حرفه ای های کاشی لند

رتبه بندی این مطلب:
5.0
333 بازديد

شتاب دهنده ها حلقه مفقوده صنعت استخراج معادن در ایران

شتاب دهنده ها حلقه مفقوده صنعت استخراج معادن در ایران
 استارت آپ های شتاب دهنده نقش مهمی در رشد و توسعه صنایع دارند و استفاده از آنها و رشد و گسترش این نوع شرکت ها در کشور می تواند به افزایش کیفیت و کمیت محصولات تولیدی منجر گردد. 

با رشد روزافزون شکل‌گیری استارتاپ در کشورمان کلمه‌ی شتاب‌دهنده نیز زیاد به گوش می‌خورد و بسیاری از افراد با این مفهوم آشنایی ندارند. استارتاپ و شتاب دهنده ها، دو واژه‌ای که در سال‌های اخیر زیاد در مورد آن خوانده و شنیده‌ایم. حتی این موضوع وارد کشورمان نیز شده و ما شاهد برگزاری گردهمایی‌های تحت عنوان استارت آپ ویکند در شهرهای مختلف کشور هستیم.استارت آپ واژه‌ای است که در سال‌های اخیر در اخبار دنیای فناوری به کرات شاهد استفاده از آن در توصیف کمپانی‌های نوپایی هستیم که راهکارهای جدیدی را برای حل مشکلات و مسائل موجود در دنیای فناوری مطرح می‌کنند. کسب‌وکارهای نوپا یا همان استارتاپ همیشه در ابتدای کار با چالش‌هایی مواجه می‌شوند. این چالش‌ها در زمینه‌های مختلف برای یک استارتاپ رخ می‌دهد و در بیشتر موارد سبب می‌شود که استارتاپ‌ها با شکست روبرو شده یا از مسیر اصلی خود منحرف شوند.

نقش شتاب‌دهنده‌ها در پیشرفت کسب‌وکارهای نو

همان طور که از نام این مجموعه‌ها پیداست، شتاب‌دهنده قرار است به استارت آپ‌ها برای رشدشان شتاب ‌ببخشد. این شتابدهی ممکن است با تخصیص منابع (مادی یا معنوی)‌ در هر یک از مراحل رشد استارت آپ (امکان‌سنجی، توسعه، معرفی، رشد یا بلوغ) اتفاق بیفتد. در حقیقت یک شتاب‌دهنده، مرکزی است که امکان رشد سریع و صحیح شرکت‌های استارت‌آپی نوپای زیرمجموعه خود را مهیا می‌سازد و اصلی‌ترین رسالتش تقویت این استارت آپ‌ها و تبدیل آنها به شرکت‌های توانمند است تا پس از پایان بهره‌مندی از حمایت شتاب‌دهنده، بتوانند به تنهایی در بازار رقابت و رشد کنند.

اگر استارتاپ‌آپ ایده خوبی داشته باشد و مقیاس‌پذیر باشد، می‌توان رشد آن را پس از تجاری‌سازی و ورود به بازار تخمین زد. شتاب‌دهنده‌ها نیز براساس همین منطق تیم‌هایی که تصور می‌کنند موفق خواهند بود را انتخاب می‌کنند و با رشد آنها در حقیقت سهام خود را رشد می‌دهند. مزیت بهره‌گیری از حمایت شتاب‌دهنده (حمایت مالی، آموزشی، قانونی و حقوقی) برای تیم‌های استارت آپی، بهره‌مندی از امکانات مالی و راهنمایی خبرگان حوزه‌های مرتبط با ایده‌شان است. در حقیقت یک استارتاپ با یک تیم و ایده شروع می‌کند و می‌تواند با کمک شتاب‌دهنده آن را تبدیل به شرکتی بزرگ با ارزش میلیاردی کند.

شتاب دهنده ها حلقه مفقوده  استخراج معادن

شتاب دهنده ها حلقه مفقوده استخراج معادن

به گزارش کاشی لند به نقل از روابط عمومی صدر فردا؛ به مناسبت فرا رسیدن روز صنعت، علیرضا تاجبر کارشناس ارشد مسائل اقتصادی و بورس و رئیس هیات مدیره شتاب دهنده دانش بنیان صدرفردا، پیرامون نقش آفرینی این شتاب دهنده در آینده ایجاد نوآوری در صنعت معدن و صنایع وابسته یادداشتی به شرح زیر صادر کردند.

حمایت از کسب و کارهای نوپا با پشتوانه فناوری، از اقدامات مهم و اثرگذار دولت طی یک دهه اخیر بوده که منجر به تمرکز بر روی ایده های فن­آورانه و رونق شرکت­های نوپا گردیده است. در این زمینه همکاری و تعامل دولت، دانشگاه­ها، استارت­آپ­ها و سرمایه­گذاران، منجر به پرورش و بلوغ ظرفیت­های علمی و نوآورانه کشور شد و اقدامات میان مدت ارکان این تعامل، اثرات مثبت بلند مدتی را در اقتصاد ملی به بار خواهد آورد. روند پرشتاب و جدی حمایت از کسب و کارهای نوپا، بر پایه سیاست­های کلی نظام و نیاز کشور بوده و با توجه به زمینه اقتصادی و غیرسیاسی این حمایت­ها، انتظار می­رود این حمایت در دولت­های بعدی نیز مستمر و پرقدرت ادامه یابد.

با این وجود رونق کسب و کارهای نوپا منطقاً بدون اشکال، جامع و کامل نیست. عمده استارت­آپ­های موفق طی چند سال اخیر در حوزه فن­آوری اطلاعات و دارو و سلامت هستند و با وجودی که استفاده از این ظرفیت کشور مفید است، ولی باید توجه داشته باشیم که مزیت نسبی ایران در حوزه نفت و پتروشیمی، معدن و کشاورزی است و زمان آن فرا رسیده تا بر روی فن­آوری در این بخش ها تمرکز نماییم. شرکت­ها و فعالان در هر سه حوزه مذکور، عمدتاً اقدام به تولید و صادرات مواد خام می­نمایند و ایجاد ارزش افزوده در این صنایع، اغلب در خارج از مرزهای کشور انجام شده و ماحصل آن، انتفاع سایر کشورها از منابع طبیعی و ثروتهای خدادادی ایران است. تمهیدات مختلف دولت در جهت جلوگیری از خام فروشی صرفاً به پردازش کالا در یک یا دو مرحله منجر شده و به دلیل نبود تکنولوژی مربوطه در کشور، کالای صادراتی دارای اختلاف فاحش با کالای نهایی تولیدی در سایر کشورها می­باشد. این ارزش افزوده پایین مختص چند کالا نبوده و تمام محصولات کشاورزی، پتروشیمی و معدنی کشور شامل این مورد می­باشند. ایجاد فن­آوری و نوآوری در این صنایع، ارزش افزوده چشمگیری را به بار خواهد آورد و با توجه به لزوم استقلال کشور از نفت، ناچار به سرمایه­گذاری و تمرکز در این حوزه­ها هستیم.

بخش معدن و تولید فلزات، حوزه ای پرپتانسیل جهت تغییر اقتصاد نفت محور کشور است. در حال حاضر سطح فن­آوری در این بخش پایین بوده و تحقیق و توسعه در زمینه­های اکتشاف، استخراج، متالوژی و تولید محصولات با ارزش افزوده بالا از اهمیت زیادی برخوردار است. همکاری صنعت و دانشگاه با وساطت و ایفای نقش دولت و شرکت­های شتاب­دهنده اجتناب ناپذیر است و در جهت بالقوه نمودن پتانسل­های علمی کشور در زمینه معدن، می­باید به ایجاد، تجهیز و حمایت از شرکت­های شتاب­دهنده در حوزه معدن بپردازیم. این شرکت­ها با شناسایی طرح­های نوآورانه به بررسی و پالایش طرح­ها پرداخته و از طرح­های منتخب حمایت علمی و مالی به عمل می­آورند. امکان­سنجی، ارزش­گذاری، مشاوره، تشریک تجربیات، تامین مالی و ایجاد ارتباط فی مابین سرمایه­گذاران و نوآوران از وظایف اصلی شرکت­های شتاب دهنده است و در صورت ایفای نقش موثر و کارآی این شرکت­ها، شاهد نتایج چشمگیر در تغییر سطح تکنولوژی در صنایع اصلی کشور خواهیم بود. شتابدهنده می­تواند با استفاده از امکانات و ارتباطات خود، دغدغه مالی و تجربی نوآور را رفع نماید و در این راستا می­باید علاوه بر امکانات داخلی خود، از سایر امکانات فضای علمی و اقتصادی کشور استفاده نماید. ارتباط موثر با نهادهایی مانند "صندوق نوآوری و شکوفایی"، "معاونت علمی و فن­آوری ریاست جمهوری" و شرکت­ها و فعالان مایل به سرمایه گذاری، گامی موثر در دستیابی شتابدهنده به رسالت خود بوده و شتابدهنده می­باید در جهت تامین مالی طرح­های مختلف از ظرفیت­های بازار سرمایه و ابزارهای طراحی شده در بورس نیز استفاده نماید.

با توجه به فعالیت هلدینگ­های معظم معدنی و فلزی در کشور، بهتر است شتابدهنده­های بخش معدن و فلزات، در زیرمجموعه این هلدینگ­ها تشکیل شود تا ضمن استفاده از تجربیات و پتانسیل­های هلدینگ مادر، بخشی از سرمایه مورد نیاز طرح نوآورانه از داخل مجموعه فراهم گردد و در جذب مابقی سرمایه نیز از اعتبار و برند هلدینگ استفاده شود. عمده هلدینگ­های صنعتی، هزینه های قابل توجهی را صرف تحقیق و توسعه می نمایند و با توجه به عملکرد ثبت شده و عدم تغییر قابل توجه تکنولوژی طی سال ها فعالیت، این هزینه ها که در مجموعه مادر و زیر مجموعه ها صرف می شود عمدتاً ناکارآ است و راهکار تاثیرگذاری در این زمینه، ایجاد شتابدهنده تخصصی با تعریف اهداف محدودی است که باید به ارتقای تکنولوژی منجر شود. تاسیس و فعالیت این شرکت­ها در یک مجموعه مادر، هزینه قابل توجهی نداشته و صرفاً به عزم مدیران، شناخت نیاز و دید بلند مدت ایشان وابسته است.

توسعه شتابدهنده ها نیاز واقعی صنعت و اقتصاد ملی است و اگر به خروج از خام فروشی و ارتقای فن آوری در تولید می­اندیشیم، ناچاریم در الگوی مخارج تحقیق و توسعه تغییر اساسی ایجاد نماییم و با ایجاد و وساطت شرکت شتابدهنده، از بخش نوآور و علمی کشور استفاده نماییم.

علیرضا تاجبر مدیرعامل شرکت کارگزاری تامین سرمایه نوین

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

حرفه ای های کاشی لند

فروشگاه کاشی لند