حرفه ای های کاشی لند

رتبه بندی این مطلب:
3.0
164 بازديد

دو عامل کلیدی تاثیر گذار بر قیمت مسکن

دو عامل کلیدی تاثیر گذار بر قیمت مسکن
شرایط کلان اقتصادی در کنار وضعیت حاکم بر بازار مسکن دو عامل کلیدی روند قیمت ها در این بخش معرفی شدند. به گفته کارشناسان در سال جاری اولین عامل موثر بر تورم قیمتی مسکن، شرایط کلان اقتصادی کشور است که این متغیر بیرونی همبستگی بالایی با وضعیت روندهای سیاسی و سیاست خارجی کشور دارد.

به گزارش کاشی لند به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن (هیبنا)، صاحبنظران اقتصادی معتقدند با توجه به محدودیت های تحمیل شده بر اقتصاد ایران، دولت دو مسیر برای جبران کسری منابع خود دارد. اصلاحات اقتصادی به منظور کاهش هزینه ها یا استقراض از بانک مرکزی در قالب های برداشت حسابداری از صندوق توسعه ملی یا استقراض از شبکه بانکی که در نهایت به انبساط پولی منجر می شود. از دیدگاه این گروه از کارشناسان، با توجه به ملاحظات اجتماعی دولت از انگیزه لازم برای اصلاحات اقتصادی در شرایط کنونی برخوردار نیست، از آن طرف باتوجه به اینکه چشم انداز جدی برای کاهش منازعات در حوزه سیاست خارجی وجود ندارد، تحریک تقاضا از سمت درآمدهای نفتی نیز مقدور نیست. بنابراین اگر دولت، کسری منابع را از کانال پولی تامین کند، اقتصاد ایران ممکن است با تکانه های قیمتی مواجه شود. تکانه هایی که در بازار مسکن نیز امکان اثرگذاری دارد.

کارشناسان با اشاره به اینکه وضعیت بازار سرمایه در ماه های اخیر، ضربه گیر نقدینگی بوده اند معتقدند چنانچه روند رشد بازار سرمایه کند شود ریسک خروج سرمایه آماتورها برای ثبات قیمتی بالا است، از این رو مسکن از این ناحیه در معرض تهدید قرار می گیرد.

پژوهشگران با اشاره به احتمالات تورمی اعتقاد دارند قیمت مسکن، از دو کانال می تواند در وضعیت ترسیم شده تحت تاثیر قرار بگیرد. به گفته برخی از صاحبنظران تاثیر اول از منظر بهای تمام شده است. به گونه ای که پیش بینی می شود میانگین بهای تمام شده هر مترمربع آپارتمان مسکونی(با کیفیت مناسب) با احتساب هزینه های مالیاتی، پروانه ساختمانی، زمین و... بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان ارزیابی می شود. با توجه به سود مورد انتظار سازندگان طبیعتا بهای واحدهای نوساز بیش از رقم کنونی خواهد بود. از این رو تحریک قیمت از جانب افزایش قیمت تمام شده یا سود موردانتظار در صورت نبود ثبات اقتصادی محتمل است.

تاثیر دوم از منظر مقایسه بازدهی بازارها است. در صورت رشد بازدهی بازارها همچون ۴۰ روز ابتدای سال جاری، مسکن نیز از منظر انطباق ذهنی، احتمال تناسب سازی بالایی دارد. کارشناسان اقتصادی معتقدند البته امکان تطبیق سریع بازار مسکن با فشار بهای تمام شده ممکن است وجود نداشته باشد و در صورت ثبات نرخ ارز شرایط سیاسی و اقتصادی کلان به جای حرکت شوک گونه به آرامی و در طول چندماه رخ دهد، تنها گزاره ای که ممکن است روند کنونی را مختل و بازار با نوسان شدید روبه رو کند، تغییرات شدید نرخ ارز است. کارشناسان پیشنهاد می دهند باهدف مدیریت بازار، تسهیل عرضه مسکن مهم ترین راهکاری است که می تواند در دستور کار قرار گیرد.

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

حرفه ای های کاشی لند

فروشگاه کاشی لند