حرفه ای های کاشی لند

رتبه بندی این مطلب:
4.7
314 بازديد

ضربه کرونا به اقتصاد پویای یزد

ضربه کرونا به اقتصاد پویای یزد
در حالی استان یزد با تمام قدرت با کرونا ویروس مبارزه می‌کند که تاکنون میزان قابل توجهی به صنایع نساجی، مواد غذایی، خدمات و گردشگری خسارت وارد شده و در صورت تداوم این وضعیت ممکن است عواقب بدی استان را تهدید کند.

به گزارش کاشی لند به نقل از ایسنا؛ به دنبال شیوع کرونا ویروس در کشور، سایه شوم این ویروس بر اقتصاد کشور افتاده و در موارد جزئی‌تر و در ابعاد استانی، تاثیرات آن متناسب با نوع اقتصاد گرداننده هر استان نمود متفاوتی داشته است.

این وضعیت در استان یزد که از اولویت‌های اقتصادی حال حاضر آن می‌توان به صنایع، معادن و گردشگری اشاره کرد نیز خسارت‌هایی به میزان چشمگیری بر هر کدام از این بخش‌ها وارد کرده است.

«محمدعلی طالبی» استاندار یزد در همین رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان این که حوزه خدمات و گردشگری بیشترین تاثیرپذیری را از کرونا داشته است، اظهار کرد: علاوه بر صنعت گردشگری و خدمات در استان، صنایع غذایی و تولیدکنندگان استان نیز با تاثیرپذیری بالا از این اپیدمی، دچار خسارت شدند.

استاندار: توقف صادارت به علت محدودیت‌های اعمال شده در مرزهای کشور تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا بخش‌هایی از صنعت استان را دچار خسارت کرده است. وی عمده علت خسارات وارده به بخش از صنایع استان را متوقف شدن صادرات در این بخش‌ها خواند و تصریح کرد: متاسفانه صادرات محصولات این تولیدکنندگان به برخی از کشورها به علت محدودیت‌های اعمال شده در مرزهای کشور، تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا متوقف شده است.

استاندار با اشاره به برآورد نشدن میزان خسارت ناشی از کرونا ویروس به اقتصاد استان یزد، خاطرنشان کرد: هر چند هنوز میزان این خسارات و زیان‌ها برآورد نشده اما در راستای کاهش این میزان خسارات در شرایط کنونی، پیشنهاداتی در سطح ملی و استانی در حال جمع‌بندی و پیگیری است.

براورد خسارات بخش تولید استان تا ۴۰ روز آینده 

«علی اکبر کلانتر» رییس خانه صنعت و معدن استان یزد نیز در رابطه با تاثیر کرونا بر اقتصاد استان به مشکلات ناشی از توقف صادرات اشاره و در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: متاسفانه به دنبال شیوع کرونا در استان، نقدینگی واحدها به دلیل کاهش عرضه محصولات کاهش یافته و برخی از آنها تحت تاثیر شیوع این بیماری با مشکلاتی مواجه شده‌اند.

وی افزود: با وجود این که میزان قابل توجهی از صنایع استان شامل صنایع فولادی، معدنی و کاشی و سرامیک هستند که کمتر تحت تاثیر مسائل اجتماعی مانند شیوع کرونا قرار دارند و قاعدتاً باید وضعیت بهتری نسبت به سایر صنایع داشته باشند ولی به دنبال مسدود شدن مرزهای کشور به دنبال شیوع ویروس کرونا، این واحدها نیز با محدودیت‌های صادراتی مواجه شده‌اند و خسارات وارده به آنها به مرور زمان مشخص خواهد شد.

رییس خانه صمت یزد: نوعی ناامیدی و دلسردی بر جامعه صنعت و تولید استان حاکم شده است.کلانتر با اشاره به تاثیر چشمگیر کرونا بر صنایع نساجی و موادغذایی به عنوان نیمی از صنایع فعال در این استان، تصریح کرد: علاوه بر تاثیر کرونا بر نقدینگی و مشکلات پیرامونی آن، نوعی ناامیدی و دلسردی بر جامعه صنعت و تولید استان حاکم شده که البته این مسئله محدود به استان یزد نیست و تمام دنیا را تحت تاثیر قرار داده است.

وی دلیل ناتوانی در محاسبه و برآورد خسارت‌های وارد شده به این حوزه‌ها را به خاطر تاثیر دراز مدت عامل آن یعنی کروناویروس خواند و گفت: وصول نشدن چک‌ها و مشکل نقدینگی، فروش نرفتن محصولات و تامین نشدن مطالبات این بخش و همچنین تعطیلی نمایشگاه‌ها به خصوص در آستانه ایام نوروز، همگی عواملی هستند که بیش از پیش، بخش تولید را متاثر از این بیماری کرده است.

رییس خانه صمت یزد از برآورد خسارات به این حوزه تا ۴۰ روز آینده خبر داد و گفت: میزان خسارت دو بخش اصلی نساجی و صنایع غذایی که تعداد زیادی از واحدهای تولیدی و شاغلان استان را شامل می‌شوند، قابل توجه خواهد بود هر چند که تداوم این بحران در روزهای آتی می‌تواند تاثیر بسزایی در این مورد داشته باشد.

هتل‌ها و واحدهای اقامتی در معرض ورشکستگی

اما در کنار این صنایع یکی از محورهای اقتصادی استان که در سال‌های اخیر روند رو به رشد و موثری را در توسعه استان پیش گرفته بود، صنعت گردشگری است که در سال جاری تحت تاثیر نوسانات زیادی قرار گرفت اما کرونا آخرین و محکم‌ترین ضربه به این صنعت در سال ۹۸ بود به طوری که با لغو تورهای گرشگری و تعطیلی واحدهای اقامتی و آژانس‌های گردشگری، تاکنون میزان هنگفتی خسارت به این بخش وارد کرده است.

«سیدمصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، ضمن اشاره به تاثیر چشمگیر کرونا ویروس بر صنعت گردشگری، اظهار کرد: متاسفانه تحت تاثیر این ویروس، ضررهای سنگینی به بخش‌های هتل‌داری، رستوران‌ها و اماکن پذیرایی و اقامتی، آژانس‌های گردشگری، حمل و نقل، بازار و به تبع آن صنایع‌دستی وارد شده است.

وی با بیان به این که کرونا ویروس در زمان پیک گردشگری، این صنعت را متضرر و دچار مشکل کرده است، گفت: کمیته ارزیابی تاثیر ویروس کرونا بر اقتصاد گردشگری و صنایع دستی در اداره کل میراث فرهنگی، تشکیل و در حال بررسی میزان خسارت‌هاست اما میزان ضرر این صنعت از اواخر دی تا اوایل اردیبهشت ماه یزد با احتساب وجود ۱۰ هزار تخت با میانگین ضریب اشغال ۱۵ درصد پس از وقایع و نوسانات سیاسی اخیر در این بازه زمانی، مبلغ سنگین و قابل توجهی خواهد بود.

مدیر کل میراث فرهنگی یزد: خطر ورشکستگی صنعت هتل‌داری استان را به علت ناتوانی در بازپرداخت هزینه‌ها تهدید می‌کند.این مسئول با اشاره به این که لغو رزروهای هتل‌ها و آژانس‌های گردشگری نیز هزینه‌های سنگینی را به بخش هتل‌دارای و اقامت متحمل کرده است، گفت: اکثر هتلداران با هزینه‌های رزرو، مواد غذایی خریداری کرده‌ و علاوه بر پرداخت حقوق پرسنل، بخشی از این هزینه‌ها را صرف ارتقای خدمات خود کرده‌اند ولی اکنون ناتوانی در بازپرداخت این هزینه‌ها، حتی خطر ورشکستی این واحدها را به همراه دارد.

فاطمی در پایان گردشگری را صنعتی زنجیره‌ شده به صنایع و مشاغل دیگر خواند و گفت: این صنعت، مشاغل و صنوف دیگری را نیز تحت تاثیر قرار داده و زنجیره‌ای از اقتصاد استان را دچار مشکل کرده است.

البته در این هیاهوی ناشی از شیوع کرونا، برخی از صنایع و تولیدکنندگان مانند تولیدی‌های مواد ضروری بهداشتی و اقلامی مانند دستکش و ماسک و انواع داروها رونق بهتری گرفته‌اند و با توجه به افزایش تقاضای عمومی، این صنایع تولیدات خود را حتی به بیش از ۳ برابر قبل رسانده‌اند ولی قطعاً رونق این بخش کوچک نمی‌تواند میزان خسارات سنگین و هنگفت سایر بخش‌های اقتصادی استان را جبران کند.

به نظر می‌رسد تسریع در پیدا کردن راهکارهای موثر و کاربردی برای کاهش و جلوگیری از خسارت بیشتر به صنایع یک ضرورت حیاتی است تا اقتصاد استان تحت تاثیر این ویروس بیماری‌زا، زمین نخورد و جبران زیان‌های وراده را سخت‌تر نکند.

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

حرفه ای های کاشی لند

فروشگاه کاشی لند