حرفه ای های کاشی لند

رتبه بندی این مطلب:
4.7
484 بازديد

هنر ایرانی به روایت صرب‌ها

هنر ایرانی به روایت صرب‌ها

به گزارش کاشی لند به نقل از ایسنا، جدیدترین شماره از نشریه فرهنگی «نور»، وابسته به رایزنی فرهنگی ایران در صربستان به صورت ویژه‌نامه و با عنوان «هنر اسلامی – ایرانی» منتشر شد.

در این ویژه‌نامه که به دلیل حجم مطالب به صورت دو شماره‌ای (۷۸/۷۷) در یک مجلد منتشر شده، موضوعات گوناگونی در حوزه هنرهای تجسمی، معماری، مینیاتور و خوشنویسی را که به صورت تالیف و ترجمه گردآوری شده، در اختیار مخاطبان و علاقه‌مندان صرب قرار می‌دهد.

مهدی شیرازی، رایزن فرهنگی و مدیرمسئول نشریه «نور»، در مقدمه این شماره با اشاره به اهمیت موضوع هنر در فرهنگ ایرانی به تاثیر و نفوذ جهان‌بینی اسلامی در آثار هنری ایرانی اشاره کرده و نوشته است: «ایرانیان که علاقه‌مند و شیفته آیین اسلام شده بودند، با الهام از آموزه‌های دینی و معرفتی اسلامی و نیز پیشینه فرهنگ ایرانی به خلق آثار هنری بدیعی دست زدند که هم در دنیای اسلام بی‌نظیر بوده و هم سرچشمه‌ای جاری برای استمرار خلق و توسعه آثار هنری گردیده است.» 

او همچنین با ذکر برخی از ویژگی‌های هنر اسلامی- ایرانی، معماری مساجد ایرانی و شکوه آثار هنری مرتبط با آن را نشانه اعتقاد به توحید، ایمان و عمل به آموزه‌ها و تعالیم دین اسلام بر شمرده است.

ویژه نامه «هنر اسلامی – ایرانی» با ۱۴۴ صفحه و ۱۲ مقاله، حوزه‌های گوناگون هنر اسلامی- ایرانی را معرفی می‌کند. شش مقاله در این ویژه‌نامه توسط نویسندگان صرب زبان نوشته شده است. مقالات خوشنویسی ایرانی، مینیاتور ایرانی، مکاتب نقاشی ایران و نقاشان برجسته به قلم آلکساندر دراگویچ، شاهکارهای معماری اسلامی در ایران در دوره صفویه از بنت الهدی خلیلوویچ و معماری خانه سنتی در ایران به قلم دراگان چالوویچ منتشر شده است.

مقالات دیگر این نشریه از جمله «خوشنویسی، هنر مقدس» ( م. بختیار)، «کتابسازی» ( ی. پورتر)، «هنرهای قرآنی» (غ. عزیززاده)، «مساجد» (ح. لاله)، «سفال و سرامیک» ( ف. کریمی) و «کاشی‌کاری» ( آ. قوچانی، م. ملک‌زاده) ترجمه‌هایی از مجموعه سه جلدی «شکوه ایران» است.

این سومین شماره از نشریه «نور» است که به صورت ویژه‌نامه موضوعی منتشر شده است. پیشتر شماره ۷۶ با موضوع «طنز در داستان‌نویسی معاصر» و شماره ۷۵ با موضوع «داستان کوتاه در ایران» به چاپ رسیده است.

نشریه «نور»، وابسته به رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلگراد به مدیر مسئولی مهدی شیرازی (رایزن فرهنگی) و سردبیری الکساندر دراگوویچ منتشر می‌شود. 

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

حرفه ای های کاشی لند

فروشگاه کاشی لند