حرفه ای های کاشی لند

رتبه بندی این مطلب:
4.0
266 بازديد

رشد پنج درصدی ساخت و ساز در تهران

رشد پنج درصدی ساخت و ساز در تهران

به گزارش کاشی لند به نقل از ایسنا، مهرماه امسال برای ۵۵۲۴ واحد مسکونی در شهر تهران، مجوز ساخت صادر شده که نسبت به شهریور امسال و مهرماه پارسال به ترتیب ۲۸ و ۵.۱ درصد افزایش یافته است. به طور کلی در هفت ماهه نخست سال جاری ۳۷ هزار و ۲۲۶ واحد مسکونی بر اساس پروانه‌های ساختمانی در حال احداث بوده که نسبت به هفت ماهه نخست سال ۱۳۹۷ بالغ بر ۸.۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.

آمار گویای رسیدن وضعیت ساخت و ساز در تهران به حدود یک سوم سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ در زمان رونق بازار مسکن است اما معاملات نیز تقریبا به همین مقدار کاهش نشان می‌دهد. لذا نگرانی از فشار تقاضا لااقل برای دوره کوتاه مدت وجود ندارد اما قطعا این شرایط نمی‌تواند پایدار باشد.

وام ساخت افزایش یافته، هزینه‌ها نیز همینطور

امسال سقف تسهیلات پرداختی به سازندگان در شهر تهران از ۱۱۰ میلیون تومان برای هر واحد مسکونی به ۱۷۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده، هرچند سازندگان معتقدند این مبالغ جبران رشد هزینه‌ها را نمی‌کند.

محمدمهدی مافی، عضو هیأت مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران با بیان این‌که سودهای تا ۴۰ درصدی بخش ساخت و ساز در واقع نوعی غلبه بر شرایط تورم عمومی محسوب می‌شود به ایسنا گفت: معمولاً در ساخت و سازهای شهری، سود سازندگان از واحدهای مسکونی بین ۳۰ تا ۴۰ درصد در مدت زمان دو ساله است. بیش از ۴۰ درصد به ندرت اتفاق می‌افتد و کمتر از ۴۰ درصد رغبت سرمایه‌گذاری را پایین می‌آورد. ولی معمولاً از زمان شروع تا پایان پروژه به طور دائم تورم به سازندگان تحمیل می‌شود.

وی میانگین قیمت تمام شده یک واحد مسکونی در شهر تهران را ۸.۵ تا ۹ میلیون تومان دانست و افزود: با توجه به قیمت متوسط شهر تهران یعنی ۱۲.۴ میلیون تومان روی کاغذ، سازندگان ۳.۵ تا ۴ میلیون تومان سود می‌برند اما به دلیل افزایش شدید قیمت زمین که مهم‌ترین مؤلفه در بخش ساخت و ساز محسوب می‌شود دیگر نمی‌توانند پروژه‌ای همانند آن‌چه در حال حاضر می‌فروشند را بسازند و معمولاً سازندگان مجبور به تعریف پروژه‌های کوچک‌تر می‌شوند.

مطابق طرح جامع مسکن برای ایجاد تعادل در بازار مسکن باید سالیانه یک میلیون واحد مسکونی احداث شود. اما بر اساس پروانه‌های ساختمانی، این رقم به ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار واحد رسیده و کارشناسان از جمله دلایل جهش قیمت مسکن را به هم خوردن توازن بین عرضه و تقاضا عنوان می‌کنند.

پرداخت وام ۱۷۰ میلیونی ساخت به انبوه‌سازان حرفه‌ای

مدیر امور اعتباری بانک‌مسکن با اعلام اینکه هم‌اکنون افزایش سقف تسهیلات به انبوه‌سازان در دستور کار قرار ندارد، افزایش سقف تسهیلات را به ابتدای هر سال منوط دانسته و گفت است: هم‌اکنون در تهران ۱۷۰ میلیون تومان به انبوه‌سازان حرفه‌ای و کسانی که فناوری‌های نوین را رعایت کنند برای ساخت هر واحد تعلق می‌گیرد که این رقم در سال گذشته ۱۱۰ میلیون تومان بود.

محمد حسن علمداری آخرین وضعیت تسهیلاتی که به انبوه‌سازان اختصاص می‌یابد را اعلام کرد و گفت: در حال حاضر افزایش سقف تسهیلات انبوه‌سازان در دستور کار بانک مسکن قرار ندارد.

وی افزود: از ابتدای سال جاری، با توجه به افزایش قیمت مسکن و تورمی که رخ داد، تسهیلات به مرور و به تدریج افزایش یافت.

علمداری خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در تهران، انبوه‌سازان حرفه‌ای و سازندگانی که فناوری‌های نوین را رعایت کنند به ازای هر واحد ۱۷۰ میلیون تومان تسهیلات ساخت دریافت کنند که سود بازپرداخت آن نیز ۱۸ درصد است.

به گفته وی، در مراکز استان ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، تسهیلاتی که به انبوه سازان تعلق می‌گیرد ۱۶۰ میلیون تومان است و این رقم برای سایر شهرها ۱۳۰ میلیون تومان و برای شهرهای کمتر برخوردار ۱۱۰ میلیون تومان برنامه‌ریزی شده است که قابل پرداخت به انبوه‌سازان و سازندگان است.

بنا بر اعلام بانک مسکن، در پایان هر سال با جلساتی که برگزار و بررسی‌هایی که انجام می‌شود سیاست‌های اعتباری سال بعد تعیین می‌شود. رقم تسهیلاتی که در سال ۱۳۹۷ به انبوه‌سازان حرفه‌ای و کسانی که فناوری‌های نوین را رعایت می‌کردند برای تهران ۱۱۰ میلیون تومان، برای مراکز استان ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۱۰۰ میلیون تومان، برای سایر شهرها ۹۰ میلیون تومان و برای شهرهای کمتر برخوردار ۷۰ میلیون تومان بود.

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

حرفه ای های کاشی لند

فروشگاه کاشی لند