حرفه ای های کاشی لند

رتبه بندی این مطلب:
5.0
304 بازديد

کاهش 56 درصدی ساخت مسکن در کشور

کاهش 56 درصدی ساخت مسکن در کشور

حسین عبداللهی کارشناس مسکن با اشاره به وضعیت بازار مسکن و بالا رفتن قیمت‌های تمام شده ساخت مسکن در کشور گفت: میزان تولید مسکن طی چهار سال اخیر به 350 هزار واحد رسیده که نشان از کاهش 56 درصدی ساخت و ساز در کشور می‌باشد.

عبداللهی با تاکید بر اینکه وضعیت تولید مسکن مناسب نیست، افزود: طبق آمار مرکز آمار ایران از سال 88 تا 91 تعداد 800 هزار واحد مسکونی در کشور ساخته شده است.
وی مهمترین دلیل کاهش 56 درصدی ساخت مسکن طی چهار سال گذشته در کشور را اعمال سیاست تحریک تقاضا به جای تحریک تولید ذکر کرد و اظهارداشت: مشکل سیاست مزبور متناسب نبودن واحدهای مسکونی با نیاز جامعه بوده است.
این کارشناس مسکن با اعلام این خبر که بیش از دو میلیون و 500 هزار واحد مسکونی خالی در کشور وجود دارد، گفت: بر اساس آمار مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی 77 درصد خرید مسکن به قصد سکونت صورت نگرفته است.
وی ادامه داد: در واقع دلالان و سوداگران بخش عمده‌ای از خانه‌ها را خریداری کرده‌اند تا نبض بازار مسکن را در اختیار گیرند و با افزایش قیمت‌ها سودهای کلانی را نصیب خود کنند.
عبداللهی اضافه کرد: در حال حاضر 56 سال طول می‌کشد یک فرد با حقوق ماهیانه سه میلیون تومانی صاحب خانه شود در حالی که در کشورهایی مانند آمریکا، هلند و دانمارک 9 تا 11 سال برای صاحب خانه به زمان نیاز است.
وی با تاکید بر اینکه دستیابی به مسکن برای دهک‌های اول تا چهارم به طور تقریبی غیرممکن است، اظهار داشت: هم اکنون قانون مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس شورای اسلامی مطرح شده و برای توقف آن دولت قصد ارائه لایحه‌ای را داشته که پس از پنج ماه هنوز این مهم تحقق نیافته است.
این کارشناس مسکن ادامه داد: مجلس شورای اسلامی نیز درباره طرح مدنظر تصمیم گیری نمی‌کند تا ضمن خروج سوداگران از بازار مسکن میان عرضه و تقاضا تعادل ایجاد کند.
وی تولید مسکن را پیشران و لوکوموتیو اقتصاد عنوان کرد و گفت: بیش از 100 نوع صنعت با صنعت ساختمان سازی در ارتباط است در واقع رونق در تولید مسکن رونق صنایع دیگر را به دنبال دارد.
عبداللهی افزود: درون زا بودن صنعت مسکن مزیت بزرگی است چرا که همه مصالح مورد نیاز در ساخت و ساز دورن کشور وجود دارد و تحریم ها نمی تواند اثری بر آن داشته باشد.
وی صنعت ساختمان سازی را صنعتی استراتژیک دانست و اظهارداشت: قانون مالیات بر خانه‌های خالی در سال 94 به تصویب رسیده اما پس از گذشت چهار سال هنوز اجرایی نشده است.
این کارشناس مسکن ادامه داد: سامانه ملی املاک از سوی وزارت راه و شهرسازی راه اندازی نشده این چنین مسائلی منجر به کاهش معاملات و افزایش دو برابری قیمت مسکن در سال گذشته شده است.
وی با بیان اینکه برای رونق بازار مسکن باید از تولیدکننده حمایت کرد، گفت: با کاهش هزینه های زمین، انشعابات و مجوز ساخت از محل دریافت مالیات بر خانه‌های خالی می‌توان از تولیدکنندگان حمایت کرد ضمن اینکه تولید هم باید افزایش یابد.
عبداللهی با تاکید بر اینکه با تصویب قوانینی باید از ورود افراد غیرحرفه‌ای به عرصه ساخت و ساز جلوگیری کرد، افزود: کیفیت پائین مسکن و عمر پایین ساختمان‌ها بیانگر ورود غیرحرفه‌ای‌ها به حوزه ساخت و ساز است.
وی عمر مفید ساختمان در ایران را 30 سال و در کشورهای دیگر را 100 سال عنوان کرد و اظهارداشت: هم اکنون اجرای طرحی در تهران با عنوان مسکن مشارکتی در حال پیگیری است.
این کارشناس مسکن یادآور شد: در این طرح وزارت راه و شهرسازی قصد دارد زمین در اختیار پیمانکاران قرار دهد تا مسکن‌هایی ساخته و به مردم تحویل داده شود اما اشکال طرح اینست که وزارتخانه مزبور بجای مشارکت باید مدیریت کند چرا که مشارکت در ساخت و ساز باعث ورود افراد غیرحرفه ای به عرصه ساختمان سازی می‌شود.
 

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

حرفه ای های کاشی لند

فروشگاه کاشی لند