حرفه ای های کاشی لند

رتبه بندی این مطلب:
5.0
676 بازديد

مواد عایق بندی رطوبتی در ساختمان چه موادی هستند؟

مواد عایق بندی رطوبتی در ساختمان چه موادی هستند؟
عایق‌های رطوبتی از مهمترین مواد ساختمانی هستند که استفاده از آنها استحکام بنا و سازه را تضمین می‌نماید و مانع از نشت رطوبت و آب به دیوارها می‌شود.

از مهم ترین اجزای ساختمان سازی عایق بندی رطوبتی در بخشهای مختلف ساختمان است که شامل عایق بندی رطوبتی بام ها، سرویس‌های بهداشتی و حمام، آشپزخانه، دیوار‌های در معرض باران و برف، دیواره‌های طبقات زیر زمین بخصوص درمناطقی که سطح آب‌های زیر زمینی بالا بوده و نفوذ آب و طوبت زیاد است، انباری‌ها و چاله‌های آسانسور، استخرها، سونا و جکوزی است.
بطورکلی تمام سازندگان به دنبال مواد عایق با عمر مفید بالا و مقاومت خوب در برابر رطوبت و نم هستند چرا که رطوبت از عوامل اصلی تخریب ساختمان‌ها بوده که اگر در مورد انتخاب نوع و کیفیت آن اشتباه و کوتاهی صورت پذیرد جهت تعمیر و بازسازی بسیار هزینه بر خواهد بود لذا انتخاب  مواد عایق بندی مناسب برای هر مکانی بسیار حائز اهمیت است.

عایق رطوبتی قیرگونی

عایق رطوبتی قیرگونی

یکی از پرکاربردترین و ارزان ترین مواد عایق بندی رطوبتی جهت سرویس‌ها و بام‌ها قیر گونی بوده که با توجه به دو خاصیت مهم چسبندگی بالا و غیرقابل نفوذ بودن مورد توجه است. قیر در دمای معمول به صورت جامد است و در اثر حرارت بصورت خمیری  و در دماهای بالا به صورت مایع در می‌آید و بر روی گونی ریخته شده و با توجه به قدرت چسبندگی بالا به گونی و سطح می‌چسبد.
یکی از معایب کاربرد قیر آماده سازی آن است که علاوه بر نیاز به دمای بالا و خطر سوختگی ایجاد دود و مواد آلاینده نموده و مخرب محیط زیست میباشد. از دیگر معایب قیر در گرمای تابستان و تابش نور خورشید نرم و جاری شدن و در سرمای زمستان با توجه به سخت شدن آن احتمال ترک وجود دارد که بعد از آن نیازمند بررسی و تعمیر خواهد بود.

عایق رطوبتی ایزوگام

عایق رطوبتی ایزوگام

یکی دیگر از روش‌های عایق بندی رطوبتی  کاربرد ایزوگام بوده که در این روش نیز نیاز به حرارت است  و طبق استاندارد ایران به دو دسته عایق‌های پیش ساخته مخصوص پی ساختمان و عايق‌های رطوبتی پيش ساخته مخصوص سطوح خارجی، بدنه استخر و تونل‌ها تقسیم می‌شوند. این نوع مواد به نسبت قیرگونی موادی جدید تر می‌باشند که دارای مزایایی چون سبکی، قابلیت انعطاف، مقاومت در برابر فشارهای وارده و عدم پوسیدگی هستند. از معایب عایق کاری با ایزوگام میتوان به عمر مفید کم (10سال) عدم چسبندگی کامل به سطح زیرین و تبله کردن، مقاومت پایین در برابر اشعه UV خورشید، هزینه بالای تعمیر، عدم قابلیت استفاده از سطح بام عایق شده اشاره نمود.

عایق‌های پلیمری

عایق پلیمری

امروزه با پیشرفت پلیمرها وعلم نانو و ساخت ترکیبات جدید با خواص ویژه از جمله مواد عایق بندی پلیمری، نانویی، سیمانی پلیمری و... با مقاومت و ماندگاری بالا و چسبندگی خوب به انواع سطوح به تدریج جایگزین مواد قدیمی عایق بندی شده و از عملکرد بهتری نسبت به مواد مصرفی قبلی برخوردارند.

عایق رطوبتی سیمانی - پلیمری

یکی از مواد عایق بندی جدید که در بالا نام برده شده مواد عایق بندی سیمانی-پلیمری می‌باشند. همانطور که میدانیم سیمان و بتن به تنهایی قابلیت عایق بندی و جلوگیری از نفوذ آب را نداشته و پس از خشک شدن اغلب ترک خورده و بسیار سخت می‌شود. اما وقتی سیمان با مقادیر مشخص از پلیمرهای خاص که خاصیت ضد آبی و چسبندگی بالا دارند ترکیب شود خواص لازم جهت عایق بندی رطوبتی را بدست می‌آورد که علاوه بر تحمل تنش‌های وارده با خاصیت انعطاف پذیری که حاصل میگردد در اثر لرزش‌ها و نشست‌های ساختمان از ایجاد و اشاعه ترک جلوگیری می‌نماید. این محصولات دارای ماندگاری بالا بوده و نسبت به حرارت، مواد شیمیایی و اشعه ی خورشید مقاوم هستند، لذا میتوان برای محیط‌های خارج ساختمان از جمله بام‌ها و استخرها به کار برده شوند. 

مواد عایق بندی سیمانی-پلیمری باتوجه به ترکیب و درصد پلیمرهای به کار رفته در فرمولاسیون خود قادر به تحمل نفوذ آب بصورت فشارهای مثبت و منفی بوده که علاوه برسهولت در کاربرد به علت مقاومت بالا مورد توجه قرار گرفته اند. با توجه به بالا بودن سطح آبهای زیر زمینی در برخی از مناطق در طبقات منفی و چاله‌های آسانسور نفوذ آب از بخش خارجی مواجه هستیم، مواد عایق بندی فشار منفی می‌بایست قابلیت تحمل فشارهای وارده خارجی را داشته باشد که مواد عایق بندی سیمانی پلیمری دارای این قابلیت می‌باشند.

عایق رطوبتی سیمانی پلیمری

از محاسن مواد عایق بندی سیمانی-پلیمری سهولت در آماده سازی و اجرا بدون نیاز به گرم کردن و حرارت دهی است بطوریکه این محصولات در پک‌های تک یا دو جزئی،ب صورت یک جزء پودر که با آب یا جزء دوم لاتکس با درصد مشخص مخلوط شده و بصورت خمیری یکدست میتوان با ماله و حتی بصورت پاششی نیز بر روی سطوح اعمال گردند.

ضخامت پایین مواد عایق بندی سیمانی- پلیمری نیز از دیگر مزایای این نوع مواد عایق بندی است. با توجه به پایه سیمان بودن این مواد و سازگاری با سایر محصولات ساختمانی برای نصب سایر اجزا بر روی مواد عایق بندی از جمله نصب کفپوش ها، کاشی، سرامیک، پرسلان و سنگ نیز محدودیتی ایجاد نخواهند کرد.
 

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

حرفه ای های کاشی لند

فروشگاه کاشی لند