حرفه ای های کاشی لند

رتبه بندی این مطلب:
4.8
1695 بازديد

تفاوت کاشی و سرامیک در چیست؟

تفاوت کاشی و سرامیک در چیست؟
بسیاری از مردم عادی تصور می کنند که کاشی همان سرامیک است در حالی که کاشی و سرامیک دو پوشش دهنده با کارکردهای متفاوت و خصوصیات متفاوت می باشند. 

اگر به یک کاشی یا سرامیک دقت نمایید متوجه می شوید که این پوشش دهنده ها از دو قسمت تشکیل شده‌ اند. این بخش ها شامل قطعه سفالی که قسمت اصلی و استخوان‌بندی کاشی را تشکیل می‌دهد و به آن بیسکویت می گویند که در واقع قالب و پایه ای برای کاشی و سرامیک است و قسمت دوم که شامل لعاب روی کاشی و سرامیک است که متشکل از ماده‌ای شیشه‌ای است که به طور کل از ذوب شدن اکسید فلزات مختلف به وجود می آید و قسمت رویی آن را که محلی برای ترسیم نقش و نگار و طرح های کاشی و سرامیک می باشد تشکیل می‌دهد.

فرق کاشی با سرامیک

توجه داشته باشید که از گذشته تا به حال سرامیک به مواد غیرآلیِ غیرمعدنیِ جامد گفته می شود و آنچه که ما به عنوان سرامیک پوشش دهنده می شناسیم با آن سرامیک مشهور کمی متفاوت است. به نوعی تمامی کاشی و سرامیک ها در دسته سرامیک قرار می گیرند اما ما به همه آنها سرامیک نمی گوییم بلکه تنها به کاشی هایی که دارای لعابی از جنس سرامیک باشد، کاشی سرامیکی یا سرامیک (پوشش ساختمانی در بازار مصالح ساختمانی) می گوییم.

از زمانی که انسان غارنشینی را به قصد یافتن مکان زیست بهتر، پشت سر گذاشت، در جهت ساخت ابزارآلات بهتر و محکم تر قدم برداشت که ساخت ظروف سرامیکی و مصالح ساختمانی سرامیکی مهمترین این دسته ساخته ها بوده است که در طی هزاران سال نحوه ساخت آنها پیشرفت کرده است. به گونه ای که ظرافت و تزیین این سرامیک ها نشانی از پیشرفت تمدن و توانگری اقوام مختلف را به نمایش می گذاشته است.

تفاوت کاشی و سرامیک چیست ؟

کاشی و سرامیک تفاوت های اندکی دارند که بیشتر در لعاب و میزان پرس بیسکوییت (تراکم بیشتر باعث مقاومت بالاتری در برابر ضربه می شود) آن خود را نمایش می دهد.

همانگونه که گفتیم یک قطعه کاشی یا سرامیک از دو قسمت تشکیل شده‌است :

۱- قطعه سفالی یا بیسکوییت کاشی و سرامیک که قسمت اصلی و استخوان‌بندی کاشی و سرامیک را تشکیل می‌دهد و نقش پایه و محل قرار گیری لعاب و طرح های کاشی و سرامیک است.

۲- لعاب روی کاشی و سرامیک که ماده‌ای شیشه‌ای است و قسمت رویی آن را تشکیل می‌دهد. سرامیک هم به مواد غیرآلیِ غیرمعدنیِ جامد گفته می شود. حالا به کاشی ای که لعاب روش از جنس سرامیک باشد، کاشی سرامیکی می گویند.

تفاوت مهم دیگر کاشی با سرامیک در میزان استحکام آن ها می باشد. سرامیک ها از مقاومت بالاتری نیست به کاشی ها برخوردار هستند و این به دلیل تراکن بالاتر بیسکوییت آنها که در نتیجه اعمال فشار بیشتر بر بیسکوییت است به وجود می آید. همچنین دمای بالاتر کوره ها که باعث استحکام بیشتر سرامیک ها نسبت به کاشی می شوند.

توجه داشته باشید که کاشی ظرافت بیشتری دارد و توانایی پذیرش طرح ها و رنگ های بیشتری را دارد اما این پوشش دهنده از مقاومت کمتری در برابر ضربه برخوردار است در نتیجه از آنها بیشتر در دیواره ها استفاده می شود.

برخلاف کاشی سرامیک ها به دلیل پرس و فشاری که به بیسکوییت آنها وارد شده است بسیار متراکم هستند و به ضربه پذیری آنها بیشتر است در نتیجه از آنها در کف استفاده می شود.

توجه به این نکته الزامی است که سرامیک ها به دلیل همین استحکام بالایی که دارند برش زدن آنها نسبت به کاشی ها بسیار سخت است و اگر از دستگاه های لازم استفاده نشود به آسانی می شکنند.

پس از خروج انسان از غارها آموخت که از قطعات چوب و تخته و میخ و پیچ برای استحکام بنا استفاده کند و موادی مانند آهک، ساروج و سیمان را برای اتصال محکم‌تر قطعات سنگ و یا چوب به یکدیگر بکار بگیرد، ولی خاک رس مهمترین ماده اولیه تهیه بسیاری از مصالح ساختمانی است.

خاک رس به صورت ناخالص در تهیه کوزه، گلدان هاى گلی، ظروف سفالی، اشیا و لوله‌هاى سفالی، سرامیک، سیمان و به صورت خالص، در تهیه ظروف چینی و … مصرف می‌شود.

تعریف سرامیک

از نظر واژه: سرامیک به کلیه جامدات غیر آلی و غیر فلزی گفته می‌شود.
از نظر ساختار شیمیایی: کلیه موادی که از مخلوط خاک رس با ماسه و فلدسپار در دمای بالا بدست می‌آیند و توسط توده شیشه مانندی انسجام یافته و بسیار سخت و غیر قابل حل در حلال‌ها و تقریبا گداز ناپذیر می‌‌باشند، سرامیک نامیده می‌شوند.

نقش اجزای سه‌گانه در سرامیک

خاک رس: موجب نرمی ‌و انعطاف و تشکیل ذرات بلوری سرامیک می‌شود.
ماسه: قابلیت چین خوردن، پس از خشک و گرم شدن و تشکیل ذرات بلوری سرامیک را کاهش می‌دهد.
فلدسپار: در کاهش دادن دمای پخت و تشکیل توده شیشه‌اى و چسباننده ذرات بلوری سرامیک موثر است.
خواص سرامیک‌ها
خواص سرامیک‌ها بسته به نوع و درجه خلوص هر یک از اجزای اصلی، مواد افزودنی، لعاب، زمان حرارت دادن، مواد اکسنده و کاهنده‌هاى موجود در محیط، تغییر می‌کند.

در قرن حاضر صنعت سرامیک سازی توسعه و تنوع شگرفی یافته و اهمیت و کاربردهای آن نیز وسعت پیدا کرده است.

کاشی با سرامیک چه تفاوتی می کند؟

کاشی از خاک رس، نسبت به کانی ذاتی خود، به گروه کائولین ALO۲, ۲SO۲,۲H۲O و و هالوزیتها al۲o ,۲SO۲,۴h۲o ومونت مورفوفیت تشکیل شده است.

کاشی ها، بهترین مصالح موافق از نوع سرامیک می باشند که هم ارزان و هستند و هم استحکام و ظرافت و زیبایی آنها ذخیره کننده است.

کاشی، دارای انواع مختلف ساده، برای سینه دیوار و انحنا دار برای شروع و انتهای نبشها و نوع مخصوص قرنیز که کاشی را با حالت زیبایی، به سرامیک یا موزائیک و سنگ کف می رساند، می باشد.

کاشی ها به صورت رنگارنگ و نقاشیها و صور مشبک و برجسته و یا یک طرح یا در کل به صورت تابلو و نوشته و غیره ساخته می شوند.

کاشی در کارخانجات کاشی سازی، با لعاب و رویه زدن و پختن در جا، با استحکام و اندازه های مختلف ساخته می شود.

لعابها معمولاً از کایولین، کوارتز، فلدسپاتها و با اضافه کردن گچ و اکسید آهن گرفته می شود که برای لوله های فاضلاب و غیره مصرف و در مورد رنگها از اکسیدهای فلزات استفاده می شود.

این مجموعه ها به صورت پودر آهن شده وبا دستگاه روی کاشی کشیده می شود و در کارخانه خشک و پخته می شوند و این عمل کاشی را ضد آب می کند. برای ممکن ساختن چسبندگی کاشی با ملات، آن را ۵/۱ تا ۲ میلیمتر برجسته می سازند.

کاشی با ابعاد ۱۰×۱۰ الی ۴۰×۴۰ برای دیوارهاست. از جمله سایر موارد، نمی توان به مواردی نظیر کاربردهای بهداشتی مثل وان و روشویی و موارد دیگر که پس از لعاب دادن، بر روی آنهاکارهای اضافه، انجام می گیرد و به صورت سبک و تمیز در می آیند، اشاره کرد.

کاشی های دیواری حداقل ۶ میلیمتر و حداکثر ۱۰ میلیمتر ضخامت دارند تا انقباض نداشته باشند کاشیها را ۱۰۰ درجه گرما داده و فورا داخل آب ۲۰-۱۸ درجه قرار می دهند، در این قسمت احتمال ترک برداشتن آزمایش می شود.

کاشی ها در دمای ۱۲۵۰- ۱۲۰۰ درجه پخته شده و سپس از دادن لعاب، آنها را دوباره ۱۲۶۰ – ۱۱۰۰ درجه حرارت می دهند.

کاشی ها طبق بند ۷-۴-۲ – آیین نامه سازمان برنامه، از لحاظ نداشتن نقص، درجه یک و با داشتن چند خال ۲/۱ میلیمتر در رویه و لبه درجه ۲ واگر این اشکالات ۳-۲ میلیمتر باشد درجه ۳ خوانده می شوند.

خمیر چسب کاشی و سرامیک به جای بتن ماسه یا دوغاب

این ماده بصورت آماده قابل تحویل است برای نصب کاشی و سرامیک بر روی دیواره های بتنی و گچی و سیمانی و انواع قطعات پیش ساخته و سطوح قدیمی کاشی کاری شده، یعنی کاشی روی کاشی و سرامیک روی سرامیک و یا هر سطح آماده ای، مورد استفاده قرار می گیرد.

خمیر چسب کاشی بر پایه رزینهای صنعتی با کیفیت مورد لزوم ساخته می شود و برای نصب کاشی و سرامیک داخل ساختمان ها مورد مصرف قرار می گیرد.

این چسب پس از ساخته شدن در مقابل نفوذ آب، رطوبت و عوامل جوی، حرارت و یخبندان کاملا مقاوم می باشد.

از دیگر مشخصات این چسب این است که نصب کاشی و سرامیک را بسیار آسان نموده و دارای قدرت چسبندگی فوق العاده ای بر روی سطوح و خاصیت الاستیک کافی و انعطاف پذیری و مقاوم در قبال نشست، مخصوصاً ساختمان های بلند و در مورد تنش های ساختمانی، لرزش و انقباض و انبساط ساختمان می باشند از دو طریق سنتی و دوغابی و لقمه چسب موجود که باعث تجمع حشرات مضر می باشند بهداشتی و یا صرفه تر می باشد.

 

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

حرفه ای های کاشی لند

فروشگاه کاشی لند