حرفه ای های کاشی لند

رتبه بندی این مطلب:
5.0
1928 بازديد

رویای احیا کاشی سامان و کاشی جم بروجرد

رویای احیا کاشی سامان و کاشی جم بروجرد

حدود 40 درصد از صنایع استان لرستان در شهرستان بروجرد قرار دارد که هرکدام از کارخانه های نامی کشور بوده و محصولاتشان را به کشورهای مختلف صادر کرده اند.

اما در طی سالهای اخیر صنایع بسیاری با تعطیلی مواجه شده اند. صنعت کاشی شهر بروجرد روزگاری برند بود و در این شهر دو کارخانه سامان  کاشی و سرامیک جم با صدها کارگر فعال بودند. این دو کارخانه محصولاتی ناب و برند را تولید می کردند و در صنعت کاشی سازی حرفی برای گفتن داشتند اما متاسفانه طی چند سال اخیر این کارخانه ها آرام آرام تعطیل شدند و حدود 800 کارگر از کار بیکار شدند.

حالا چند سالی است که صنعت کاشی در بروجرد کاملا تعطیل شده و به کما رفته، گرچه گهگاهی رسانه ها از این واحدهای تولیدی یادی می کنند و در برخی از جلسات به صورت گذرا از آنها صحبت می شود اما در نهایت با گذشت سالها از تعطیلی این واحدها هنوز اقدامی اساسی برای احیای این واحدها صورت نگرفته است. کارگران بیکار شده این واحدها با سابقه های مختلف کاری این روزها سرگردان برای پیدا کردن شغلی هستند تا امرار معاش کنند، بسیاری از این کارگران چاره ای جز دست فروشی ندارند و تا کنون احیای این کارخانه فقط در حد وعده و شعار بوده است.

عبدالعی گیوه کی رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: طی نیمه نخست امسال 713 دادنامه در شهرستان بروجرد صادر شده است. وی افزود: از صنایع بروجرد که سالها از تعطیلی آنها می گذرد و هنوز به مرحله احیا نرسیده اند صنعت کاشی بروجرد است، گرچه در این سالها اقداماتی برای احیای آنها صورت گرفته اما مهمترین مشکل این واحدها بدهی های چند میلیاردی به بانکهاست که مانع از دریافت تسهیلات و وام می شود. گیوه کی در ادامه گفت: کارگران این واحدها تا کنون چندین بار در مقابل فرمانداری و حتی مجلس شورای اسلامی تجمع کرده و خواستار رسیدگی به مشکلات شده اند اما کارگران سامان کاشی هنوز حق و حقوق خود را به طور کامل دریافت نکرده اند. به گفته وی کاشی جم بروجرد شرایط لازم را برای احیا دارد و تا کنون مذاکرات زیادی صورت گرفته چرا که همه دستگاه ها همچنان توان تولید را دارند و تنها این واحد تولیدی نیازمند تسهیلات برای راه اندازی مجدد است که تا کنون محقق نشده است. "محسن کرمی" کارشناس صنعت اداره صنعت، معدن و تجارت بروجرد نیز در این راستا افزود: در شهرستان بروجرد 562 واحد تولیدی وجود دارد که از این تعداد در حال حاضر 146 واحد تولیدی فعال، 156 واحد تولید نیمه فعال و 260 واحد تولیدی غیر فعال هستند.


وی اضافه کرد: یکی از برنامه ها برای احیای مجدد واحدها و نوسازی دستگاه ها، ثبت نام در سامانه بهین یاب برای دریافت تسهیلات بود که واحدهای تولیدی با ثبت نام در این سامانه برای دریافت تسهیلات در راستای نوسازی دستگاه ها و سرمایه در گردش اقدام کنند اما به دلیل این که تسهیلات با سود 18 درصد پرداخت می شود بسیاری از متقاضیان تمایلی برای دریافت این تسهیلات را ندارند. به گفته وی در بروجرد تا کنون تنها سه واحد تولیدی برای دریافت این تسهیلات ثبت نام کرده اند که بعد از بررسی های به عمل آمده برای دریافت تسهیلات معرفی می شوند. کرمی مالیات، بیمه، سرمایه در گردش، معوقات کارگران، بدهی های بانکی را از مهمترین مشکلات واحدهای تولیدی بروجرد برشمرد و افزود: با توجه به این که صنعت کاشی در بروجرد کاملا تعطیل شده تلاش می شود تا این صنایع به عنوان واحدهای کلیدی برای احیا بررسی شوند و دوباره احیا شوند. 

وی اضافه کرد: برای احیای سامان کاشی تا کنون اقدامی صورت نگرفته حتی برای پرداخت بخشی از معوقات توقیف اموال صورت گرفته است. کارشناس صنعت اداره صنعت، معدن و تجارت بروجرد تصریح کرد: کاشی جم بروجرد حدود دو میلیاد تومان بدهی دارد اما سامان کاشی 21 میلیارد تومان به تامین اجتماعی، شش میلیارد به اداره دارایی، 50 میلیارد تومان به بانکها و 13 میلیارد تومان به کارگردان بدهکار است. به هر حال این دو کارخانه چند سالی است که تعطیل شده و انتظار می رود با پیگیری های لازم صنعت کاشی دوباره در این شهر جان گیرد و صدای دستگاه ها و رفت و آمد کارگران در این کارخانه ها دوباره شنیده شود.
 

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

حرفه ای های کاشی لند

فروشگاه کاشی لند