حرفه ای های کاشی لند

رتبه بندی این مطلب:
5.0
195 بازديد

نوسانات قیمت در حوزه مسکن به دلیل صادرات مصالح ساختمانی

نوسانات قیمت در حوزه مسکن به دلیل صادرات مصالح ساختمانی

حسین محمودی گفت: صادرات مصالح ساختمانی بدون توجه به نیاز داخل ، سبب ایجاد نوسانات قیمت در حوزه مسکن شده است.

برنامه " مناظره " با موضوع طرح اقدام ملی ساخت مسکن با حضور دکتر حسین محمودی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی روانه آنتن رادیو گفت و گو شد.

حسین محمودی در آغاز با بیان اینکه تولید مسکن با تقاضای آن همخوانی ندارد ، عنوان کرد : سالانه به ۹۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور نیاز داریم که تنها ۴۰۰ هزار عدد از این تقاضا تامین می شود ، بنابراین در تولید با یک چالش بزرگ روبرو هستیم که باید با اجرای طرح های مختلف آن را جبران کنیم.

وی افزود : توزیع مسکن نیز در وضعیت خوبی به سر نمی برد. از ۱۰ میلیون مسکن تولید شده در سال های گذشته ۸ و نیم میلیون واحد به دست افرادی رسیده است که نیازی به آن نداشته اند یعنی مسکن دوم یا سوم آنها بوده است.

این استاد دانشگاه ضمن یادآوری تاخیر دولت در طرح مسکن اجتماعی اظهار کرد : وزارت مسکن و شهرسازی درگیر تکمیل مسکن مهری بود که جانمایی و مشکلات بزرگی مانند برق ، آب و گاز آن حل نشده به دولت جدید منتقل شد. طولانی شدن فرآیند تحویل واحد های مسکونی سبب افزایش قیمت تمام شده و مشکلات عدیده برای پیمانکاران این طرح شد.

محمودی با تاکید بر لزوم عملکرد سنجیده در طرح جدید مسکن ، بیان کرد : برنامه ریزی باید به گونه ای باشد که تمام انرژی و بودجه یک وزارت خانه به این طرح محدود نشود ، به عبارت دیگر نباید در آن غرق شویم و مانند باتلاقی توانایی خروج و پایان آن را نداشته باشیم.

وی بهای زمین را دلیل اصلی افزایش قیمت مسکن دانست و عنوان کرد : قرار شده است دولت با اعطای زمین ، این معضل را در طرح جدید مسکن حل کند و امید است با حل شدن معضل زمین ، بخش بزرگی از چالش قیمت مسکن برطرف شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی در بخش دیگری از برنامه مناظره رادیو گفت و گو اظهار کرد : متاسفانه زمانی به دنبال ساماندهی حوزه مسکن هستیم که این بازار به شدت دچار التهاب شده است.در واقع اقدام برای حل مشکلات این حوزه بسیار دیر اتفاق می افتد.

محمودی مشکلات حوزه مسکن را برشمرد و تشریح کرد : متاسفانه نگهداری ، خرید و اجاره واحد مسکونی به عنوان یک شغل و داشتن آن سرمایه تلقی می شود . همین موضوع سبب می شود مسکن به مصرف کننده واقعی نمی رسد.

وی خاطر نشان کرد : اگر تولید مسکن و مصالح در کشور تقویت شود ، منابع مالی به سمت این بازار سرازیر می شوند ، بنابراین سرمایه گذاری در این حوزه به عنوان یکی از بخش های مطمئن و کم ریسک مورد تهاجم قرار نمی گیرد . به دنبال آن بخشی از مسکن که احتکار شده است آزاد شده و مشکل عرضه تا حد زیادی برطرف خواهد شد.

این استاد دانشگاه گفت : گرچه مصالح ساختمانی بازار خوبی در کشورهای همسایه چون عراق دارند اما نباید با صادرات بیش از اندازه ، نیاز داخل را نادیده گرفت. بنابراین باید تعادل صادرات در نظر گرفته شود تا قیمت مصالح دچار نوسان نشود.

محمودی در خاتمه تاکید کرد : ورود بخش خصوصی به طرح اقدام ملی ساخت مسکن ضروری است . همچنین باید منابع مالی مناسب برای اجرای این طرح تامین شود تا نقدینگی کافی برای تولید مسکن به کار گرفته شود.

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

حرفه ای های کاشی لند

فروشگاه کاشی لند