حرفه ای های کاشی لند

رتبه بندی این مطلب:
5.0
868 بازديد

عراق بزرگترین خریدار کاشی و سرامیک ایران

عراق بزرگترین خریدار کاشی و سرامیک ایران
بیش از 40 درصد از تولیدات کاشی و سرامیک ایران به خارج از کشور صادر می شود، از این حجم صادرات 80 درصد آن به بازارهای عراق وارد می شود. این میزان، عراق  را بزرگترین هدف صادراتی کاشی و سرامیک ایران نموده است.

کشور عراق به عنوان همسایه غربی ایران شناخته می‌شود که مرز زمینی مترکی به طول  دارد. این کشور در دهه‌های گذشته به دلیل درگیری‌های داخلی و مشکلات بین المللی به خصوص جنگ با ایران رشد اقتصادی چندانی نداشته است، این عدم رشد  به خصوص در صنعت ساختمان مشهود بوده است. با سقوط صدام و کم رنگ شدن حضور داعش در این کشور و روی کار آمدن دولتمردان جدید این کشور توانسته است با پشت سر گذاشتن مشکلات در مسیر توسعه قدم بردارد و یکی از مهمترین نتایج این توسعه رونق صعت ساختمان و نیاز آن به مصالح ساختمانی به خصوص کاشی و سرامیک است.  

رشد و توسعه عراق و عدم وجود زیرساخت‌های لازم برای تولید محصولات مورد نیاز این کشور باعث گردید عراق به عنوان یک کشور مصرف کننده در جهان شناخته شود و با افزایش چشمگیر حجم واردات روبه رو گردید. امروزه شاهد واردات محصولات بسیاری از سایر کشورها به عراق هستیم که محصولات مرتبط به صنعت ساختمان از مهمترین آنها هستند. 

صادرات کاشی و سرامیک به عراق

ایران به دلیل داشتن مرز زمینی مشترک با عراق، روابط سیاسی و اقتصادی مناسب، پایین بودن تعرفه‌های گمرکی، سهولت در جابه جایی محصولات، داشتن کمترین فاصله با بازارهای عراق، مقرون به صرفه بودن، کاهش هزینه‌های حمل و نقل  و ... از موقعیت مناسبی برای تجارت با آن برخوردار است در نتیجه عراق یکی باز بزرگترین مقاصد محصولات صادراتی ایران گردیده است. 

صادرات کاشی و سرامیک به عراق

شاید بتوان مهمترین محصول صادراتی ایران به عراق برای صنعت ساختمان را کاشی و سرامیک برشمرد. بر طبق آمار ایران بیش از 80 درصد محصولات صادراتی بخش کاشی و سرامیک خود را به عراق صادر می‌نماید. محصولاتی نظیر انواع کاشی دیوار، کاشی آشپزخانه، کاشی و سرامیک حیاط، کاشی استخری، سرامیک پارکینگ و ... تا بتواند در توسعه ساخت و ساز از آنها استفاده نماید. بر همین اساس از عراق به عنوان بزرگترین هدف صادراتی برای کاشی و سرامیک نام برده می‌شود.

عراق بزرگترین هدف صادراتی  کاشی و سرامیک ایران

مصطفی گودرزی رئیس اتحادیه کاشی سازان و کاشی فروشان با اشره به صادرات بیش از 35 تا 40 درصد تولیدات کاشی و سرامیک کشور به خارج از ایران عراق را با دریافت بیش از 80 درصد این حجم از صادرات به عنوان بزرگترین هدف صادراتی کاشی و سرامیک کشور برشمرد.
گودرزی در گفت گو با خبرنگاران درباره وضعیت بازار کاشی و سرامیک کشور اعلام کرد: میزان تولید و میزان تقاضای داخلی و خارجی کاشی و سرامیک کشور متناسب است و تولید کاشی و سرامیک سالانه در حدود 400 میلیون متر مربع است که بیش از 35 تا 40 درصد آن به خارج از ایران صادر گردیده است. از این میزان صادرات حدود 80 درصد کاشی و سرامیک صادراتی وارد بازارهای عراق شده است. علاوه بر عراق کشورهای دیگری همچون پاکستان، کشورهای آسیای میانه و برخی از کشورهای آفریقایی و اروپایی نیز بازار صادراتی کاشی و سرامیک ایران را در بر می‌گیرد. در گذشته افغانستان نیز یکی از هدف‌های صادراتی بوده است اما با تغییر دولت در این کشور سرنوشت صادرات کاشی و سرامیک به آن نامشخص است.

گودرزی همچنین به قیمت محصولات اشاره نمود و گفت: بخشی از هزینه‌های تولید مربوط به نوسانات ارز است و با افزایش قیمت ارز، قیمت مواد اولیه نیز افزایش خواهد یافت در نتیجه قیمت نهایی محصول نیز دچاز افزایش خواهد شد. در ابتدای هر سال یک افزایش قیمت اعمال می‌شود که به علت افزایش دستمزد پرسنل تولید کننده است. نوسانات ارزی در ماهای گذشته نیز باعث افزایش قیمت در محصولات برخی از تولیدکنندگان گردیده که این افزایش قیمت عمدتا در حدود 10 درصد بوده است.

عراق بزرگترین هدف صادراتی کاشی و سرامیک ایران

رئیس اتحادیه کاشی سازان و کاشی فروشان افزود: شرایط و بهای تمام شده تولید به شکلی است که کارخانجات مجبور به ازفایش قیمت می‌شوند، کارخانجات تولید کاشی و سرامیک برای افزایش قیمت کاشی تولید نمی‌کنند بلکه افزایش قیمت به محصولات آنها تحمیل می‌شود. افزایش قیمت بر اساس کشش بازار نیست بلکه بر اساس بهای تمام شده محصول تولیدی است. در گذشته افزایش قیمت بر اساس کشش بازار اتفاق می‌افتاد اما امروزه آنقدر بهای تمام شده افزایش پیدا کرده که تولیدکنندگان را مجبور به افزایش قیمت می‌کند.
وی ادامه داد: نمی توان گفت در آینده این روند ادامه خواهد یافت ممکن است تغییراتی در بازار داشته باشیم. مثلا اگر تقاضای کاشی و سرامیک کشور عراق کم شود (با توجه به اینکه 80 درصد محصولات صادراتی کاشی و سرامیک به آن اختصاص دارد) تاثیر بسیاری در بازار داخلی کاشی و سرامیک ایران خواهد گذاشت و باعث منفی شدن کشش بازار در کشور می‌شود. در شرایط برعکس یعنی افزایش تقاضا بازارهای خارجی باعث می‌شود تولید کنندگان داخلی به افزایش قیمت رغبت پیدا نمایند. 

در حال حاضر تعیین کننده قیمت کشش بازار نیست بلکه قیمت تمام شده تولید محصول است.

راه‌های صادرات کاشی و سرامیک به عراق

ایران و عراق دارای مرز مشترک زمینی و آبی گسترده ای با یکدیگر در غرب ایران و شرق عراق هستند که باعث به وجود آمدن دروازه‌های رسمی و غیر رسمی بسیاری در این مرز برای تبادلات گردیده است. صادرات و واردات میان دو کشور از طریق همین مرزهای زمینی و آبی انجام می‌گیرد.  گرمک‌های رسمی بین دو کشور شامل: گمرک باشماق در مریوان ، گمرک پرویزخان در قصرشیرین ، گمرک مهران در ایلام ، گمرک اروندکنار ، گمرک تمرچین در پیرانشهر ، گمرک بازرگانی، گمرک خسروی در قصرشیرین ، گمرک شلمچه و ... می‌شود.

راه های صادراتی کاشی و سرامیک به عراق

به طور کل صادرات از ایران به عراق برای دو کشور دارای منفعت است، علاوه بر تمامی آنچه که به عنوان مزیت‌های صادرات و واردات میان این دو کشور قرار دارد، اشتراکات زبانی، دینی و فرهنگی در غرب ایران با کشور عراق نیز به افزایش آن دامن می‌زند. در نتیجه عراق همواره به عنوان یکی از بهترین بازارهای صادراتی ایران است که لازم است در جهت حفظ و نگهداری آن تلاش شود.

 

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

حرفه ای های کاشی لند

فروشگاه کاشی لند