حرفه ای های کاشی لند

رتبه بندی این مطلب:
5.0
2927 بازديد

نصب و اجرای کاشی و سرامیک بر روی سطوح

نصب و اجرای کاشی و سرامیک بر روی سطوح
استفاده از پوشش دهنده ساختمانی مانند کاشی، سرامیک و پرسلان روز به روز در حال افزایش است. یکی از مهمترین بحث‌ها در اجرای این نوع پوشش دهنده‌ها نصب کاشی و سرامیک می‌باشد که با گسترش تنوع و کیفیت کاشی، سرامیک و پرسلان روش‌های نصب نیز پیشرفته شده اند.  

قبل از اجرا و نصب کاشی و سرامیک لازم است شما کاشی مورد نظر خود را انتخاب نمایید و علاوه برآن سطح مورد نظر را برای اجرای طرح آماده نمایین کار ابزار و وسایلی نیاز دارد که باید آن را مطابق با سطح توقعی که از نتیجه کار دارید تهیه کنید.

 قبل از اجرای طرح به گوشه‌های محلی که می‌خواهیم کاشی نصیب نماییم دقت کنید و از صافی کف و هم‌چنین ترازب ودن دیوارها و کف اطمینان حاصل نمایید. اگر در این میان عیوبی در سطح دیوار یا کف مشاهده نمودید بهتر است قبل از اجرای کاشی کاری آن را رفع نمایید. زیرا در حین اجرا رفع اینگونه عیوب نصب را سخت و گاهی نامتقارن از آب در می‌آورد.

چند نکته در انتخاب کاشی و سرامیک

اولین قدم در نصیب کاشی و سرامیک انتخاب کاشی و سرامیک است. لازم است شما فضای مورد نظرتان را به خوبی بررسی کرده و مطابق با نیازهای آن فضا اقدام به خرید کاشی و سرامیک نمایید. در این بخش چند نکته مهم را که باید در خرید کاشی و سرامیک به آن دقت نمایید بر می‌شماریم:

کف پوش حمامرا از جنس سرامیک انتخاب کنید به خصوص سرامیک پرسلان زیرا هم بادوام تر است، هم تمیز کردن آن راحت است، هم نسبت به رطوبت حساس نیست و در موقع خیس شدن هم چندان لیز نمی‌باشد.

حتما توجه داشته باشید سرامیک انتخابی برای حمام از نوع لیز نباشد

توجه داشته باشید که در سرویس‌های بهداشتی و حمام از کاشی‌هایی استفاده کنیم که در برابر مواد شیمیایی بخصوص اسیدها و بازها از مقاومت بالایی برخوردار هستند. زیرا این فضاها دائما در معرض مواد شیمیایی شوینده قرار می‌گیرند.

در انتخاب کاشی و سرامیک برای آشپزخانه توجه به این نکته که بیشترین میزان ضربه خوردن و ساییدگی مربوط به کاشی‌های کف آشپزخانه است بسیار ضروری است. کف آشپزخانه جایی است که در معرض بیشترین میزان آلودگی و لکه‌های چربی قرار دارد و بنابراین باید بیشتر از سایر فضاها  روی انتخاب کاشی و سرامیک آن دقت شود.

در محیط‌های مرطوب مانند حمام، استخر و حتی محیط خارج خانه سرامیک و پرسلان یکی از بهترین انتخاب‌ها هستند. برای این مکان‌ها باید به میزان جذب کنندگی آب در سرامیک‌ها توجه کنید. انتخاب پرسلان برای این فضاها می‌تواند گزینه بهتری نسبت به سایر سرامیک‌ها باشد.

چند نکته قبل از نصب کاشی و سرامیک

هنگامی که کاشی مورد نظر خود را انتخاب کردید، باید به نوشته‌هایی که بر روی جعبه کاشی توسط شرکت سازنده درج شده است دقت کنیم. این نوشته‌ها معمولاً شامل درجه کاشی، رنگ، تناژ رنگی، اندازه آن و مشخصات تکنولوژیکی دیگر از جمله استانداردی که تحت لیسانس آن تهیه شده است و مشخصات استحکام و … می‌باشد.

به همین دلیل، قبل از شروع به نصب باید کاشی‌ها را از جعبه بیرون آورده و از نظر رنگ و … بررسی نماییم تا تفاوتی در کاشی‌ها از این دست نباشد. زیرا ممکن است جعبه‌های انتخابی از نظر تن و یا اندازه به دلیل متفاوت بودن دوره تولید یکسان نباشد. به همین دلیل بهتر است معمولاً کاشی‌هایی را انتخاب نماییم که از یک دوره تولید باشد تا در هنگام اجرای کار به مشکل برنخوریم. با توجه به اینکه معمولاً بر روی کارتن‌ها قید شده است که بعد از نصب کاشی، شکایت درخصوص کاشی پذیرفته نیست بنابراین باید پیش از اجرای کار نسبت به بررسی کاشی‌ها اقدام نماییم.

باید کاشی‌ها از نظر تاب نیز بررسی شوند زیرا در صورتی که کاشی دارای تاب تقعر باشد، به هنگام نصب با مشکل روبرو خواهیم شد. یک کاشی مناسب معمولاً دارای تاب تحدب اندک است که پس از اجرای کار، به دلیل انبساط رطوبتی و … این تاب تاحدی برگشته و کاشی اندکی صاف‌تر خواهد شد.

پیش از اجرا و نصب کاشی و سرامیک

قبل از اجرای کار باید فاصله بندکشی و استفاده از مواد مناسب برای بندکشی از قبل محاسبه و بررسی شده باشد تا میزان ئودر بندکشی مورد نیاز سفارش داده شود. می‌توانید از طراز کننده‌های موجود در بازار برای بندکشی استفاده نمایید تا کاشی‌ها دقیقاً در کنار یکدیگر و با فاصله مناسب چیده شوند. چسب و یا ملات سیمانی که برای چسباندن نیاز است باید از پیش تهیه و آماده شود. بعد از اینکه زمان سفت‌شدن کاشی‌های نصب شده به اتمام رسید، لبه تازم است به تمیز کردن سطح کاشی‌ها اقدام نمایید زیرا معمولاً سطح کاشی‌ها توسط مواد نصب، آلوده می‌شود که در صورت باقی‌ماندن بر روی کاشی، جدا کردن و برداشتن آن در آینده سخ.ت خواهد بود.
بدقت نمایید که موادی که برای اتصال کاشی بکار برده می‌شود معمولاً به مقداری زمان برای سفت شدن نیاز دارند و این میزان بسته به نوع ماده می‌تواند متفاوت باشد.  به عنوان مثال قبل از سفت شدن سطح زیرین کاشی‌های کف نباید به هیچ عنوان بر روی آن راه رفت و یا اشیاء و وسایل منزل را بر روی آن داد. اگر این پیشگیری‌ها انجام نشود، این امکان وجود دارد که کاشی‌ها از جای خود جابجا شود یا حتی کنده شود.
 قبل از اجرای کار تمامی عملیات‌های لوله‌کشی، سیم‌کشی و … باید انجام شود زیرا امکان روکاری و جدا کردن مجدد کاشی و سرامیک وجود ندارد مگر با تخریب آن.
کاشی‌های بدون لعاب، کاشی‌های پولیش شده و … ممکن است به وسیله آلودگی‌های ناشی از محیط و یا سیمان و مواد نصب کاشی آلوده شوند و این آلودگی و لک بر روی کار باقی بماند. بنابراین قبل از اجرا باید حتماً این موارد بررسی شده تا در هنگام اجرای کار دقت لازم برای نصب انجام شود.

روش‌های نصب کاشی و سرامیک

نصب مدل جدید کاشی و سرامیک تا چند سال پیش تنها با استفاده از روش سنتی دوغاب سیمان امکان پذیر بود اما درحال حاضر نصب کاشی روی سطوح به دو شیوه اجرا می‌شود: نصب کاشی با چسب کاشی و ملات سیمان که هر دو امروزه کاربرد دارند. چسب کاشی جدیدترین روش است و استفاده از آن علاوه بر بالا بردن کیفیت کار به آن سرعت نیز می‌بخشد.

نصب کاشی با چسب کاشی

ابتدا زیر کار را با تیشه کمی زخمی می‌نماییم، سپس ابزار کارهای مخصوص را اماده کرده و خمیر را با کمی اب اغشته کرده و با کاردک مخصوص به متراژ حدود یک متر مربع به دیوار میکشیم سپس کاشی را با کمی فشار نصب کرده و تراز مینماییم بعد از چندین ساعت عملیات بند کشی را انجام میدهیم و کار بعد از ۴۸ ساعت قابل استفاده میباشد.
روش‌های پخش چسب بر زیر کار به سه صورت می‌باشد:
- با کاردک شانه ای بر روی زیر کار
- با کاردک قاشقی بر پشت کاشی یا سرامیک
- روش شانه ای برای کاشیهای ابعاد ریز (زیر ۲۰*۳۰) و زمانی که زیر کار بسیار تراز و بدون موج باشد استفاده میشود.روش قاشقی و ترکیبی بیشتر برای نصب کاشی و سرامیک ابعاد بزرگ و زمانی که زیر کار خوب تراز نباشد و موج داشته باشد استفاده میشود.

نصب کاشی با ملات سیمان

دراین روش کاشی‌ها را با فاصله مشخصی از دیوار یک به یک با کمک فتییله‌های گلی ثابت کرده سپس به آرامی پشت کاشی‌ها ملات سیمان می‌ریزند. دراین روش کاشی‌ها باید یک به یک طراز و شاقول شوند و ملات کم کم ریخته شود تا کاشی‌ها تکان نخورند یا جابه جا نشوند. یکی از معایب این روش این است که گاهی پشت بعضی کاشی‌ها خوب پر نشده و تراز کردن آن نیز ممکن است درست و اصولی انجام نشود.

 

کاشیکاری خوب

برای تشخیص یک اجرای خوب کاشی، باید نظم و ترتیب در اجرا، در یک ردیف بودن کاشی‌ها، نظم چیدمان، استفاده مناسب از بوردر و حاشیه کاشی‌ها، هم‌سطح‌بودن کاشی در سطوح مختلف دیوار اتاق و... بررسی شود. هم‌چنین باید دقت نمود که کاشی به‌صورت کامل در جای خود قرار گرفته و چسب یا ملات تمامی زیر سطح کاشی را پر کرده باشد زیرا در غیر اینصورت کاشی لق خواهد زد و به مرور کنده می‌شود یا ترک بر می‌دارد. هم‌چنین باید تمامی قسمت‌های کاشی به سطح مورد نظر چسبانده شده تا براثر مرور زمان آسیب نبیند.

برای این‌که کاشی‌کاری سطح به خوبی انجام شود، باید به مشخصات سطحی که می‌خواهیم کاشی کنیم دقت کنیم و به قول معروف سطح زیر کاشی را آماده‌سازی نماییم تا کاملاً صاف بوده و قابلیت اجرای کاشی را داشته باشد. هم‌چنین باید محیطی را که می‌خواهیم کاشی کنیم را نیز درنظر بگیریم.

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

حرفه ای های کاشی لند

فروشگاه کاشی لند