حرفه ای های کاشی لند

رتبه بندی این مطلب:
4.4
21444 بازديد

سرامیک نما و روش های نصب آن

سرامیک نما و روش های نصب آن

نمای ساختمان یکی از مهمترین بخش های هر ساختمان است. نما به مثابه لباس ساختمان شما می باشد که در نگاه اول نظر ببینده را جلب می کند در نتیجه استفاده از یک متریال مناسب برای نما بسیار حائز اهمیت می باشد.

در گذشته مهمترین متریال پوشش دهنده ساختمان کاشی بود که با روی کار آمدن سنگ های طبیعی تزیینی و پس از آن  سرامیک نما جای خود را به آنها داد. سنگ های تزیینی که به عنوان پوشش دهنده‌های نما شناخته می شدند در ارایه فضاهای کلاسیک و مدرن بسیار موفق بودند اما آنها دارای محدودیت هایی نیز بودند. این محدودیت ها بیشتر شامل رنگ و طرح  آنها بود اما علاوه بر محدودیت طرح و رنگ دارای معایبی نظیر مقاومت کم در برابر سرمازدگی و از بین رفتن جلا به مرور زمان را نیز شامل می شوند. این از دست دادگی جلا باعث می گردد که زیبایی و جلوه کار پس از گذشت مدتی افت پیدا کند.

سرامیک نما 

با روی کار آمدن سرامیک های مقاوم به خصوص پرسلان ها در رنگ ها و طرح‌های مختلف استفاده از سرامیک جای استفاده از سنگ را در نمای ساختمان گرفت و امروزه بسیاری از نماها حتی نماهای سنگی ساختمان با استفاده از سرامیک‌های طرح سنگ اجرا می‌گردد. 

سرامیک نما

استفاده از سرامیک نما

سرامیک نما برای زیبا شدن نمای بیرونی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند، این متریال علاوه بر زیبایی که به نما می بخشد، مزایای بسیاری نسبت به سنگ و سایر متریال های پوشش دهنده دارد که در این مقاله به معرفی آنها خواهیم پرداخت.
اگر به دنبال انتخاب یک متریال مناسب برای نمای ساختمان خود هستید در این مطلب با ما همراه باشید. 

مزیت های سرامیک نمای ساختمان

نمای سرامیکی ساختمان دارای زیبایی و ویژگی های خاصی است، البته این نکته مهم را نباید فراموش کرد که این جلوه و زیبایی رابطه بسیاری با نحوه نصب و چگونگی پیاده سازی آن دارد. برای بهره بردن از مزایای نمای سرامیک اینکه از چه روشی برای نصب سرامیک استفاده می کنید بسیار حایز اهمیت است. استفاده از انواع چسب های کاشی و سرامیک باعث بهتر شدن کیفیت نصب شما می شود.

یکی از مهمترین مزایای سرامیک های نما تنوع طرح و رنگ آن است که باعث ظهور جلوه‌های زیبا و جذاب در نمای ساختمان می‌گردد. به همین علت استفاده از سرامیک نما روز به روز پرطرفدارتر می گردد.

مزیت مهم دیگر سرامیک نما مقاومت بالای آن در برابر رطوبت، گرما و ... است که به نوعی ساختمان را در برابر هر گونه آسیب خارجی ایمن می نماید.

لازم به ذکر است که سرامیکی که در دکوراسیون داخلی منازل مثل سرامیک کف آشپزخانه، پذیرایی، سرویس بهداشتی، حمام و… استفاده می شود با سرامیکی که برای نمای ساختمان به کار می رود، تفاوت بسیاری دارد. سرامیک نما بیشتر از جنس پرسلان بوده که مقاومت و آب گریزی بسیار بالایی دارد و می تواند از ساختمان و دیوارها در برابر تغییرات شدید آب و هوایی محافظت نماید.

برای نمای خارجی ساختمان ها مخصوصا در مناطق سردسیر بهتر است از انواع مدل جدید کاشی و سرامیک نما استفاده شود. زیرا سرامیک باعث می شود که آب کمتری جذب ساختمان شود. همچنین از سرامیک به عنوان یک ضد رطوبت و عایق در مناطقی مثل شمال و یا جنوب که رطوبت هوا در آنها بسیار بالا است استفاده می شود. این مزیت مضاعفی است که نسبت به سایر مناطق دارد زیرا این سرامیک مانند یک سطح عایق مانع از ورود رطوبت به فضای داخلی ساختمان می‌گردد.

نصب سرامیک نما

اما سرامیک نما را چگونه نصب می‌کنند؟ بسیاری بر این باورند که این سرامیک‌ها نیز مانند سایر سرامیک‌های پوشش دهنده قابلیت نصب دارند. اما باید بدانید که روش نصب آنها بسیار متفاوت از نصب سایر کاشی و سرامیک های نمای داخلی بنا است.

روش های نصب سرامیک نما

برای نصب سرامیک نمای ساختمان با توجه به نوع سرامیک نما از دو روش متفاوت استفاده می شود. این دو روش به شیوه سنتی و مدرن نصب کاشی و سرامیک اشاره دارد که ما در اینجا به شرح آن می‌پردازیم.

نصب سرامیک نما با استفاده از ملات

روش نصب سرامیک با استفاده از ملات قدیمی ترین روش است. برای نصب با این روش باید سرامیک قابلیت جذب آب را داشته باشد تا شما بتوانید از ملات‌های قدیمی مانند دوغاب سیمان استفاده نمایید. به طور کل استفاده از این روش برای ساختمان‌های مرتفع دردسر ساز است و مشکلاتی را به وجود خواهد آورد علاوه بر آنکه سرامیک ها از مقاومت کمتری برخوردارند. در روش سنتی که یک روش وقت گیر است بایستی دقت کرد تا اتصال بین ملات و سرامیک محکم باشد در غیر این صورت با وارد شدن ضربه کوچکی به ساختمان و یا شوک حرارتی، سرامیک از نما جدا می شود.

 

چسب مخصوص سرامیک نما

 

نصب سرامیک نما با چسب سرامیک

یکی از روش های مرسوم جدید برای نصب سرامیک نما استفاده از چسب های مخصوص پرسلان است که امروزه جای دوغاب را پر کرده است و به دلیل مقاومت و چسبندگی بالا در کنار مزایای بسیاری همچون آب گریزی با استقبال زیادی مواجه شده است. در این روش با استفاده از چسب سرامیک، سرامیک نما را می چسبانند. این نوع چسب برای چسباندن سرامیک‌ها و پرسلان‌هایی که در برابر آب کاملا نفوذناپذیر هستند مناسب اند.

لازم به ذکر است که سرامیک پرسلان به دلیل تراکم بسیار بالا و در نتیجه جذب آب بسیار پایین ( نزدیک به صفر درصد)  قابلیت چسبانده شدن به روش سنتی با استفاده از سیمان را ندارد زیرا هیچ چسبندگی نسبت به سیمان در آن ایجاد نمی شود در نتیجه لازم است از چسب های مخصوص استفاده شود تا سرامیک پرسلان به خوبی چسبانده شود. استفاده از این روش احتمال لق شدن و افتادن سرامیک را در طول زمان بسیار پایین می آورد.

شایان ذکر است در نصب پرسلان ها در سطوح بزرگ رعایت ایجاد بند های انبساطی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و کارشناسان به ایجاد بند در فواصل 4 متر تاکید دارند.

نصب سرامیک نما با روش خشک

جدیدترین روش نصب سرامیک نما روش خشک است که در آن برای نصب سرامیک نمای ساختمان, ملات وجود ندارد  و از پیچ و قلاب یا در اصطلاح رولپلاگ برای نصب سرامیک استفاده می شود. در این روش یا ابتدا گیره های آهنی بر روی ساختمان نصب می شود و بعد سرامیک بر روی نما، به گیره ها متصل می شود یا با استفاده از درل سوراخ هایی در دیوار و سرامیک ایجاد می کنند و آن را به ساختمان پیچ می کنند. در این روش سرامیک ها با فاصله بسیار کمی از یکدیگر ( چند میلیمتر) نصب می شوند تا در صورت انقباض و انبساط از شکسته شدن آن ها جلوگیری شود. در پشت سرامیک ها نیز توری فلزی و یا پلاستیکی قرار داده می شود تا از در صورت جدا شدن آن ها از ساختمان، از سقوط و شکسته شدنشان جلوگیری شود.

توجه داشته باشید که در اجرا و پیاده سازی نمای ساختمان سرامیک, روش خشک نسبت به روش ملات دار بسیار بهتر است و مزایای بیشتری هم دارد.  زیرا زمان زیادی نیاز ندارد و نصب سرامیک راحت و آسان انجام می شود بدون اینکه نخاله ای از آن باقی بماند.

بهترین نوع سرامیک برای نمای ساختمان

نمای ساختمان در تاثیری که قرار است روی مخاطبانتان بگذارید نقش مهمی دارد. نمای ساختمان لباس ساختمان است که یک ساختمان را از دور در معرض نمایش قرار می دهد و لازم است در انتخاب آن توجه زیادی داشته باشید. نکاه حائز اهمیت در سرامیک نما این است که کیفیت به طرح و رنگ ارجحیت دارد. زیرا نمای ساختمان در معرض چالش های جوی قرار می گیرد و اگر از مقاومت کافی برخوردار نباشد پس از یک سال یا ترک می خورد یا می شکند. 
رایج ترین سرامیک هایی که کیفیتشان بالاست و مناسب استفاده در نمای ساختمان هستند سرامیک پرسلان و سرامیک فول بادی هستند. پرسلان سرامیکی است که در دمای بالا از خاک چینی یا همان کائولن تولید می شود و مقاومت بالایی در برابر ضربه و نفوذ آب دارد. سرامیک فول بادی  نیز نوعی سرامیک است که با درجه تراکم بالا تولید می شود و تفاوت رنگی میان خمیره و رویه سرامیک وجود ندارد، این سرامیک بسیار مقاوم است و به دلیل پخت در دمای بالا تمامی خلل و فرج آن از بین می رود و دیگر نیازی به  لعاب ندارد. 
سرامیک های فول بادی و پرسلان در مقابل تغییرات جوی بسیار پایدار هستند و می توانند از بدنه ساختمان به خوبی محافظت نمایند. این سرامیک ها تنها با کمک چسب سرامیک قابل نصب هستند. البته برخی مواقع از روش نصب خشک نیز درباره آنها استفاده می شود و با کمک پیچ یا پنل های روی نما نصب می شوند. 

سرامیک نمای بیرونی

انتخاب یک سرامیک نمای بیرونی در معرفی و شخصیت دهی به ساختمان شما نقش مهمی دارد. همانگونه که گفته شد نمای ساختمان همچون لباسی است که به بیننده در نگاه اول حرف های بسیاری می زند. این نما می تواند دعوت کننده باشد و از همان لحظه اول با ایجاد یک حس خوب در بیننده یا ارباب رجوع به خصوص در ساختمان های اداری باعث موفقیت شما باشد. از آنجایی که سرامیک نما به شخصیت ساختمان اشاره دارد بهتر است از یک رنگ مناسب استفاده شود. توجه داشته باشید که رنگ های تیره گرمای بیشتری را جذب می کند پس اگر ساختمان در مناطق خشک و آفتابی قرار دارد بهتر است از رنگ های روشن استفاده شود. در مناطق سردسیر رنگ های تیره در صورتی که جنس مناسبی باشند و درخشش و جلای خود را به سرعت از دست ندهد گزینه مناسبی است. سعی کنید سرامیک نما را از مدل هایی انتخاب نمایید که به آسانی تمیز شود. این روزها نماشویی هزینه های سنگینی دارد و در صورت کثیف شدن نمای ساختمان این هزینه را مجبور به تقبل هستید زیرا یک ساختمان بد منظر باعث ایجاد احساس رکود و ناخوشی در ساکنان آن می نماید.
سرامیک نما اغلب از طرح های ساده بدون نقش هستند زیر سرامیک های طرح دار مقاومت کمتری در برابر تغییرات جوی و نفوذ آب دارند و ممکن است در یخبندان ها با نفوذ آب به  درون آنها باعث ایجاد ترک شود و پس از مدتی از هم بپاشد.

2 نظر در مطلب "سرامیک نما و روش های نصب آن" ثبت شده است

رضا پورکرم

خیلی مقاله خوبی بود


علی

حدودا سه سال پیش نمای ساختمان راسرامیک کردم الان سرامیکها شروع به جدا شدن کردند سرامیکهای جدا شده را چگونه میتوان دوباره نصب کرد؟

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

حرفه ای های کاشی لند

فروشگاه کاشی لند