تامین کنندگان مواد اولیه تولید لوازم سرویس بهداشتی

چینی بهداشتی به عنوان یکی از وسایل ضروری سرویس بهداشتی و حمام شناخته می‌شود که در ارتقا کیفیت سلامت جامعه نقش پر رنگی دارد. امروزه رعایت نظافت در زندگی انسان رابطه نزدیکی با وسایل کاربردی وی دارد و چینی بهداشتی و لوازم مربوط به آن به عنوان یکی از اساسی ترین نیازهای انسان لازم است از بهترین مواد اولیه تولید گردد. در بازار انواع چینی بهداشتی وجود دارد که بخش اعظمی از آن را متعلقات سرویس بهداشتی شامل: سنگ توالت زمینی (توالت ایرانی)، توالت فرنگی، روشویی، زیر دوشی، وان و ... تشکیل می‌دهند. برخی از این وسایل نقش حیاتی در زندگی انسان دارند و ساختمان بدون حضور آنها قابل ترسیم نیست. کشورهای فعال در حوزه تولید چینی بهداشتی شامل: چین، پرتقال، آلمان، لهستان، مجارستان، آمریکا، بلغارستان، اسپانیا، کلمبیا و ... است که ایران به عنوان یکی از تولید کنندگانی که توانسته است بخشی از نیاز داخلی را تامین نماید شناخته می‌شود.
چینی‌های بهداشتی به عنوان عضوی از خانواده سرامیک ها زیر نظر صنعت سرامیک فعالیت می‌کنند، زیرا تولید و مواد اولیه آن رابطه نزدیکی با صنعت کاشی و سرامیک دارد. به همین دلیل برخی از کارخانجات تولید کننده کاشی و سرامیک اقدام به راه اندازی خطوط تولید سرامیک بهداشتی یا همان چینی بهداشتی نموده اند. 

مواد اولیه تولید چینی بهداشتی


مواد اولیه چینی بهداشتی

تا اینجا مشخص گردید که چینی بهداشتی چه تاثیری در زندگی ما دارد، با وجودی که اصطلاح چینی بهداشتی و ظاهر براق و چینی مانند این نوع ابزارآلات ساختمانی همه را به یاد ظروف چینی که در اصطلاح با نام پرسلان نیز شناخته می‌شوند می‌اندازد اما ماهیت آن دارای تفاوت‌های بسیاری است. این محصولات دارای بافتی یکدست و متراکم در کنار ظرافت بالا هستند اما نباید فرموش کرد که آنها در واقع نوعی سرامیک هستند که در پروسه تولید، قالب گیری  و لعابکاری می‌شوند و به عنوان سرامیک‌های تک پخت تولید می‌گردند. انواع طرح و مدل چینی بهداشتی در سالهای اخیر به عنوان یکی از وسایل شاخص در طراحی دکوراسیون داخلی سرویس بهداشتی و حمام به کار گرفته می‌شوند. 
در تولید سرامیک و چینی بهداشتی مواد اولیه بسیاری کاربرد دارند که هریک نقش مهمی در روند تولید برعهده دارند در اینجا لازم است شما را با ماهیت هریک از مواد اولیه آشنا نماییم تا بدانید چه چیزی در خطوط تولید این محصول اتفاق می‌افتد.  


کائولن

مهمترین ماده ساخت چینی بهداشتی کائولن است که برای ساخت بدنه اصلی استفاده می‌شود. کائولن ترکیبی معدنی است که با نام‌های کائولینت و خاک چینی نیز در بازار شناخته می‌شود. این ماده در معادن کشورمان وجود دارد و برای استفاده در صنایع لازم است ابتدا استخراج و فرآوری شود. کائولن ها در ترکیب با آب خمیر یکدستی را به وجود می‌آورند که چسبندگی بالایی دارد. هرچه درصد خلوص کائولن بیشتر باشد به همان اندازه چسبندگی آن نیز بیشتر خواهد بود و تراکم محصول نهایی بیشتر خواهد شد. کائولن نقطه ذوب متغیری دارد اما به طور کل در دمای بالای 800 ذوب می‌شوند و به کانی‌های نیمه بلورینی تبدیل می‌شوند که یکدست و مقاوم است. این ماده اولیه دارای انواع مختلفی است و در صنایع بسیاری کاربرد دارد. کائولن یکی از مواد معدنی بومی ایرانی است که معادن آن در اقصی نقاط کشور وجود دارد و چند شرکت به استخراج کائولن برای تامین مواد اولیه صنایع مختلف مشغول هستند.

مواد اولیه چینی بهداشتی


بال کلی

بال کلی یک کانی محبوب اما کمیاب است که با عنوان رس صنعتی یا خاک صنعتی شناخته می‌شود. این ماده یک خاک رسوبی دانه ریز است که در ساخت سرامیک به خصوص سرامیک سفید استفاده می‌شود و دارای انعطاف پذیری بالایی است. رنگ بال کلی سفید است و در ساخت محصولات سرامیکی با رنگ سفید نقش مهمی دارد. بال کلی اغلب در معادن همراه با کائولینت، میکا و کوارتز وجود دارد و لازم است که استخراج و فرآوری گردد.


کوارتز

کوارتز بیشتر با نام سنگ کوارتز شناخته می‌شود و دومین عنصر رایج در پوسته زمین است. کوارتزها از نوع سلیس هستند و دارای ساختاری بلوری شکل اند. سلیس ها در طبیعت به شکل سنگ کوارتز وجود دارند و به صورت خام در ساخت جواهرات کاربرد دارند در غیر اینصورت پس از استخراج فرآوری می‌شوند و در صنایع مختلف از جمله در ساخت انواع سرامیک به عنوان یک ماده برای ایجاد شفافیت شیشه ای و افزایش مقاومت به خصوص انواع چینی بهداشتی استفاده می‌شود. 


فلدسپات سدیم و فلدسپات پتاسیم

فلدسپات یکی از مهم ترین مواد در تولید لعاب سرامیک ها هستند که با درجه حرارت بالا تولید می‌شوند و در سه نوع فلدسپات سدیم، فلدسپات پتاسیم و فلدسپات کلسیم وجود دارد. دو نوع فلدسپات سدیم و فلدسپات پتاسیم در صنعت سرامیک سازی بسیار پرکاربرد هستند. فلدسپات پتاسیم در لعاب سازی کاربرد بیشتری دارد زیرا چسبندگی آن در مرحله ذوب شدن بیشتر از فلدسپات سدیم است و می‌تواند در تشکیل فاز بلوری سرامیک نقش مهمی داشته باشد. از فلدسپات سدیم برای لعاب‌های شفاف و از فلدسپات پتاسیم بیشتر برای لعاب‌های مات استفاده می‌شود.


دولومیت

ماده معدنی دولومیت با عنوان آهک دولومیتی نیز شناخته می‌شود که یک کانی کربناته در طبیعت است و جزیی از خانواده کربنات کلسیم است. این کانی قرابت نزدیکی با سنگ آهک دارد و در رنگ‌های مختلفی در طبیعت یافت می‌شود. از این ماده به عنوان تقویت کننده در بتن و سیمان استفاده می‌شود و در سرامیک سازی نیز کاربرد دارد.


 کربنات کلیسم

کربنات کلسیم مانند سایر مواد اولیه تولید چینی بهداشتی یک ماده معدنی است که پس از استخراج و فرآوری در صنایع بیشماری استفاده می‌شود، یکی از این صنایع سرامیک سازی است. کربنات کلیسیم در سرامیک سازی بیشتر به عنوان ماده کمک ذوب شناخته می‌شود که باعث می‌شود سایر مواد زودتر به درجه ذوب برسند، این ماده باعث کاهش هزینه‌های انرژی و مواد سوختی می‌شود. 


اکسید روی

اکسید روی به عنوان یک کانی غیر محلول در آب در طبیعت وجود دارد و در صنایع بسیاری به کار گرفته می‌شود. این ماده که در گذشته با نام توتیا شناخته می‌شد در صنعت سرامیک یکی از مواد تولید لعاب است که باعث ایجاد براقیت بالا می‌شود.


سیلیکات سدیم

یکی از ترکیبات مهم در صنعت سرامیک است که باعث روانسازی مواد اولیه و ایجاد یک دوغاب همگن می‌شود. این ماده با افزایش مقاومت مواد خام در بدنه محصولات سرامیکی مانع از ترک خوردگی آنها در کوره‌های پخت می‌شود و  راندمان تولید را بالا می‌برد.


اکسید کبالت

اکسید کبالت یک ماده معدنی است که برای لعابکاری به خصوص میناکاری کاربرد دارد. این ماده دارای کریستال‌های رنگی است که پس از ذوب شدن در ترکیبات لعابکاری، رنگ هایی همچون آبی، سفید، قرمز و سبز را ایجاد می‌نماید.
علاوه بر آنچه که گفته شد در تولید چینی بهداشتی مواد اولیه دیگری همچون رنگ‌های سرامیکی، کربنات باریم، عکس برگردان نسوز، پوشال، گچ قالبسازی و ... نیز کاربرد دارد که بیشتر در ساخت لعاب و قالب سازی به کار گرفته می‌شوند.


مراحل تولید چینی بهداشتی

چینی بهداشتی به عنوان یکی از اعضای خانواده سرامیک ها شناخته می‌شود که در تولید و ساخت آن مسیر خردایش، دوغاب گیری، قالب گیری، لعاب زنی و پخت انجام می‌شود. تفاوت آن با بسیاری از کاشی و سرامیک ها در مواد اولیه و تک پخت بودن آن است. کاشی و سرامیک با توجه به طرح و رنگی که دارد ممکن است دو تا سه بار درون کوره قرار گیرد اما چینی بهداشتی یک سرامیک تک پخت است که تنها یکبار پس از فرآیند لعابزنی در کوره قرار می‌گیرد و محصول نهایی تولید می‌شود.
در اولین مرحله مواد اولیه این صنعت وارد دستگاه‌های خردایش می‌شود و پس از اینکه به وسیله دستگاه سنگ شکن، این مواد کاملا خرد شد دانه بندی می‌شوند. در مرحله بعد این مواد خرد شده وارد آسیاب و میکسر می‌شود که به کمک بالمیل ها و آب یک دوغاب همگن به وجود می‌آید که مواد اولیه تولید چینی بهداشتی است. 


این دوغاب حاصل شده تا چهار روز درون حوضچه ها نگهداری می‌شود و تا قبل از اتمام این چهار روز وارد مرحله قالب گیری می‌شود. در مرحله قالب گیری دوغاب آماده شده با دو روش دستی و نیمه اتوماتیک وارد قالب‌های آماده می‌شود و محصول شکل می‌گیرد. قالب‌های آماده شده اغلب به کمک گچ فرم داده شده اند و آماده تزریق مواد اولیه به آنها هستند. 
در مرحله ریخته گری قالب ها به صورت دستی یا نیمه اتوماتیک بر روی نقاله‌های چوبی قرار می‌گیرند و به صورت دستی یا نیمه اتوماتیک دوغاب آماده شده به آن تزریق می‌شود. روش نیمه اتوماتیک توسط لوله هایی که به قالب متصل است انجام می‌گیرد و دوغاب به درون قالب تزریق می‌شود.  پس از قالب زنی، محصولات وارد مرحله لعابکاری می‌شود و به کمک چند دستگاه پاشنده، لعاب آماده شده بر روی تولیدات خام که از قالب خارج شده اند پاشیده می‌شود  و این عمل به قدری تکرار می‌شود تا تمامی زوایای چینی بهداشتی تولیدی لعابدار شود. سپس محصولات برای مدتی در معرض هوا قرار می‌گیرند تا خشک شوند آنگاه مستقیما به کمک نقاله ها درون واگن‌های کوره بارگیری می‌شوند و آنگاه به درون کوره هدایت می‌شوند تا با کمک دمای 1185 درجه سانتی گراد پخته شود و محصول نهایی حاصل شود.

مراحل تولید چینی بهداشتی


کاربرد مواد اولیه در خط تولید کارخانه چینی بهداشتی

آنچه که به عنوان مواد اولیه مرور شد به عنوان پایه و اساس تولید چینی بهداشتی در کارخانجات چینی بهداشتی به کار گرفته می‌شود. این مواد قرابت نزدکی با مواد اولیه تولید کاشی و سرامیک دارد به همین دلیل برخی از تولیدکنندگان کاشی و سرامیک به تولید چینی بهداشتی و لوازم ساختمانی سرامیکی روی آورده اند و خطوط تولید چینی بهداشتی را به عنوان زیر مجموعه ای از تولیدات خود راه اندازی نموده اند.


تامین کننده مواد اولیه تولید چینی بهداشتی

در کشور ما بیش از نود درصد مواد اولیه تولید چینی بهداشتی به صورت طبیعی وجو دارد، این مواد عمدتا در ترکیب با سایر عناصر وجود دارند و نیازمند استخراج و فرآوری هستند. شرکت‌های دولتی و خصوصی بسیاری در استخراج و فرآوری آنها به عنوان مواد اولیه فعالیت می‌کنند و ماده نهایی را به عنوان محصول خود در اختیار شرکت‌های سازنده قرار می‌دهند. اغلب این تولید کنندگان در تولید مواد اولیه کاشی و سرامیک و سایر لوازم سرامیکی نیز فعال هستند. 

 

تامین کنندگان مواد اولیه چینی بهداشتی در کاشی لند

لزوم تامین مواد اولیه صنعت کاشی و سرامیک و تولید چینی بهداشتی در صنعت ساختمان بر کسی پوشیده نیست. در همین راستا نیاز به یک فضای حرفه ای برای گردهمایی تامین کنندکان و تولید کنندگان این مواد اولیه، کاشی لند را به عنوان بانک جامع اطلاعات صنعت ساختمان و سرامیک کشور بر آن داشت با راه اندازی پرتال حرفه ای ها که محلی برای گردهم آمدن مشاغل مختلف در صنعت ساختمان است این فرصت را در اختیار کسب و کارهای مرتبط با تامین و تولید مواد اولیه چینی بهداشتی قرار دهد تا بتوانند در یک محیط حرفه ای علاوه بر تعامل بهتر با بازار هدف در مسیر رشد و توسعه قدم بردارند. پس همین حالا با ثبت نام شرکت خود به عنوان تولید کننده یا تامین کننده مواد اولیه چینی بهداشتی به جمع حرفه ای ها بپیوندید و در مسیر توسعه قدم بردارید.
 

  • بازگشت به بالا