حرفه ای های کاشی لند

رتبه بندی این مطلب:
5.0
2265 بازديد

چگونگی نصب و نگهداری کاشی و سرامیک

چگونگی نصب و نگهداری کاشی و سرامیک
کاشی به عنوان مهمترین پوشش دهنده سطوح در ساختمان ها، بناها، معابر و به طور کل هر سطح کاربردی شناخته می شود. این عنصر ساختمانی دارای پیشینه ای چند هزار ساله می باشد که تا به امروز پیشرفت های چشمگیری در کیفیت و ساخت و ساز و حتی نصب و راه اندازی آن شده است.

نصب کاشی و سرامیک به اندازه انتخاب این پوشش دهنده دارای اهمیت می باشد. لازم است قبل از نصب و راه اندازی کاشی و سرامیک حتما درباره مراحل آن مطالعه نمایید. حتی اگر قرار است این نصب و راه اندازی را به افراد حرفه ای بسپارید باز هم لازم است از چگونگی مراحل نصب آگاه باشید. زیرا کاشی و سرامیک عناصر آسیب پذیری هستند که آشنایی با نحوه نصب و راه اندازی آنها می تواند کمک شایانی به شما در کاهش آسیب ها و همچنین انتخاب صحیح و مناسب کمک نماید.

طریقه نصب کاشی

در گذشته برای نصب کاشی و سرامیک از روش های سنتی استفاده می شد این روش ها استفاده از سیمان و دوغاب برای چسباندن کاشی و سرامیک به سطوح بوده است که در نوع خود بسیار زمان بر و پر دردسر بوده است. با پیشرفت تکنولوژی و دستیبابی به فرمول هایی با قدرت چسبندگی بیشتر و سرعت چسبیدن بیشتر که از آنها با عنوان چسب کاشی و سرامیک یاد می شود نصب کاشی و سرامیک وارد مرحله ای حرفه ای تر گردید.

نقشه کاشیکاری

 پیش از هر چیز در نصب کاشی و سرامیک شما نیاز به یک نقشه کاشیکاری دارید. هر چه کاشی ها و سرامیک های مورد نظرتان طرح پیچیده تری داشته باشد لازمه پیاده سازی این نقشه الزامی تر می باشد. زیرا چینش کاشی و سرامیک طرح دار لازم است طبق این نقشه پیش رود تا طرح مورد نظر به خوبی پیاده شود.

تصور کنید کاشی و سرامیک طرح دار شما داری یک نقش تکراری باشد لازم است برای اجیاد توالی به خوبی در هنگام نصب با زاویه قرار دادن کاشی و سرامیک آشنا باشید. 

انتخاب روش نصب و چسباندن کاشی و سرامیک

همانگونه که گفته شد نصب کاشی و سرامیک به روش های سنتی و مدرن انجام می شود و شما می توانید هر یک از آنها را انتخاب کنید. توصیه ما به شما استفاده از چسب کاشی و سرامیک است که علاوه بر افزایش سرعت کار کیفیت آن را نیز بسیار بالا می برد. توجه داشته باشید که با توجه به انواع کاشی و سرامیک، چسب کاشی و سرامیک نیز در انواع مختلف وجود دارد. پس نوع کاشی و سرامیکی را که انتخاب کرده اید حتما با چسب انتخابی چک نمایید. برای مثال شما نمی توانید پرسلان ها را با سیمان بچسبانید.

انتخاب کاشیکار

به طور کل نصب کاشی و سرامیک نیاز به تخصص و مهارت دارد در نتیجه بهتر است سعی کنید از استادکار با سابقه و حرفه ای در این کار استفاده نمایید. در برخی مواقع کاشیکاری های ترمیمی در حد و اندازه تعویض یک یا چند کاشی شکسته را خودتان می توانید انجام دهید. اما توجه داشته باشید که قبل از انجام اینگونه کارها حتما درباره آن در اینترنت جستجو کنید. امروزه استادکاران با در اختیار گذاشتن ویدیوهای آموزشی خود در زمینه نصب کاشی و سرامیک به کمک شما آمده اند تا بتوانید در زمینه انجام کارهای کوچک کاشیکاری خودتان مستقل عمل نمایید. برای دیدن اینگونه ویدیوهای آموزشی از پرتال ویدیوی کاشی لند دیدن نمایید.

نصب کاشی و سرامیک

نصب کاشی و سرامیک در واقع اجرای عملی نقشه کاشیکاری می باشد این که عمل نصب چقدر حرفه‌ای و با چه دقتی انجام شود در کیفیت سطحی که با کاشی پوشانده شده نقش بسزایی خواهد داشت. شخصی که عهده‌دار این مرحله می‌باشد کاشیکار حرفه ای است که با توجه به سطح، اندازه و ابعاد محصول، طرحی را برای این کار انتخاب می‌کند.

یک استادکار لازم است مسائلی را که در ذیل به آنها اشاره می شود را رعایت کند:
1-    سطح مورد نظر را بررسی نماید و در صورت لزوم زیرسازی مناسب را انجام دهد تا کیفیت کار به مرور از بین نرود.
2-    اندازه کاشی و سرامیک ها را چک کند و آنها را از لحاظ چهار گوش بودن، عمود بودن، وجود شیب در سطح و ... بررسی نماید.
3-    مواد و مصالح را بررسی و در صورت بروز مشکل و یا وجود ایراد گزارش دهد.
4-    انتخاب طرحی مناسب با در نظر گرفتن سطح مورد نظر جهت جلوگیری از برشها و سایزهای نامناسب و نامنظم که می‌تواند در جلوه بصری کار اخلال ایجاد کند و سبب نارضایتی گردد.
5-    آماده کردن ملات و یا چسب و اقدام جهت کاربرد کاشی ها

نحوه نصب  کاشی و سرامیک

قبل از کاشیکاری سطح مورد نظر را به خوبی بررسی نمایید و تمام چربیها، روغن‌ها چسب‌های کهنه و دیگر مواد زائد ساختمانی را از محیط پاک نموده به گونه‌ای که سطح کاملاً تراز، یکنواخت و تمیز گردد.
چسب کاشی نسبت به ملات سیمان چسبندگی بیشتری دارد و کار با آن نیاز به وقت کمتری دارد. در صورت استفاده از چسب کاشی همیشه باید دستورالعمل سازنده چسب مورد نظر و روش نصب آن را مطالعه نمود. اگر چسب کاشی و سرامیک برای نمای ساختمان بکار می رود بهتر است از روش مصلح کردن سرامیک ها و یا از بست های ویژه جهت نگهداری کاشی و سرامیک استفاده نماید.

پشت سرامیک های گرانیتی را از مواد اضافی تمیز کنید (توسط یک پارچه یا گونی خیس) و در صورت امکان آنها را در آب فرو برده و سرامیک ها را جهت خشک شدن آب سطحی به حالت عمودی قرار دهید.

به دلیل تغییرات سطحی عمودی در ساختمان های نوساز در کاشی کاری های کف با ملات سیمان و ماسه حتماً از روش ژوئن‌سازی (درز انبساط) با عرض حداکثر دو کاشی (ملات زیر) استفاده تا در نشت های احتمالی آسیبی به کاشی های بکار رفته در کف وارد نگردد. ضمناً در صورت استفاده از ملات ماسه و سیمان حتماً از ماسه شسته ریز استفاده شود. (بهترین نوع ماسه سایز 03) می‌باشد.

چسب را طبق دستور آماده نمایید و آن را  متناسب با ضخامت مورد نظر روی سطح بریزید.(تفاوتی ندارد که از کدام ملات استفاده کنید چسب کاشی یا ملات سیمان)

پس از ریختن ملات توسط ماله شیاردار سطح ماده چسبنده را صاف نمایید. ماله‌های شیاردار با فاصله‌های متفاوت شیارها از 6 تا 9 میلیمتر برای اندازه‌های مختلف سرامیک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.این شیارها به چسبندگی بیشتر کاشی و سرامیک کمک می نماید.

بهتر است با استفاده از فاصله گذار صلیب شکل بین سرامیک‌های گرانیتی فاصله بگذارید. این فاصله گذارها به چینش مرتب کاشی و سرامیک کمک بسیاری می کندو فاصله ی لازمه را بین کاشی و سرامیک به یکی اندازه قرار می دهد. در صورتیکه سطح مورد نظر شما بزرگ باشد فاصله درزها باید بیشتر در نظر گرفته شود اندازه سرامیک‌های گرانیتی نصب شده نیز در اندازه این درزها تعیین کننده است.

کاشی و سرامیک را روی لایه مواد چسباننده قرار دهید و به آن فشار یکدستی وارد نمایید به گونه‌ای که لایه چسب یا ملات از بین درزها به سطح سرامیک نفوذ نکند.

با استفاده از تراز  سطح کاشی را بررسی کرده و پستی بلندی را با استفاده از چکش لاستیکی برطرف نمایید.توجه داشته باشید که ممکن است سطح شما نیازمند کمی شیب به سوی آب راه باشد در نتیجه در پیاده سازی این شیب دقت لازم را داشته باشید.

پس از چسباندن کاشی و سرامیک و خشک شدن آنها لازم است بندکشی انجام شود تا درزهای بین کاشی و سرامیک کاملا گرفته شود. قبل از هرچیز پس از خشک شدن لازم است فاصله گذارها را بردارید. این فاصله گذارها به آسانی تنها با یک ضربه کنده می شوند.

درزبندی و استفاده از پودربندکشی

برای درز بندی کاشی و سرامیک شما می توانید با استفاده از پودرهای بندکشی رنگی کار تمیزتری را ارایه کنید. این پودرها در رنگ های متناسب با رنگ و طرح کاشی انتخابی شما در بازار وجود دارد. در گذشته از دوغاب سیمان سیاه یا سفید استفاده می شد که ممکن بود همخوانی رنگی با رنگ کاشی و سرامیک به خصوص نوع گرانتیتی نداشت.

پس از نصب کاشی و سرامیک، دوغاب کاری و درزگیری، سطح کاشیکاری شده را با استفاده از آب و مواد شوینده مناسب تمیز کنید تا باقی مانده مواد از روی کاشی و سرامیک پاک شود. توجه داشته باشید که در صورت نشستن آنها باقی مانده چسب و سیمان ممکن است خشک شود و جلوه نامناسبی ایجاد نماید.

نکات مهم نصب کاشی و سرامیک

توجه داشته باشید که شما نمی ‌توانید بلافاصله پس از انجام مرحله نصب از محل مورد نظرتان استفاده کنید. لازم است کمی به آن زمان دهید تا کاملا خشک شود. با توجه به ملات به کار برده شده زمان این خشک شدن تعیین می شود که بین چند ساعت تا چند روز است.

 سعی کنید نصب کاشی و سرامیک آخرین مرحله ساخت بنا باشد یعنی قبل از آن مراحل لوله کشی، برق کشی انجام شده باشد زیرا برش کاشی و سرامیک نصب شده می تواند از کیفیت و جلوه کار تا حد زیادی بکاهد.

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

حرفه ای های کاشی لند

فروشگاه کاشی لند