حرفه ای های کاشی لند

رتبه بندی این مطلب:
3.5
350 بازديد

دستیابی به جهش تولید در صنعت کاشی و سرامیک و سایر صنایع میبد با رفع موانع

دستیابی به جهش تولید در صنعت کاشی و سرامیک و سایر صنایع میبد با رفع موانع
تولید کاشی و سرامیک و صنایع وابسته به آن و دیگر واحدهای صنعتی با حمایت‌های دولت تدبیر و امید در سال جهش تولید در شهر میبد با پیشینه چند هزار ساله که از کانون اقتصادی استان یزد است، شتاب و رونق قابل توجهی یافته است.

به گزارش کاشی لند به نقل از خبرگزاری ایرنا؛ میبد از مهمترین شهرستان‌های استان یزد است که پس از مرکز استان پرجمعیت‌ترین شهر این استان می باشد، روزگاری عمده کسب و کار مردم این شهرستان کشاورزی و تولید صنایع دستی نظیر زیلو و سفال بود که با سختی در کارگاه‌های کوچک کوچک انجام می‌شد، بعضی از مردان این شهرستان نیز برای تامین رفاه خانواده به کشورهای همسایه مانند کویت و امارات متحده و شهرهای استان خوزستان مانند آبادان می‌رفتند و بیشتر به شغل نانوایی مشغول بودند.

اما در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایده راه‌اندازی کارخانه‌های کاشی و سرامیک در این شهرستان شکل گرفت و بعد از آن واحدهای صنعتی دیگری نیز ایجاد شد و هم اکنون میبد که روزی مردمانش برای کار به شهرهای دیگر می‌رفتند، به عنوان یک شهر صنعتی پذیرای مهاجرانی از سایر نقاط کشور است، صنعت گردشگری نیز به دلیل وجود برخی آثار و جاذبه‌های تاریخی در این شهرستان رونق دو چندانی به اقتصاد میبد داده، اگرچه در چند ماه گذشته بر اثر شیوع کرونا این حوزه اقتصادی با مقداری رکود مواجه شده است.

رونق تولید در میبد با ۲ شهرک و سه ناحیه صنعتی 

مدیرعامل شهرک صنعتی جهان آباد میبد در گفت و گو با گزارشگر ایرنا گفت: این شهرستان ۲ شهرک صنعتی و سه ناحیه صنعتی دارد که ناحیه‌های صنعتی آن شامل شمس آباد، حسن آباد و ندوشن است.

محمدرضا ماندگاری افزود: در ناحیه صنعتی شمس‌آباد کارخانه‌های مرتبط با صنعت کاشی و سرامیک، صنایع پلیمری و موادغذایی دایر است و در ناحیه حسن آباد نیز صنایع مختلفی نظیر خوراک دام و طیور، لعاب سازی و لوازم پزشکی فعال است و در ناحیه ندوشن هنوز صنایع چندانی شکل نگرفته و فعالیت صنعتی در این ناحیه به تازگی آغاز شده ‌است.

وی تعداد بیمه‌شدگان حوزه صنعت در شهرستان میبد را بین ۱۸ تا ۲۰ هزار نفر دانست و اظهار کرد: تا پیش از انقلاب اسلامی میبد غیر از صنایع دستی مانند زیلوبافی، کاربافی و قالی بافی و کارخانه «مه‌گرد» در حوزه نساجی، واحد صنعتی مهمی به شکل کنونی نداشت، بعد از انقلاب و از سال ۱۳۶۲ ایده راه اندازی اولین کارخانه کاشی شکل گرفت که تا سال ۶۸ بهره‌برداری از آن طول کشید .

ماندگاری یادآور شد: با شروع صنعت کاشی و رونق صنعتی شدن شهر به مرور زمان در حوزه‌های دیگر نیز کارخانه ها و واحدهای صنعتی راه‌اندازی و فعال شد.

لزوم رفع موانع صادراتی و گمرکی

این فعال حوزه صنعت میبد یکی از مشکلات حوزه صنعت شهرستان را برخی موانع در راه صادرات کالاهای غیرنفتی عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه محصولات صنایع صادراتی بیشتر به کشورهای همسایه انجام می‌شود، مشکلات ارزی موجب می‌شود تا صادرکنندگان به موقع به تعهدات ارزی خود عمل نکنند.

ماندگاری کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی و صنعتی و مسایل گمرکی را نیز از دیگر محدودیت‌هایی عنوان کرد که در صورت رفع این موانع، میزان بهره‌وری از صنایع شهرستان میبد افزایش می‌یابد و ادامه داد:  با توجه به اینکه فعالیت صنایع میبد متمرکز بر صادرات کالاست، انتظار فعالان این بخش از مسئولان رفع موانع صادارت است.

مدیرعامل شهرک صنعتی جهان آباد تحریم‌ها و برخی موانع بانکی را از دیگر مشکلات صنعت برشمرد و افزود: در ارتباط با مشکلات بانکی مقرر شده تا مشکلات به شورای تامین استان یزد برای پیگیری ارجاع ‌شود. 

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت (صمت) شهرستان میبد از رونق تولید در  شهرک صنعتی جهان‌آباد که دومین شهرک بزرگ صنعتی استان به وسعت ۴۳۵ هکتار است، خبرداد و گفت: دومین شهرک صنعتی شهرستان به مساحت ۵۰۰ هکتار هنوز راه‌اندازی نشده اما برای امسال در این شهرک که وسیع تر از شهرک صنعتی جهان‌آباد است، حدود ۹۰ هکتار زمین به متقاضیان سرمایه‌گذاری واگذار شده ‌است.  

حجت الله خلیلی  ادامه داد: شهرک صنعتی جهان آباد میبد با توجه به رعایت مسایل محیط زیست اختصاص ۴۰ هکتار از وسعت شهرک صنعتی به ایجاد فضای سبز، سال گذشته نامزد شهرک نمونه صنعتی استان یزد شد.

وی با بیان اینکه صنعت همواره مقداری آلایندگی به همراه دارد تصریح کرد: با نصب دستگاه تست آلایندگی در شهرک و  ایجاد تصفیه‌خانه فاضلاب علاوه بر جلوگیری ازآلودگی منابع آب‌های زیرزمینی از پساب فاضلاب با ایجاد شبکه آبیاری برای توسعه فضای سبز  شهرک صنعتی استفاده می‌شود.

خلیلی یادآور شد: شهرک صنعتی میبد با سایر اداره های شهرستان در تعامل است و در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی شهرستان، این شهرک مشارکت فعال و موثری دارد.

لزوم همراهی بانک‌ها با بخش صنعت 

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت (صمت) شهرستان میبد در ادامه با تبیین برخی مشکلات صنعت میبد اظهار کرد: برخورداری از صنعت فعال با همراهی همه بخش‌ها به خصوص سیستم بانکی امکان پذیر است.

خلیلی تامین سرمایه در گردش بخش صنعت از سوی بانک‌ها را ضروری دانست و یادآور شد: امروز نیاز شهرستان پرداختن بیش از پیش به صنایع و ارتقاء تکنولوژی واحدهای موجود است تا بتوانند با رفع مشکلات به فعالیت خود ادامه دهند.

این مسوول خاطرنشان کرد: رویکرد شهرستان میبد به تقویت و راه اندازی  صنایع دانش بنیان است و باید به گونه‌ای عمل کنیم که از قافله صنعت دنیا عقب نمانیم و زمینه اشتغال برای افراد جویای کار غیربومی و مهاجر را فراهم نسازیم .

دریافت تسهیلات با انتظاری طولانی

مدیر فنی یکی از شرکت‌های الکترونیکی میبد که اولین شرکت تولید لامپ‌های خورشیدی در ایران است نیز به گزارشگر ایرنا گفت: یکی از مشکلات اکثر واحدهای صنعتی،  سرمایه در گردش است که برای واحد تولیدی که در آن فعالیت دارم، درخواست وام بانکی شد که با تجه به طولانی شدن زمان و افزایش هزینه‌ها، وام درخواستی در زمان تحویل کفایت هزینه‌ها را نمی‌کند.

مهدی قصاب‌نژاد افزود: برخی از مواد اولیه برای تولید محصولات وارداتی است، با وجود مشکل گمرکی و بالا بودن هزینه‌ها تقریبا هزینه مواد اولیه با هزینه حمل آنها برابر است که این مسئله موجب می‌شود کالای با قیمت تمام شده بالا و گرانتر به دست مشتری برسد.

مشکلات گمرکی، طولانی شدن پرداخت تسهیلات، دیرکرد وام‌ها و همراهی نکردن بانک‌ها و پیمان سپاری ارزی از دیگر مشکلاتی است که این صنعتگر و برخی دیگر از صنعتگران میبدی از آنها به عنوان موانع رونق هرچه بیشتر تولید یاد می‌کنند.

یک هزار و ۵۰۰ شرکت تولیدی و کارخانه در شهرستان میبد فعال است که از این تعداد ۳۵۲ واحد آن در شهرک صنعتی جهان آباد و  ۷۱ واحد در ناحیه شمس آباد دایر شده است.

مرکز شهرستان ۱۰۵ هزار نفری میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد واقع شده‌است.

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

حرفه ای های کاشی لند

فروشگاه کاشی لند