حرفه ای های کاشی لند

رتبه بندی این مطلب:
4.5
6770 بازديد

فرق کاشی با موزاییک چیست؟

فرق کاشی با موزاییک چیست؟
سرامیک و موزاییک دو پوشش دهنده ی اصلی کف حیاط هستند که امروزه  بیش از سایر متریال‌ها در فضاهای روباز مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما استفاده از کدام یک از آنها بهتر است؟

فضاهایی چون حیاط، پارکینگ، ورودی ساختمان و ... که اکثر آنها در فضاهای روباز قرار دارند به دلیل رفت و آمد زیاد نیازمند پوشش دهنده هایی هستند که از مقاومت بالایی برخودار باشند و بتوانند در فضای باز در مقابل تنش‌های آب و هوایی و اصطکاک و فشار بالایی که از رفت و آمد افراد و ماشین‌ها به وجود می‌آید مقاومت نمایند و تخریب نشوند. سرامیک و موزاییک مهمترین این متریال‌های هستند که در مقابل هر نوع فشاری مقاوم هستند و از دیرباز مورد استفاده بوده اند. برخی از سنگ‌های ساختمانی نیز برای استفاده در حیاط مناسب بوده اند.

سرامیک بهتر است یا موزاییک؟

شاید زندگی آپارتمانی امروز برای بسیاری اهمیت حیاط را کم رنگ کرده باشد اما حیاط جز اصلی معماری ایرانی بوده است که به عنوان فضای بیرونی در مقابل فضای اندرونی هر خانه در گذشته شناخته می‌شد و فضایی برای ایجاد پیوند میان فضای اندرونی با بیرون از خانه بوده است. امروزه حیاط‌ها بسیار کوچک شده اند و معمولا فضایی برای پارک کردن ماشین هستند.
حیاط‌ها به عنوان ورودی ساختمان‌ها به نوعی نمای اولیه ای هستند که از دکوراسیون داخلی در ذهن مخاطب می‌نشیند در نتیجه توجه به آن و انتخاب یک پوشش دهنده مناسب در آن بسیار حائز اهمیت است. 
اما کدام پوشش دهنده برای کف حیاط بهتر است؟ سرامیک یا موزاییک؟


یکی از پر سرچ ترین سوالات در میان کسانی که به دنبال ساخت و بازسازی حیاط و پار کینگ خود هستند دو سوال زیر هستند

برای کف حیاط سرامیک بهتر است یا موزاییک؟
برای کف پارکینگ موزاییک بهتر است یا سرامیک؟

برای پاسخ به این سوالات لازم است اول با ماهیت موزاییک و کاشی و سرامیک آشنا شویم و آنگاه با توجه به مزیت‌های آنها با توجه به نیازهایمان انتخاب نماییم.

استفاده از سرامیک در حیاط و فضای باز

با روی کار آمدن صنعت کاشی و سرامیک و ظهور سرامیک‌های مقاوم شده به خصوص سرامیک‌های نوع پرسلانی کم کم این متریال توانست جایگاه خود را در حیاط، پارکینگ و فضای باز پیدا نماید. از آنجایی که موزاییک‌ها تنوع طرح کمتری دارند و مقاومت آنها در برابر نفوذ آب و تغییرات آب و هوایی کمتر است کم کم جای خود را به سرامیک‌ها دادند و امروزه شاهد رواج هر چه بیشتر استفاده از سرامیک در حیاط و فضاهای باز هستیم.
همانگونه که گفتیم  کاشی و سرامیک در ادامه استفاده از موزاییک‌ها روی کار آمدند و کاشی‌های سرامیکی در واقع قطعاتی سفالی هستند که از ترکیب خاک رس و آب با لایه ای از لعاب که در کوره حرارت دهی شده اند به وجود آمده است. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی امروزه شاهد ظهور انواع بسیاری از کاشی‌های سرامیکی نظیر کاشی سرامیک ساده، سرامیک پرسلان، کاشی‌های شیشه ای، کاشی‌های فلزی، سرامیک‌های فول بادی و … باشیم.
هریک از این محصولات خصوصیات گوناگون و متمایزی نسبت به یکدیگر دارند که آنها را مناسب استفاده در سطوح خاصی می‌کند. به طور کل برای سرامیک کاری حیاط عمدتا از دو نوع کاشی‌های سرامیکی ساده، کاشی‌های بدنه قرمز یا سرامیک پرسلان استفاده می‌شود.

استفاده از سرامیک در حیاط و فضای باز

تفاوت کاشی و سرامیک پرسلان در چیست؟

محصولی که بیش از سایر محصولات سرامیکی در حیاط استفاده می‌شود سرامیک پرسلانی است. همانگونه که تفاوت کاشی و سرامیک را به دلیل جایگاه استفاده داریم میان سرامیک و پرسلان نیز تفاوت است. سرامیک پرسلان همان کاشی هستند اما با این تفاوت که در مواد اولیه آنها از خاک رس با درجه خلوص بیشتر استفاده می‌شودو در کوره هایی با درجه حرارت بالاتر پخته می‌شوند تا آب مولکولی آن نیز از میان رفته و دیگر فضایی برای جذب آب باقی نماند. 
پرسلان‌ها از تخلخل بسیار کمتری نسبت به کاشی‌های سرامیکی برخوردارند و در نتیجه جذب آب آن بسیار پایین در حدود ۰.۱ درصد است. این ویژگیِ پرسلان، برای نصب در فضای باز مناسب است زیرا در جریانات هوایی شدید دچار یخزدگی و ترک خوردگی به دلیل نفوذ آب نخواهد شد.
پرسلان‌ها از مقاومت بیشتری در برابر ضربه و فشار برخوردارند و طیف رنگی وسیعی دارند که باعث می‌شود یک گزینه مناسب برای استفاده در فضاهای باز شود.
برخی بر این باورند که کاشی و سرامیک مناسب استفاده در فضای باز نیستند زیرا به دوام و ایمنی آن در برابر تغییرات جوی باور ندارند. لازم به ذکر است تفاوت کاشی و سرامیک از لحاظ ضریب ایمنی به مقاومت آنها ربط دارد. با روی کار آمدن  فناوری‌های نوین سرامیک‌های جدید ارتقا پیدا کردند و مقاومت بالایی در برابر فشارهای جوی دارند. سرامیک‌ها به خصوص سرامیک پرسلان از ایمنی بیشتری برای استفاده در حیاط برخوردار است و شما با استفاده از آن در حیاط و فضاهای باز خیالتان از بابت فرسایش و تخریب بر اثر رفت و آمد زیاد راحت خواهد بود.

تفاوت کاشی و سرامیک پرسلان در چیست؟

کاربرد موزاییک در حیاط و فضای باز

موزاییک نوعی بتن است که در اثر فشردگی و پرس سیمان، ماسه، پودر سنگ، سنگ دانه و آب به وجود می‌آید که دارای دو لایه زیرین و رویه است. در گذشته موزاییک‌ها از کنار هم چیده شدن سنگ‌های رنگی در میان لایه ای از ساروج به وجود می‌آمد اما با رشد و توسعه آن کارگاه هایی برای ساخت موزاییک به شکل قطعات مربعی به وجود آمد. استفاده از موزاییک کاری در فضاهای باز، ورودی ساختمان‌ها و راهروها از دیرباز مرسوم بوده است و در معماری جهان از آنها بسیار استفاده می‌شد. شما می‌توانید نمونه‌های باقی مانده بسیاری که از پیش از میلاد مسیح در معماری جهان به خصوص معماری ایران مانند کاخ بیشاپور ساسانی باقی مانده است ببینید. 
کیفیت موزاییک‌ها مانند سرامیک در طول حیاط خود روند رو به رشدی داشته است و در طول قرن‌ها از نمونه‌های ساخته شده در محل مطابق با طرح پیشنهادی به نمونه‌های ساخته شده در کارخانجات موازییک سازی با ابعاد مشخص و کیفیت بهتر ارتقا یافته است. موزاییک‌ها پیش زمینه ای برای ساخت سرامیک‌های مقام بوده اند. با گذشت قرن‌ها از ظهور موزاییک انسان همچنان در ساخت و ساز خود از این متریال استفاده می‌نمایند هر چند موزاییک‌های امروزی نسبت به موزاییک‌های قدیمی از کیفیت و ماندگاری بیشتری برخوردار است.

کاربرد موزاییک در حیاط و فضای باز

تفاوت کاشی و سرامیک و موزاییک

کاشی و سرامیک و موزاییک در مواد اولیه تفاوت دارند و همچنین در مراحل ساخت و پرداخت نیز تفاوت‌های اساسی دارند. موزاییک‌ها یک سطح قطور هستند بر خلاف سرامیک‌ها که لایه‌های نازکی دارند. وزن بالای موزاییک در کنار بافت متخلخل آن باعث می‌شود که برای موزاییک کاری استفاده از افراد متخصص الزامی شود. زیرا نحوه اجرا و نصب موزاییک‌های قطور با موزاییک‌های معمولی متفاوت است و موزاییک کاری نیاز به زیرسازی مناسب دارد که تنها از عهده یک متخصص بر می‌آید.

در حیاط از سرامیک استفاده کنیم یا موزاییک؟

با توجه به آنچه که گفته شد توصیه ما به شما این است که برای حیاط مسکونی و ویلایی بهتر است از موزاییک‌های مخلوط سیمان و ماسه استفاده نمایید و در پوشش کف باغچه و روف گاردن، نیز استفاده از موزاییک شسته و موزاییک سیمانی توصیه می‌شود زیرا علاوه بر زیبایی به عنوان یک پوشش در کف قابلیت کاشت چمن در میان بندهای موزاییک وجود دارد که هم باعث زیبایی کار و هم صرفه جویی در هزینه می‌شود. استفاده از موزاییک علاوه بر قیمت مناسب، از ماندگاری بالایی در این فضاها برخوردارند.

اما اگر در مناطق سردسیر هستید توصیه ما به شما استفاده از سرامیک‌های پرسلانی در فضاهای بیرونی است زیرا این سرامیک‌ها در برابر نفوذ آب مقاوم هستند و به همین دلیل در جریان یخ زدگی دچار ترک خوردگی و شکستگی نمی شوند.

توصیه نهایی ما این است قبل از انتخاب حتما با یک متخصص کاشیکار یا موزاییک کار مشورت نمایید.
 

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

حرفه ای های کاشی لند

فروشگاه کاشی لند