حرفه ای های کاشی لند

رتبه بندی این مطلب:
4.7
5647 بازديد

قدم به قدم با آموزش نصب کاشی و سرامیک

قدم به قدم با آموزش نصب کاشی و سرامیک
نصب کاشی و سرامیک علاوه بر اصول و تجربه خاص نیازمند ابزار مناسب است که باید پس از یادگیری طریقه نصب و قبل از اقدام به نصب کاشی و سرامیک آنها را شناخته و گردآوری نمایید.

کاشی و سرامیک به عنوان یک پوشش دهنده اصلی شناخته می‌شود که می‌تواند تاثیر بسیاری در دکوراسیون داخلی و خارجی داشته باشد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ظهور انواع طرح‌ها و رنگ‌های کاشی و سرامیک در ابعاد و اندازه‌های مختلف این متریال خود را به عنوان مهمترین المان دکوراتیو داخلی اثبات نموده است و دکوراتورها سعی می‌کنند با انتخاب یک کاشی و سرامیک مناسب دکوراسیون داخلی بنا را شکل دهند.

خرید کاشی و سرامیک و نصب آن امروزه شاید بیشتر از آنچه باشد که شما را به صرافت تغییر دکوراسیون بیندازد. با توجه به اینکه هزینه نصب و راه اندازی کاشی و سرامیک از دو بخش خرید متریال یعنی قیمت کاشی و سرامیک و چسب کاشی و سرامیک و هزینه نصاب یا کاشیکار تشکیل شده است لازم است شما بودجه بالایی را در نظر داشته باشید. اما اگر شما بتوانید هزینه کاشیکار را از هزینه نصب کم کنید قطعا می‌توانید با قیمت مناسبی دکوراسیون خانه خود را متحول نمایید.

در این بخش سعی داریم قدم به قدم نصب کاشی و سرامیک را به شما آموزش دهیم. اگر این مراحل را به خوبی رعایت کنید حداقل برای انجام کارهای کوچک دیگر نیازی به کاشیکار و نصاب نخواهید داشت.

نصب کاشی و سرامیک

توجه داشته باشید که این مطلب به هیچ وجه یک مطلب جامع و کامل نیست و شما اگز خیال یادگیری آن را دارید لازم است در اینترنت جستجو کنید و ویدیوهای بسیاری را ببینید. مطلب ما به شما روند کار و جزییات مهم را یادآوری می‌نماید.
لازم است پس از خواندن مقاله درک درستی از ابزار و ملزومات مورد نیاز خود داشته باشد تا بتوانید تمامی مراحل را به خوبی انجام دهید.

متریال‌های مورد نیاز کاشیکاری

برای کاشیکاری شما نیازمند تهیه متریال‌های اولیه که شامل کاشی و سرامیک و چسب کاشی یا سیمان برای چسباندن و پودر بندکشی هستید. در انتخاب این مواد اولیه لازم است که قبلا اطلاعات لازم را کسب کنید و پس از آن اقدام به خرید کاشی و سرامیک، چسب و پودر بندکشی نمایید.

ابزارها و مواد مورد نیاز برای نصب کاشی و سرامیک

ابزار مورد نیاز کاشی و سرامیک

هر استادکاری برای انجام کار خود نیازمند یک سری ابزار در کنار متریال‌های مورد استفاده اش است که باعث می‌شود کار با دقت ببشتری انجام شود. برای نصب کاشی و سرامیک هم شما نیاز به ابزاری دارید که ما در اینجا به صورت کلی به شما معرفی می‌کنیم.

سطل پلاستیکی

سطل پلاستیکی از موارد الزامی است زیرا تهیه چسب  و دوغاب یا جا به جایی آنها نیازمند یک ظرف است که سطل پلاستیکی ابعاد بزرگ بهترین گزینه است.

اسفنج 

یک اسفنج مناسب لازم دارید تا بتوانید باقی مانده دوغاب یا چسب را به کمک آن از روی کاشی و سرامیک جمع کنید. توجه داشته باشید که اسفنج باید تمیز باشد تا لکه‌‌ای بر روی کار باقی نگذارد.

ماله مخصوص کاشی

در نصب کاشی و سرامیک شما نیازمند یک ابزار تخصصی هستید که بتواند چسب یا دوغاب را روی سطح بمالد.  بهتر است از ماله مخصوص کاشی استفاده کنند که دارای لبه‌‌ای مربعی بزرگ، که یک طرف آن دارای لبه‌‌ای شیار دار است و با استفاده از آن می‌توانید اطمینان حاصل کنید که ملات به خوبی و به صورت یکنواخت بر روی سطح پخش می‌شود. این شیارها به چسبندگی بیشتر کار کمک می‌کند. 

ماله کاشی

تخته ماله کاشی

این نوع  ماله یک سطح مستطیلی است که معمولا پایه ساخت آن از لاستیک است و برای اینکه دوغاب و ملات بندکشی را بین شیارهای کاشی پس از نصب پخش کند به کار گرفته می‌شود.

انبر کاشی

گاهی برای گرفتن کاشی یا مته کردن آن نیازمند یک ابزار هستید که انبر کاشی بهترین آن است. این انبر مانند یک کاتر عمل می‌کند و کاشی را برش می‌زند.

سطح لیزری

در کاشیکاری رعایت خطوط مستقیم بسیار حائز اهمیت است. لازم است کاشی‌ها در یک خط چیده شوند و برای این کار شما می‌تواند از سطح لیزری استفاده کنید تا نتیجه کار بهتر از آب در بیاید. این وسیله نیز جزو وسایل الزامی نیست و شما می‌توانید با یک نخ هم خط دقیق خود را ترسیم نمایید.

تراز حبابی (مخصوص دیوار)

تراز حبابی یا تراز اسپریت، یک ابزار ساده اما ضروری است که لازم است پس از چیدن اولین ردیف کاشی روی دیوار با استفاده از آن صاف بودن سطح را اندازه بگیرید. علاوه بر آن در شیب دار کردن کف می‌توانید با کمک این ابزار شیب ایجاد نمایید و آن را به سمت راه آب هدایت کنید.

اره مرطوب یا سنگ برش کاشی

یکی از اولین وسایل موزد نیاز سنگ برش کاشی است زیرا ممکن است کاشی و سرامیک شما در ابعادی باشد که لازم است با برش خوردن مناسب استفاده در یک فضا شود. این ابزار الزامی نیست اما داشتن آن می‌تواند به انجام یک کار بهتر به شما کمک کند.

سنگ برش کاشی

اسپیسر یا فاصله دهنده کاشی

کاشی‌ها دارای فواصلی هستند که لازم است در تمامی نقاط یکسان باشد. برای رعایت این یک سان بودن لازم است از ابزاری به نام اسپیسر یا فاصله دهنده استفاده کنید. این ابزار بسیار ارزان است و در انواع مختلفی در بازار وجود دارد. استفاده از آن باعث می‌شود شیار بین کاشی‌ها در تمام نقاط یکسان از آب در آید و جلوه عالی داشته باشد.

چکش لاستیکی

پس از گذاشتن کاشی بر روی چسب یا ملات برای محکم شدن آن لازم است ضرباتی به کاشی وارد نمایید. از آنجایی که ضربه وارد کردن با دست می‌تواند کنترل نشده باشد پس بهتر است از ابزار مخصوص این کار استفاده نمایید که همان چکش لاستیکی است. با استفاده از این چکش کافی است چند بار بر روی سطح ضربه بزنید.

موتور میکسر دوغاب

برای چسباندن کاشی و سرامیک نیازمند چسب کاشی یا دوغاب سیمان هستید هر دوی اینها به صورت پودر به فروش می‌رسند و برای آماده سازی نیازمند مخلوط شدن با آب هستند در نتیجه وجود یک دستگاه مانند موتور میکسر دوغاب گزینه مناسبی خواهد بود. اما داشتن این موتور میکسر الزامی نیست و شما می‌توانید در یک ظرف هم دوغاب و چسب را تهیه نمایید.

نصب کاشی و سرامیک

میکسر دوغاب

پیش از انجام کاشیکاری لازم است شما سطح مورد نظر را تمیز کرده و آن را تراز نمایید و مطمئن شوید پستی و بلندی ندارد. لازم است قبل از اجرا کاشی‌ها به خصوص سطر اول را روی سطح مورد نظر مثلا کف قرار دهید و طرح کلی را مشخص کنید. با انجام اینکار به خوبی متوجه خواهید شد که کدام سرامیک را کجا باید بگذارید و علاوه بر آن اگر نیاز به برش سرامیکی هست آن را تهیه می‌کنید. 

 پس از آن مشخص شدن طرح و پلان کار لازم است برای نصب کاشی چسب یا دوغاب تهیه نمایید. چسب‌ها به صورت آماده نیز در بازار موجود هستند اما پیشنهاد ما این است پودر چسب را خریداری کنید و خودتان با آب مخلوط کنید تا بتوانید یک متریال مناسب برای چسباندن کاشی و سرامیک انتخابیتان داشته باشید.

چسب کاشی

سعی کنید از یک طرف شروع کنید و رفت و برگشت کارتان را زیر نظر داشته باشید. در ابتدا چسب را با توجه به راهنمای روی بسته با آب مخلوط کنیدو آن را هم بزنید تا آماده شود. آنگاه با استفاده از ماله چسب را روی زمین ریخته و آن را هموار کنید. کاشی مورد نظر را برداشته و مقداری چسب بر روی پشت آن بمالید. با استفاده از ماله کاشیکاری شیارهایی تولید می‌شود که با قرار گرفتن روی شیارهای چسب روی سطح باعث محکم تر شدن اتصال کاشی به چسب می‌شود. پس از گذاشتن کاشی اول کمی با دست روی آن فشار بیاورید و آنگاه با کمک چکش پلاستیکی چند ضربه به آن وارد کنید. 

چسب کاشی

قبل از گذاشتن کاشی بعدی لازم است از اسپیسر برای مشخص کردن فاصله میان دو کاشی استفاده کنید. یک یا دو عدد فاصله دهنده کاشی را مطابق با دستور عمل آن در کنار کاشی که قرار است کاشی جدید قرار گیرد بگذارید. توجه داشته باشید اسپیسرها انواع مختلفی دارد که ممکن است محل اتصال آنها در کاشی‌ها متفاوت باشد.
کاشی بعدی را به همان روش کاشی اول در کنارش قرار دهید. و به همین صورت کاشی بعدی و کاشی بعدی تا یک ردیف کامل شود. ممکن است در انتهای مسیر به یک نیمه کاشی نیاز داشته باشید. آن را با ابزار کاشی بر برش بزنید. به طور کل سعی کنید از ابعادی استفاده کنید که نیازمند برش نباشند.

نصب کاشی

به طور کل زمانی بین 30 تا 40 دقیقه وقت لازم دارید تا کاشی شما به بچسبد. پس اگر جایی را اشتباهی کردید قبل از این زمان آن را اصلاح کنید.  این زمان با توجه به دمای هوای و رطوبت آن می‌تواند تغییر کند.

توجه داشته باشید که اگر در این بین جایی چسب اضافه‌‌ای ریخته شد روی سطح کاشی باید سریعا با استفاده از ابر تمیز آن را پاک کنید تا اثری از آن باقی نماند.
پس از اینکه کلیه کاشی و سرامیک را به همین روش چسبانید به سطح کاشی شده زمان دهید تا خشک شود. که این کار با توجه به چسب بین چند ساعت و یک روز متفاوت است. پس از خشک شدن کاشی و سرامیک نصب شده بخش‌های بیرون زده اسپیسر را با ضربه جدا کنید. اسپیسرهای به گونه‌‌ای ساخته شده اند که با یک ضربه باقی مانده آنها کنده می‌شود. 

اسپیسر کاشی

حال وقت استفاده از دوغاب سیمان یا پودر بندکشی است. پودر بندکشی تهیه شده را مطابق دستور در یک سطل با آب مخلوط کنید و دوغاب آماده شده را به کمک تخته ماله روی سطح کاشی پخش کنید. پس از اینکه تمامی درزها را با کمک تخته ماله از مواد بندکشی پر کردید لازم است با کمک اسفنج روی سطح بکشید تا سطوح عاری از مواد بندکشی شود. سعی کنید اسفنج مرطوب باشد تا تمامی مواد باقی مانده را به خود جذب کند.

بندکشی کاشی و سرامیک

پس از گذشت یک یا دو روز کار آماده است و شما می‌توانید با خیال راحت روی آن رفت و آمد نماید. در انتها به نصب دو طرح کاشی کف که بسیار محبوب است اشاره می کنیم

نصب سرامیک کف لوزی

شکل لوزی یکی از اشکال مورد علاقه افراد است. این طرح با ایجاد یک زاویه 45 درجه ای سرامیک های معمولی به وجود می آید که بیشتر در آشپزخانه ها و فضاهایی که علاقمند به بزرگتر نشان دادن آنها داریم به کار می رود. نصب سرامیک لوزی کار سختی نیست اما نیازمند دقت بالایی است. پیشنهاد می کنیم اگر در ابعاد بزرگ قرار است این کاشیکاری انجام شود حتما از افراد متخصص کمک بگیرید و قبل از نصب یکبار کاشی ها را به صورت اریب کنار هم بچینید تا طرح کلی برایتان مشخض شود.

نصب سرامیک کف لوزی

نصب سرامیک طرح پارکت

سرامیک طرح پارکت یکی دیگر از مورد علاقه های مردم است. علاقه به چوب و آرامشی که از آن می گیرند باعث شده است این طرح سرامیک از محبوب ترین طرح ها باشد . نحوه نصب سرامیک طرح پارکت در واقع تفاوتی با سایر سرامیک ها ندارد. این نوع سرامیک در ابعاد مختلفی تولید می شود که عمدتا مستطیلی شکل هستند. برای نصب آنها کافی است از یک طرف شروع کرده و با نصب هر ردیف به ردیف بعد بپردازیم. در نصب کاشی و سرامیک طرح پارکت بیشتر طرح کاشی و سرامیک مطرح است تا نحوه نصب آن . در نتیجه با انتخاب یک طرح در اندازه مناسب یک نتیجه عالی به دست خواهید آورد.

نصب سرامیک طرح پارکت

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

حرفه ای های کاشی لند

فروشگاه کاشی لند