حرفه ای های کاشی لند

رتبه بندی این مطلب:
4.7
3931 بازديد

مواد اولیه ساخت پرسلان

مواد اولیه ساخت پرسلان
پرسلان‌ها به عنوان مقاوم ترین و بهترین نوع پوشش‌دهنده‌ها و ظروف و اشیا شناخته می‌شوند که از تکامل تدریجی سفال به خصوص در صنعت خرید کاشی و سرامیک به وجود آمدند.

از پرسلان‌های در حوزه‌های مختلفی استفاده می‌شود که مهمترین آنها پوشش دهنده‌های ساختمانی می‌باشد. این پوشش دهنده دوست داشتنی امروز جای سنگ‌های طبیعی، انواع شیشه، فلزات و ... را برای پوشش دهی سطوح در ساختمان گرفته است. قابلیت‌های بالای این پوشش دهنده به گونه ای است که علاوه بر مقاومت بالا سازگاری مناسبی با محیط‌های مختلف پیدا می‌کند و می‌تواند تمامی نیازهای فضا را تامین نماید. اما مواد اولیه ساخت پرسلان چیست؟

مواد به کار رفته در ساخت پرسلان

مواد اصلی سرامیک پرسلان به طور کل مانند تمامی سرامیک ها تشکیل یافته از: خاک رس، فلدسپات و سیلیس است که همه آنها با اندازه ذرات کوچک مشخص می‌شوند. پرسلان‌ها انواع مختلفی دارند که برای ایجاد آنها، صنعتگران مواد خام اولیه را در اندازه‌های متنوع ترکیب می‌کنند تا بتوانند پرسلان مورد نظر خود را به دست آورند. با توجه به اینکه خاک رس از کجا استخراج شده باشد، نحوه ساخت پرسلان نیز می‌تواند متفاوت باشد. علاوه بر آن همه انواع خاک رس برای برخورداری از ویژگی شیشه‌ای شدن به دمای بالایی نیاز دارند و برای تولید ماده پرسلان باید تحت دمای بسیار بالایی  قرار گیرند، مگر اینکه که آستانه انباشتگی آنها کم باشد.

خاک رس

خاک رس در برابر دما مقاوم است و در معرض دماهای بالا شکل اولیه خود را حفظ می‌کند. در واقع پرسلان ترکیبی از خاک رس است که در اثر حرارت شکل اولیه خود را حفظ می‌کند و به‌مرورزمان تخلخل خود را از دست می‌دهد. سنگ‌های رسوبی که برای ساخت پرسلان ساخته می‌شوند، رس و گل رس چینی هستند که عمدتاً کائولینت، سیلیکات آلومینیوم آبی است.

فلدسپات

فلدسپات، یکی از مهمترین مواد تهیه پرسلان است این ماده معدنی که عمدتاً شامل سیلیکات آلومینیوم، آهک و نوعی کوارتز سخت می‌باشد به عنوان چسب و نگه دارنده در ساختار پرسلان به کار می‌رود. این ماده نگه دارنده در حفظ شکل نهایی پرسلان نقش مهمی دارد و زمانی که پرسلان مایع از 1000 درجه سانتی‌گراد تا 1300 درجه سانتی‌گراد حرارت داده می‌شود، مانع از جاری شدن آن می‌شود و شکل اولیه آن را حفظ می‌کند.

سیلیکا

سیلیکا ترکیبی از اکسیژن و سیلیکون است که به عنوان دو عنصر فراوان در پوسته زمین شناخته می‌شوند. این ماده شباهت بسیاری به شیشه دارد که در شکل کریستالی کوارتز، شکل غیر رسمی اوپال وشکل نامناسب  شن و ماسه مشاهده می‌شود. سیلیکا شایع‌ترین پرکننده‌ای است که برای تسهیل شکل گیری و شکل پذیری بدنه پرسلان به کار می‌رود. پرسلان همچنین ممکن است حاوی آلومینا، ترکیبی از آلومینیوم و اکسیژن یا موادی که حاوی خواص قلیایی کم مانند استاتیت باشد، که بیشتر به عنوان سنگ صابون شناخته می‌شوند.

لعاب

در ساخت پرسلان پس از ساخت محصول اولیه روی آن با استفاده از یک لایه لعاب پوشانده می شود تا بهترین شکل را به خود بگیرد در ساخت و تهیه لعاب از مواد معدنی بسیاری استفاده می شود که هریک خواص خاص خود را دارند و با کم و زیاد کردن این مواد می توان خواص مختلف مانند براقیت و مات بودن را به سفال پرسلان داد.


پس از انتخاب درجه بندی کاشی و سرامیک و مواد اولیه مناسب وارد مرحله ساخت پرسلان می‌شویم که در مقاله ای جدا به آن خواهیم پرداخت.

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

حرفه ای های کاشی لند

فروشگاه کاشی لند