حرفه ای های کاشی لند

رتبه بندی این مطلب:
4.9
505 بازديد

صنعت کاشی و سرامیک ایران، مورد اقبال چهار قاره

صنعت کاشی و سرامیک ایران، مورد اقبال چهار قاره
صنعت کاشی و سرامیک ایران از صنایع معدنی با مشخصه درونزایی و برون‌نگری است، اما در سالهای اخیر تحت تاثیر تحریم‌ها قرار گرفته و برای شکست این برنامه نیازمند حمایت‌های همه جانبه داخلی است.

رتبه تک رقمی صنعت کاشی و سرامیک ایران 

به گزارش کاشی لند به نقل از خبرگزاری ایرنا؛ آمارها گویای آن است که ایران در بین ۲۱۰ کشور صادرکننده کاشی و سرامیک جهان، دارای رتبه یک رقمی است و بین رتبه‌های هفتم تا نهم معرفی شده، اما در منطقه جایگاه نخست را دارد.

همچنین در زمینه واردات رتبه سه رقمی به ایران اختصاص یافته، جایگاه ۱۳۸ و پایین‌تر ثبت شده است؛ اما تازه‌ترین آمار رسمی در این گزارش در دسترس قرار نگرفت.

هدف ۷۰۰ میلیون متر مربعی

آمارهای انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک کشور نشان می دهد، سالهای ۹۱ و ۹۲ شاهد اوج تولید کاشی و سرامیک به میزان ۵۰۰ میلیون متر مربع بوده ایم، اما تا پایان سال گذشته این میزان تولید تکرار نشد و پرونده سال گذشته با رقم ۳۹۹ میلیون متر مربع به روایت وزارت صنعت، معدن و تجارت بسته شد.

بر اساس سند چشم انداز ۱۴۰۴ دستیابی به تولید ۷۰۰ میلیون متر مربع هدف گذاری شده، این درحالی است که واحدهای جدید التاسیس، فارغ از نیازمندی بازار داخل، با اخذ مجوز از وزارت صنعت، در مراحل مختلف راه اندازی قرار دارند.

دستیابی به ارزش دو میلیارد دلاری

واقعیت اینکه صنعت کاشی و سرامیک به میزان بیش از ۹۸ درصد وابسته به مواد اولیه داخلی است و دغدغه شاخصی در این زمینه مطرح نیست و از این لحاظ سبب شده که در چارچوب اهداف تعریف شده، تلاش به منظور افزایش صادرات و رسیدن به ارزش دو میلیارد دلار در افق چشم انداز برنامه ریزی شده است.

ارزش صادرات کاشی و سرامیک ایران در دهه ۹۰ و منتهی به سال ۹۶ ارقام ۲۷۷.۶ میلیون دلار تا ۴۴۸.۴ میلیون دلار بالاترین میزان در سال ۹۳ است و دایره تحریم در پیشبرد اهداف خلل ایجاد کرده، اما فعالان این عرصه همچنان تلاشگر در صحنه حضور دارند.

صنعت ساختمان و مسکن و کاشی و سرامیک

موضوع مهمی که در بازار داخلی باید مورد توجه قرار گیرد، رونق فعالیت در بخش ساختمان ومسکن است و رکود در این بخش و افزایش ظرفیت بوجود آمده، نقش کلیدی در روند فعالیت این بخش دارد.

متوسط رشد ظرفیت تولید کاشی و سرامیک در سالهای ۹۵- ۱۳۸۷ بالغ بر ۱۱.۸ درصد از سوی وزارت صنعت ثبت شده و متوسط رشد تولید در این دوره زمانی رقم ۶ درصد ثبت شده است.

نکته جالب توجه اینکه در سالهای ۹۵-۱۳۹۴ با وجود کاهش تولید کاشی و سرامیک، ظرفیت تولید در حال افزایش بوده و این امر ناشی از پروانه‌های صادر شده برای واحدهای جدید است.

فعالیت نزدیک به ۱۵۰ کارخانه تولیدی

آمارهای غیر رسمی گویای آن است که امروز حدود ۱۵۰ کارخانه کاشی و سرامیک فعالیت می‌کنند و دامنه تولید سالانه نیز ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون متر مربع اعلام شده که در این بین استان یزد با سهم بیش از ۶۰ درصدی رتبه اول را در این بخش به خود اختصاص داده است.

علاوه براین حداقل ظرفیت سالیانه تولید برای هر واحد صنعتی سه میلیون متر مربع است، اما اینکه در شرایط کنونی این واحدها با چند درصد ظرفیت فعالیت دارند، مقوله ای جداگانه است.

همچنین خاک رس که در تولید کاشی و سرامیک حرف اول را می زند و سهم بیش از ۷۸ درصدی دارد، منشا آن داخلی است و به ازای یک متر مربع تولید نیازمند ۱۵ کیلوگرم خاک هستیم.

سرانه تولید کاشی و سرامیک

وزارت صنعت، معدن وتجارت آمار داد: سرانه تولید کاشی و سرامیک در ایران ۱۰ هزار متر مربع است، اما در ایتالیا و اسپانیا ۲۵ هزار متر مربع به ازای هرنفر کارگر ثبت شده که قابل توجه است.

ضمن اینکه استان یزد با تعداد ۱۰۱ واحد تولیدی، اصفهان ۲۱ و خراسان رضوی ۱۴ واحد بالاترین آمار جمعیتی تولید کاشی و سرامیک در کشور به خود اختصاص داده‌اند.

چهار قاره مشتری کاشی و سرامیک ایران

آمارها نشان می دهد، امروز علاوه بر همسایگان (قاره آسیا) دایره تقاضای تولیدات کیفی کاشی و سرامیک ایران به قاره سبز (اروپا) وارد شده و درعین حال قاره سیاه از آن استقبال کرده و به قاره آمریکا نیز رسیده و در آمریکای جنوبی بازار خود را کسب کرده است.

امروز کشورهای آسیای میانه از تولیدات کاشی و سرامیک ایران استقبال می کنند و در جنوب شرق آسیا کره جنوبی نیز در خیل بیست و پنجگانه مشتریان ایران جای گرفته اند.

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

حرفه ای های کاشی لند

فروشگاه کاشی لند