حرفه ای های کاشی لند

رتبه بندی این مطلب:
5.0
329 بازديد

خریداران میلگرد، در حسرت ثبات بازار

خریداران میلگرد، در حسرت ثبات بازار

به گزارش کاشی لند به نقل از پایگاه خبری فلزات آنلاین، مجید سعیدیان در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: 90 درصد از تولیدات شرکت، صادر می‌شود. در حال حاضر مجموعه ما میلگردهای ساختمانی سایز 10 تا 28 میلی‌متر تولید می‌کند.

وی ادامه داد: شرکت فولاد خرمدشت تاکستان صادرات خود را از صادرات به بازار عراق شروع کرد، اما در حال حاضر کمترین صادرات را به عراق دارد. با این وجود صادرات به کشورهایی مانند پاکستان، افغانستان و اخیرا تاجیکستان و ترکمنستان انجام می‌شود؛ عمده صادرات میلگرد به کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس است. در گذشته عراق بازار صادراتی خوبی برای میلگرد بود، اما به‌دلیل تغییر سیاست‌های این کشور، صادرات به عراق، دشواری‌های خود را دارد. بنابراین به‌دنبال بازارهای دیگر رفتیم.

مدیرعامل فولاد خرمدشت تاکستان به نوسانات نرخ ارز اشاره و در خصوص مزایا و مشکلات آن بیان کرد: از یک سو به‌دلیل رشد نرخ ارز، بازار صادراتی میلگرد وضعیت نسبتا مناسبی دارد. از سوی دیگر این نوسانات باعث افزایش شدید قیمت مواد اولیه شده است. نکته مهم دیگر آن است که در بازارهای صادراتی، تبدیل دلار به ریال، مشتریان خارجی را با چالش روبه‌رو می‌کند ولی در مجموع ارزیابی می‌شود که بازار صادراتی وضعیتی بهتر از بازار داخلی دارد.

سعیدیان در خصوص بازار صادراتی میلگردهای تولید ایران، عنوان کرد: تقاضا برای خرید میلگرد بستگی به کشور مقصد، سیاست‌گذاری‌های آن کشور و ذائقه خریداران دارد. به‌طور مثال در عراق قطر‌های پایین میلگرد یعنی سایزهای 10، 12 و 14 میلی‌متر، متقاضیان بیشتری دارد. اما در مقابل پاکستان طالب میلگردهای سایز 32 میلی‌متر است. کشورهایی که برج‌سازی انجام می‌دهند، خواهان میلگردهای سنگین هستند، اما کشورهایی که ساختمان‌سازی در آن‌ها سبک و حداکثر در سه طبقه انجام می‌شود، تقاضای خرید میلگردهای سبک را دارند. به‌طور مثال در عراق برج‌سازی فعال نیست و بیشتر ساختمان‌های تازه احداث شده ویلایی هستند. حتی در سوریه که صادرات به این کشور از طریق عراق و ترکیه امکان‌پذیر است، عمدتا شهرک‌سازی صورت می‌گیرد و بنابراین به میلگردهای سبک نیاز دارند.

تامین مواد اولیه دشوار است

وی نسبت به اینکه تنها راه تامین مواد اولیه برای تولید میلگرد خرید شمش از منابع دولتی است، گلایه کرد و گفت: این موضوع مشکلات بسیاری را به‌وجود آورده است زیرا معمولا مواد اولیه در بورس کالا توسط این کارخانه‌ها عرضه می‌شود که دولت قیمت پایه آن را تعیین می‌کند. با این حال شرایطی پیش آمده که مصرف‌کنندگان شمش به‌راحتی قادر نیستند مواد اولیه خود را از بورس کالا تهیه کنند. ضمن اینکه چاره‌ای جز خرید شمش از بورس وجود ندارد. شرکت ما نیز مواد اولیه خود را از طریق بورس کالا خریداری می‌کند. به‌نظر می‌رسد که بازار در برخی مواقع تمایل به کاهش قیمت شمش دارد اما دولت اجازه آن را نمی‌دهد. خود شرکت‌ها نیز تمایل به فروش با قیمت بالاتر دارند که البته بازار کشش افزایش قیمت را ندارد.

مدیرعامل فولاد خرمدشت تاکستان در خصوص کیفیت شمش دریافتی خاطرنشان کرد: خوشبختانه کیفیت شمش فولاد کارخانه‌های دولتی بسیار مطلوب و در حد استانداردهای جهانی است. کیفیت بالای شمش باعث می‌‌شود کیفیت محصول تولیدی نیز در حد استانداردهای بین‌المللی باشد. البته در این میان کارخانه‌هایی نیز وجود دارند که به تولید شمش به روش القایی می‌پردازند و از قراضه شمش تولید می‌کنند. بنابراین شمش تولیدی آن‌ها از کیفیت پایین‌تری نسبت به تولیدکنندگان دولتی برخوردار است و باید کنترل بیشتری روی کیفیت محصول خود داشته باشند. شمش تولیدی کوره‌های قوس و کوره‌های القایی تفاوت کیفی زیادی دارند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا رقابت منفی بین تولیدکنندگان میلگرد به خاطر کمبود واحدهای تولید شمش وجود دارد یا خیر، بیان کرد: طی یکی دو سال اخیر کارخانه‌های بزرگی در زمینه تولید شمش فولادی احداث شده و قرار است چندین کارخانه دیگر نیز به آن‌ها اضافه شود. بنابراین مواد اولیه تولید میلگرد بیشتری در دسترس نوردکاران خواهد بود؛ به‌نظر می‌رسد با افتتاح کارخانه‌های جدید، ظرفیت‌های کنونی میلگردسازان پوشش داده خواهد شد.

دولت از تولیدکنندگان بیشتر حمایت کند

سعیدیان در موضوع صادرات، سیاست‌گذاری‌های دولت را بسیار مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: دولت تکلیف کرده که صادرکنندگان باید ارز خود را در سامانه نیما عرضه کنند. در حالی که قیمت ارز در این سامانه با بازار آزاد متفاوت است. در ماه‌های گذشته قیمت ارز در سامانه نیما بسیار پایین‌تر از بازار آزاد بود، اما اکنون چنین نیست. ضمن اینکه کشور ما با هیچ یک از کشورهای مقاصد صادرات، ارتباط بانکی درستی ندارد و تجار و خریداران نمی‌توانند ارز را به‌صورت دلار به صادرکننده بدهند و باید آن را به ریال تبدیل کنند. دولت خود به این امر واقف است که مشکلات دست و پای صادرکننده را می‌بندد. دلیل این همه سخت‌گیری از سوی دولت بازگشت ارز به کشور است اما تولیدکننده‌ای که صادرات انجام می‌دهد، چاره‌ای جز بازگرداندن ارز به کشور ندارد زیرا برای ادامه فعالیت تولیدی خود نیازمند نقدینگی و سرمایه در گردش است که از طریق صادرات تامین می‌شود. تصویب اینگونه بخشنامه‌ها تنها نتیجه‌ای که خواهد داشت، کاهش میزان صادرات است. به‌‌طور مثال در شرکت ما 170 نفر پرسنل به صورت مستقیم اشتغال دارند و حدود یک هزار نفر به صورت غیر مستقیم همکاری می‌کنند. داشتن این تعداد پرسنل و حجم تولید نشان می‌دهد که ما نمی‌‌توانیم ارز را به کشور منتقل نکنیم زیرا باید هزینه‌های تامین مواد اولیه، حقوق پرسنل و سایر هزینه‌ها را پرداخت کنیم.

مدیرعامل فولاد خرمدشت تاکستان در پایان با بیان اینکه تولیدکنندگان در شرایط کنونی نیازمند حمایت از سوی دولت هستند، بیان کرد: مواد اولیه، صادرات، فروش، مسائل بانکی، ارز و... مهم‌ترین چالش‌های امر تولید به‌شمار می‌روند. یک تولیدکننده باید خود به امر فروش بپردازد زیرا زنجیره یعنی تولید و مصرف به یکدیگر نزدیک می‌شوند. بنابراین تولیدکننده باید تیم بازرگانی و فروش بسیار قوی داشته باشد که از سوی دولت حمایت شوند. ضمن اینکه دولت باید روی تولیدکنندگان و فعالیت آن‌ها نظارت ویژه داشته باشد. این امر باعث می‌شود تا دولت از نزدیک با مشکلات واحدهای تولید آشنا شده و حمایت‌های خود را بیشتر کند.

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

حرفه ای های کاشی لند

فروشگاه کاشی لند