حرفه ای های کاشی لند

رتبه بندی این مطلب:
5.0
1744 بازديد

کاشی

کاشی
کاشی به عنوان یکی از قدیمترین و مهم ترین متریال‌ها برای پوشاندن سطوح بنا و زیباسازی آن شناخته می‌شود.

صنعت ساختمان از دیرباز با متریال‌های پوشش دهنده ای همچون گل، چوب، گچ، سنگ، خشت و ... سرو کار داشته است. زمانی که انسان به عنوان یک موجود اجتماعی تصمیم به رها سازی غارها و زندگی در خانه‌های دست ساخته خود نمود همواره به دنبال استفاده از متریال‌های مختلف جهت زیباسازی سطوح محل زندگی خود بود. این زیباسازی‌ها به خصوص در اماکنی که جنبه مذهبی داشتند بیشتر به چشم می‌خورد. برای همین ما اولین بار شاهد ظهور کاشی به عنوان خشت‌های پخته ای با روکش لعاب مانند در معبد چغازنبیل هستیم.

در گذشته موزاییک کاری یکی از جنبه‌های تزیینی در ساختمان‌ها بود معماران برای کف بناها سنگ‌های رنگی یا سفال‌های رنگی را در کنار هم می‌چیدند و روی کف یا دیواره نقش و طرحی ترسیم می‌کردند که ما بارزترین موزاییک کاری‌های ایرانی را در کاخ بیشاپور دوره ساسانی داریم که یکی از زیباترین جلوه‌های هنری این دوران است.
این نیاز به سفال‌های رنگی برای پیاده سازی طرح‌ها کم کم پیشرفت کرد و تا جایی که در دوران اسلامی کاشی در شکل و شمایل رسمی خود و آنچه که ما می‌شناسیم ظهور کرد.
ایران همواره به عنوان یکی از کشورهای مهم در تولید و گسترش سفالگری و کاشیکاری شناخته می‌شود. در تاریحچه کاشی جهان نام ایران همواره می‌درخشد.

منشا تولید کاشی

امروزه کاشی را به عنوان یک قطعه مصنوعی می‌شناسند که در ابعاد می‌تواند تنوع مختلفی داشته باشد این متریال به طور کل دارای ضخامت کمی است و یک طرف آن به عنوان رویه کار قرار می‌گیرد که یا صاف و صیقلی و یک رنگ است یا دارای طرح و نقشی است که به صورت برجسته کار شده یا به شکل نقاشی که روی آن را لعابی شیشه ای پوشانده است. در کاشی‌ها با استفاده از لعاب دهی یک سطح شیشه ای و صیقلی ایجاد می‌کنند که علاوه بر زیباسازی باعث استجکام سطح در برابر رطوبت می‌شود.
کاشی‌ها از نسل سفال هایی هستند که چند هزار سال قدمت دارند و روند تکاملی خود را در صنعت ساختمان و معماری به دست آورده اند.

ساخت کاشی ایرانی

در قرون اولیه اسلامی در ایران از کاشی بیشتر برای روکش بناهای عمومی همچون مساجد، حمام ها، سردر بازارها، مدارس و ... استفاده می‌شد. در واقع کاشی یک متریال لاکچری بود که تنها افراد توانمند قادر به استفاده از آن در معماری بنای خود بودند.
یکی از دلایل لاکچری بودن کاشی در گذشته سختی پروسه ساخت و طراحی آن بوده است. به طور کل کاشی‌های قدیمی پر از طرح و نقش بوده اند و پیاده سازی طرح‌ها به صورت دستی انجام می‌شد. کاشی سازان و کاشی کاران ممکن بود ماه‌ها درگیر کاشیکاری یک بنا باشند. هر چند نتیجه کار آنها بناهایی فاخر بوده است که امروزه بر سردر معماری ایران همچون نگینی می‌درخشند.
کاشی‌های دوران اسلامی یکی از متریال‌های مهم در حفاری‌های باستان شناسی است. این کاشی‌ها علاوه بر گویا بودن درباره ارزش اجتماعی بنا می‌توانند از دوره تاریخی، سبک معماری، قدمت بنا، ماهیت آن، تاثیر و تاثر فرهنگی در ساخت بنا و حتی نوع خط و نقش به کار رفته در بنا و ... پرده بردارد. در نتیجه باستان شناسان کاشی‌های یافته شده از سایت‌های دوران اسلامی را مجزا از سایر متریال‌ها بررسی می‌نمایند.

کاشی در ایران

برای آشنایی بیشتر با تاریخچه کاشی و سیر تحول کاشیکاری در ایران می‌توانید به مقالات قدیمی تر کاشی لند مراجعه نمایید.

نام کاشی

واژه کاشی از نام شهر کاشان اقتباس شده است که این شهر به عنوان یکی از مهمترین جایگاه‌های ساخت کاشی در ایران شناخته می‌شود و حتی در اوایل دوران اسلامی به عنوان مرکز صنعت سفال سازی یاد می‌شود. در گذشته شهرهای کاشان، جرجان، ساوه، نیشابور و ... مراکز اصلی ساخت سفال به خصوص کاشی بوده است.
کاشی‌های ساخت ایران از دوران اولیه شروع آن به خصوص در دوران ایلخانی و صفوی از ارزش و اعتبار زیادی در جهان برخوردار بود کم کم با روی کار آمدن حکومت‌های پس از صفوی به دلیل کاهش توجه به بحث هنر و ساخت و ساز این هنر رو به افول گذاشت تا جایی که در دوارن قاجار کاشیکاری ایران نقش کم رنگی در صنعت کاشی جهان اسلام پیدا کرد.

نام کاشی در ایران

ماشینی شدن صنعت کاشی در ایران

در دوران پهلوی آغاز صنعتی سازی کاشی سازی باعث تحول جدیدی در این صنعت شد. روی کار آمدن کارخانه‌های کاشی در دهه 30 شمسی باعث شد ایران نقش مهمی در تولید کاشی و سرامیک ایفا نماید. نقشی که تا به امروز ادامه داشته است و ایران در سالهای اخیر همواره  به عنوان یکی از ده کشور برتر در زمینه تولید کاشی بوده است.

انواع کاشی از لحاظ کاربرد در ساختمان

کاشی با توجه به جایگاه استفاده دارای انواع مختلفی است که در هنگام خرید باید به آن دقت نمایید. زیرا هر کاشی با توجه به جایگاه کاربرد دارای خصوصیاتی است که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم.

کاشی کف

کاشی‌های کف عمدتا کاشی‌های مقاوم و با کیفیتی هستند که بتوانند در مقابل اصطکاک بالا و وارد شدن فشار زیاد مقاومت نمایند. این نوع کاشی مقاومت سایشی بالایی دارد و جذب آب در آن بسیار پایین است. کاشی‌های کف نسبت به کاشی‌های دیواری ضخامت و تراکم بیشتری دارد و در دمای بالا حرارت می‌بینند تا در مقابل نفوذ آب عایق گردند.

کاشی دیوار

کاشی دیوار همانگونه که از نام آن پیداست بر روی دیواره بناها نصب می‌شود و نسبت به سایر کاشی‌ها با  تنش های کششی و فشاری و اصطکاک کمتری مواجه است. این نوع کاشی به دلیل حفظ کیفیت رنگ و طرح در دمای کمتری پخته می‌شود در نتیجه لعاب شفاف تری خواهد داشت.
توجه به این نکته ضروری است که کاشی دیوار ظریفتر است و جذب آب در آن اتفاق می‌افتد ، در نتیجه به هیچ عنوان از کاشی دیواری به جای کاشی کف نمی توان استفاده کرد اما برعکس آن قابل استفاده است یعنی شما می‌توانید از کاشی کف به عنوان کاشی دیوار استفاده نمایید.

کاشی پرسلانی

کاشی‌های پرسلانی به طور کل از نوع مرغوب کاشی و سرامیک هستند که با مواد اولیه با کیفیت بالا در دمای بالا ساخته می‌شود. شرایط ویژه پرس باعث تراکم بسیار بالا در این نوع کاشی است که منجر به مقاومت بالای آن می‌شود و مناسب استفاده در محیط‌های پر رفت و آمد یا پارکینگ‌ها است.

کاشی گرانیتی

در بازار، به کاشی های پرسلانی بدون لعاب و پولیش خورده ( صیقل یافته ) به اصطلاح، گرانیت گفته می‌شود. این نوع کاشی‌ھا مانند کاشی‌ھای پرسلانی از مقاومت بالا و جذب آب پایینی برخوردار ھستند.

خرید کاشی از فروشگاه اینترنتی کاشی لند

با مراجعه به وب سایت فروشگاهی کاشی لند شما می توانید انواع کاشی در طرح و رنگ و مدل های مختلف را مطابق با نیاز و سلیقه خود انتخاب نمایید.

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

حرفه ای های کاشی لند

فروشگاه کاشی لند