حرفه ای های کاشی لند

رتبه بندی این مطلب:
5.0
429 بازديد

قرار گیری معماری و شهرسازی در مسیر افزایش تاب آوری شهرها

قرار گیری معماری و شهرسازی در مسیر افزایش تاب آوری شهرها
شهردار منطقه یک گفت: بحث پدافند غیرعامل در مبحث ۲۱ مقررات ملی ساختمان سال هاست مطرح شده اما مغفول مانده بود و بیماری کرونا موجب شده که توجه جدی تری به آن شود.

به گزارش کاشی لند به نقل از خبرگزاری مهر، در جریان یک برنامه تلویزیونی- اینترنتی که با حضور سید حمید موسوی، شهردار منطقه یک تهران و مهرداد زواره محمدی، طراح و معمار با موضوع «بررسی تاب آوری معماری و شهرسازی در برابر کرونا» برگزار شد. به «تاثیر کرونا بر معماری، ساختمان و مدیریت شهری» پرداخته شد.

معماری و شهرسازی در مسیر افزایش تاب آوری شهرها

در این برنامه شهردار منطقه یک تهران با بیان اینکه بخش معماری و شهرسازی را می‌توان به قبل و بعد از کرونا تقسیم کرد، گفت: با توجه به اینکه بیماری کرونا به عنوان یک زنگ خطر، تاثیرات شگرفی بر ابعاد مختلف روابط انسان‌ها داشته است، باید تلاش کنیم تا شهرسازی و معماری ما نیز متناسب با پیامدهای کرونا، به سمتی پیش برود که تاب آوری شهرها را بالا ببرد.

سیدحمید موسوی در این راستا تشریح کرد: باید موضوعات زیست محیطی را در شهرسازی و معماری رعایت کنیم و با ساخت شهرهای دوستدار طبیعت، خطرات زندگی شهری را برای شهروندان به حداقل برسانیم و زندگی آرامی را برای آنها به ارمغان بیاوریم.

وی افزود: در مبحث ۲۱ مقررات ملی ساختمان سال هاست که بحث پدافند غیرعامل مطرح شده، اما کسی خود را متولی اجرای مقررات ملی ساختمان به ویژه در مبحث ۲۱ نمی‌داند. اما بیماری کرونا موجب شده که توجه جدی تری به مبحث ۲۱ شود.

ضرورت احداث ساختمانهای سازگار با محیط طبیعی

موسوی با طرح این پرسش که آیا معماری و طراحی فضاهای عمومی و ساختمانهای ما بر مبنای ویروس کرونا انجام شده است، اظهار داشت: طراحی ساختمانها نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا، مبتنی بر مقابله با ویروسی مانند کرونا انجام نشده، از این رو در چنین شرایطی تهویه سنتی یا باز بودن پنجره‌ها به منظور گردش هوای آزاد به عنوان دستورالعمل‌های اتحادیه اروپا الزامی شده است.

وی ادامه داد: بشر امروز تصور می‌کرد با استفاده از ابزار صنعتی و فناوری می‌تواند بر هرگونه تهاجمی غلبه کند، اما کرونا نشان داد که اگر در گذشته معماران و طراحان ساختمانهای سازگار با محیط طبیعی را می‌ساختند، به نحوی که جریان هوای آزاد و تهویه ساختمانها به صورت طبیعی انجام شود، نشانگر عمق شناخت و درک صحیح آنها از پیرامون خود بوده و به این باور رسیده بودند که باید ساختمانهای سازگار با محیط طبیعی بسازند.

ضوابط معماری و مجوز ساختمانها نیاز به بازنگری دارد

شهردار منطقه یک تهران همچنین با اشاره به کاهش تعداد پروانه‌های صادره نسبت به سال گذشته گفت: این اتفاق به دلیل شیوع کرونا و عوامل دیگری نظیر جریان سرمایه، مسائل سیاسی و اقتصادی و… رخ داده است.

وی در خصوص نقش شهرداری در متناسب سازی ساخت و سازها بر اساس کرونا گفت: شهرداری به عنوان یک دستگاه اجرایی و کنترل کننده مقررات ملی ساختمان فعالیت می‌کند و باید وزارت راه و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با توجه به نیازهای روز و آسیب‌های ناشی از بیماری کرونا، ضوابط معماری را بازنگری کنند. چراکه در مباحث مقررات ملی ساختمان به این موضوع مهم توجه نشده است.

موسوی تاکید کرد: باید در خصوص ضوابط مربوط به ارتفاع سقف‌ها، میزان ورود و خروج هوا به داخل ساختمان، عرض و ابعاد پنجره‌ها، پوسته خارجی ساختمان، کاربری‌ها و ارتباط کاربری‌ها ی فضاهای مسکونی، تجاری و اداری یک بار دیگر با توجه به کرونا که بیشتر از جنگ جهانی به کشورها آسیب می‌زند، بازنگری شود.

وی در پاسخ به اینکه تاکنون کرونا چه تاثیری بر معماری ساختمان‌ها داشته است، ادامه داد: دستگاه‌های قانونگذار متناسب با نیاز امروز بشر باید ضوابط خاصی را تعیین کنند، چون درحال حاضر مجوز ساخت و سازها براساس ضوابط قبلی صادر می‌شود، پس فعلاً این ویروس بر ساخت وسازهای ما تاثیرگذار نبوده و تاثیرات آن زمانی ملموس است که ابتدا طراحان و دستگاه‌های متولی، قوانین متناسب با این نیاز روز را ابلاغ کنند تا سپس ما به عنوان مجری بر اساس آنها پروانه صادر کنیم.

تغییر در سبک معماری و توجه به ایمنی باید به مطالبه عمومی تبدیل شود

موسوی با انتقاد از اینکه امروزه در خرید مسکن به الزامات ایمنی، بهداشتی، ایمنی حریق، پایداری سازه‌ای، تهویه هوا و… توجه نمی‌شود، گفت: در گام نخست تغییر در زمینه معماری و شهرسازی ابتدا باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود و اگر خریداران این مسائل را در ساختمان‌ها مطالبه کنند، سازندگان ملزم به رعایت آنها می‌شوند.

وی در پایان بیان کرد: در گام بعدی، برای توسعه کاربرد انرژی‌های تجدید پذیر و تطبیق معماری سنتی با علم امروز در ساختمان‌ها نیاز است که مرجع بالادستی که براساس ماده ۳۵ قانون نظام مهندسی، وزارت راه و شهرسازی است، الزاماتی را تدوین کند که به عنوان تکلیف به نهادهای مجری ابلاغ شود.

موسوی در خصوص نقش شهرداری در ارائه مشوق‌هایی برای اجرای این ضوابط خاطرنشان کرد: ما به عنوان مدیریت شهری در ابتدا می‌توانیم مشوق‌هایی را برای سازندگانی در نظر بگیریم که این الزامات را رعایت کنند و پروژه‌های برتر را معرفی و آنها را از نظر کیفی رتبه بندی کنیم. این رویکرد موجب می‌شود تا خریداران براساس تفاوت‌های کیفی ساختمان‌ها پول پرداخت کنند و این اختلاف معنادار قیمت درنهایت ما را به سمت اجرای ضوابط موردنظر هدایت می‌کند.

اقدامات شهرداری در مقابله با کرونا

موسوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ایمنی برای در امان ماندن از بیماری کرونا، تاکید کرد: باید در فضاهای تجمعی مثل ایستگاه‌های مترو و اتوبوس، پایانه‌ها، سینماها و فرهنگسراها، بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها، مال‌های تجاری و بازارچه‌ها مردم پروتکل‌های بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند.

وی با اشاره به اقدامات شهرداری در ضدعفونی کردن و رفع آلودگی از محیط‌های عمومی درجهت مقابله با ویروس کرونا گفت: اجرای برنامه‌های فرهنگی و نشاط آور و تلاش درجهت روحیه بخشی به کادر درمان و بیماران و همچنین همکاری بین مدیریت شهری و مدیریت بیمارستان‌های مسیح دانشور، طالقانی و شهدای تجریش واقع در منطقه یک تهران، ازجمله اقدامات موثر در این زمینه بوده است.

این مسئول در پایان با بیان اینکه ساختمان‌های عمومی در اوج تهاجم ویروس کرونا که تهران در خط قرمز قرار داشت، تعطیل بود، افزود: در این دوره ورود گردشگران به ارتفاعات ممنوع و تمامی بوستان‌ها تعطیل شد. اما با ورود تهران به شرایط زرد و فروکش کردن کرونا، برخی فعالیت‌ها با رعایت پروتکل‌هایی مانند کنترل تب، ضدعفونی محیط و الزام به زدن ماسک در ساختمان‌های عمومی از سر گرفته شد.

اجرای گواهی نامه لید می‌تواند یک راه حل برای آینده شهرها و معماری باشد

مهرداد زواره محمدی طراح و معمار حاضر در این برنامه گفت: در این شرایط با توجه به شیوع کرونا، معماری و شهرسازی می‌تواند بسیار موثر و مفید باشد تا بتوانیم به شرایط پایدار و بهتری برسیم.

او پایداری در ساختمانها و ارتباط ساختمان با فضاهای شهری و محیط زیست را از مهمترین مباحث برشمرد و افزود: با آسیب شناسی درست از شهر و ساختمان‌ها به این مهم می رسیم که اگر گواهی نامه لید را بومی سازی و در کشور اجرایی کنیم، می‌تواند به عنوان یک راه حل برای آینده شهرها و معماری ما مدنظر قرار گیرد. چراکه لید به تمام مباحث پایداری، اجتماعی، اقتصادی، پدافند غیرعامل، زیست محیطی و انسان به عنوان استفاده کننده از این فضا می‌پردازد لذا باید به صورت جدی به این موضوع بپردازیم.

منبع: مهر

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

حرفه ای های کاشی لند

فروشگاه کاشی لند