حرفه ای های کاشی لند

رتبه بندی این مطلب:
5.0
652 بازديد

راه اندازی بخش کاشی اسلامی ایران در موزه کاشی ایناکس ژاپن

راه اندازی بخش کاشی اسلامی ایران در موزه کاشی ایناکس ژاپن
مجموعه موزه ایناکس ژاپن که با نام موزه کاشی ژاپن شناخته می شود با همکاری رایزن فرهنگی ایران و ژاپن  با نمایش محراب کاشیکاری و کاشی های دوران اسلامی، بخش ویژه‌ای را با نام کاشی‌های اسلامی ایران راه اندازی نمود.

در راستای گسترش مناسبات فرهنگی ایران و ژاپن موزه ایناکس ژاپن در استان آیچی که با عنوان موزه کاشی این کشور شناخته می شود با نمایش تعدادی از آثار کاشیکاری اسلامی ایرانی بخش کاشی اسلامی ایران را در این موزه برپا نمودند. کاشی های  تاریخی به نمایش گذاشته شده شامل یک محراب کاشیکاری شده و برخی از کاشی های دوران مختلف اسلامی ایران می شود. این اثر تاریخی با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و موزه ملی ایران به ژاپن منتقل گردید. این محراب با نام «درب بهشت» شناخته می شود و با کاشی هایی که حامل آیات قرآن و صلوات بر اهل بیت است تزئین شده است. در این محراب دو آیه از قرآن کریم نیز بر روی کاشی ها ترسیم گردیده که شامل آیات  44 و 47 سوره اعراف به خط ثلث است. همچنین بخشی از آیه 47 سوره اسراء نیز به خط کوفی بر روی یکی از ستون های این محراب  دیده می شود. دربخش  بالای محراب شهادتین نوشته شده و ستون های داخلی سوره فاتحه را در خود دارد. محراب درب بهشت بیش از 3 متر ارتفاع دارد و متعلق به دوران ایلخانی است. در بالای محراب نام سازنده آن  با عبارت"عمل العبد یوسف بن علی بن محمد بن ابی طاهر کاشی کار " مشخص گردیده است. تاریخ ساخت این محراب رمضان 437 هجری قمری است و پیش از این در یکی از زیارتگاه های شهر قم قرار داشته است. 

محراب درب بهشت در موزه ایناکس

در همین راستا حسین دیوسالار وابسته فرهنگی ایران در ژاپن اظهار کرد: آثار به نمایش گذاشته شده شامل 5 آثار از دوران اسلامی ایران است که در این موزه به نمایش گذاشته شده است. این 5 اثر ارزشمند کاشیکاری که مربوط به دوران اسلامی ایران متعلق به موزه باستان شناسی و هنر دوران اسلامی موزه ملی کشورمان است، که پس از اعلام علاقمندی موزه ایناکس برای نمایش آثار اسلامی ایران توسط موزه ملی به ژاپن ارسال گردید. تمامی این آثار به همراه توضیحات ژاپنی در ویترین بخش کاشی اسلامی ایران به نمایش گذاشته شده است.

کاشی ایرانی در موزه ایناکس

مجموعه کاشی یاماموتو در موزه ایناکس

موزه کاشی یک موزه منحصر به فرد است که به معرفی جذابیت های تزیینی و تاریخچه پیشرفت کاشی و سرامیک در جهان می پردازد. این مجموعه در بردارنده بیش از 7000 کاشی تزیینی از کشورهای مختلف است که از دوران باستان تا دوران معاصر را در بر می گیرد.  موزه ایناکس ژاپن دارای بخش های متنوعی همچون موزه کاشی، کیلن پلازا، موزه سفال معماری، کارگاه کاشی کاری و آزمایشگاه سرامیک است و طراحی ساختمان آن مطابق با اصول مهندسی نوین است که منجر به ظهور یک مجموعه ای زیبا گردیده که توجه علاقمندان بسیاری را به خود جلب می کند.

در سال 1991، یاماموتو ماسایوکی، یکی از محققان کاشی و سرامیک ژاپنی، مجموعه 6000 کاشی خود را به شهر توکونام اهدا کرد. مدیریت و نمایش این مجموعه به شرکت لیکسیل که نام سابق موزه ایناکس است واگذار شد و در سال 1997 موزه کاشی راه اندازی گردید.

موزه کاشی ایناکس

یاماموتو ماسایوکی در سال 1920 در یک خانواده قدیمی در جزیره آواجی، استان هیوگو، که به خاطر سفال های ظروف Minpei شناخته می شود، به دنیا آمد. او از سنین پایین با سرامیک آشنا شد. در سال 1938 وی به تجارت عمده فروشی کاشی عمویش در توکیو پیوست و به این ترتیب رابطه بیش از 60 ساله خود را با کاشی آغاز نمود. یاماموتو برای بررسی ریشه‌های کاشی به چهار مهد تمدن جهان سفر کرد: رود زرد، نیل، رود سند و گنگ، و دجله و فرات. وی بارها در جاده ابریشم برای ردیابی تاریخ کاشی رفت و آمد کرد و به بیش از 50 کشور سر زد. مجموعه تلاش او برای شناخت تاریخچه کاشی و سرامیک در یک مجموعه 6000 تایی قرار گرفت که به مجموعه یاماموتو مشهور است و پس از سالهای تحقیق و تفحص این مجموعه را در سال 1991 به شهر توکونام در استان آیچی اهدا کرد. یاماموتو زندگی خود را به شناخت و تفحص درباره کاشی و هنر کاشی کاری اختصاص داد، یاماموتو در سال 2000 درگذشت و گنجی همچون مجموعه کاشی یاماموتو را در موزه کاشی ایناکس به عنوان میراث خود برای جهانیان بر جا گذاشت که امروزه منبعی برای تحقیق درباره کاشی و سرامیک در بسیاری از کشورهای جهان است.

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

حرفه ای های کاشی لند

فروشگاه کاشی لند