حرفه ای های کاشی لند

رتبه بندی این مطلب:
5.0
350 بازديد

توسعه صادرات کرمان بیخ گوش تحریم ها

توسعه صادرات کرمان بیخ گوش تحریم ها
در شرایط کنونی تحریم‌ها و ویروس کرونا که دروازه های دنیا را به روی ما بسته است، استان کرمان توانسته نموداری صعودی در توسعه صادرات رقم بزند که این آمار علاوه بر عملکرد اقتصادی پویا، کارنامه مسئولان را در سخت‌ترین شرایط کشور نمایش می‌دهد.

به گزارش کاشی لند به نقل از خبرگزاری ایرنا، چهل و دومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی را در حالی پشت سر گذاشتیم که همه تلاش دشمنان خارجی و همچنین موانع درون کشور و دست های پنهان همچنان در تلاشند که دستاوردهای این انقلاب مردمی را نادیده نشان دهند، اقداماتی که با وجود همه فراز و فرودهای پس از انقلاب اسلامی سعی بر باز کردن گرهی از گره های زندگی مردم ایران دارند و دشمنان این مرز و بوم برای ضربه به کشورمان از هیچ تلاشی فروگذار نبودند.

در این شرایط ارائه گزارش دستاوردهای بیش از چهار دهه استقرار نظام جمهوری اسلامی از یکسو و توضیح و تشریح عملکرد و اقدامات دولت تدبیر و امید طی هفت سال گذشته و همزمان با سخت ترین تحریم ها علیه ایران از سوی دیگر، ضروری به نظر می‌رسد زیرا هم می‌تواند در جهت مقابله با جریان رسانه‌های معاند در سیاه نمایی ها و ناکارآمدنمایی نظام جمهوری اسلامی و دولت‌های یازدهم و دوازدهم به کار گرفته شود و هم اینکه به یک قضاوت منصفانه و مبتنی بر واقعیات در اذهان عمومی بیانجامد.

هرچند در شرایط فعلی، جنگ اقتصادی سال‌های اخیر دشمنان علیه ملت ایران و پیامدهای منفی ناشی از شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد ایران، بر ضرورت ارائه دستاوردهای دوره مسئولیت دولت‌های یازدهم و دوازدهم می‌افزاید.

در این راستا حوزه بازرگانی خارجی و صادرات به عنوان نتیجه تمامی اقدامات انجام شده و نوک پیکان حوزه تولید استان پهناور کرمان محسوب می شود و همچنین مثبت شدن تراز تجاری در شرایط تحریم ها و ویروس کرونا که بسیاری کشورهای مرزهای خود را به روی ایران بسته اند، تلاش کشور و دولت را در شرایط دشوار نشان می دهد.

نمودار تراز تجاری کشور رو به مثبت می‌رود

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از مهمترین مؤلفه‌های تجارت خارجی یک کشور، تراز تجاری است لذا در دوره پس از انقلاب اسلامی همواره تلاش شده تا وابستگی کشور به واردات کاهش و صادرات رونق بگیرد و این رویه در استانهای کشور از جمله کرمان نیز پیگیری شده است.

جعفر رودری با بیان اینکه پس از آغاز جنگ اقتصادی بی‌سابقه دشمنان علیه ملت ایران، لزوم گسترش صادرات برای درآمدزایی در کشور بیش از گذشته احساس شد افزود: براین اساس، یکی از اولویت‌های دولت‌های یازدهم و دوازدهم تقویت صادرات در نظر گرفته شد که استان کرمان در این حوزه به شاخص های مناسبی دست یافته ست.

وی تصریح کرد: براساس آمارها، در سال ۱۳۵۷ تراز تجاری کشور منفی ۹.۸ میلیارد دلار بود، در سال ۱۳۹۲ این عدد به منفی ۱۸ میلیارد دلار رسید، اما در بازه ۹ ماهه سال جاری، تراز تجاری کشور به منفی ۱.۷ میلیارد دلار رسیده که با همه محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا و تداوم جنگ تحمیلی اقتصادی دشمنان، آماری قابل تحسین در سال‌های اخیر محسوب می‌شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان عنوان کرد: شاید یکی از مهمترین دستاوردهای دولت تدبیر و امید را بتوان ارزش صادرات ایران دانست، ارزش صادرات کالاهای کشور در سال ۱۳۵۷ حدود ۵۴۳ میلیون دلار بود که در سال ۱۳۹۲ به ۳۱.۵ میلیارد دلار رسید، اما با تلاش دولت تدبیر و امید و به‌رغم تحریم‌های بی‌سابقه دشمنان برای جلوگیری از صادرات کالاهای ایرانی، ارزش صادرات کشور در سال ۱۳۹۸ به ۴۱.۳ میلیارد دلار بالغ گشت.

صادرات باور جدی وزارت صمت به اذعان بخش خصوصی

همچنین رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: رفع انباشت کالاها در گمرک و رفع مشکل مواد اولیه حرکت جدی و تزریق توان به بخش خصوصی بود و رفع تعهدات ارزی برای کالاهای صادراتی می تواند تعیین تکلیف شود زیرا صادرات باور جدی وزارت صمت است و تشکیلات وسیعی برای آن وجود دارد.

سیدمهدی طبیب زاده تاکید کرد: کارهای جهادگونه در شرایط بحرانی فعلی با وجود قوانین عادی آغاز شده و نمی توان در شرایط غیرعادی اینگونه فعالیت ها را دنبال کرد و تغییر قوانین تسهیل کننده، می تواند ریل گذاری خوبی در راستای جهش تولید و صادرات کند.

وی اضافه کرد: در استان کرمان هم مشارکت بخش دولتی با فعالان اقتصادی توانسته در راستای تحقق جهش تولید اقدامات پایداری را در جهت اشتغال و تقویت بنیه اقتصادی مردم این دیار رقم زند.

صادرکنندگان برتر از حمایت ویژه برخوردار می‌شوند

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به در نظر گرفتن مجموعه حمایتی برای صادرکنندگان تراز اول کشور گفت: صادرکنندگان برتر از مزیت و حمایت‌های ویژه‌ای برخوردار می‌شوند.

محمدرضا پورابراهیمی افزود: در شرایطی که تراز تجاری کشور منفی است، تراز تجاری کرمان، نسبت به سال گذشته بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: ۴۰ درصد از ظرفیت های معدنی کشور در کرمان قرار دارد و در این زمینه مشکل ما در استان کم آبی بود که بزودی عملیات اجرایی فاز دوم خط انتقال آب را اجرا می‌کنیم.

نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وضعیت قیمت گذاری فولاد باید از ابتدا انجام شود و برخی از معادن به همین دلیل تعطیل می شود زیرا قیمت نهایی آن چندین برابر قیمت اولیه است که این مشکل به این صنعت صدمه می‌زند.

وی تصریح کرد: به عنوان یک مجموعه حمایتی برای صادرکنندگان در نظر داریم تا به صادرکنندگان رتبه اول مزیت هایی اختصاص یابد تا صادرکنندگان برتر خدمات ویژه ای دریافت کنند.

توجه جدی دولت و حاکمیت به بخش صادرات و کاهش واردات، این مهم را در استان کرمان محقق کرده و با رفع چالش های این حوزه در شرایط تحریم ها، موجب دمیدن جانی دوباره به حوزه تولید استان کرمان شده است.

صادرات کرمان در این دولت ۴۴ درصد افزایش یافت

استاندار کرمان گفت: همچنین میزان صادرات از گمرکات استان طی هشت سال گذشته با رشد ۴۴ درصدی همراه شد و ارزش صادرات غیرنفتی استان از ۷۹۶ میلیون دلار به یک میلیارد و ۸۷۲ میلیون دلار رسید.

علی زینی‌وند عنوان کرد: امسال سطوح زیر کشت گلخانه‌ای در استان کرمان به بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار رسید و در زمینه سیستم‌های نوین آبیاری، سطح زیرکشت دانه‌های روغنی و تولید آبزیان رشد قابل توجهی داشته‌ایم.

آمار صادرات از گمرکات کرمان

مدیرکل گمرکات استان کرمان نیز گفت: صادرات این استان در ۹ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد افزایش داشته است.

محمدرضا قادر افزود: میزان صادرات گمرکات استان کرمان، طی ۹ ماهه امسال ۳۰۴ هزار و ۳۵۵ تن و به ارزش بیش از ۷۲۶ میلیون دلار بوده که این مقدار از نظر ارزشی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد رشد داشته است.

وی تصریح کرد: عمده کالاهای صادراتی استان کرمان شامل پسته و مغز پسته به ارزش ۶۶۲ میلیون و ۵۷۴ هزار دلار ، خرما خشک و تازه به ارزش ۱۳میلیون و ۷۸۹هزار دلار ، مصنوعات مسی به ارزش ۱۲ میلیون و ۳۰۴ هزار دلار ، شکر به ارزش ۹ میلیون و ۴۴۲ هزار دلار و کاشی و سرامیک به ارزش ۶ میلیون و ۹۶ هزار دلار بود.

مدیرکل گمرکات استان کرمان افزود: مهم‌ترین کشورهای هدف صادراتی گمرکات استان کرمان، چین، هند، عراق، آلمان، امارات، پاکستان، ترکیه، ایتالیا است.

قادر تصریح کرد: باتوجه به آمار استخراج شده از سامانه جامع امورگمرکی صادرات تولیدات استان کرمان که از سراسرگمرکات کشورصادر شده است طی ۹ ماهه امسال به وزن ۹۱۸ هزار و ۷۵۴ تن وبه ارزش یک میلیارد و ۵۱۵ میلیون ۲۹هزار و۱۵۷ دلاربوده است، که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال قبل ازنظر ارزشی ۴۸ درصد رشد داشته است.

تحقق رشد صادرات و کاهش واردات کرمان طی سال جاری

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: این استان امسال با ۲۶ درصد رشد صادرات طی سال جاری از محل گمرکات استان، ۴۷ درصد رشد را از سایر گمرکات کشور داشته است.

در حوزه واردات کالا نیز به علت واحدهای بزرگ صنعتی مستقر در کرمان، استانی وارداتی هستیم که در این بخش کاهش واردات را داشتیم که یکی از دلایل آن نوسانات نرخ ارز بوده است.

وی تصریح کرد: در ۱۰ ماهه امسال ۳۱۰ میلیون دلار واردات داشتیم که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۷ درصد کاهش یافته است.

کلانتری افزود: مهمترین اقلام صادراتی استان کرمان پسته و مغز پسته هستند که صادرات آن ۷۴۶ میلیون دلار طی ۱۰ ماهه سال جاری بود و در جایگاه بعدی کالاهای صادراتی همچون خرما، شکر، کاشی و سرامیک قرار می‌گیرند.

آمار رشد صادرات در استان کرمان در حالی تحقق یافت که همزمان با آن سیاست جلوگیری از خام فروشی نیز به کار گرفته شد و این سیاست علاوه بر ایجاد ارزش افزوده، به برنامه اشتغالزایی و جهش تولید استان نیز جامه عمل می پوشاند.

جلوگیری از خام فروشی در کرمان

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با اشاره به تاکید این سازمان به کاهش خام فروشی به ویژه در حوزه زغال سنگ، کرومیت، مس و سنگ آهن گفت: اکنون کمبودی در این زمینه نداریم لذا مجوزهای آن محتاطانه صادر می‌شود.

وی افزود: اکنون فرایند تکمیل زنجیره در بخش سنگ‌های تزیینی و ساختمانی را دنبال می کنیم که از خام فروشی این تولیدات نیز جلوگیری شود.

توسعه صادرات به عنوان باور جدی دولت می تواند بخشی از مشکلات حوزه تولید و اقتصاد کشور را رفع کند که در ادامه آن، زمینه جهش تولید و اشتغالزایی بیش از گذشته درون کشور فراهم می‌شود.

این درحالی است که در آغاز انقلاب اسلامی صادرات ما تنها محدود به نفت و مواد خام کشور می شد، امروزه ضمن جلوگیری از خام فروشی، کالاهای با ارزش افزوده، درون کشور تولید و صادرات می شود ضمن آنکه دولت در این راستا سیاست کاهش واردات را در راستای استقلال اقتصادی کشور به کار گرفته است.

منبع: ایرنا

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

حرفه ای های کاشی لند

فروشگاه کاشی لند