حرفه ای های کاشی لند

رتبه بندی این مطلب:
4.5
834 بازديد

وضعیت بغرنج طراحی معماری ساختمان‌های کشور

وضعیت بغرنج طراحی معماری ساختمان‌های کشور

همه ما بخش اعظمی از وقت خودمان را در ساختمان‌ها به سر می‌بریم. ساختمان‌های بی‌رنگ و روحی که رغبت کار و فعالیت را از ما می‌گیرد و به تعبیر دیگر نمی‌توانیم با محیط ساختمان و اطراف‌مان ارتباط لازم را برقرار کنیم چراکه احساس می کنیم هیچ چیز در جای خود قرار ندارد. بنا به تحقیقات انجام شده بین خصوصیات شخصیتی، خلقیات افراد و ترجیحات معماری‌شان رابطه وجود دارد؛ بر این اساس سال 2015 شاخه‌ای در معماری با عنوان معماری مبتنی بر شخصیت در جهان شکل گرفت تا بر اساس کاربری‌هایی که از یک ساختمان انتظار می‌رود، خدمات لازم را در دسترس قرار بدهد. همچنین هر فردی با یکسری محیط‌های پیرامونی ارتباط بیشتری برقرار می‌کند و کیفیت زندگی در فضای شخصی و کاری‌مان را افزایش می‌دهد. این شاخه از معماری این روزها در ایران شکل گرفته اما شاید هیچ یک از ما از نحوه فعالیت این شاخه از معماری اطلاعی نداشته باشیم و ندانیم چه آثاری می‌تواند بر نحوه عملکرد هر یک از ما داشته باشد.

در این رابطه خبرنگاران به سراغ  علیرضا طالقانی، موسس گروه معماری مبتنی بر احساس و شخصیت، رفت تا از جزئیات این حوزه اطلاع بیشتری کسب کند.

وی در ابتدای این گفتگو در رابطه با وضعیت فعلی معماری در ایران گفت: وضعیت فعلی در معماری امروز ما تابع سه بعد سلیقه، استاندارهایی که به ما نمی‌خورد و مدی که دست املاکی هاست و متاسفانه معماران اتخاذ سلیقه کنند.

موسس گروه معماری مبتنی بر احساس و شخصیت افزود: تصور کنید فردی می‌خواهد خانه‌ای بسازد، فرد نمای رومی و...  را سفارش می‌دهد و تصور دیگری از ساختمان ندارد. از این رو باید اذعان کنم متاسفانه در حال حاضر وضعیت بغرنجی در معماری ما حاکم است.

طالقانی تاکید کرد: نه تنها در معماری خانه‌های مسکونی بلکه اداری هم،  به خیلی از موارد توجه نمی‌شود.

موسس گروه معماری مبتنی بر احساس و شخصیت در رابطه با این شاخه از معماری اظهار کرد: معماری سنتی ما بر اساس شخصیت بوده است اما علم روز آن در سال 2015 ایجاد شده است.

وی در خصوص فعالیت‌های این موسسه تصریح کرد: یکسری تحقیقات انجام داده‌ایم و پروتکلی برای اماکن مختلف نوشته‌ایم؛ این ایده شبیه کاری است که موسسه گوگل و اپل برای کارمندانش انجام می‌دهد.

طالقانی در رابطه با جایگاه معماری بر اساس شخصیت در ایران تصریح کرد: متاسفانه استقبال آنچنانی از این اوامر نمی‌شود؛ بلکه ایران در بازار متلاطمی قرار دارد که طراحی‌ها بیشتر در دست افراد دیگر است و آنان استانداردها را رعایت نمی‌کنند.

موسس گروه معماری مبتنی بر احساس و شخصیت در پاسخ به این مطلب که مباحث مالی در تغییر رویکرد معماری اثرگذار است، گفت: در حال حاضر قیمت طراحی معماری بر اساس شخصیت با قیمت طراحی‌های معمولی تفاوتی ندارد. نه اینکه آرمانی نگاه کنم بلکه به دنبال این هستیم که کارمان شناخته شود.

وی با ذکر مثالی در توضیح این شاخه از معماری عنوان کرد:  به عنوان مثال خانه‌ای برای چهار نفر می‌خواهد طراحی شود؛ ابتدا مصاحبه‌ای با افراد انجام می‌شود. طراحی این خانه‌ها بر اساس مد صورت نمی‌گیرد بلکه ابتدا زمین و نوع آن خانه را در نظر می‌گیریم و سپس استانداردهای فنی معماری، تاسیسات و سازه‌اش را نیز مورد بررسی قرار می‌دهیم.

طالقانی افزود: ما استاندارد دیگری به نحوه طراحی‌ها اضافه کرده‌ایم؛ افرادی که می‌خواهند از این خانه‌ها استفاده کنند را نیز در نظر می‌گیریم. از این افراد مصاحبه می‌کنیم و شخصیت‌شان را بررسی قرار می‌دهیم. اختلالات مشخص مانند افسردگی و سایر موارد لحاظ می‌شود و سپس طراحی خانه صورت می‌گیرد.

موسس گروه معماری مبتنی بر احساس و شخصیت تاکید کرد: برای طراحی آشپزخانه به سراغ خانم خانه می‌رویم و می‌بینیم که چه چیزهایی علاقه دارد و چگونه راحت‌تر است. مسائل شخصیتی فرد را هم در نظر می‌گیریم. به عنوان مثال رنگ بندی پذیرایی در استاندارد معماری بهتر است تا گرم باشد، که آن را نیز در نظر می‌گیریم.

طالقانی افزود: برای برخی پروژه‌ها با توجه به خانواده‌ای که به ما مراجعه می‌کنند رنگبندی‌ها را تغییر دادیم. برخی دل‌شان می‌خواهند همه چیز نمایان باشد که آشپزخانه بازی برایش طراحی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در بحث اداری و تجاری نیز اول کار موسسه مورد نظر را بررسی می‌کنیم سپس مخاطب را در نظر می‌گیریم. همچنین بخش‌های کاری مانند حسابداری، فروش و... را مورد بررسی قرار می‌دهیم. نوع شخصیت افراد و کار آنان را بر اساس محیط طراحی می‌کنیم. به‌عنوان مثال شاید مناسب نباشد که حسابداری کنار پنجره باشد و جانمایی‌ها را در نظر می‌گیریم.

طالقانی عنوان کرد: چنانچه کارمندان از قبل مشخص باشند با آن‌ها مصاحبه و تا حد ممکن شخصیت سازی می‌کنیم. اگر مشخص نباشد به واحد نیروی انسانی شرکت مورد نظر،  مشاوره می‌دهیم.

موسس گروه معماری مبتنی بر احساس و شخصیت با تاکید بر اینکه هیچ هزینه اضافی بابت این خدمات دریافت نمی‌شود، گفت: درست است جامعه ما مدرن شده اما هنوز به طور کامل مدرن نشده است. ما نیز برای کسانی که خلق و خوی سنتی داشته ولی امکانات مدرن را هم دوست دارند، معماری سنتی مدرن شده را ارائه می‌کنیم. بدین ترتیب فضای سنتی با جدیدترین امکانات روز جهان را تجربه خواهند کرد.

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

حرفه ای های کاشی لند

فروشگاه کاشی لند