حرفه ای های کاشی لند

رتبه بندی این مطلب:
4.8
2132 بازديد

مشکلات تولید کنندگان کاشی وسرامیک

مشکلات تولید کنندگان کاشی وسرامیک
هیات مدیره انجمن صنفی تولید کنندگان کاشی و سرامیک در نامه ای به وزیر صنعت و معدن وتجارت آقای شریعتمداری عنوان کردند که: تولید کنندگان مدل کاشی و سرامیک کشور در سالهای اخیر با مشکلات زیادی از جمله: کاهش تولید و فروش به دلیل رکود در ساخت وساز، افزایش هزینه های تولید، کمبود نقدینگی، معضلات بانکی و تحریم‌های بین المللی مواجه بوده اند.

با توجه به رکود ساخت و ساز و عدم کشش بازار از یک طرف و ظرفیت ۷۰۰میلیون متر مربع ایجاد شده برای تولید کاشی و سرامیک در ۱۳۴ واحد تولیدی تعدادی از کارخانجات در طی سه سال گذشته تعطیل شدند و بقیه شرکتها نیز با ۵۰ درصد ظرفیت خود تولید می نمایند که با توجه به هزینه های سنگین تولید در شرایط نامناسب قرار دارند.

تولید کاشی و مشکلات آن

صنعت کاشی و سرامیک کشور با مشکلات عدیده ای روبرو گردیده است که در اینجا به برخی از این مسائل و مشکلات اشاره می نماییم.

۱) اخذ مالیات برارزش افزوده از تولید کنندگان بدون احتساب دوره وصول مطالبات

با توجه به شرایط اقتصادی و رکود در ساخت وساز شرکتهای تولید کننده کاشی وسرامیک محصولات خود را به صورت نسیه وبا اعتبار بیش از یک سال به مشتریان به فروش می رسانند در صورتی که اخذ مالیات بر ارزش افزوده هر سه ماه یکبار انجام می گیرد و لذا به دلیل کمبود نقدینگی ناشی از فروش اقساطی محصولات شرکت ها توان پرداخت مالیات را نداشته و در خواست می گردد وصول مالیات شرکت ها متناسب با دوره وصول مطالبات آنها از بد هکاران باشد.

۲) عدم توجه سازمان امور مالیاتی به مستندات شرکت ها (اظهار نامه, اسناد ودفاتر )در تعیین مالیات بر درآمد شرکت ها

پیرو گزارشات واصله مودیان مالیاتی جهت محاسبه و تعیین مالیات بر درآمد شرکت ها به جای مبنا قرار دادن دفاتر و عملکرد شرکتها بر اساس برآورد خود از میزان ظرفیت تولید و فروش آنها اقدام به تعیین مالیات می نماید در صورتیکه در طی سه سال اخیر بیشتر شرکتها زیر ۵۰% ظرفیت و توان خود فعالیت می نمایند و عملا با توجه به سرمایه گذاری صورت گرفته در حاشیه زیان قرار دارند.

۳) اخذ مالیات بر ارزش افزوده شرکت های تعطیل شده از شرکت های طرف حساب آنها

متاسفانه مودیان مالیاتی مالیات بر ارزش افزوده شرکتها فروشندگان مواد اولیه و…تعطیل شده را از شرکت های کاشی و سرامیک مطالبه می نمایند .در صورتی که پرداخت مالیات بر ارزش افزوده به عهده فروشنده می باشد.

۴) اخذ مالیات از چکهای سوخته و وصول نشده شرکتها

مودیان مالیاتی چک‌های مشکوک الوصل شرکت ها را که عدم وصول آنها قطعی شده و در واقع سوخت شده است را در محاسبه درآمد شرکت ها منظور نموده و برای آن مالیات منظور می نمایند .

۵) فشار بر تولید کنندگان جهت دریافت نقدی و سریع قبوض بق و گاز

با توجه به شرایط اقتصادی و رکود در ساخت وساز شرکتهای تولید کننده کاشی وسرامیک محصولات خود را به صورت نسیه وبا اعتبار بیش از یک سال به مشتریان به فروش می رسانند لذا به دلیل دوره وصول مطالبات با کمبود نقدینگی مواجه شده و توان پرداخت هزینه های سنگین گاز برق و آب را ندارند در خواست می گردد وصول قبوض مزبور متناسب با دوره وصول مطالبات شرکتها بوده و برای پرداخت آن دوره تنفس در نظر گرفته شود

۶) بالا بودن نرخ تعرفه واردات کاشی و سرامیک ایران در کشور های منطقه

به دلیل فقدان توافقنامه تجاری ایران با کشور های همسایه و بازارهای هدف صادراتی محصولات کاشی و سرامیک ایران در هنگام صادرات به بازار های هدف با تعرفه مضاعف مواجه بوده و این امر موجب می گردد محصولات کاشی و سرامیک به دلیل افزایش قیمت مزیت رقابتی خود را از دست بدهد . اگر در این خصوص تدابیری اندیشه نشود بازار های موجود ازبین خواهند رفت از جمله این کشور ها می توان آذربایجان و پاکستان و روسیه را نام برد

۷) بالا بودن هزینه حمل و نقل و عدم حمایت دولت جهت پوشش بخشی از کرایه حمل و نقل

با توجه به اینکه هزینه حمل و نقل کاشی و سرامیک در صادرات تاثیر به سزایی در قیمت فروش دارد و این هزینه در ایران در مقایسه با کشور های دیگر بسیار بالا می باشد موجب از بین رفتن رقابت پذیری محصولات می گردد در جهت حمایت از صادرات بابت تامین بخشی از هزینه های حمل و نقل صادر کنندگان سوبسید پرداخت گردد.

۸) عدم پرداخت جوائز صادراتی به صادر کنندگان

دولت محترم پرداخت مشوق ها از جمله جایزه صادراتی به صادر کنندگان تاکنون عملی نشده است .پیشنهاد می گردد به جای جوایز صادراتی وام کم بهره در اختیار صادر کنندگان قرار گرفته و یا متناسب با ارزش جوائز در نظر گرفته شده مالیات از صادر کنندگان اخذ نگردد.

۹) وجود مشکلات متعدد زیر ساختار در مبادی خروجی گمرکات بازارچه های مرزی 

ابن امر به خصوص در گمرکات شرق کشور (گمرک زاهدان، بازارچه میرجاوه) قابل مشاهده است که فرایند صادرات را کند و طولانی نموده است.

۱۰) واگذاری اختیارات اجرایی و نظارتی به انجمن ها

از جمله انجمن صنفی تولید کنندگان كاشي و سراميك کشور می تواند در هدایت سرمایه گذاری ها در بخشهای پر بازده، بررسی و تایید طرح ها ی توجیهی و سرمایه گذاری های جدید، بررسی تسهیلات اعطایی و جلو گیری از اتلاف سرمایه های ملی نقش موثری را ایفا نمایند.

با توجه به مشکلاتی که مطرح شد در راستای حمایت از تولید و صادرات از شما جناب وزیر صنعت درخواست می گردد نسبت به رفع موانع و مشکلات تولید کنندگان كاشي و سراميك اقدامات لازم را داشته باشید.

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

حرفه ای های کاشی لند

فروشگاه کاشی لند