حرفه ای های کاشی لند

رتبه بندی این مطلب:
4.7
365 بازديد

کاهش ۱۵ درصدی قیمت مسکن تا پایان بهار ۹۹

کاهش ۱۵ درصدی قیمت مسکن تا پایان بهار ۹۹

نگاهی به آمار میزان معاملات مسکن نشان می‌دهد که در نیمه دوم امسال تعداد معاملات به کمترین حد خود رسیده و در برخی شهرها قیمت‌ها تا ۲۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

سوال این است که در ۱۰۰ روز پایانی سال چه اتفاقی در بازار مسکن خواهد افتاد؟ آیا کاهش قیمت‌ها ادامه دار خواهد بود یا خیر؟ بازار اجاره چه سرنوشتی تا پایان سال خواهد داشت؟ برای یافتن پاسخ این سوالات گفت‌و‌گوهایی با فعالان این حوزه صورت گرفته است که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

دلیلی برای تغییر قیمت‌ها وجود ندارد

منصور غیبی، کارشناس مسکن به خبرنگار گسترش نیوز گفت: مسکن علاوه بر موضوعات داخلی از شرایط اقتصادی و سیاسی تاثیر می‌پذیرد. از طرفی هر اندازه بازارهای موازی مانند طلا و ارز ثبات داشته باشند، بازار مسکن هم وضعیت آرامی را سپری خواهد کرد.

وی با بیان اینکه نمی‌توان با قطعیت در مورد آینده بازار مسکن تا پایان سال اظهار نظر کرد، افزود: اگر بر اساس شرایط امروز در مورد سه ماهه آینده این بازار صحبت کنم، باید بگویم که ظرفیت افزایش قیمت‌ها وجود ندارد و از طرفی دلیلی هم برای کاهش محسوس قیمت‌ها نیست.

سازندگان دلال می‌شوند

این کارشناس مسکن اظهارکرد: قطعا خرید یک ملک کلنگی و ساخت آن سرمایه‌ای حدود ۱۰ میلیارد می‌خواهد و تقریبا سه سال طول می‌کشد تا ساخته شده و به مرحله فروش برسد این در حالی است که اقتصاد ثبات لازم را ندارد و ممکن است درآینده اتفاقاتی رقم بخورد که به کلی مسیر پروژه را تغییر دهد. بنابراین درحال‌حاضر سازندگان دست نگه داشته‌اند. مسئله حامل‌های انرژی مانند نرخ بنزین هم در احتیاط سازندگان دخیل است. این وضعیت باعث شده تا بسیاری از سازندگان رو به دلالی بیاورند و از ساخت‌وساز فاصله بگیرند.

آب در بازار اجاره سربالا می‌رود

غیبی با اشاره به اینکه در بازار اجاره آب سربالا می‌رود، خاطر نشان کرد: علیرغم اینکه نرخ مسکن در شش ماهه دوم امسال کاهش یافته اما همچنان بازار اجاره روند افزایشی خود را حفظ کرده است چون به دلیل نداشتن قدرت خرید، شاهد تقاضای بالا در این بخش هستیم.

وی افزود: با وضعیت موجود، وام مسکن عملا نمی‌تواند مردم را خانه دار کند. معتقدم دولت علاوه بر این تسهیلات، باید به سازنده‌ها هم تسهیلات بدهد که قابل انتقال به خریدار باشد تا از این طریق قدرت خرید افزایش یابد.

کاهش ۴۰ درصدی قیمت‌ها در برخی مناطق

حسام عقبایی، نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک کشور نیز به خبرنگار گسترش‌نیوز گفت: رکود تورمی در بخش مسکن باعث شد تا در شهرهای بزرگ شاهد رشد ۱۳۰ درصدی نرخ مسکن باشیم اما در نیمه دوم امسال بازار وارد رکود غیر تورمی شد. بدین معنا که حجم معاملات و نرخ نسبت به سال گذشته به ترتیب ۷۰ و ۳۰ درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه املاک بزرگ متراژ در برخی مناطق شمالی کلانشهرها تا ۴۰ درصد کاهش نرخ را تجربه کرده اند، اظهارکرد: برخی عنوان می‌کنند که قیمت‌های بازار مسکن آمار کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی را تایید نمی‌کند در حالی که این افراد باید بدانند که ملاک «معاملات تحقق یافته» است نه نرخ هایی که از طرف فروشننده اعلام می‌شود.

کاهش ۱۵ درصدی قیمت‌ها تا تابستان ۹۹

عقبایی افزود: قطعا تا پایان سال نه تنها افزایش نرخ در بخش مسکن نخواهیم داشت بلکه اعتقاد دارم تا پایان بهار ۹۹ قیمت‌ها ۱۵ درصد دیگر کاهش خواهند یافت و تعداد معاملات هم افزایشی را تجربه نخواهد کرد.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور با اشاره به اینکه رشد قیمت‌ها در بخش مسکن چهار برابر تورم عمومی بوده است، ادامه داد: بسیاری از مردم قادر به خرید مسکن نیستند و در چنین شرایطی از تولید‌کنندگان و انبوه سازان مسکن می‌خواهم، دنبال سود ۲۰۰ درصدی نباشند و به سود ۴۰ درصدی در ساخت‌وساز قانع باشند تا هم مردم صاحب خانه شوند و هم رکود به پایان برسد.

طرح مسکن استیجاری راه‌حل کنترل بازار اجاره

وی با بیان اینکه متاسفانه معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی برنامه‌ای برای بخش مسکن ندارد، گفت: با تسهیلات ۱۶۰ میلیون تومانی مسکن در تهران فقط می‌توان ۱۰ متر خانه خرید. این در حالی است که علاوه بر تقاضای انباشت شده، سالانه یک میلیون ازدواج در کشور ثبت می‌شود.

عقبایی در مورد بازار اجاره تا پایان امسال اظهارکرد: بازار اجاره تابع نرخ مسکن است. امسال حداقل رشد اجاره بها ۳۰ درصد بوده و بسیاری از مستاجران به مناطق جنوبی شهر رفته‌اند. اگر دولت می‌خواهد این بخش را کنترل کند باید طرح مسکن استیجاری را تا قبل از خرداد ۹۹ که فصل جابه جایی مستاجران است، اجرایی کند.

گزارش: سجاد موسوی (گسترش نیوز)

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

حرفه ای های کاشی لند

فروشگاه کاشی لند