حرفه ای های کاشی لند

رتبه بندی این مطلب:
4.7
221 بازديد

اقدام ملی تولید مسکن، قالبی مشابه مسکن مهر

اقدام ملی تولید مسکن، قالبی مشابه مسکن مهر

اخیرا کانون سراسری انبوه‌سازان در نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی با برشمردن ۴۲ ایراد طرح اقدام ملی تولید مسکن اعلام کردند تا زمانی که این ایرادات رفع نشود، از این طرح استقبال نخواهند کرد.

بر همین اساس، جمشید برزگر، رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارفرمایی انبوه‌سازان مسکن و ساختمان، با اشاره به حضور نهادهای دولتی و شبه‌دولتی در امر ساخت در این پروژه، بیان کرد: «قرارداد پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی قابلیت پذیرش ازسوی بخش خصوصی را ندارد و به‌نظر می‌رسد دولت تصمیم دارد خودش این کار را انجام دهد» .

در این راستا فرشید پورحاجت، دبیرانجمن انبوه سازان، ضمن انتقاد نسبت به شیوۀ اتخاذی دولت در طرح اقدام ملی، یادآورشد: «اساس قراردادها در ساخت مسکن به شیوۀ مشارکتی به نحوی تنظیم شده بود که بخش خصوصی واقعی کشور صد درصد عقب نشینی کرد» .

پیشنهاد انبوه‌ساز، راهکارهایی مشابه مسکن مهر است

استقبال نکردن انبوه‌سازان از پروژه‌های مشارکتی در حال اتفاق می‌افتد که انبوه‌سازان علاقه دارند در نقش پیمانکار وارد پروژه‌های تولید انبوه مسکن بشوند. از این رو جمشید برزگر، در بیان پروژه‌های موفق نظیر مسکن مهر که به شیوۀ پیمانکاری ساخته شده است، بیان کرد:« ما پیشنهادی به وزارت راه و شهرسازی داده بودیم که طرح اقدام ملی تولید مسکن را در قالبی مشابه طرح مسکن مهر اما کوچک‌تر اجرا کنیم و از سازندگان خوشنام در آن بهره بگیریم اما این مسئله محقق نشد» .

انبوه‌سازان شیوۀ پیمانکار بودن را  می‌پسندند

بر همین مبنا، به منظور یافتن علت استقبال انبوه‌ساز از پروژه‌های پیمانکاری نظیر مسکن مهر، سری به شهرجدید پردیس زدیم و در گفتگویی کوتاه با یک انبوه‌ساز خوشنام، متوجه این نکاتی شدیم که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.این انبوه‌ساز با تجربه، در بیان علل تمایل به پیمانکار بودن در تولید انبوه مسکن بیان کرد:« ما به پیمانکار بودن علاقه داریم؛ زیرا تامین مالی فرآیند ساخت در پروژه اهیمت فروانی دارد که در صورتیکه انبوه‌ساز نقش پیمانکار را بپذیرد، نیازی به آوردن سرمایه خود برای تامین مالی نخواهد داشت» .

وی در ادامه افزود:« در پروژه‌های مسکن مهر، تامین مالی به عهده متقاضیان بود، آن های نیز یا با آورده اولیه یا با استفاده از تسهیلات بانکی هزینه ساخت را تامین کرده و انبوه‌ساز بدون ترس از تلف شدن سرمایه‌اش مشغول به انجام پروژه می‌شد» .او با اشاره به دیگر نکات مثبت ساخت مسکن به شیوۀ پیمانکاری، گفت: «در صورتیکه که انبوه‌ساز کارفرما باشد، شاهد حضور سازنده‌های متخصص در پروژه ها خواهیم بود. چرا که انبوه‌سازان ناکارآمد قادر به تامین سود خود در این روش نبوده و به سادگی حذف خواهند شد» .

خصولتی ها در طرح اقدام ملی فضای کار را از انبوه‌سازان متخصص گرفته‌اند

پیشنهاد پیمانکار بودن در حالی توسط انبوه‌سازان مطرح شده که، وزارت راه و شهرسازی اعتقاد دارد، ساخت مسکن به شیوۀ مشارکتی برای انبوه‌سازان جذاب‌تر است، از همین رو حبیب‌الله طاهرخانی، معاون وزارت راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، در بیان دلایل جذابیت ساخت مسکن به شیوۀ مشارکت برای انبوه‌سازان گفت: «مهمترین عوامل تاثیرگذار در قیمت مسکن یعنی زمین رایگان و پروانه ساختمانی را در اختیار سازندگان قرار می‌دهیم» .

از طرفی ورود شرکت‎های دولتی به جای انبوه‌سازان بخش خصوصی، به منظور ساخت مسکن در طرح اقدام ملی، شائبه‌های رانتی بودن فضای پروژه های این طرح را به وجود می‌آورده است. یکی از شرکت‌های دولتی که در طرح اقدام ملی شریک وزارت راه شده است، شرکت سرمایه‌گذاری بانک مسکن است. این شرکت اعلام کرده توانایی ساخت ۱۰هزار واحد مسکونی را دارد. در صورتیکه سه سال گذشته، شرکت سرمایه‌گذاری بانک مسکن، سالانه کمتر از ۱۰۰۰واحد مسکونی را به بهره‌برداری رسانده است.

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

حرفه ای های کاشی لند

فروشگاه کاشی لند