حرفه ای های کاشی لند

رتبه بندی این مطلب:
4.7
8742 بازديد

تفاوت سرامیک درجه 3 و سرامیک درجه 1

تفاوت سرامیک درجه 3 و سرامیک درجه 1
کاشی و سرامیک به لحاظ کیفیت دارای درجه بندی است آگاهی از این درجه بندی به شما کمک می‌کند تا انتخاب بهتری داشته باشید.

کاشی و سرامیک مهمترین پوشش دهنده‌های سطوح هستند که امروزه توسط کارخانجات بسیاری از متریال‌های مختلف با کیفیت‌های مختلف تولید می‌شوند. اگر به دنبال خرید کاشی و سرامیک هستید حتما تا به حال درباره درجه بندی کاشی و سرامیک شنیده اید. اما این درجه بندی به چه چیزی اشاره دارد و برای مثال کاشی و سرامیک درجه 3 چه تفاوتی با کاشی و سرامیک درجه یک دارد.
یکی از سوالات مهمی که درباره درجه بندی کاشی و سرامیک پرسیده می‌شود این است:

کاشی‌ها از نظر کیفیت به چند دسته تقسیم می‌شوند مبنای این دسته بندی چیست؟

اگر به دنبال جواب این سوال هستید در این مطلب با ما همراه باشید تا با درجه بندی انواع کاشی و سرامیک آشنا شوید.

 درجه بندی کاشی و سرامیک و دسته بندی آن

کاشی و سرامیک از نظر کیفیت مواد اولیه و مرغوبیت تولید و مراحل پخت و همچنین نداشتن عیب و نقص در ظاهر، رنگ بندی و بسته بندی به درجات مختلف تقسیم می‌شود که این درجات توسط کارخانجات تولید کننده کاشی و سرامیک روی بسته بندی آن درج می‌شود.

درجه بندی کاشی و سرامیک

 تشخیص درجه کاشی از روی کارتن 

نحوه تشخیص درجه سرامیک از روی کارتن کار سختی نیست و اگر شما اطلاعات کافی در رابطه با انواع درجه بندی کاشی و سرامیک داشته باشید به راحتی می‌توانید از روی بسته بندی درجه بندی کاشی و سرامیک مورد نظرتان را تشخیص دهید.

استانداردهای درجه بندی کاشی و سرامیک

کاشی و سرامیک که قطعات مختلف سرامیکی هستند مانند تمام سرامیک‌ها به علت پخته شدن در دمای تعیین شده ای به حال شیشه ای تبدیل می‌شوند که حالت آب گریزی دارند یعنی آب را جذب نمی کنند و در برابر فشارهای مکانیکی و سابیدگی توان مقاومتی بالایی دارند. این قطعات توانایی تحمل تغییرات دمایی را به دلیل شرایط پختی که پشت سر گذاشته اند دارند. کاشی و سرامیک مهمترین پوشش دهنده ساختمانی در مجاورت رطوبت، آب و گرما است که به دلیل نقش پذیری بالایی که دارد می‌تواند علاوه بر مقاوم سازی بنا به آن طرح و نقش بدهد.

استاندارد درجه بندی کاشی و سرامیک
به طور کل کاشی با لایه ای از لعاب برای هرچه بهتر شدن کیفیت کاشی، شیشه گی شدن و مقاومت آن در برابر جذب آب و علاوه بر آن حفظ نقش و طرح پیاده شده بر روی آن پوشانده می‌شود. البته لازم به ذکر است با توجه به کاربرد برخی از سرامیک‌ها در حال حاضر نمونه‌های بدون لعاب نیز تولید می‌شوند. 

انواع کاشی و سرامیک

کاشی و سرامیک دارای انواع مختلفی است که آنها را بر اساس چند فاکتور  ظاهر، رنگ، محل مصرف یا کاربرد، نوع پخت، میزان تخلخل و حتی بسته بندی تفکیک می‌کنند. که در ادامه هر یک را به صورت مختصر توضیح می‌دهیم.

انواع کاشی و سرامیک

 تقسیم کاشی بر اساس کاربرد و محل مصرف

مهمترین فاکتور تفکیک در انواع کاشی و سرامیک کاربرد آن در سطوح است. کاشی‌ها بر اساس محل مصرف به دو نوع کاشی کف و کاشی دیوار تقسیم می‌شوند. شما نمی توانید کاشی دیوار را بر روی کف استفاده نمایید زیرا با توجه به مکان استفاده کاشی و سرامیک تفاوت هایی در درجه مقاومت، ضخامت و حتی آب گریزی کاشی و سرامیک وجود دارد که لازم است هر نوع کاشی و سرامیک در جایگاه خودش استفاده شود.

تقسیم کاشی و سرامیک بر اساس طرح و رنگ

کاشی‌ها در این مرحله با توجه به رنگ و ظاهرشان تفکیک می‌شوند و شامل بنه سفید، بدنه تیره (قرمز پخت) می‌شود. 

کاشی و سرامیک بر اساس طرح و رنگ

 تقسیم بندی بر حسب میزان تخلخل

کاشی‌ و سرامیک به طور از فرآورده‌های سرامیکی هستند که متخلخل هستند. لازم به ذکر است که تخلخل آنها می‌تواند تعیین کننده مکان مصرف و کاربرد آنها باشد. به لحاظ  می‌توان کاشی‌ها را بر حسب میزان تخلخل بدنه به شکل زیر تقسیم‌بندی کرد:

کاشی و سرامیک متخلخل

این نوع کاشی و سرامیک به دلیل تخلخل بالا دارای جذب آب بیشتری نسبت به نوع کم تخلخل هستند و معمولا بیشتر از ده درصد جذب آب دارند 

کاشی‌ نامتخلخل

این نوع کاشی و سرامیک به دلیل تراکم بالایی که دارد فضایی برای جذب آب در آن وجود ندارد در نتیجه جذب آب در آن کمتر از 1 درصد است

تقسیم‌بندی بر اساس نوع پخت

سفال‌ها به لحاظ پخت نیز دارای انواع مختلفی هستند برخی از سفال‌ها نیازمند پخت چندباره هستند در نتیجه با توجه به تعداد دفعات پخت به کاشی‌های تک پخت، کاشی‌های دو پخت تقسیم بندی می‌شوند  که معمولا پخت دوم در دمای پایین تری انجام می‌شود.

تقسیم‌بندی کاشی‌ها بر اساس نوع

همانگونه که گفته شد کاشی و سرامیک دارای انواع مختلفی هستند که مواد اولیه آن تعیین کننده این نوع از کاشی و سرامیک است و به سه دسته کاشی معمولی، کاشی منوپروزا و کاشی پرسلانی تقسیم بندی می‌شوند.

درجه بندی انواع کاشی و سرامیک

همانگونه که گفته شد کاشی و سرامیک دارای انواع مختلفی است که هر نوع از این کاشی و سرامیک‌ها نیز دارای تفاوتی در کیفیت ساخت هستند که با درجه بندی از یکدیگر تفکیک می‌شوند.  کاشی  و سرامیک در تعریف کلی دارای چهار درجه بندی: کاشی و سرامیک درجه 1، کاشی و سرامیک درجه 2، کاشی و سرامیک درجه 3 و کاشی و سرامیک درجه 4 شناخته می‌شود است. 

کاشی و سرامیک درجه 1

کاشی درجه 1 کاشی و سرامیکی هستند که که هیچ یک از عیب‌های 13 گانه کیفیت سطح کاشی و سرامیک را نداشته باشند. البته ترک بدنه، ترک لعاب و لب پریدگی و گوشه پریدگی به شرطی که از فاصله یک متری قابل روییت نباشد در این عیوب قرار نمی گیرد. این نوع کاشی و سرامیک دارای بالاترین قیمت هستند و در رده کاشی و سرامیک صادراتی قرار می‌گیرد.

کاشی درجه 1

کاشی و سرامیک درجه 2

این درجه بندی به کاشی و سرامیکی اختصاص دارد که در حدفاصل دو سانتی متری از لبه‌های آن یک یا دو خال به قطر حداکثر نیمی میلی متر داشته باشد یا دارای بک لکه لعاب نگرفتگی کمتر از 2 میلی متر بر روی آن وجود داشته باشد. این نوع کاشی و سرامیک به لحاظ قیمت پایین تر از قیمت کاشی درجه 1 هستند اما همچنان در رده کاشی و سرامیک صادراتی قرار می‌گیرد.

کاشی و سرامیک درجه 3

کاشی درجه 3 کاشی هایی هستند که سطح لعابدارشان حداکثر یک خال به قطر 3 میلی متر داشته باشد. این نوع کاشی و سرامیک مناسب صادرات نیست و معمولا قیمت پایین تری نسبت به دو درجه اول دارد.

کاشی و سرامیک درجه 4

کاشی و سرامیک درجه چهار کاشی و سرامیکی است که ظاهر معیوب آن به چشم می‌آید. و این عیوب شامل : حداکثر سه خال نیم میلمتری، لعاب نگرفتگی یک یا دو لبه، لب پریدگی یکی از گوشه‌ها و ... داشته باشد. کاشی درجه 4 مشمول قانون 25 استاندارد ایران نیستند و این نوع کاشی و سرامیک به لحاظ قیمت در سطح پایین تری از سه نوع قبلی قرار دارد و ممکن است در حدود یک ششم آن را ضایعات تشکیل دهد. 

درجه بندی سرامیک روی کارتن

 به هنگام خرید کاشی و سرامیک به مشخصات روی کارتن سرامیک توجه نمایید زیرا درجه بندی باید توسط کارخانجات بر روی کارتن درج گردیده باشد.

گرید بندی کاشی و سرامیک

در سالهای اخیر برخی از تولید کنندگان به جای درجه بندی از رده بندی گرید استفاده می‌کنند به گونه ای که اکثرا بهترین محصولات را در رده بندی قرار می‌دهند. در واقع همه درجات کاشی و سرامیک، محصولات خروجی همزمان از کوره هستند و از یک خمیره و تنور استفاده می‌کنند اما به دلیل عیوبی که ممکن است در حین پخت پیدا کنند گرید بندی می‌شوند.

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

حرفه ای های کاشی لند

فروشگاه کاشی لند