حرفه ای های کاشی لند

رتبه بندی این مطلب:
5.0
1104 بازديد

چشم‌انداز روشن آینده کاشی و سرامیک ایران

چشم‌انداز روشن آینده کاشی و سرامیک ایران
بررسی های صنایع مختلف توسط کارشناسان نشان داده است افق روشنی برای صنعت کاشی و سرامیک ایران و جهان در آینده وجود دارد.

صنعت کاشی و سرامیک به عنوان یکی از صنایع پیشرو در ایران شناخته می شود که در سالها اخیر با ورود برخی از شرکت های آن به بورس کالا، شاهد جهش این صنعت بوده ایم. کارشناسان انتظار دارند با افزایش تولید کاشی و سرامیک و بهبود روند صادرات کاشی و سرامیک کشور که به عنوان یکی از پنج کشوربرتر تولید کننده کاشی و سرامیک شناخته می شود ارز آوری این صنعت را افزایش دهیم.

وزارت صنعت، معدن و تجارت در افق 1404 کشور تولید کاشی و سرامیک را تا میزان 700 میلیون متر مربع در سال پیش بینی نموده است. رسیدن به این هدف باعث ارتقا جایگاه ایران در میان کشورهای تولید کننده و صادرکننده کاشی و سرامیک جهان می شود و متعاقب آن این صنعت غیر نفتی شکوفاتر خواهد گردید.

در همین راستا مریم رستمی کارشناس بازار سرمایه در روزنامه دنیای اقتصاد به پیش‌بینی فرآیندهای تولید و مصرف صنعت ساخت‌وساز این صنعت پرداخته است و سه نما از کاشی و سرامیک را برای مخاطبان این روزنامه ترسیم نموده است. این مبحث در دو مقوله جدا مطرح گردیده بود که با توجه به یکپارچگی آن ما به ارائه کل مبحث در یک مطلب پرداخته ایم.

افق روشن صنعت سرامیک

بررسی‌های بنیادی افق رو به رشدی برای آینده صنعت تولید کاشی و سرامیک در جهان و ایران ترسیم کرده که این امر به دلیل افزایش تقاضا در بخش ساخت‌وساز به‌خصوص در منطقه خاورمیانه رخ خواهد داد؛ منطقه‌ای که در ارتباط با این محصولات ایران به عنوان یک کشور صادرکننده شمرده می‌شود. علاوه بر این مزیت، حاشیه سود بالا، وجود مواد اولیه موردنیاز در کشور، رقابتی بودن قیمت، حضور پررنگ بخش خصوصی، نیروی کار ارزان‌قیمت و توجه هرچه بیشتر به صادرات از جمله نقاط قوت این صنعت محسوب می‌شوند. گزارش حاضر تلاش کرده که این صنعت را از نظر بنیادین مورد بررسی قرار دهد. بخش اول گزارش به موضوع بازارهای جهانی و نقش ایران در این بازار پرداخته است و در بخش دوم  شرکت‌های بورسی صنعت کاشی و سرامیک مورد بحث قرار خواهند گرفت.

صنعت ساختمان در جهان

پیشرفت سریع در صنعت ساختمان و ساخت‌وساز به‌ویژه در مناطق آسیا، اقیانوسیه و آمریکای لاتین، تقاضای کاشی و سرامیک را با افزایش همراه می‌سازد. ابتکار دولت‌ها و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و ویژگی‌های جمعیت‌شناختی از عوامل اصلی استفاده از کاشی و سرامیک در منطقه است. پیش‌بینی می‌شود که بازار جهانی کاشی و سرامیک بر اساس نوع (چینی، لعاب)، کاربرد (کف، دیوار داخلی، دیوار خارجی، سایر)، بخش استفاده نهایی (مسکونی و غیرمسکونی) از 207 میلیارد دلار در سال 2020 به 285 میلیارد دلار تا سال 2025 رشد کند. این بازار به دلیل رشد جمعیت، افزایش درآمدهای عملیاتی، رشد در فعالیت‌های نوسازی و بازسازی و افزایش سرمایه‌گذاری در بخش‌های مسکونی و تجاری در حال رشد است و انتظار می‌رود طی چند سال آینده تقاضا برای کاشی و سرامیک در بخش مسکونی تقویت شود. رشد بازار کاشی و سرامیک در منطقه آسیا و اقیانوسیه نیز ناشی از افزایش تقاضا برای کاشی و سرامیک در کشورهایی مانند چین، هند، تایلند، اندونزی و ویتنام است که دلیل آن رشد چشمگیر فرصت‌های ساخت‌وساز در این کشورهاست. طبق گزارش بانک جهانی، APEC (منطقه آسیا و اقیانوسیه) ازنظر جمعیت و رشد اقتصادی سریع‌ترین منطقه در حال رشد است. این منطقه در دهه گذشته رشد چشمگیری داشته است. طبق گزارش‌ها چین، هند و سایر کشورهای در حال ظهور APEC بیش از 4 میلیارد نفر جمعیت دارند که پیش‌بینی می‌شود طی دو دهه آینده به یک محرک فزاینده مهم در مصرف جهانی تبدیل شوند.

صنعت کاشی و سرامیک در ایران

با افزایش فعالیت‌های ساختمانی در کشور و افزایش ارزش صادرات، بازار کاشی و سرامیک در ایران به‌سرعت در حال گسترش است. ظرفیت تولید سالانه این صنعت نزدیک به 700 میلیون مترمربع در سال است و صادرات 2 میلیارد دلاری برای این صنعت هدف‌گذاری شده است. کاشی و سرامیک ایران در کشورهایی مانند عراق، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، گرجستان، امارات، تاجیکستان، ارمنستان، ازبکستان و جمهوری‌آذربایجان بازار خوبی دارد.

آمار صادرات کاشی و سرامیک

آماری که در رابطه با صادرات صنعت کاشی و سرامیک انتشاریافته، روند صعودی صادرات از سال 91 را نشان می‌دهد که در سال 93 به اوج خود رسیده و صادرات 449 میلیون دلاری به ثبت رسیده است. ضمن اینکه مجموع ارزش صادرات کاشی و سرامیک ایران به کشورهای مختلف طی سال 1399 در حدود 216 میلیون دلار بوده که در مقایسه با سال 1398 که ارزش صادرات در حدود 210 میلیون دلار بوده، رشد حدودا 3 درصدی را تجربه کرده است. این رشد در حالی به وقوع پیوسته که نرخ دلاری صادرات با کاهش همراه شده است. دلیل این امر را می‌توان درفروش ارزان‌تر محصولات تولیدی به کشورهای درخواست‌کننده یا ارسال کالاهای ارزان‌تر و باکیفیت پایین‌تر جهت صادرات جست‌وجو کرد. متاسفانه در حال حاضر با توجه به محدودیت‌های صادراتی به‌واسطه تحریم‌های بین‌المللی و خروج آمریکا از برجام، این صنعت از طرح‌ها و پروژه‌های خود عقب‌مانده است. همان‌طور که از روند سه‌ساله مقدار فروش صادرات گروه کاشی و سرامیک مشخص است شرکت کاشی و سرامیک سینا و کاشی و سرامیک پارس بیشترین مقدار فروش صادراتی طی سال‌های 99-98 را به خود اختصاص داده‌اند.

افزایش نرخ 10 درصدی به کاشی و سرامیک هم رسید

تورم سال گذشته، به گروه کاشی و سرامیک نیز رسید و تمامی شرکت‌های گروه مجوز افزایش نرخ بیش از 10 درصد را برای محصولات خود گرفته‌اند. به دنبال افزایش نرخ محصولات تولیدی گروه، بهای تمام‌شده محصولات هم با افزایش همراه می‌شود که درنهایت حاشیه سود شرکت‌های گروه را متاثر می‌سازد. توجه داشته باشید که برای شرکت‌های تکسرام و الوند رشد نرخ به فروردین و اردیبهشت سال 1400 موکول شده بود که تاثیرات این افزایش در گزارش تولید و فروش و صورت‌های مالی پس از اعمال افزایش قیمت محصولات رخ می‌نماید. بررسی حاشیه سود خالص سه‌ساله گروه کاشی و سرامیک بیانگر رشد افزایش درآمدها و سود ناخالص است که منجر به افزایش حاشیه سود خالص به‌ویژه برای کساوه، کترام و کپارس شده است. با توجه به ساخت‌وسازهای صورت گرفته در کشورهای عراق و سوریه، می‌توان به افزایش میزان صادرات امید داشت. این در حالی است که بیشترین رشد در میان کالاهای منتخب معدنی و صنایع معدنی در فروردین 1400، تولید کاشی و سرامیک بود که نسبت به فروردین 1399 رشد 70 درصدی را تجربه کرده و به 24 میلیون 767 هزار مترمربع در یک ماه رسیده است.

 

شرکت

نماد

EPS

(ریال)

DPS

(ریال)

ارزش بازار

(هزار میلیارد ریال)

سرمایه

(میلیون ریال)

سود خالص

(میلیون ریال)

کاشی حافظ

کحافظ

479

0

13.851

1.468.924

703.922

کاشی الوند

کلوند

1982

1870

8.636

400.000

792.838

کاشی پارس

کپارس

8305

1060

14.297

124.605

1.034.841

کاشی تکسرام

کترام

2150

70

12.979

294.981

634.140

کاشی سعدی

کسعدی

503

870

5.7150

500.000

251.332

کاشی سینا

کساوه

4420

820

30.740

529.550

3.348931

 

تاثیرگذارترین عوامل بر صنعت کاشی و سرامیک

نوسانات نرخ ارز، نرخ تورم، کاهش نقدینگی، رکود و متوقف شدن پروژه‌های ساخت‌وساز، چالش‌های موجود در زمینه صادرات، نرخ تسهیلات بانکی، افزایش دوره وصول مطالبات، عدم‌استفاده کامل از ظرفیت‌های تولید و... است. پرواضح است که کمرنگ شدن برنامه‌های ساخت‌وساز می‌تواند بیشترین تاثیر را در درآمدزایی و رشد صنعت کاشی و سرامیک به همراه داشته باشد.

در ادامه مطلب قبل خانم رستمی با برشمردن نقاط قوت و تقاط ضعف صنعت کاشی و سرامیک کشور در کنار سیاست های 

تاثیرگذارترین عوامل بر صنعت کاشی و سرامیک

می‌توان از چهار منظر سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و تکنولوژی این صنعت را موردبررسی قرار داد:

سیاست که به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم می‌شود:

سیاست داخلی

مهم‌ترین عامل در صنعت کاشی و سرامیک که موجب رونق هرچه بیشتر این صنعت خواهد شد، افزایش تقاضا و اعطای مشوق‌های تولیدی در ساختمان‌سازی است. با توجه به عملکرد وزیر راه و شهرسازی دولت دهم و رشد ساخت‌وسازها در آن دوره و نزدیکی فکری و جناحی او با رئیس‌جمهور منتخب«ابراهیم رئیسی» انتظار می‌رود در دولت سیزدهم توجه خوبی به صنعت ساختمان شود. این امر موجب رشد تقاضای داخلی در کاشی و سرامیک و جبران بخشی از بازارهای صادراتی ازدست‌رفته خواهد شد. چنانچه در مناظره‌های انتخاباتی نیز یکی از وعده‌های مهم رئیس‌جمهور منتخب رشد ساخت‌وسازها و توجه به ساخت مسکن بود که مؤید این موضوع در حوزه سیاست داخلی است.

سیاست خارجی

 با توجه به مازاد عرضه در این صنعت، حفظ بازارهای صادراتی و توسعه آن باید هدف اصلی شرکت‌های این گروه باشد. مهم‌ترین و بزرگ‌ترین واردکننده کاشی و سرامیک از ایران کشورهای عراق و افغانستان هستند؛ بنابراین توسعه روابط با کشورهای واردکننده کاشی به‌ ویژه کشورهای همسایه مهم‌ترین عامل اثرگذار بر فروش این صنعت در ابعاد سیاسی است. با تحولات اخیر در افغانستان و سقوط ولایت‌های این کشور یکی پس از دیگری به دست طالبان، پیش‌بینی می‌شود صادرات به این کشور تا مشخص شدن نتیجه نهایی روند کاهشی داشته باشد.

اقتصادی

 نرخ رشد اقتصادی و وضعیت بودجه‌ کشور مهم‌ترین عامل اثرگذار اقتصادی است. بهبود شرایط اقتصادی موجب بهبود وضعیت خانوارها و درنتیجه مصرف بیشتر می‌شود. از طرفی بهبود شرایط اقتصادی بر بخش ساخت‌وساز و مسکن هم آثار مثبتی خواهد داشت. دو عامل اثربخش در صنایع این گروه، اول تامین نقدینگی و سرمایه در گردش از طریق تسهیلات ارزان‌قیمت و دوم، شرایط فروش متنوع و اقساطی برای افزایش درآمد فروش است. به دلیل حاشیه سود بسیار جذاب در این صنعت، سرمایه‌گذاری‌های بسیاری طی سال‌های گذشته در این زمینه صورت پذیرفته است.

ایتالیا و اسپانیا از تولیدکنندگان بزرگ این صنعت در جهان هستند، اما آنها بسته به سفارش مشتری و طرح و الگوی معماری پروژه تولید می‌کنند. این امر سبب شده تا بازاری که ایران در آن به رقابت می‌پردازد، متوسط نرخ بسیار پایین‌تری نسبت به کاشی‌های خاص تولیدی ایتالیا و اسپانیا داشته باشد. در واقع این امر در کشورمان هنوز اجرایی نشده و تولید و بازاریابی سنتی گذشته همچنان ادامه دارد.

اجتماعی و فرهنگی

 تغییر سبک زندگی و تمایل به مصرف کالاهای جایگزین سرامیک مانند کفپوش‌ها و دیگر محصولات، موجب شده این رویکرد بسیار موردتوجه باشد. همچنین تمایل مردم به نوسازی داخلی منازل می‌تواند تقاضای مثبتی را در این زمینه ایجاد کند.

تکنولوژی

 این صنعت نیاز مبرم به کاهش هزینه‌ها دارد تا بتواند به رقابت با محصولات خارجی ادامه داده و عقب نماند. لازمه این امر به‌روزرسانی ماشین‌آلات و تکنولوژی‌های جدید است. نوآوری و تکنولوژی موجب افزایش کیفیت، افزایش حجم تولیدات و افزایش در تنوع محصولات تولیدی می‌شود که همگی این عوامل موجب رشد بهره‌وری و اثربخشی بیشتر این صنعت خواهد شد.

نقاط ضعف و نقاط قوت صنعت کاشی و سرامیک

نقاط قوت صنعت کاشی

حاشیه سود بالا، فناوری نسبتا به‌روز، وجود مواد اولیه موردنیاز در کشور، توانمندی نیروی انسانی، رقابتی بودن قیمت، حضور پررنگ بخش خصوصی، نیروی کار ارزان‌قیمت و توجه هرچه بیشتر به صادرات از جمله نقاط قوت صنعت است.

نقاط ضعف صنعت کاشی

نبود هماهنگی بین واحدهای تولیدی در صادرات، بازاریابی ضعیف در صادرات، کمبود منابع مالی و سرمایه در گردش، عدم توجه به بهره‌وری، کمبود سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه و فناوری‌های روز این صنعت، مصرف بالای انرژی و نبود سیاست مدون در صادرات به کشورهای هدف نیز از جمله نقاط ضعف این صنعت محسوب می‌شود.

ارزش بازار کاشی و سرامیک

ارزش بازار گروه کاشی و سرامیک 2/ 0 درصد از کل ارزش بازار سرمایه است که نشان‌دهنده کوچک بودن این گروه در بازار سرمایه است. باارزش‌ترین سهمِ این صنعت، صنایع کاشی و سرامیک سینا (کساوه) است که به‌تنهایی یک‌سوم از ارزش بازار گروه را به خود اختصاص داده است.

بازار کحافظ (کاشی حافظ)

سهم شرکت در سال 1399 مدتی درگیر نوسان‌گیری از سوی سهامداران شد. طی سه‌ماه اول 1400 فروش رشدی حدود 158 درصد را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است. شرکت در سال‌های 96 و 97 روند منفی در سود‌سازی داشته ولیکن طی سال‌های 98 و 99 روند مثبت و صعودی را طی کرده، به‌گونه‌ای که طی سال مالی 99، 137 درصد رشد در درآمد نسبت به سال گذشته گزارش کرده است. نشانه‌هایی از برگشت سهم به روند مثبت دیده می‌شود و در صورت حمایت سهامداران می‌توان به آینده سهم امیدوار بود.

بازار کلوند (کاشی الوند)

 سهامدار عمده این شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین از زیرمجموعه‌های شستا است که بیش از 68 درصد سهم را در اختیار خود دارد. پارامترهای بنیادی سهم بسیار جذاب است و شرکت در کف قیمتی خودش به سر می‌برد. خبر افزایش سرمایه بین سهامداران این شرکت دهان‌به‌دهان می‌چرخد. ترند قیمتی این سهم گویای اخبار خوبی است و سهامداران این شرکت در صورت صبوری تا سومین فصل سال جاری، سود بسیار خوبی را تجربه خواهند کرد. می‌توان گفت بهترین سهم در گروه کاشی و سرامیک، کاشی الوند است و کمترین p/ e را در میان شرکت‌های گروه دارد.

کپارس: سهم این شرکت کمترین سرمایه و تعداد سهم را در بین هم‌گروه‌های خود دارد. به‌تازگی هیات‌مدیره شرکت پیشنهاد افزایش سرمایه 1400 درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها را داده است. در صورت موافقت با این میزان افزایش، سهم شرکت تا قبل از برگزاری مجمع فوق‌العاده رشد شارپی در پیش خواهد گرفت. ازنظر سود‌سازی نیز، جدا از گروه خود یکی از بهترین سهم‌های بازار سرمایه است. شرکت صنایع کاشی و سرامیک سینا سهامدار عمده این شرکت است. سهم به علت چابک بودن و سود‌سازی فوق‌العاده توان رشد شارپی بیشتری نسبت به هم‌گروه‌های خود (به‌شرط حمایت از سهم در محدوده قیمت‌های مقاومتی) دارد.

بازار کترام (تکسرام)

این سهم باوجود ریزش بازار از اواسط مرداد سال گذشته در مهر، آبان و دی‌ماه 1399 رشد خوبی را تجربه کرد به‌گونه‌ای که از1.698 تومان در نهم مهرماه به 5.557 تومان در 22 دی‌ماه رسید؛ اما پس‌ازآن فشار فروش سنگین سهامداران حقیقی شروع شد و سپس نوسان گیران حداقل در دو مقطع در این نماد فعال شدند. «کترام» دومین شرکت گروه پس از «کپارس» است که از تعداد سهام زیادی برخوردار نیست و در سود‌سازی عملکرد قابل قبولی داشته است. این سهم در بازار ریزشی سال گذشته مقاومت بسیار خوبی از خود نشان داده و از دید بنیادی سهم قابل‌تاملی است.

بسیاری از ماشین‌آلات خود را نوسازی کرده و در سه‌ماه ابتدایی سال جاری سود قابل‌توجهی برای هر سهم ساخته که با فرض ادامه این روند سود 800 تا 950 تومانی در پایان سال مالی به ازای هر سهم تقدیم سهامداران خود خواهد کرد. بازیگر اصلی سهم سهامداران حقیقی هستند که هم می‌توان مولفه‌ای مثبت و هم منفی قلمداد کرد. منفی ازآن‌جهت که سهامداران حقیقی دید کوتاه‌مدتی دارند و مثبت ازآن‌جهت که در روزهای نزولی بازار سهامداران حقیقی بدون مصوبه و دستور حقوقی به شایستگی از سهم حمایت و خرید کردند. نکته مهم در رابطه با سهم این است که حمایت از سهم باید ادامه‌دار باشد چراکه از منظر تکنیکی روند میان‌مدت مناسبی دیده نمی‌شود و با توجه به شناوری 70 درصدی سهم، با دید بلندمدت سهم خوب ارزیابی می‌شود.

بازار کسعدی (کاشی سعدی)

پس از افزایش سرمایه 100 درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی در آذر ماه 99، این شرکت دچار نوسانات قیمتی شد که به دلیل نوسان‌گیری برخی از سهامداران حقیقی اتفاق افتاد. اوج قیمت  این سهم در یک سال گذشته در اول شهریور 99 و به قیمت8.365   تومان ثبت شد. سهم کاشی سعدی از آنجایی ارزنده و جذاب به حساب می‌آید که ارزش ذاتی سهم بسیار بیشتر از قیمت‌های کنونی آن است. انتظار می‌رود سهم به‌زودی وارد کانال 1800 تومانی شود. فروش سه‌ماه اول سال جاری این شرکت رشد تقریبا دو برابری را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

از بازیگران حقوقی این سهم می‌توان به سرمایه‌گذاری صدر تامین اشاره کرد که یکی از زیرمجموعه‌های شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی است.  

بازار کساوه (کاشی سینا)

 از منظر بالاترین سود ساخته‌شده دومین شرکت پس از شرکت کاشی پارس است. این شرکت از زیرمجموعه‌های بنیاد مستضعفان است و خود این شرکت نیز سهامدار عمده کاشی پارس است. نماد این شرکت در شرایط منفی و ریزشی شاخص در آبان و آذر 99 رشد داشته و پس‌ازآن نیز در چند مقطع دچار نوسان‌گیری شده است. هیات‌مدیره شرکت به‌تازگی درخواست افزایش سرمایه بیش از 1300 درصدی داشته است، اما روند حرکتی این سهم طی ماه‌های گذشته موجب شده تا بسیاری از سهامداران خود را آزرده‌خاطر کند. در صورت بی‌توجهی سهامدار حقوقی، سهم ممکن است تا محدوده 4480 تومان ریزش کند و در صورت حمایت توان ثبت قیمت 8000 تومانی را آن‌هم در بازه زمانی 6 ماهه‌ دارد. به سهامداران این نماد توصیه می‌شود  صبور باشند.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

حرفه ای های کاشی لند

فروشگاه کاشی لند