حرفه ای های کاشی لند

رتبه بندی این مطلب:
4.5
536 بازديد

بومی سازی ساختمان های سبز در اولویت مدیریت شهری

بومی سازی ساختمان های سبز در اولویت مدیریت شهری

استفاده از مصالح ساختمانی ایرانی، نقش بسیار نافذ و تعیین کننده‌ای در حمایت از صنعت ساختمان‌سازی ایفا کرده و در نقطه مقابل تمایل به خرید محصولات خارجی، بسیاری از مراکز تولید اقلام مرتبط با این عرصه را با چالش های جدی ای مواجه می کند.

همانطور که از گذشته تا کنون برای رسیدن به مقصود در هر کاری زمینه و دیتای آن کار فراهم می شده در زمینه ساخت و ساز نیز تهیه اقلام و محصولات و مواد مصرفی پیش از بنای یک ساختمان در بین سازندگان مطرح بوده است. در واقع مصالح ساختمانی مجموعه ای از اقلام، محصولات و موادی است که برای ساخت و ساز ابنیه، اماکن و مناطق مسکونی و فروشگاههای کوچک و بزرگ تجاری و حتی برج و آسمان خراش ها مورد استفاده قرار می گیرد.  
در این میان،برخی از مصالح همچون سنگ،چوب،ماسه،رس و ...ریشه منشاء طبیعی و معدنی دارند و برخی از مصالح و اقلام دیگر همچون لوله های فلزی و پلاستیکی،درب و پنجره و... نیز توسط انسان و بصورت ترکیبی ساخته و تامین می شوند. همچنین یکی دیگر از مصالح روز دنیا که می شود به عنوان مصالح اکسیژن ساز برای ساختمان از آن نام برد، گیاهان و درختچه های آپارتمانی است و در برخی ساختمان ها که با عنوان خانه سبز در دنیا مطرح هستند مورد استفاده قرار می گیرند.  

در پی تحریم ها و تاثیر آن بر روی بسیاری از اقلام و کالاها در کشور حال نوبت به مصالح ساختمانی و بومی سازی این صنعت در ساخت و ساز مطرح است و تا کنون بحث کاهش مواد و مصالح ساختمانی در مجامع مبحثی داغی است و کاهش کیفیت آن نیز نشان دهنده کمبود مواد اولیه این کالای مصرفی در صنعت ساختمان سازی است.  

نکته قابل تامل در این زمینه ورود ارز به بازه تولید مصالح ساختمانی است و این سوال مطرح می شود که با وجود توانایی بالای تولید مواد اولیه و ماشین آلات صنعتی در داخل کشور آیا هنوز نیاز به واردات این قطعات وجود دارد یا خیر؟  

در این باره عبدالرضا گلپایگانی با انتقاد از وضعیت مصالح ساختمانی با بیان این مطلب که در زمینه تعیین استانداردهای مصالح ساختمانی قانونی وجود دارد اما جدی گرفته نمی شود، می گوید: متاسفانه دستگاه های متولی در مبدا و تولید مصالح ساختمانی نظارت نداشته و به همین دلیل خروجی کارخانه های تولید مصالح هنوز از نظر استاندارد با قانون فاصله دارد و متاسفانه کشور شاهد تولید مصالح غیر استاندارد است.

در حقیقت استفاده از مصالح ساختمانی ایرانی، نقش بسیار نافذ و تعیین کننده ای در حمایت از صنعت مذکور ایفا کرده و در نقطه مقابل تمایل به خرید محصولات خارجی، بسیاری از مراکز تولید اقلام مرتبط با این عرصه را با چالش های جدی ای مواجه می کند. از این رو اگر در کشور مصالح مصرفی در امر ساختمان سازی بومی سازی شده و به سمتی حرکت شود که نقش ساختمانهای سبز پر رنگ تر گردد می توان در این عرصه نیز به رقابت با دنیا در بخش صنعت خانه های سبز پرداخت.  
 
گفتنی است، خانه سبز صنعتی است که به گونه ای طراحی می شود که با محیط سازگار و پایدار بوده و در عین حال بر تاثیر استفاده از انرژی، آب و مصالح ساختمانی تمرکز دارد. بزرگترین سود و منفعتی که این صنعت در امر ساختمان سازی دارد، انتقال مستقیم نور و انرژی و به خصوص اکسیژن خالص به درون ساختمانها است که در واقع به منظور بهبود کیفیت هوای داخلی ساختمان، استفاده از مواد پایدار، بازیافتی و یا استفاده شده و همچنین تولید زباله کمتر در فرآیند ساخت و یا بازسازی می توان از آن بهره برد.  

چه بسا این امر ممکن است شامل خرید وسایل انرژی کارآمد یا استفاده مواد مصالح ساختمانی خاصی باشد که در هوای سرد و گرم در داخل ساختمان ساختار کارآمد تری یابد.  
 
در دنیا ساختمان سبز بحث روز و طرحی نو است که در صنعت ساختمان سازی حرفی برای گفتن داشته و طراحی در ساختمانها با روف گاردن، و سقف های سبز نمایی زیبا و فرح بخش را به ساختمان ها بخشیده است اما در کشور ایران نه تنها به این طرح توجهی نشده چه بسا در برخی از ساختمانها روف گاردن و فضایی که می توان برای گیاهان در نظر گرفت حذف شده است. و در واقع پرداختن به بومی سازی صنعت خانه های سبز به دست فراموشی سپرده شده است. 
 
صدر الدین علی پور پیرامون تدوین لایحه ترویج ساختمان‌های سبز در کشور می گوید: در مدیریت شهری باید به‌تدریج فرایندها و رویه‌ها تغییر کند و حرفه‌ای‌تر، تخصصی‌تر و علمی‌تر به مسائل و موضوعات محیط زیستی شهر تهران پرداخته شود. 

وی با اشاره به یک موضوع محیط زیستی خاص  که توسط مدیران اجرایی و متخصصان مرتبط مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد، معتقد است: تلاش بر آن است تا نشست‌های شورای راهبردی محیط زیست و توسعه پایدار به‌صورت مستمر با حضور مدیران شهری برگزار شود تا در نهایت فعالیت‌ها و اقدامات محیط زیستی که در سطح مناطق ۲۲ گانه صورت می گیرد توسط شهروندان قابل مشاهده باشد. 

علی پور می گوید: شهر تهران باید به عنوان پایتخت کشور به سمت ترویج و توسعه احداث ساختمان‌های سبز حرکت کند تا بقیه شهرها هم در این زمینه فعال شوند که در این خصوص به دنبال تدوین لایحه ترویج ساختمان‌های سبز با استفاده از بسته‌های تشویقی و حمایتی و تصویب آن توسط شورای اسلامی شهر تهران هستیم.

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

حرفه ای های کاشی لند

فروشگاه کاشی لند