان خواستار شده اند، اما این گونه به نظر می رسد که برخوردهای مراجع قانونی با ایجاد کنندگان سد معبر از بازدارندگی لازم برخوردار نبوده و مانع از تکرار این رفتار نشده است.

لزوم واگذاری زمین برای ایجاد انبار کاشی و سرامیک 

مسئول یکی از واحدهای فروش کاشی در جاده سنتو گفت: سد معبر چهره مبلمان شهری را نازیبا می کند و بر این اساس در سال ۹۹ موضوع دپوی پالت‌های کاشی در معابر در صنف کاشی و سرامیک مطرح و قرار شد در شهرک صنعتی جهان آباد زمینی برای ایجاد انبار به مراکز فروش کاشی واگذار شود، که تا کنون این زمین در اختیار صنف قرار نگرفته است.

محمد حسین دشتی فیروزآبادی در گفت و گو با گزارشگر ایرنا افزود: در تصمیمی دیگر مقرر شد روبروی شهرک صنعتی، یک قطعه زمین از سوی میراث فرهنگی و صنف سفالگری برای انبار کاشی واگذار شود که آن هم عملیاتی نشد.

وی تصریح کرد: مراکز فروش کاشی و سرامیک نیز نمی خواهند پالت‌ها را در پیاده رو بگذارند زیرا علاوه بر سد معبر به راحتی کالا و محصولات آنها مورد دستبرد قرار گیرد، اما چاره دیگری ندارند، یکی از پیاده روهایی کنونی شهر قبلا به شکل گودال بود و با هزینه صنف کاشی به شکل کنونی درآمد و کوچه منتهی به آن را نیز با هزینه صنف بتن شد.

دشتی ادامه داد: بخش قابل توجهی از کسانی که از میبد دیدن می‌کنند، هدفشان خرید کاش و سرامیک است و به واسطه محصولات با کیفیت کاشی و سرامیک که میبد قطب تولید آن است ، به این شهر سفر می کنند، و باید محصول در سریع ترین زمان ممکن برای آنان تامین شود که همین مسئله باعث دپوی کاشی در برخی معابر شده است.

یکی از فعالان فروش کاشی میبد که خواست نامش ذکر نشود نیز گفت: ابعاد پیاده‌روها از سوی شهرداری به درستی ساماندهی نشده و میزان عقب نشینی از ۶ متر تا ۱۵ متر متغییر است و قانون خاصی در این ارتباط  وجود ندارد.

وی اضافه کرد: پیاده‌روهای این مسیر توسط مراکز فروش کاشی، موزاییک فرش شده و شهرداری هیچ گونه اقدامی برای پیاده روسازی و آسفالت در این مسیر انجام نداده‌است و پالت‌های کاشی در مسیر پیاده روهایی که کمتر در آنها تردد می شود، دپو شده است.

مسلم آقایی یکی از شهروندان میبدی نیز به ایرنا گفت: شهرداری باید نسبت به جمع آوری پالت‌های کاشی که چهره شهر را نازیبا کرده و میخ های آن باعث پنچری لاستیک خودروها میشود، اقدام کند.

نمود اقدامات شهرداری برای رفع سدمعبر کمرنگ است

شهردار میبد در این ارتباط در گفت و گو با ایرنا گفت: شهرداری از سنوات گذشته تاکنون در خصوص رفع سدمعبر به واحدهای صنفی فروشنده کاشی و سرامیک در جاده سنتو و در محل ورودی‌های شهر برای جمع آوری پالت‌ها تذکر و اخطار داده و در قالب برخورد هم نسبت به جمع آوری پالت‌ها  اقدام کرده‌است.

مجید بهارستانی تصریح کرد: برخوردهای صورت گرفته اثربخشی لازم را  نداشته و دوباره فروشنده‌ها با گذاشتن پالت‌های کاشی موجب سد معبر و نازیبا شدن چهره شهر شده اند و اقدامات شهرداری در این زمینه نمود کمرنگی داشته است.

ضرورت همکاری نیروی انتظامی، اتاق اصناف و اتحادیه‌ها با شهرداری برای جلوگیری از سد معبر

وی اجرای احکام کمیسیون ماده ۱۰۰ برای جلوگیری و رفع سد معبر را از وظایف واحد اجراییات شهرداری برشمرد و با بیان اینکه شهرداری وظیفه خودش را انجام داده ولی همکاری لازم از سوی مسئولان صادرکننده مجوز نیست، تصریح کرد: شهرداری ضابط قضایی برای برخورد فیزیکی ندارد و لازم است نیروی انتظامی در خصوص برخورد با تخلف سد معبر با شهرداری همکاری کند و اتاق اصناف و اتحادیه‌های صنفی نیز باید هنگام صدور مجوز واحد صنفی در یک مکان از شهرداری استعلام بگیرند که فضای پارکینگ و انبار کالا در آن محدوده مهیا باشد.

بهارستانی افزود: بعضی از واحدهای فروش کاشی در شروع راه‌اندازی فاقد رمپ هستند و بعد از دایر شدن برای ایجاد رمپ فضای زیادی از پیاده رو و پارکینگ را برای ایجاد رمپ  به هم می زنند که موارد سد معبر و تعداد برخوردها و تذکرها در ارتباط با جمع آوری رمپ‌هایی که بعضی از کسبه ایجاد و موجب سد معبر شده اند، زیاد است.

شهردار میبد در مورد میزان اختلاف عقب نشینی مطرح شده از سوی مراکز فروش کاشی اظهار کرد: این اختلاف از سوی شهرداری نیست بلکه مربوط به قانون مند نبودن برخی کسبه است، از ۱۵ متر میزان عقب نشینی، ۱۰ متر آن مرتبط به ایجاد کمربند فضای سبز است و ۵ متر هم مربوط به پیاده رو است که بعضی تخلف کرده و ۱۰ متر کمبربند فضای سبز را رعایت نمی کنند و باعث دندانه موشی شدن عفب نشینی ها و نازیبا شدن چهره شهر می‌شوند.

 

رییس اداره صنعت ، معدن و تجارت هم در ارتباط با هماهنگی اداره ها و سازمانها با شهرداری برای صدور مجوز اصناف ‌گفت: صدور مجوز از طریق اتاق اصناف و اتحادیه های صنفی پیگیری می شود و این اداره بر اساس ماده ۴۸ قانون صنفی نقش کمیسیون نظارت بر اصناف را عهده دار است و به جز پروانه های ایثارگری که‌محدود است، مجوز صنفی وپروانه کسب توسط اتاق اصناف صادر می‌شود.

حجت الله خلیلی افزود: در سال ۹۲ و با اصلاح قانون نظام صنفی،  حدود و سقف صنفی به دلیل ایجاد رقابت سالم حذف شد و هیچ محدودیت یا فاصله‌ای برای ایجاد واحد صنفی وجود ندارد و از جمله مواردی که از طرف هیات عالی نظارت(بالاترین مرجع صنفی کشور) ابلاغ شد و حذف مراجعه متقاضیان پروانه کسب به شهرداری را باعث شد.

وی اضافه کرد: بنابر همین دستور ارجاع متقاضی به شهرداری در میبد نیز حذف شده‌است ، گرچه در سطوح بالاتر اختلافاتی وجود دارد و هنوز حل نشده، اما مجموعه اداره صمت واتاق‌های اصناف باید دستورالعمل‌های وزارت صمت را اجرا کنند .

وی از آمادگی اداره صنعت ، معدن  وتجارت برای همکاری و تشکیل گشت‌های مشترک نظارتی با حضور ارگانهای مربوطه به ویژه شهرداری خبرداد و تاکید کرد: قوانین به وضوح وظایف هر دستگاه را مشخص کرده است، در عین حال به لحاظ وظایف شهری و مسئولیت‌های اجتماعی بر خود لازم می‌دانیم با همه دستگاه‌ها تعامل لازم را برقرار نماییم.

مهدی پوررضاییان رییس اتحادیه توزیع کنندگان کاشی ، سفال و سرامیک میبد نیز گفت: این اتحادیه وظیفه اجرایی در ارتباط با سد معبر ندارد و تاکنون دستورالعملی در این خصوص برای این اتحادیه صادر نشده است و اگر دستورالعملی دریافت شود با تعیین مهلت قانونی، توزیع کنندگان ملزم به جمع آوری پالت‌ها از پیاده‌روها و مکانهایی که باعث سد معبر شده‌ است، می شوند.

وی واگذاری زمین های دولتی به این اتحادیه برای ایجاد انبار کاشی و سرامیک و همچنین نمایشگاه کاشی و سرامیک را مورد تاگید قرار داد و افزود: تاکنون در این خصوص ۲ بار پیگیری های لازم انجام شده اما هنوز نتیجه‌ای نگرفته ایم.

میبد قطب تولید کاشی و سرامیک کشور است و حدود ۲۳ اتحادیه صنفی فعال دارد.

مرکز شهرستان ۱۰۷ هزار نفری میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد قرار دارد.

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

حرفه ای های کاشی لند

فروشگاه کاشی لند