حرفه ای های کاشی لند

رتبه بندی این مطلب:
5.0
273 بازديد

نرخ‌گذاری سیمان به سال آینده موکول شد

نرخ‌گذاری سیمان به سال آینده موکول شد
اردیبهشت امسال بود که نرخ سیمان با افزایش ۳۷درصدی روبه‌رو شد؛ این در حالی است که در ماه‌های پایانی سال شاهد هستیم که دوباره از سوی انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، تقاضایی مبنی بر افزایش نرخ سیمان داده شده است.

به گزارش کاشی لند و به نقل از روزنامه صمت، هرچند نرخ سیمان در دو سال گذشته براساس تورم بازار و هزینه‌های تولید افزایش نیافته، اما موضوع آن است که این بازار از یک سو با رکود داخلی و از سوی دیگر با رقابت منفی تولیدکنندگان آن روبه‌رو است، بنابراین می‌توان این پرسش را مطرح کرد که افزایش نرخ سیمان در روزهای پایانی سال تا چه اندازه می‌تواند منطقی باشد؟

افزایش نرخ را بررسی می‌کنیم

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره افزایش نرخ سیمان اظهار کرد: اردیبهشت امسال حدود ۳۷درصد به نرخ سیمان کشور افزوده شد. البته در آن زمان، انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان تقاضای افزایش ۱۰۰درصدی را داشتند که با ۳۷درصد آن موافقت شد.

سیف‌الله امیری در ادامه عنوان کرد: به تازگی نیز از سوی انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان تقاضای افزایش نرخ سیمان داده شده است. با توجه به این موضوع که نرخ هر پاکت سیمان حدود ۱۳هزار تومان (حدود یک دلار) است، این صنف تقاضای افزایش سیمان را داده‌اند؛ اما درحال‌حاضر با توجه به شرایط بازار تا پایان سال احتمال افزایش نرخ دوباره سیمان وجود ندارد و سال آینده وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره افزایش نرخ آن تصمیم‌گیری خواهد کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که تا چند اندازه هزینه‌های تولید صنعت سیمان افزایش پیدا کرده است و با توجه به رکود بازار، افزایش نرخ برای این بازار به صلاح خواهد بود، گفت: در ۲ سال گذشته هزینه‌های تولید افزایش یافته، اما موضوع آن است که بازار سیمان در رکود به‌سر می‌برد و این موضوع سبب رقابت منفی در بازار سیمان شده است، بنابراین افزایش نرخ سیمان را باید به سال آینده موکل کنیم.

مشاور معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به این موضوع که وزارتخانه جلوی رقابت منفی سیمان را خواهد گرفت، عنوان کرد: برخی واحدهای سیمانی در کشور با قیمت‌هایی پایین‌تر از نرخ مصوب، سیمان خود را به فروش می‌رسانند که سبب رقابت منفی در بازار شده‌اند؛ برای نمونه برخی واحدها از اصفهان سیمان را به نرخ ۱۱ تا ۱۲هزار تومان در تهران به فروش می‌رسانند؛ البته وزارتخانه به شدت با این موضوع برخورد خواهد کرد و واحدها نیز به هیچ وجه نباید رقابت منفی در بازار داشته باشند.

امیری در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت‌های مصوب امسال در سطح پایینی قرار داشت، گفت: نرخ سیمان تا حدی پایین نگه داشته شده، اما موضوع آن است که بین این واحدها رقابت منفی وجود دارد و از سوی دیگر نیز بیشتر واحدهای سیمانی معدن در اختیار دارند و مواد معدنی آنها به صورت ارزان از داخل کشور تامین می‌شود. در نهایت در شورای‌عالی معادن نیز تخفیف‌های هر ساله به واحدهای سیمانی داده می‌شود. با توجه به تمام این موضوع‌ها سال آینده موضوع افزایش نرخ سیمان را پیگیری خواهیم کرد.

بازار کشش افزایش نرخ را ندارد

حسن صباغیان‌بیدگل کارشناس سیمان درباره شرایط بازار و افزایش نرخ سیمان اظهار کرد: صرف‌نظر از اینکه تقاضایی برای افزایش نرخ سیمان داده شده است یا خیر، باید به این موضوع توجه داشت که بازار داخلی کشش لازم برای افزایش نرخ را ندارد. نبود ساخت‌وساز از یک سو و نبود طرح‌های عمرانی در دستور کار دولت از سوی دیگر سبب کاهش مصرف داخلی سیمان شده است؛ از این‌رو با توجه به نبود تقاضای سیمان، افزایش نرخ آن چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.

صباغیان‌ بیدگل در ادامه توضیح داد: هرچند هزینه‌های تولیدکنندگان افزایش یافته است، اما افزایش نرخ محصول نهایی آنها هم‌اکنون نمی‌تواند راهکار مناسبی باشد، زیرا شرکت‌های سیمانی در ماه‌های سرد سال – حدود ۳ تا ۴ ماه- با مشکل قطع گاز روبه‌رو می‌شوند و باید از مازوت به‌جای گاز استفاده کنند که این موضوع تولید آنها را کاهش می‌دهد که با توجه به این شرایط برخی از کارخانه با یک خط خود مشغول به تولید هستند.

 وی ادامه داد: در زمینه صادرات نیز با توجه به کاهش صادرات سیمان به عراق، در وضعیت مطلوبی قرار ندارد. درحال‌حاضر بخش قابل توجهی از کلینکر ایران به عراق صادر می‌شود. با توجه به این شرایط برخی شرکت‌ها کلینکر را زیر نرخ مصوب به فروش می‌رسانند. بنابراین انسجام مشخصی بین واحدهای سیمانی وجود ندارد و هر یک بیشتر به‌دنبال نقدشوندگی خود هستند.

این کارشناس سیمان در ادامه خاطرنشان کرد: هم‌اکنون بیشتر واحدها در رقابت منفی با یکدیگر قرار دارند، هرچند ممکن است که در این راستا انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت با آنها مقابله کند، اما همچنان شاهد این رقابت منفی در بازار سیمان هستیم.

صباغیان‌بیدگل خاطرنشان کرد: با توجه به این شرایط، افزایش نرخ سیمان چندان منطقی به‌نظر نمی‌رسد، زیرا تعامل سازنده‌ای بین واحدهای سیمانی وجود ندارد و شرکت‌ها به هر قیمتی که خود صلاح بدانند، محصول خود را به فروش می‌رسانند. همچنین برخی واحدهای سیمانی در غرب و جنوب کشور کلینکر را به کمترین نرخ صادر می‌کنند.

وی در ادامه توضیح داد: هزینه‌های تولید، حمل‌ونقل و سوخت افزایش یافته است، در نتیجه نرخ تمام‌شده سیمان نیز افزایش یافته است، اما مشکل اصلی آن است که بازار سیمان در رکود به‌سر می‌برد. این کارشناس سیمان در پاسخ به این پرسش که در این شرایط که هزینه‌های تولید سیمان افزایش یافته و از سوی دیگر بازار این صنعت در رکود است، واحدهای سیمانی باید چه کنند، گفت: اگر واحدهای سیمانی با هم متحد شوند و محصول خود را زیر نرخ به فروش نرسانند، مدتی در این راستا مقاومت کنند و نگران دپوی محصول خود نباشند، کمتر تولید خواهند کرد و این موضوع سبب می‌شود بازار جایگاه خود را در رابطه با نرخ بشناسد. در حقیقت باید اجازه بدهند تقاضا و عرضه نرخ را تعیین کند تا این بازار به انسجام لازم دست یابد.

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

حرفه ای های کاشی لند

فروشگاه کاشی لند