حرفه ای های کاشی لند

رتبه بندی این مطلب:
4.4
7474 بازديد

چرا کاشی و سرامیک ترک می خورند؟

چرا کاشی و سرامیک ترک می خورند؟
استفاده از کاشی و سرامیک روز به روز در حال افزایش است، با پیشرفت صنایع کاشی و سرامیک و روی کار آمدن طرح‌های جدید در کنار انواع جدید کاشی و سرامیک این پوشش دهنده سطوح مختلف ماهیت خود را به عنوان مهمترین پوشش دهنده سطوح ساختمانی بیش از بیش نمایان نموده است. 

بسیاری از سطوح ساختمانی چه در ساختمان‌های جدید و چه در ساختمان‌های قدیمی با كاشي و سراميك پوشانده شده است، یکپارچگی کاشی و سرامیک به گونه ای است که طرح و رنگ خاصی را ممکن است در فضا ایجاد نماید در نتیجه وجود شکستگی و ترک در یکی از کاشی‌ها می‌تواند این یکپارچگی و زیبایی حاصل از آن را تا حد زیادی مخدوش نماید. این امر به درجه بندی کاشی و سرامیک ارتباط نزدیکی دارد. هر چه درجه یک کاشی و سرامیک بیشتر باشد به همان اندازه احتمال ترک خوردگی کاشی و سرامیک میز وجود دارد. برای جلوگیری از ترک خوردگی کاشی و سرامیک لازم است آنها را به خوبی بشناسیم و حتی الامکان از عوامل تنش زا که منجر به ترک خوردگی سرامیک و کاشی می شود جلوگیری نماییم. اما عوامل ترک خوردگی و شکستگی کاشی‌ و سرامیک نصب شده چیست؟

دلایل ترک خوردن کاشی و سرامیک

همانگونه که گفتیم ترک خوردن و شکستن کاشی و سرامیک می‌تواند نمایی جذاب و دوست داشتنی خانه و ساختمان شما را در نظر بیننده کریه و زشت جلوه دهد در نتیجه لازم است دلایل ترک خوردگی و شکستن کاشی و سرامیک‌ها مشخص گردد تا بتوان از این اتفاق درباره سایر کاشی‌ها جلوگیری نمود. ترک خوردگی کاشی می تواند دلایل بسیاری داشته باشد که ما قصد داریم در این مطلب به آن اشاره نماییم تا با آگاهی از آنها مانع از ترک خوردگی یا گسترش آن به سایر کاشی ها شوید.

زیرسازی نامناسب

زیرسازی نامناسب مهمترین دلیل ترک کاشی نصب شده است. یک زیرسازی نامناسب که داری پستی و بلندی یا حفره‌های خالی است می‌تواند یکی از دلایل اصلی ترک خوردگی و شکستگی کاشی و سرامیک باشد. این زیرسازی می تواند در نتیجه مسائل بسیاری پیش آید که مهمترین آنها کم بودن ملات یا چسب کاشی برای نصب کاشی و سرامیک است، در نتیجه در هنگام کاشیکاری به خصوص کاشیکاری و سرامیک کاری کف توجه زیادی باید به تراز بندی کف یا دیواره داشت و درباره مقدار ملات یا چسب کاشی و سرامیک نیز لازم است به خوبی پشت سرامیک ها با آنها پرشود تا حفره‌ها و پستی بلندی‌ها ایجاد نگردد که منجر به ظهور حباب در پشت کاشی شود. زیرا در صورت وجود حباب های هوا در زیر کاشی ممکن است با کوچکترین ضربه، فشار یا تغییر دما کاشی ترک بردارد و خرد شود.

کاشی و سرامیک نامرغوب

یکی دیگر از مهمترین دلایل ترک خوردگی کاشی وسرامیک، نامرغوب بودن آنهاست. کاشی‌های ارزان و بی کیفیت دارای مواد اولیه مرغوبی نیستند و در کوره حرارت مناسبی برای پخت ندیده اند در نتیجه به آسانی با کوچکترین ضربه، فشار یا تغییر دما ممکن است ترک برداشته و شکسته شوند. توجه داشته باشید درجه بندی کاشی نیز می تواند در ترک خوردگی و شکستگی نقش داشته باشد اگر کاشی و سرامیک دارای لکه های لعابی و ترک های نامشخص باشد.

کاربرد کاشی دیوار در کف

با توجه به اینکه کاشی و سرامیک ماهیت خاص خود را در کاربرد به عنوان پوشش دهنده دارد باید توجه داشت که در هنگام خرید با توجه به جایگاه کاربرد کاشی و سرامیک انتخاب انجام گردد. کاشی‌های دیواری نسبت به سرامیک‌های کف از ظرافت بیشتری برخودار هستند که این ظرافت باعث بالا بردن سطح آسیب پذیر آنها می‌گردد در نتیجه کاشی‌های دیواری را نمی توان به عنوان سرامیک یا کاشی کف استفاده کرد چون تحمل بار، فشار و ضربه را ندارند و به آسانی ممکن است ترک خورده و بشکنند.

ضربه مستقیم 

ضربه‌های مستقیم یکی از مهمترین دلایل شکستن کاشی و سرامیک است، هر چه شدت ضربه بیشتر باشد به همان اندازه احتمال شکستن کاشی و سرامیک بیشتر می‌شود برای مثال در کاشی و سرامیک کف احتمال اینکه ضربه ای نوک تیز با یک شی سنگین اتفاق بیفتد بالاست در نتیجه به هنگام جابه جایی وسایل سنگین که داری زاویه‌های تیز هستند باید مراقب بود. یکی از رایجترین شکستگی‌های سرامیک‌های کف به خصوص در آشپزخانه‌ها افتادن قابلمه‌ها، تابه‌ها، قوطی‌ها و ... است.

فشار و بار زیاد

وارد آوردن فشار زیاد به سرامیک‌های کف ممکن است باعث ترک خوردگی و شکستگی سرامیک‌های کف گردد، این اتفاق در جابه جایی وسایل سنگین مانند یخچال‌ها اتفاق می‌افتد در نتیجه در هنگام جابه جایی این گونه وسایل سنگین توجه زیادی به کاشی و سرامیک‌های کف داشته باشید. 

نصب کاشی برروی درز انبساط

درز انبساط یکی از مهمترین اصول ساختمان سازی در ساختمان‌های بزرگ است. این درز مانع از ترک خوردگی ساختمان در انبساط‌های ناشی از گرما می‌شود. این درزها در هنگام کاهش و افزایش دما تغییر پیدا می‌کنند و این تغییرات می‌تواند منجر به ترک خوردگی و شکستگی کاشی و سرامیک گردد، در نتیجه اغلب این درزها با کاشی و سرامیک پوشانده نمی شوند و با مواد قابل انبساطی همچون تایل های فلزی پوشانده می شوند.

بتن نامناسب در زیرساخت کاشی و سرامیک

با وجود روی کار آمدن چسب کاشی، همچنان استفاده از بتن و سیمان برای زیر ساخت و چسباندن کاشی و سرامیک مهمترین بخش کاشی کاری است. اگر کاشی کاری نوساز شما به سرعت دچار شکستگی شده است و این شکستگی در حال امتداد است مهمترین دلیل آن می‌تواند بتن نامناسب و بالا بودن میزان آب استفاده شده در آن برای زیرسازی باشد. به طور کل 28 روز طول می‌کشد تا آب بتن به طور کل تبخیر شود و بتن خشک شود، شکستگی در کاشی و سرامیک ممکن است بعد از این مدت ظاهر شود که نشان از نامناسب بودن بتن زیرسازی کاشی و سرامیک می‌باشد.

سرما زدگی کاشی و سرامیک

در صورتی که کاشی و سرامیک در فضای باز استفاده شوند ممکن است دچار سرما زدگی شوند که منجر به ترک خوردگی و شکستن کاشی و سرامیک می‌شود.  لازم است خرید کاشی و سرامیک متناسب با کیفیت آن برای فضاهای روباز انجام شود این نوع سرامیک قابلیت جذب آب را ندارد و در یخبندان دچار ترک خوردگی نمی شوند. سرامیک های معمولی در صورتی که آب را جذب کرده باشد و ناگهان در معرض هوای سرد قرار گیرند این جذب آب منجر به یخ زدگی و در نهایت ایجاد ترک در کاشی و سرامیک می‌شود. در نتیجه اگر قرار است کاشی و سرامیک را در فضای باز استفاده نمایید که در معرض کاهش و افزایش ناگهانی دما قرار بگیرد لازم است از سرامیک‌های مرغوب نما یا پرسلان‌ها و سرامیک فول بادی استفاده نمایید.

آنچه که تا به اینجا گفته شد دلایل عمده ترک خوردگی کاشی و سرامیک در فضاهای مختلف است. دو نوع کاشی و سرامیک در بازار داریم که پیش از نصب لازم است با دلایل ترک خوردن آنها به صورت جداگانه آشنا شویم تا مانع از احتمال ترک خوردگی آنها در آینده شویم. دانستن علت ترک خوردن کاشی دیوار و علت ترک خوردن سرامیک کف که مهمترین کاشی و سرامیک کاربردی در ساخت و ساز هستند می تواند نمای داخلی و خارجی شما را از ترک خوردگی نجات دهد.

علت ترک خوردن کاشی دیوار

حال که با بحث ترک کاشی آشنا شدیم بهتر است به دلایل ترک کاشی دیوار بیشتر بپردازیم، ترک هایی که بودن آنها اغلب باعث جلوه ای ناخوشایند در نمای دیوار می شود. ترک کاشی دیوار دلالی بسیاری می تواند داشته باشد اما از رایج ترین علل ترک خوردن کاشی دیوار، استفاده از دوغاب و سیمان نامرغوب برای چسباندن کاشی و سرامیک به دیوار، کم بودن ملات پشت کاشی و سرامیک و زیرسازی نامناسب دیوار برای چسباندن کاشی و سرامیک است. 
برخی از افراد غیر حرفه ای برای چسباندن کاشی و سرامیک ممکن است از گچ یا خاک استفاده نمایند که این متریال ها به مرور به خود آب جذب کرده و از هم می پاشد، این پاشیدگی باعث ترک خوردن دیوار و باز شدن درزهای کاشی و سرامیک می شود. علاوه بر آن زمانی که درحال چسباندن کاشی و سرامیک هستیم اگر پشت سرامیک های به خوبی پر نشود و فضایی خالی وجود داشته باشد به کمترین فشار این فضای خالی باعث ایجاد ترک و شکستگی در کاشی و سرامیک می شود. همچنین عدم زیرسازی مناسب و داشتن پستی و بلندی بر روی دیوار باعث می شود که کاشی و سرامیک چسبانده شده به خوبی فیکس نشود و در درازمدت ترک بردارد.

علت ترک خوردن سرامیک کف

پس از مشخص کردن دلالی ترک کاشی دیوار، لازم است علت ترک خوردن سرامیک کف نیز مورد بررسی قرار گیرد تا با توجه به آن و رعایت اصول در نصب سرامیک کف از وقوع این اتفاق در آینده جلوگیری شود. ایجاد ترک و شکستگی در کاشی و سرامیک کف علاوه بر بد منظر شدن فضای شما ممکن است باعث زمین خوردن افراد شود. دلالی عمده ترک خوردگی سرامیک کف شامل کف سازی نامناسب، ایجاد فشار ناگهانی مانند افتادن اشیا سنگین بر روی آن و استفاده از متریال نامرغوب و تراز نبودن سرامیک ها در کنار یکدیگر است. وجود پستی و بلندی ها و خالی بودن فضای زیر سرامیک باعث می شود در بلند مدت آنها دچار ترک شوند علاوه بر آن باید مراقب باشیم که وسایل سنگین روی سرامیک کف با ضرب نیفتد برای مثال افتادن قابلمه چدن بر سرامیک کف آشپزخانه می تواند باعث ایجاد ترک در آن شود. 
تمامی آنچه گفته شد برای جلوگیری از ایجاد ترک و شکستگی کاشی و سرامیک دیوار و کف مهم است. با رعایت آنها سطوح کاشی و سرامیک را از ترک خوردگی در امان نگه دارید. 

در صورت شکستگی کاشی و سرامیک بهتر است به دنبال رفع مشکل باشید. تعویض کاشی و سرامیک شکسته می‌تواند آسیب وارده به کف و دیواره را به حداقل برساند. این تغییر با ساده ترین روش ممکن امکان پذیر است و تنها کافی است با دقت و حوصله کاشی قدیمی را برداشته و با استفاده از چسب، کاشی سرامیک جدید را نصب کنید.

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

حرفه ای های کاشی لند

فروشگاه کاشی لند