حرفه ای های کاشی لند

رتبه بندی این مطلب:
5.0
521 بازديد

کاشی و سرامیک ایرانی؛ سنگ فرشی برای عبور از تحریم ها

کاشی و سرامیک ایرانی؛ سنگ فرشی برای عبور از تحریم ها
اگرچه تشدید تحریم‌ها، برخی محدودیت‌ها در تولید محصولات صنعتی را به همراه داشت اما تلاش تولیدکنندگان ایرانی برای جایگزینی مواد اولیه داخلی و همچنین افزایش کیفیت باعث جبران این محدودیت‌ها در صنایع مختلف از جمله کاشی و سرامیک شده است.

به گزارش کاشی لند به نقل از خبرگزاری فارس، هرچند تشدید تحریم‌های اقتصادی در ابتدا باعث ایجاد برخی محدودیت‌ها در تولید و صادرات محصولات صنعتی به ویژه صنایع معدنی شد اما تلاش تولیدکنندگان ایرانی برای جایگزینی مواد اولیه داخلی به جای مواد وارداتی و همچنین افزایش کیفیت و کاهش قیمت باعث جبران این محدودیت‌ها شده و علاوه بر کاهش وابستگی به واردات، عاملی برای تقویت تولیدات داخلی شده است.

یکی از صنایعی که از این محل توانسته به‌روزرسانی خوبی داشته باشد و رشد قابل توجهی را تجربه کرده، صنعت کاشی و سرامیک است. در حال حاضر ۱۴۷ کارخانه کوچک، متوسط و بزرگ در زمینه تولید کاشی و سرامیک در کشور فعالند که مجموع تولید سالانه آنها بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون متر مربع است.

طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، از ابتدای امسال تا پایان آبان امسال ۲۶۵ میلیون و ۷۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع کاشی و سرامیک در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵.۵ درصد رشد داشته است.

تولید کاشی و سرامیک با وجود محدودیت نقل و انتقال پول و همچنین کاهش ساخت و ساز و اجرای پروژه‌های عمرانی در کشور، رشد داشته به طوری که به گفته رضا رحمانی، وزیر صنعت طی 6 ماهه اول امسال در تولید کاشی و سرامیک حدود 6 درصد افزایش تولید داشته‌ایم و پیش‌بینی می شود در 6 ماهه دوم سال نیز تولید و صادرات این محصول افزایش یابد.

وی با اشاره به توافق‌نامه ایران و اتحادیه اوراسیا معتقد است این اتفاق، یک فرصت برای رشد اقتصادی کشور است که تشکل‌ها و بخش خصوصی باید از آن استفاده کنند. صنعت کاشی و سرامیک نیز از این فرصت مستثنی نیست.

رحمانی با بیان اینکه توسعه صادرات جزء هفت برنامه محوری وزارت صنعت است، می‌گوید: طی امسال و سال آینده صادرات، پیشران اقتصاد ایران خواهد بود که در این بخش باید محصولات صادراتی، کالاهای باکیفیت باشند، در غیر این صورت دروازه صادرات ایران بسته می شود.

رونق صادرات در پی جایگزینی مواد اولیه با کیفیت داخلی

در شرایطی که مسئولان و کارشناسان اقتصادی بر لزوم جایگزینی صادرات صنعتی به جای صادرات نفتی تأکید دارند، صنایع معدنی و از جمله صنعت کاشی و سرامیک که کمترین میزان وابستگی به خارج را دارند، به عنوان یکی از گزینه‌های مهم در این بخش مطرح هستند. در این زمینه چنانچه دولت با تصمیمات کارساز، حمایت بیشتری را از تولیدکنندگان داشته باشد، می‌توان طی چند سال صادرات محصولات معدنی را جایگزین صادرات بخش زیادی از نفت خام کرد. در این بخش وجود برخی مزیت‌ها از جمله انرژی و نیروی کار ارزان نسبت به کشورهای دیگر می‌تواند باعث تقویت تولیدات و صادرات شود.

مهدی فکری، عضو هیأت مدیره انجمن کاشی و سرامیک با بیان اینکه کاشی ایرانی با هزینه تمام شده پایین تر نسبت به چین، هند و ترکیه، فاصله قیمتی زیادی با محصولات این کشورها دارد، می‌گوید: رشد نرخ ارز سبب شد تا لعاب سازان داخلی با ارتقای کیفیت محصولات خود، جای خارجی ها را بگیرند. 

 پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا در آینده نزدیک و برخورداری از معافیت های تعرفه ای این کشورها، می‌تواند بازارهای جدیدی در اختیار تولیدات ایرانی قرار دهد.

وی با بیان اینکه خاک، ماده اولیه تولید کاشی و سرامیک است، معتقد است: شرکت‌هایی که برای تهیه این ماده اولیه از چند منبع تأمین استفاده می کنند، با مشکل چندانی در تولید مواجه نمی‌شوند. در عین حال، لعاب نیز یکی دیگر از مواد اولیه مورد استفاده در این صنعت است که از نظر ارزشی، سهم بالایی در تولید کاشی و سرامیک دارد و بین ۶۰ تا ۷۰ درصد هزینه‌های تولید را شامل می‌شود.

به گفته فکری، در گذشته حجم زیادی از لعاب مورد استفاده در این صنعت از خارج وارد می شد، اما امروز شرکت ها استفاده از لعاب با کیفیت ایرانی را ترجیح می‌دهند.

وی در مورد تأثیر رشد نرخ ارز در کیفیت تولیدات نیز می‌گوید: یکی از مشکلات برخی شرکت های تولیدکننده، عودت داده شدن محصولاتشان از سوی خریداران خارجی و داخلی در سال گذشته به دلیل کیفیت پایین لعاب مورد استفاده بود، اما رشد نرخ ارز باعث شد تا لعاب سازان داخلی با ارتقای کیفیت محصولات خود، جای خارجی ها را بگیرند.

فکری با اشاره به اجرایی شدن طرح ملی مسکن در سال آینده، معتقد است: این اتفاق می‌تواند جهشی در صنعت ساختمان سازی کشور ایجاد کند و صنعت کاشی و سرامیک برای پوشش کامل نیازهای این طرح آمادگی دارد.

وی با اشاره به کشورهای رقیب ایران در بازار بین المللی کاشی و سرامیک، معتقد است: پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا در آینده نزدیک و برخورداری از معافیت های تعرفه ای این کشورها، می‌تواند بازارهای جدیدی در اختیار تولیدات ایرانی قرار دهد.

عضو هیأت مدیره انجمن کاشی و سرامیک با تأکید بر ارتقای کیفیت به عنوان رمز اصلی باقی ماندن شرکت ها در بازار کاشی و سرامیک ایران، می‌گوید: برخی شرکت‌ها با ورود به تولید محصولات لوکس، کسب سهم بیشتر از بازارهای صادراتی به ویژه در اتحادیه اروپا و کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس را در دستور کار خود قرار داده‌اند که ارزش افزوده بالایی برای آنها به دنبال دارد.

روش‌های مختلف بازگشت ارز حاصل از صادرات

وی با اشاره به صادرات برخی شرکت‌های بزرگ کاشی و سرامیک ایران، می‌گوید: ارز حاصل از صادرات به روسیه از طریق بانک ملی به داخل باز می‌گردد، صادرات به عراق و افغانستان نیز مطابق بخشنامه یکم آذرماه امسال به صورت ریالی انجام می شود و در بازاری مانند سریلانکا با عملیات تهاتر، معادل کاشی و سرامیک صادر شده، مواد اولیه، تجهیزات و اجناس مورد نیاز به کشور وارد می شود.

فکری همچنین با اشاره به از دست دادن بازار آفریقا در سال‌های گذشته از سوی برخی شرکت‌ها به دلیل نبود نمایندگی قوی در این کشورها، می‌گوید: با تلاش رییس انجمن دوستی ایران و آفریقای جنوبی، نفوذ در این کشور مهم قاره سیاه در دستور کار است که می تواند مرکزی برای صادرات کاشی و سرامیک به دیگر کشورهای این قاره باشد.

در هر حال با توجه به وجود برخی محدودیت‌ها برای فعالیت بخش‌های مختلف صنعتی، دستگاه‌های مرتبط به ویژه وزارت صنعت می‌توانند با اولویت‌سنجی و بررسی پتانسیل صنایع مختلف، زمینه را برای رشد بیشتر آنها فراهم کنند تا ضمن حضور پررنگ در بازارهای جهانی، شاهد افزایش سهم تولیدات داخل در اجرای طرح‌های صنعتی و ساخت و ساز باشیم.

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

حرفه ای های کاشی لند

فروشگاه کاشی لند