حرفه ای های کاشی لند

رتبه بندی این مطلب:
4.9
3413 بازديد

فرآیند ساخت پرسلان

فرآیند ساخت پرسلان
در انتخاب مواد اولیه مناسب برای پرسلان لازم است مقدار معین هریک از آنها تعیین گردد، پس از آن فرآیند تولید و ساخت پرسلان آغاز می‌شود.

ساخت و تولید پرسلان به چهار شیوه مختلف انجام می‌گیرد که با توجه به ماهیت پرسلان یکی از این شیوه‌های برای تولید انتخاب می‌شود. مرحله اول تولید پرسلان، مخلوط نمودن مواد اولیه است، در جریان مخلوط شدن ناخالصی‌های آنها گرفته می‌شود. پس از آن این مواد مخلوط شده را به یکی از چهار شیوه به پرسلان تبدیل می‌کنند. توجه داشته باشید که پس از ساخت پرسلان و قبل از لعاب‌کاری آن، باید عملیات نظافت و تصفیه نهایی بر روی محصولات تهیه شده صورت گیرد که به عنوان شستشوی بیسکی (bisque) شناخته می‌شود. در نهایت یک لایه شیشه‌ای تحت عنوان لعاب بر روی آن قرار می‌گیرد و عملیات ساخت نهایی بر روی آن صورت می‌گیرد.

خرد کردن مواد اولیه

خرد کردن مواد اولیه پرسلان شامل دو مرحله می‌شود. در مرحله اول تا جایی که ممکن است ذرات مواد اولیه را خرد می‌کنند. خرد کردن این ذرات تا زمانی ادامه می‌یابد که اندازه آنها به کمتر از 2.5 میلی‌متر برسد. دراین  مرحله خرد کردنمواد اولیه با استفاده از یک آسیاب معمولی با فک کشویی انجام  می‌شود، زمانی که این مواد درون این آسیاب حرکت می‌کند آنها را خرد و آسیباب می‌کند. در مرحله دوم این مواد اولیه آسیاب شده وارد یک آسیاب مولر می‌شوند که به آسیاب‌های چکشی نیز معروف هستند. در این نوع آسیاب  از یک چکش فولادی برای خرد کردن مواد استفاده می‌شود. برخی از صنعتگران برای سنگ زنی خوب، از یک نوع آسیاب توپی استفاده می‌کنند که به یک سیلندر بزرگ چرخشی مجهز شده است و با حرکت بر روی مواد اولیه آنها را خرد می‌کند.

تمیز کردن و مخلوط کردن مواد اولیه

پس از خروج مواد اولیه از آسیاب‌ها و پایان مرحله خرد کردن، لازم است بر روی مواد اولیه بازررسی‌هایی انجام گیرد و هرگونه مواد آلاینده دانه‌های سایز بزرگ از آن برداشته شود. این امر توسط غربال‌ها انجام می‌شود. غربال‌ها در این مرحله به صورت سطوح شیب‌داری هستند که به صورت مکانیکی حرکت می‌کنند و مواد غیر همسان را جداسازی می‌کنند. اگر مواد آلاینده از این طریق حذف نشوند، مواد اولیه با آب ترکیب می‌شوند و از فیلترهای مغناطیسی برای حذف آهن استفاده می‌شود. پس از عبور از غربال‌ها و همچنین فیلترهای مغناطیسی می‌توان ادعا کرد که مواد اولیه تصفیه شده‌اند.
توجه داشته باشید که آهن در بسیاری از خاک‌های طبیعی یافت می‌شود و اگر وارد پرسلان شود باعث ایجاد رنگ قهوه‌ای و پایین آمدن کیفیت آن می‌شود.

تولید و ساخت پرسلان

مهمترین مرحله ساخت پرسلان است که با استفاده از چهار روش مختلف تهیه می‌شود. هرکدام از این روش‌ها به اپراتور و نوع درجه بندی کاشی و سرامیک بستگی دارد. این چهار مرحله عبارت‌اند از:

شکل‌دهی ماده پلاستیکی نرم

در این روش خاک رس با استفاده از شیوه‌های دستی و با استفاده از چرخ سفالگری انجام می‌شود و محصول نهایی ساخته می‌شود. در این شیوه، قسمتی از گل رس بر روی چرخ قرار داده می‌شود و همزمان با چرخش دستگاه، نمونه مورد نظر نیز شکل داده می‌شود. همزمان با انجام این کارها، حرارت نیز به آن داده می‌شود تا نمونه اولیه شکل گیرد و در نهایت از سطح میز جدا شود.

شکل دهی ماده پلاستیکی سخت

 در این روش برای ساخت محصولات با درجه سختی بیشتر استفاده می‌شود. سطح پرسلان مورد نظر برای ایجاد یکنواختی و سطح صاف، تحت کنترل یک تیغه فولادی قرار می‌گیرد و با حرکت آن، بخش‌های اضافی آن جدا می‌شود. این روش برای کالاهای بلند و گل رس سخت بسیار مناسب است.

فشاری

 دراین روش برای جمع کردن و شکل دادن اجسام خشک در یک قالب سخت و یا قابل انعطاف استفاده می‌شود. در این روش دو نوع فشار بر مواد اولیه اعمال می‌شود: در حالت اول فشار کاملاً یک طرفه بوده و از یک طرف بر محصول وارد می‌شود، اما در حالت دوم از دو طرف بوده و فشار معادل و مساوی به دو طرف محصول وارد می‌شود.

ریخته گری لغزشی

در این روش از دوغاب مواد اولیه برای ساخت نمونه مورد نظر استفاده می‌شود. در واقع دوغابی از مواد اولیه تشکیل می‌شود و به قالب مورد نظر ریخته می‌شود. زمانی که این دوغاب به قالب تزریق شد، باید صبر کرد که آب میان بافتی دوغاب خشک شود و پرسلان شکل اولیه خود را بگیرد. اگر در این روش آب نمونه خارج نشود و مجبور شویم که از فشار استفاده کنیم، به عنوان ریخته گری فشاری شناخته می‌شود.

تصفیه به کمک آتش

پس از ساخت پرسلان آن را تحت یک حرارت ملایم قرار می‌دهند و با این کار مواد آلاینده باقیمانده در آن تبخیر می‌شود. البته فیلتراسیون مغناطیسی نیز یک بار دیگر در این مرحله انجام می‌شود.

لعاب‌کاری

پس از طی مراحل ساخت پرسلان و حرارت دهی اولیه آن، نوبت به اجرای لایه لعاب بر سطح پرسلان می‌شود. قبل از اینکه این مواد به سطح پرسلان اضافه شوند، به طور کل لعاب به شکل دوغالبی است که به صورت یک لایه سطح پرسلان را می‌پوشاند. این مایع دوغاب از فیلترهای مغناطیسی عبور داده می‌شود و مواد آلاینده آن حذف می‌شود. سپس لایه لعاب با استفاده از روش‌هایی مانند غوطه وری، ریختن یا اسپری کردن به سطح پرسلان انتقال داده می‌شود. پس از لعابدهی لازم است پرسلان کاملا خشک شود.
لازم به ذکر است که انواع مختلف لعاب‌ها مانند لعاب براق یا مات را می‌توان با تغییر نسبت مواد تشکیل دهنده مانند آلومینا، سیلیس و کلسیم تولید نمود. برای نمونه، افزایش آلومینا و کاهش سیلیس باعث تولید لعاب مات می‌شود.

حرارت دهی و آتش زدن

آتش زدن در واقع آخرین مرحله ساخت پرسلان است که می‌توان آن را به کمک کوره‌های سنتی یا کوره‌های مدرن انجام داد. این کوره‌ها به صورت یک محفظه بسته بزرگ هستند که به داخل آنها حرارت دمیده می‌شود. میزان حرارت مشعل و کوره بر کیفیت پرسلان تأثیر مستقیم دارد و برای هر نوع خاص از پرسلان باید یک درجه حرارت خاص استفاده کرد. این کوره‌های معمولاً در اندازه چند ده متری ساخته می‌شوند و پرسلان درون آن قرار داده می‌شود. در انتهای این کوره یک قسمت خنک‌کننده وجود دارد که پس از خروج محصول نهایی از کوره، درون آن قرار داده می‌شود و صبر می‌شود که محصول نهایی شکل گیرد.

در طول فرآیند حرارت دهی، واکنش‌های مختلفی صورت می‌گیرد. اول، ناخالصی‌های ناشی از کربن سوخته شده و از بین می‌روند، آب‌های شیمیایی در دمای 100 تا 200 درجه سانتی گراد تبخیر می‌شوند. در دمای بین 400 تا 700 درجه سانتی گراد کربنات‌ها و سولفات‌ها شروع به تجزیه می‌کنند. در این مرحله گازی تولید می‌شود که باید از محصول پرسلان خارج شود. در حرارت بالاتر آب میان بافتی که به آب مولکولی نیز مشهور است تبخیر می‌شود همچنین در دمای 700 تا 1100 درجه سانتی گراد برخی از مواد معدنی به مواد دیگرتجزیه می‌شوند و جریان‌های موجود (فلدسپات و آهک) با مواد معدنی تجزیه کننده برای ایجاد مایع شیشه‌ای واکنش نشان می‌دهد. این فازهای شیشه‌ای برای کاهش تخلخل و پیوند دانه‌ها ضروری است. در دمای 1200 درجه سانتی گراد پس از رسیدن به چگالی مورد نظر پرسلان‌ها سرد می‌شوند، این سرد شدن باعث می‌شود که شیشه مایع به حالت جامد تبدیل شود، درنتیجه یک پیوند قوی بین دانه‌های بلوری باقیمانده ایجاد می‌گردد. پس از خنک‌سازی، پرسلان آماده است و می‌توان از آن به عنوانی کی از مقاوم ترین پوشش دهنده‌ها، ظروف و ... استفاده کرد.

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

حرفه ای های کاشی لند

فروشگاه کاشی لند