حرفه ای های کاشی لند

رتبه بندی این مطلب:
4.8
697 بازديد

پشم سنگ چیست؟

پشم سنگ چیست؟
امروزه استفاده از مصالح ساختمانی جدید که با کمک فناری های نوین تهیه و تولید می شود می تواند کمک بسیاری در ساخت و ساز و تسریع روند آن ایجاد نماید.

یکی از این محصولات پشم سنگ است که از آن به عنوان محصولی جادویی و سودمند در صنعت ساخت و ساز یاد می شود. بسیاری از ما تا به حال با اسم پشم سنگ آشنا نبودیه ایم در نتیجه لازم است بدانیم پشم سنگ چیست و چه فوایدی دارد، علاوه بر آن از پشم سنگ در چه کارهایی می توان استفاده نمود.

پشم سنگ چیست؟

پشم سنگ نوعی عایق حرارتی ست که از الیاف معدنی تشکیل شده است. مواد اولیه تولید کننده پشم سنگ، سنگ بازالت است که در نتیجه فعالیت های آتشفشانی ایجاد می شود. عایق پشم سنگ نوعی عایق حرارتی و صوتی است که برای عایق کاری مکان های مختلف از جمله نیروگاه ها, پالایشگاه ها, لوله های حجیم, ساختمان ها و صنایع مختلف کاربرد دارد. تحمل دمایی پشم سنگ تا دمای ۷۵۰ درجه سانتی گراد می باشد و عایقی کند سوز است که در مجاورت آتش شعله ور نشده و کمکی به توسعه آتش سوزی نمی کند. این عایق صوتی, حرارتی از انتقال سر و صدا نیز به داخل ساختمان جلوگیری می کند و آرامش را به ارمغان می آورد.

پشم سنگ یکی از مصالح ساختمانی جدید است که در میان مردم و حتی برخی از ساختمان سازان ناشناخته است. استفاده از این محصول در صنایع مختلف و مخصوصاً صنعت ساختمان می تواند تأثیرات بسیار زیادی در کیفیت و کمیت ساخت ساز بنا به جا بگذارد.

پشم سنگ به عنوان عایق حرارتی

این محصول به دلیل الیاف به هم تنیده‌ای که دارد می‌تواند هوای زیادی را داخل خود محبوس کند. از آنجایی‌ که بهترین عایق طبیعی هوا می‌باشد؛ پس هر چیزی که بتواند هوا را در خود نگه دارد، به‌نوعی عایق می‌باشد.

اما تفاوت پشم سنگ با دیگر عایق‌های حرارتی خاصیت ذاتی آن است که اساساً نسوز می‌باشد یعنی به‌هیچ‌وجه شعله‌ور نمی‌شود و علاوه بر آن توانایی مهار آتش را نیز دارد و در صورت آتش‌سوزی در ساختمان اگر به‌صورت صحیح از عایق پشم سنگ در ساخت ساختمان استفاده‌ شده باشد آتش در یک واحد یا یک طبقه محبوس خواهد ماند و مانع پیشرفت آتش سوزی می شود؛ این مسئله می تواند زمان مناسب را در اختیار افراد برای تخلیه محل و مهار آتش قرار دهد.

همچنین عملکرد این عایق نه‌تنها به جلوگیری از گسترش آتش بلکه در شرایط عادی نیز کار خود را به‌خوبی انجام می‌دهد و در تابستان و زمستان با جلوگیری از ورود و خروج حرارت هوای مطبوعی را در اختیار ساکنین می‌گذارد.

استفاده از پشم سنگ می تواند در صرفه جویی انرژی کمک بسیاری به شما نماید. برای مثال اگر ساختمانی به خوبی با استفاده از پشم سنگ عایق‌بندی شده است، مصرف انرژی در زمستان برای گرمایش ساختمان می تواند به یک سوم کاهش یابد. به‌طور معمول در فصل زمستان یک پره رادیاتور برای یک مترمربع از یک آپارتمان در نظر گرفته می شود، این در حالی است که در ساختمان عایق کاری شده با پشم سنگ یک پره رادیاتور توانایی جوابگویی سه مترمربع ساختمان را دارد.

این کاهش هزینه اولیه تأسیسات و همچنین کاهش مصرف انرژی در درازمدت برای اقتصاد خانواده و شرکت ها می تواند بسیار سودمند باشد. علاوه بر آن باید توجه داشت این کاهش استفاده از انرژی منجر به کاهش آلودگی هوا و تولید گازهای گلخانه ای نیز خواهد شد. در نتیجه محیط‌زیست بهتری را برای خود درست می‌کنیم.

استفاده از پشم سنگ در صنایع مختلف فوائد بسیاری دارد و به طور کل هرکجا نیاز باشد که حرارتی را کنترل نماییم و یا از هدر رفت آن جلوگیری کنیم پشم سنگ به کمک ما خواهد آمد.

به‌عنوان‌مثال در صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی برای عایق کردن خطوط یا پایپینگ و یا برای جلوگیری از هدر رفت انرژی در انواع کوره‌ها و یا جلوگیری از هدر رفت انرژی در گرم‌خانه‌ها و سوله‌های صنعتی و ... پشم سنگ گزینه ای مطلبو می باشد.

پشم سنگ به عنوان عایق صوتی

پشم سنگ به دلیل تراکم بالایی که دارد نسبت به سایر عایق های صوتی یک عایق بسیار قوی می‌باشد و به دلیل خاصیت ارتجاعی الیاف تشکیل‌دهنده آن صدا را جذب کرده و اجازه نفوذ صدا را نمی‌دهد.

این ویژگی عایق پشم سنگ بسیار سودمند بوده و قوی‌تر از هر نوع عایق صوتی عمل می‌کند به‌عنوان‌مثال در سالن‌های سینما و سالن‌های کنفرانس، اتاق‌های استودیو، ساختمان‌های مسکونی و اداری و کلا هر کجا که نیاز باشد صدا را کنترل کرد و از ورود و خروج آن جلوگیری کرد این عایق به ما کمک خواهد آمد.

انواع پشم سنگ

پشم سنگ در انواع متفاوتی وجود دارد که دو نوع رولی و تخته ای آن بیشترین کاربرد را دارد. هر چه تراکم پشم سنگ بیشتر باشد به همان اندازه کیفیت آن مرغوب تر خواهد بود. تراکم بالاتر سبب می شود قیمت پشم سنگ بالاتر باشد.

تفاوت پشم سنگ با پشم شیشه چیست؟

بسیاری از ما پشم شیشه را نیز به عنوان یک عایق می شناسیم، پشم شیشه از ذوب نمودن شیشه به دست می آید و در صنایع مختلف و ساخت و ساز استفاده بیشتری دارد. اما این استفاده بیشتر به دلیل آشنایی بیشتر افراد با این محصول است. استفاده از پشم سنگ مزایای بسیاری نسبت به پشم شیشه دارد. در اینجا به برخی از تفاوت های این دو محصول اشاره می نماییم.

مقرون به صرفه بودن استفاده از پشم سنگ به عنوان عایق صوتی در ساختمان ها نسبت به پشم شیشه به دلیل تراکم بالاتر آن

سهولت برش پشم شیشه و کار کردن با آن نسبت به پشم سنگ به دلیل تراکم بالا

مقاومت بالای پشم سنگ نسبه به پشم شیشه در مقابل سر و صدا 

مقاومت بالای پشم سنگ نسبت به پشم شیشه در برابر حرارت به دلیل استفاده از سنگ بازالت

مقاومت پشم سنگ در برابر جذب رطوبت نسبت به پشم شیشه

عدم رشد قارچ و کپ در پشم سنگ نسبت به پشم شیشه به دلیل عدم جذب رطوبت

عدم ایجاد حساسیت در کار با پشم سنگ نسبت به پشم شیشه برای انسان

(الیاف پشم شیشه سوزنی شکل هستند و در صورت استفاده از آنها باید از ماسک و دستکش استفاده نمود زیرا این الیاف باعث خراشیدگی پوست شده و اگر ذرات معلق وارد ریه شوند مشکلات تنفسی ایجاد می کنند اما پشم سنگ از جمله عایق هایی است که هیچ نوع حساسیت و آلرژی ایجاد نمی کند و نصب آن نیاز به تجهیزات خاصی ندارد.)

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

حرفه ای های کاشی لند

فروشگاه کاشی لند